Granat.doc

(1333 KB) Pobierz

Akceptuję

…………………

 

KARTA  PRACY

instruktora na punkcie nauczania

 

ZAGADNIENIE:              RZUT GRANATEM RĘCZNYM NA ODLEGŁOŚĆ W RÓŻNYCH POSTAWACH.

 

CZAS               :                       17 minut

 

POTRZEBY MATERIAŁOWE :

- 7,62 kbk szkolny                                                  - 1 kpl.

- granaty szkolne zaczepne lub obronne               - 7 szt.

- zapalniki szkolne                                                                      - 1 szt.

- torby na granaty                                                                      - 6 szt.

- przekrój granatu                                                                      - 1 szt.

- tablica poglądowa budowa granatów              - 1 szt.

- figura bojowa nr 40                                                                      - 1 szt.

- Program strzelań z broni strzeleckiej (DD/7.0.2).

- Metodyka szkolenia strzeleckiego.

- Instrukcja piechoty. Granaty ręczne.

 

Ponadto szkoleni posiadają etatowe uzbrojenie.

             

P R Z E B I E G   S Z K O L E N I A

Lp.

Zagadnienie i czynności instruktora

Czas

w min.

1

Podać temat i cel zajęć :

- zagadnienie: Rzut granatem ręcznym na odległość w różnych postawach.

- cel :               Doskonalić umiejętności w rzucaniu granatami ręcznymi.

 

1

2

Ustawiam szkolonych w wyznaczonym miejscu, określonym podczas instruktażu i  podaje komendę  i treść zagadnienia.

 

„BACZNOŚĆ” Doskonalić będziemy rzut granatem ręcznym na odległość w różnych postawach „SPOCZNIJ”.

 

Celem szkolenia jest doskonalenie umiejętności w rzucaniu granatami ręcznymi.

 

CO TO JEST I DO CZEGO SŁUŻY, NA JAKĄ KOMENDĘ SIĘ WYKONUJE

Granaty ręczne są środkami walki na najbliższych odległościach, do zwalczania celów żywych przeciwnika. Rzut granatem ręcznym wykonuje się na komendę ,,Do atakującej piechoty granatem – ognia”.

 

Przypominam warunki bezpieczeństwa (Załącznik nr 2).

 

Podaję warunki rzucania granatami ręcznymi w różnych postawach.

Rzucanie granatami ręcznymi na odległość w różnych postawach.

 

Cel:              biegnący (figura bojowa nr 40) ustawiony na kierunku rzutu;

Odległość:              40 m;

Liczba granatów:              3 szkolne (zaczepne lub obronne);

Postawa:              stojąca w okopie, klęcząca i leżąca;

Czas:              nieograniczony;

Ocena:             

                                                     stojąca w okopie;      klęcząca;         leżąca;

              „bardzo dobrze”                            30 m;                            25 m;                            20 m;

              „dobrze”                                          25 m;                            20 m;                            15 m;

              „dostatecznie”                             20 m;                            15 m;                            10 m;

Warunki rzutu:              dzień;

Wskazówki: szkolony po otrzymaniu granatu i zapalnika wkłada je do torby i na komendę kierownika ćwiczenia zajmuje stanowisko ogniowe w okopie. Pod nadzorem kierownika ćwiczenia przygotowuje (uzbraja) granat i melduje gotowość do rzutu. Kierownik ćwiczenia podaje komendę Do atakującej piechoty granatem – ognia - szkolony wyciąga zawleczkę, rzuca granatem do celu, po czym – wraz z kierownikiem ćwiczenia – natychmiast kryje się w okopie. Następnie szkolony samodzielnie dokonuje zmiany stanowiska ogniowego i wykonuje kolejne rzuty.

 

ĆWICZENIE PRAKTYCZNE

Przystępuję do ćwiczenia praktycznego

Wyznaczam szkolonych do ćwiczenia. Podaję komendy do zajęcia stanowiska w okopie. Pod moim nadzorem szkolony uzbraja granat i melduje gotowość do rzutu.

Podaje komendę do rzutu granatem i nadzoruję wykonanie ćwiczenia.

Zapisuję oceny na liście wyników rzutu granatem (Załącznik nr 5).
 

Postawy i czynności do rzutu w różnych postawach (Załącznik nr1).

Wskazówki organizacyjno – metodyczne (Załącznik nr 3).  

Budowa  i dane taktyczno techniczne granatów ręcznych ( Załącznik nr 4).

14

 

3

OMÓWIENIE ZAGADNIENIA

-   omawiam najczęściej popełniane przez  szkolonych błędy;

-   wskazuję najlepiej i najsłabiej ćwiczących;

-   odpowiadam na pytania szkolonych.

 

2

 

                                                                                                                                            OPRACOWAŁ

 

              ………………...             

 

             

 

 

 

             

                                         

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                         

                                          Załącznik nr 1

 

POSTAWY I CZYNNOŚCI DO RZUTU W RÓŻNYCH POSTAWACH

 

 

Szkolony po otrzymaniu granatów i zapalników wkłada je do torby i na komendę kierownika ćwiczenia ,,Zająć stanowisko w okopiezajmuje stanowisko ogniowe w okopie.

Na komendę ,,Uzbroić granaty pod nadzorem kierownika ćwiczenia przygotowuje (uzbraja) granaty w tym celu szkolony:

- bierze granat w lewą rękę, otworem tulejki do góry, prawą ręką wykręca korek,

- prawą ręką bierze zapalnik za korpus mechanizmu uderzeniowego i ostrożnie  wkręca zapalnik do oporu w tulejkę granatu,

- wkłada uzbrojony granat do torby i melduje gotowość do rzutu. Gotowość do rzutu melduje głosem ,,Do rzutu - gotów”, ,,Gotów” lub przez podniesienie ręki. Kierownik ćwiczenia podaje komendę Do atakującej piechoty granatem – ognia - szkolony wyciąga zawleczkę, rzuca granatem do celu, po czym – wraz
z kierownikiem ćwiczenia – natychmiast kryje się w okopie. Następnie szkolony samodzielnie dokonuje zmiany stanowiska ogniowego i wykonuje kolejne rzuty.

 

Rzut granatem w postawie stojącej z transzei (okopu), szkolony wykonuje w sposób następujący:

- kładzie broń na przedpiersiu i ujmuje granat w prawą rękę;

- palcem (wskazującym) środkowym lewej ręki wyciąga zawleczkę (jeżeli jest wkręcony zapalnik), a rękę opiera o podłokietek;

- odstawia prawą nogę do tyłu, przenosi na nią ciężar ciała i – lekko zginając obie nogi – wykonuje zamach ręką z granatem;

- gwałtownie wyprostowuje i przenosi ciężar ciała na lewą nogę, rzuca granatem do celu.

 

Rzut granatem ręcznym z postawy klęczącej szkolony wykonuje się w sposób następujący:

-          przyjmuje postawę strzelecką klęczącą, po czym bierze broń w lewą rękę, a prawą wyciąga granat z torby;

-          ujmuje granat w prawą rękę tak jak w postawie stojącej;

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin