___[050531]_Aneta_Konefa__-_Ryzyko_dysleksji_-_proble.doc

(107 KB) Pobierz
RYZYKO DYSLEKSJI – DIAGNOZOWANIE

DIAGNOZOWANIE RYZYKA DYSLEKSJI

 

Artykuł na podstawie książki „Ryzyko dysleksji, problem i diagnozowanie”

M. Bogdanowicz, Wydaw. „Harmonia”, Wyd. I, Gdańsk 2002.

              Rozwój psychofizyczny większości dzieci w wieku przedszkolnym mieści się w granicach norm dla wieku i jest w miarę harmonijny. Jednak istnieje pewien procent dzieci, które od najmłodszych lat życia wykazują odmienne tempo rozwoju. Są wśród nich dzieci o rozwoju przyspieszonym, opóźnionym, a także dzieci z dysharmoniami rozwojowymi, czyli tzw. fragmentarycznymi deficytami rozwojowymi. Są to dzieci, u których mogą wystąpić specyficzne trudności w uczeniu się. Specyficzny charakter mają między innymi trudności w czytaniu i pisaniu. Odkąd do programu dydaktycznego klas zerowych wprowadzono naukę czytania i przygotowanie do pisania, trudności w uczeniu się mogą pojawiać się jeszcze przed podjęciem obowiązku szkolnego, a więc w wieku przedszkolnym, zapowiadając specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu (tzw. dysleksję rozwojową) na dalszych etapach kształcenia. Dzieje się tak w przypadkach nieharmonijnego rozwoju psychoruchowego dzieci, którego przyczyną są parcjalne opóźnienia w rozwoju funkcji percepcyjno-motorycznych, uczestniczących w nabywaniu umiejętności czytania i pisania. Chodzi tutaj o zaburzenia funkcji językowych, spostrzegania (wzrokowego, słuchowego), a także motoryki, uwagi, pamięci (wzrokowej, słuchowej, ruchowej), lateralizacji (stronności ciała) i orientacji w przestrzeni. Wobec młodszych dzieci (najczęściej w wieku przedszkolnym), wykazujących wybiórcze zaburzenia w rozwoju psychoruchowym, które mogą warunkować wystąpienie specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu stosuje się termin: „ryzyko dysleksji”. Nazwę tą stosuje się również w odniesieniu do uczniów, którzy napotykają na pierwsze, lecz nasilone trudności w nauce, pomimo inteligencji w normie, dobrze funkcjonujących narządów zmysłów i właściwej opieki dydaktycznej i wychowawczej.

Terminy „ryzyko dysleksji” czy „dzieci ryzyka dysleksji” zostały po raz pierwszy zaprezentowane przez prof. Martę Bogdanowicz w 1993 roku na Ogólnopolskiej Konferencji Polskiego Towarzystwa Dysleksji w Gdańsku i szybko się rozpowszechniły, w stosunku do dzieci w przedziale wiekowym od okresu poniemowlęcego do około 8 roku życia dziecka.

Ryzyko dysleksji jest najbardziej prawdopodobne u dzieci:

1.      pochodzących z nieprawidłowo przebiegającej ciąży i skomplikowanego porodu – są to dzieci urodzone przedwcześnie, w zamartwicy, z niską wagą urodzeniową, w złym stanie fizycznym (w skali Apg poniżej 6 pkt).

2.      obciążonych genetycznie – w rodzinie występuje dysleksja, opóźnienia w rozwoju mowy, leworęczność

3.      u których można zaobserwować dysharmonie w rozwoju psychomotorycznym – tzn. występują u nich symptomy ryzyka dysleksji.

               Dzieci „ryzyka dysleksji” mogą być identyfikowane przez rodziców, nauczycieli, logopedów na podstawie charakterystycznych symptomów. Niekiedy pojawiają się one już w okresie niemowlęcym. Objawy ryzyka dysleksji są możliwe do rozpoznania na podstawie uważnej obserwacji dziecka, którą można prowadzić zgodnie z listą objawów ryzyka dysleksji opracowaną przez prof. M. Bogdanowicz.

Uwzględnia ona takie aspekty rozwoju psychoruchowego dziecka jak:


-                 rozwój motoryki (dużej i małej)

-                 funkcje wzrokowe

-                 koordynację wzrokowo-ruchową

-                 funkcje językowe

-                 lateralizację

-                 orientację w schemacie ciała i przestrzeni

-                 orientację w czasie

-                 czytanie

-                 pisanie (w okresie szkolnym)


 

WIEK NIEMOWLĘCY (0-PIERWSZY ROK ŻYCIA)

 

·         Motoryka duża - opóźniony lub nietypowy rozwój ruchowy

Dzieci nie raczkują lub mało raczkują, gorzej utrzymują równowagę w posta­wie siedzącej i stojącej.

·         Minimalne dysfunkcje neurologiczne, jak np. obniżony tonus mięśniowy, utrzymujące się pierwotne odruchy wrodzone, które powinny zaniknąć do końca pierwszego roku życia.

WIEK PONIEMOWLĘCY (2-3 LATA)

Ø      Motoryka duża - opóźniony rozwój ruchowy.

Dzieci mają trudności z utrzymaniem równowagi, automatyzacją chodu. Póź­niej zaczynają chodzić, biegać;

 

Ø      Motoryka mała - opóźniony rozwój motoryki rąk

Dzieci są mało zręczne manualnie, nieporadne w samoobsłudze (np. myjąc ręce, ubierając się, jedząc łyżką, zapinając duże guziki), a także mało sprawne w za­bawach manipulacyjnych (np. polegających na budowaniu z klocków);

 

Ø      Funkcje wzrokowe, koordynacja wzrokowo-ruchowa - opóźnienie rozwoju grafomotorycznego

Dzieci nie próbują same rysować, w wieku 2 lat nie naśladują rysowania linii, w wieku 2 lat 6 miesięcy nie potrafią naśladować kierunku poziomego i piono­wego linii, w wieku 3 lat nie umieją narysować koła;

 

Ø      Funkcje językowe - opóźnienie rozwoju mowy

Dzieci później wypowiadają pierwsze słowa (w pierwszym roku życia), w wie­ku 2 lat - zdania proste i w wieku 3 lat - zdania złożone.

 

WIEK PRZEDSZKOLNY (3-5 LAT)

q       Motoryka duża - niska sprawność ruchowa w zakresie ruchów całego ciała,

która objawia się tym, że dziecko:

- słabo biega,

- ma kłopoty z utrzymaniem równowagi, np. podczas chodzenia po linii kra­wężnika,

- z trudem uczy się jeździć na rowerku trzykołowym, hulajnodze,

- jest niezdarne w ruchach, źle funkcjonuje w zabawach ruchowych

 

q       Motoryka mała - słaba sprawność ruchowa rąk, której symptomami są:

- trudność i niechęć do wykonywania czynności samoobsługowych, np. zapi­nania małych guzików, sznurowania butów, zabaw manipulacyjnych, takich jak nawlekanie korali.

 

q       Koordynacja wzrokowo-ruchowa, w zakresie której zaburzenia objawiają się:

-          trudnościami z budowaniem z klocków,

-          niechęcią dziecka do rysowania, wykonywaniem bardzo uproszczonych ry­sunków,

-          poprzez sposób trzymania ołówka w palcach (nieprawidłowy chwyt) - dziecko rysując za mocno lub za słabo go przyciska,

-          brakiem umiejętności rysowania koła - w wieku 3 lat, kwadratu i krzyża -w wieku 4 lat, trójkąta i kwadratu opartego na kącie - w wieku 5 lat

 

q       Funkcje wzrokowe - zaburzenia w rozwoju objawiają się:

-          nieporadnością w rysowaniu (rysunki bogate treściowo, lecz prymitywne w formie),

-          trudnościami w składaniu według wzoru obrazków pociętych na części, puz­zli, wykonywaniu układanek, mozaiki

 

q       Funkcje językowe - zaburzenia w rozwoju stają się widoczne poprzez:

-          opóźniony rozwój mowy,

-          nieprawidłową artykulację wielu głosek,

-          jako trudności z wypowiadaniem nawet niezbyt złożonych wyrazów (częste przekręcanie wyrazów), wydłużony okres posługiwania się neologizmami

-          trudności z rozpoznawaniem i tworzeniem rymów,

-          trudności z zapamiętaniem i przypominaniem nazw (szczególnie sekwencji nazw, takich jak pory dnia, nazwy posiłków),

-          trudności z zapamiętaniem krótkich wierszyków i piosenek,

-          trudności z budowaniem wypowiedzi, używanie głównie równoważników zdań i zdań prostych, mały zasób słownictwa;

 

q        Lateralizacja - opóźniony rozwój

-          brak przejawów preferencji jednej ręki,

q        Orientacja w schemacie ciała i przestrzeni -  opóźnienie orientacji

-          z końcem wieku przedszkolnego dziecko nie umie wskazać prawej ręki (myli się).

 

KLASA O (6-7 LAT)

Objawy jak wyżej oraz:

ü      Motoryka duża - obniżona sprawność ruchowa, która objawia się tym, że

-          słabo biega, skacze,

-          ma trudności z wykonywaniem ćwiczeń równoważnych, takich jak chodze­nie po linii, stanie na jednej nodze,

-          ma trudności z uczeniem się jazdy na nartach, łyżwach, rowerze, hulajnodze;

 

ü      Motoryka mała - mała sprawność manualna, dla której charakterystyczne są:

-          trudności z wykonywaniem precyzyjnych ruchów w zakresie samoobsługi, np. z zawiązywaniem sznurowadeł na kokardkę., używaniem widelca, noży­czek,

-          trudności z opanowaniem prawidłowych nawyków ruchowych podczas ry­sowania i pisania, np. dziecko pomimo wielu ćwiczeń niewłaściwie trzyma ołówek w palcach, w niewłaściwym kierunku kreśli linie pionowe (od dołu do góry) i poziome (od prawej do lewej);

 

ü      Koordynacja wzrokowo-ruchowa - zaburzenia objawiają się:

-          trudnościami z rzucaniem i chwytaniem piłki,

-          dziecko źle trzyma ołówek w palcach (nieprawidłowy chwyt), ma trudności z rysowaniem szlaczków, odtwarzaniem złożonych figur geometrycz­nych (np. rysowaniem rombu w wieku 6—7 lat);

 

ü      Funkcje językowe - zaburzenia objawiają się jako:

-          wadliwa wymowa, przekręcanie trudnych wyrazów (przestawianie głosek i sylab, asymilacje głosek, np.sosa lub szosza),

-          błędy w budowaniu wypowiedzi, błędy gramatyczne,

-          trudności z poprawnym używaniem wyrażeń przyimkowych wyrażających stosunki przestrzenne: nad - pod, za - przed, wewnątrz - na zewnątrz,

-          trudności z różnicowaniem podobnych głosek (np. z-s, b-p, k-g) w porów­nywanych słowach typu: kosa - koza lub tzw. sztucznych: resa - reza,

-          mylenie nazw zbliżonych fonetycznie,

-          trudności z dokonywaniem operacji (analizy, syntezy, opuszczania, dodawa­nia, zastępowania, przestawiania) na cząstkach fonologicznych (logotomach, sylabach, głoskach) w takich zadaniach, jak wydzielanie sylab i głosek ze słów, ich syntetyzowaniem (zaburzenia analizy i syntezy głoskowej i sylabowej), analizowaniem struktury fonologicznej słów (np. w poleceniach typu odszu­kaj słowa ukryte w nazwie „lewkonia", o czym myślę: Baba ..aga, co to znaczy „kapiekasek", „karwony czepturek"), rozpoznawaniem i tworzeniem rymów i aliteracji (np. w poleceniach typu: wymyśl rym do słowa „mama", które słowa się rymują: „Tomek-Adam-domek" a które słowo brzmi inaczej; któ­re brzmią podobnie „kolejka-pociąg-kolega"),

-          trudności z zapamiętywaniem wiersza, piosenki, więcej niż jednego polece­nia w tym samym czasie,

-          trudność z zapamiętywaniem nazw,

-          trudność z zapamiętywaniem materiału uszeregowanego w serie i sekwen­cje, takiego jak nazwy dni tygodnia, pór roku, kolejnych posiłków, sekwencji czasowej: wczoraj - dziś -jutro i sekwencji cyfr: szeregów 4-cyfrowych;

 

ü      Funkcje wzrokowe - zaburzenia, które można dostrzec, gdy dziecko ma:

-          trudności z wyróżnianiem elementów z całości, a także z ich syntetyzowa­niem w całość, np. podczas budowania według wzoru konstrukcji z klocków lego, układania mozaiki, trudności z wyodrębnianiem szczegółów różniących dwa obrazki,

-          trudności z odróżnianiem kształtów podobnych (np. figur geometrycznych, liter m-n, l—t—ł) lub identycznych, lecz inaczej położonych w przestrzeni (np. liter p-g-b-d);

 

ü      Lateralizacja - opóźnienie rozwoju lateralizacji - obserwujemy brak ustalenia ręki dominującej; dziecko nadal jest oburęczne;

ü      Orientacja w schemacie ciała i przestrzeni - opóźnienie rozwoju orientacji w sche­macie ciała i przestrzeni, które objawia się tym, że dziecko:

-          ma trudności ze wskazywaniem na sobie części ciała, gdy określa termina­mi: prawe - lewe (np. prawa i lewa ręka, noga, ucho);

-          nie umie określić kierunku na prawo i na lewo od siebie (np. droga na prawo, drzwi na lewo);

-          orientacja w czasie - zaburzenia dotyczące trudności z określaniem pory roku, dnia;

 

ü      Czytanie - nasilone trudności w nauce czytania

-          np. czyta bardzo wolno,

-          głównie głoskuje i nie zawsze dokonuje poprawnej wtórnej syntezy,

-          przekręca wyrazy,

-          nie rozumie przeczytanego zdania;

 

ü      Pierwsze próby pisania - można zaobserwować, że dziecko:

-          często pisze litery i cyfry zwierciadlanie,

-          odwzorowuje wyrazy, zapisując je od strony prawej do lewej.

WIEK SZKOLNY (KLASA L - III)

v     Motoryka duża, czyli mała sprawność ruchowa całego ciała; dziecko:

-          ma trudności z opanowaniem jazdy na hulajnodze, dwukołowym rowerze, wrotkach, łyżwach, nartach,

-          niechętnie uczestniczy w zabawach ruchowych i lekcjach w-f, ponieważ ma trudności z wykonywaniem niektórych ćwiczeń, np. układów gimnastycznych;

 

v     Motoryka mała, czyli obniżona sprawność ruchowa rąk -  dziecko:

-          nie opanowało w pełni czynności samoobsługowych związanych z ubieraniem się, myciem i jedzeniem (nożem i widelcem);

 

v     Koordynacja wzrokowo-ruchowa - zaburzenia objawiają się:

-          trudnościami z rzucaniem do celu i chwytaniem,

-          niechęcią do rysowania i pisania,

-          poprzez sposób trzymania ołówka/długopisu - dziecko zbyt mocno przyciska ołówek/długopis przez co ręka szybko się męczy

-          trudnościami z rysowaniem szlaczków w liniaturze zeszytu, odtwarzaniem złożonych figur geometrycznych,

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin