Egzamin Egib.doc

(176 KB) Pobierz

1.       Definicja i podstawy prawne prowadzenia gruntów i budynków w Polsce.

Ewidencja gruntów i budynków (kataster nieruchomości)- jednolity dla kraju, systematycznie aktualizowany zbiór informacji o gruntach, budynkach, lokalach, ich właścicielach oraz innych osobach fizycznych lub prawnych władających tymi gruntami, budynkami i lokalami.

Podstawy prawne:

Ustawa z dnia 17.03.1989r. prawo geodezyjne i kartograficzne

Rozporządzenie Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29.05.2001r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków

Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 04.06.1956r. w sprawie klasyfikacji gruntów

3.       Podstawowe obiekty ewidencyjne ich definicje oraz dane ewidencyjne.

Jednostka ewidencyjna-obszar gruntów położony w granicach administracyjnych gminy, a jeżeli w skład gminy wchodzi miejscowość o statusie miasta, albo wyodrębniona z niego dzielnica również w granicach miasta, lub wyodrębnionej dzielnicy. Jednostki ewidencyjne z uwagi na duże obszary jakie zajmują, więc i utrudnienia w trakcie zakładania i prowadzenia ewidencji gruntów i budynków zostały podzielone na obręby. Identyfikator WW.PP.GG.R (woj. pow. gmina. rodzaj gminy).

Obręb-podstawowa jednostka powierzchniowa, dla której sporządza się operat ewidencyjny. Obszar obrębu tworzą wszystkie działki wchodzących w jego skład, a jego granice na obszarach wszystkich działek powinny być zgodne z granicami wsi, miejscowości i sołectw. Identyfikator WW.PP.GG.R.XXXX

Działka ewidencyjna-ciągły obszar gruntu położony w granicach jednego obrębu, jednolity pod względem prawny, wydzielony z przestrzeni za pomocą linii granicznych. Identyfikator WW.PP.GG.R.XXXX.DZ_NR lub WW.PP.GG.XXXX.AR_NR.DZ_NR.

4.       Podział kraju dla celów ewidencyjnych.

Kraj->województwo->powiat->gmina<->jednostka ewidencyjna->obręb->działka ewidencyjna

5.       Cel prowadzenia ewidencji gruntów i budynków.

Ewidencja gruntów i budynków ma na celu gromadzenie i dostarczenie danych na potrzeby:

-oznaczenia nieruchomości w księdze wieczystej,

-zagospodarowania przestrzennego,

-wyznaczenia wymiaru podatków i innych obciążeń publicznych,

-zapewnienie ochrony interesów majątkowych stron w przypadku obrotu nieruchomościami,

-statystyki publicznej.

  6.   Użytki gruntowe-podział zasady zaliczania do poszczególnych grup

Użytek gruntowy-ciągła część powierzchni ziemi użytkowana w sposób jednolity

Grupy użytków wykazywane w ewidencji i ich podział

a)       Użytki rolne:

-grunty orne R (8 klas bonitacyjnych I, II, IIIa, IIIb, IVa, IVb, V, VI),

-sady S,

-łąki trwałe Ł (6 klas bonitacyjnych I-VI),

-pastwiska trwałe Ps (6 klas bonitacyjnych I-VI),

-grunty rolne zabudowane B/R,

-grunty pod stawami Wsr,

-rowy W;

  b)   Grunty leśne oraz zadrzewienia i zakrzewienia:

                            -lasy Ls,

                            -zadrzewienia i zakrzewienia Lz;

  c)   Grunty zabudowane i zurbanizowane

                            -tereny mieszkaniowe B,

                            -tereny przemysłowe Ba,

                            -inne tereny zabudowany Bi,

                            -zurbanizowane tereny niezabudowane Bp,

                            -tereny rekreacyjno wypoczynkowe Bz,

                            -użytki kopalne K,

                            -tereny komunikacyjne:               drogi dr,

                                                                                    tereny kolejowe Tk,

                                                                                    inne tereny komunikacyjne Ti;

  d)   Użytki ekologiczne E-R, E-Lz;

  e)   Nieużytki N;

  f)    Grunty pod wodami

                            -grunty pod morskimi wodami wewnętrznymi Wn,

                            -grunty pod wodami powierzchniowymi płynącymi Wp,

                            -grunty pod wodami powierzchniowymi stojącymi Ws;

  g)   Tereny różne Tr.

 

O zaliczeniu do poszczególnych użytków gruntowych decydują:

-informacje zawarte w operacie gleboznawczym klasyfikacji gruntów,

-faktyczny sposób wykorzystywania gruntu,

-ustalenia zawarte w obowiązujących aktach prawnych dotyczących morskich wód wewnętrznych       oraz użytków ekologicznych.

       Dla zurbanizowanych terenów niezabudowanych zalicza się grunty spełniające jednocześnie następujące warunki:

-są niezabudowane

-w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego są przeznaczone pod zabudowę

-są wyłączone z produkcji rolnej lub leśnej.

        7. Grupy rejestrowe

Ustala się następujące grupy rejestrowe właścicieli nieruchomości i władających, zwanych dalej „podmiotami ewidencyjnymi”:

grupa 1 — Skarb Państwa, jeżeli nie występuje w zbiegu z użytkownikami wieczystymi,

grupa 2 — Skarb Państwa, jeżeli występuje w zbiegu z użytkownikami wieczystymi,

grupa 3 — jednoosobowe spółki Skarbu Państwa, przedsiębiorstwa państwowe i inne państwowe

     osoby prawne,

grupa 4 — gminy i związki międzygminne, jeżeli nie występują w zbiegu z użytkownikami wieczystymi,

grupa 5 — gminy i związki międzygminne, jeżeli występuj w zbiegu z użytkownikami wieczystymi,

grupa 6 — jednoosobowe spółki jednostek samorządu terytorialnego i inne osoby prawne, których   

     organami założycielskimi są organy samorządu terytorialnego,

grupa 7 — osoby fizyczne,

grupa 8 — spółdzielnie,

grupa 9 — kościoły i związki wyznaniowe,

grupa 10 — wspólnoty gruntowe,

grupa 11 — powiaty i związki powiatów, jeżeli nie występują w zbiegu z użytkownikami wieczystymi,

grupa 12 — powiaty i związki powiatów, jeżeli występują w zbiegu z użytkownikami wieczystymi,

grupa 13 — województwa, jeżeli nie występują w zbiegu z użytkownikami wieczystymi,

grupa 14 — województwa, jeżeli występują w zbiegu z użytkownikami wieczystymi,

grupa 15 — spółki prawa handlowego i inne podmioty ewidencyjne niewymienione w grupie 1—14.

        8. Jednostki rejestrowe gruntów, budynków i lokali

Jednostki rejestrowe gruntów skupiające działki ewidencyjne wchodzące w skład gospodarstw rolnych wyróżnia się w ewidencji przy pomocy odpowiedniego numeru identyfikacyjnego REGON, zwanego dalej „numerem REGON”.

 

Budynki stanowiące odrębny od gruntu przedmiot własności, położone w granicach jednego obrębu i należące do tego samego właściciela, tworzą jednostkę rejestrową budynków. Odrębną jednostkę rejestrową budynków tworzą również budynki, o których mowa wyżej, z którymi związane jest inne prawo rzeczowe niż własność.

 

Lokale stanowiące odrębne nieruchomości, znajdujące się w budynkach położonych w granicach jednego obrębu, należące do tego samego właściciela, tworzą jednostkę rejestrową lokali. Odrębną jednostkę rejestrową lokali tworzą również lokale, o których mowa wyżej, z którymi związane jest inne prawo rzeczowe niż własność i inny władający oprócz właściciela.

 

Działki ewidencyjne, budynki i lokale oraz osoby i jednostki organizacyjne, a także inne obiekty

bazy danych ewidencyjnych oznacza się w ewidencji odpowiednimi identyfikatorami.

 

       9. Metody obliczania powierzchni dla celów ewidencyjnych

W zależności od wymaganej dokładności oraz danych geodezyjnych powierzchnię oblicza się następującymi metodami:

-analityczną- ze współrzędnych obliczonych na podstawie miar terenowych.

-graficzną- na podstawie miar odczytanych z mapy



                   Pa=

 



                   Pb=

                                                   P działki=(Pa + Pb)/2

Dopuszczalna różnica między Pa i Pb

-kombinowaną- wykorzystując miary z gruntu i miary odczytane z pierworysu

-mechaniczną- za pomocą planimetru biegunowego

Kolejność obliczenia powierzchni (od ogółu do szczegółu):

-ogólna obrębu

-części obrębu

-kompleksów obliczeniowych

-działek

-użytków i klas gruntowych

Różnica pomiędzy obliczoną powierzchnią z metody graficznej i analitycznej:

        10. Mapa ewidencyjna

Mapa ewidencyjna gruntów i budynków, zwana dalej "mapą ewidencyjną", przedstawia usytuowanie działek i budynków w przestrzeni. Mapa ewidencyjna jest mapą numeryczną. Jej edycję stanowią mapy obrębowe o kroju arkuszowym. Mapa ewidencyjna zawiera:

granice jednostek terytorialnego podziału państwa,

-   granice jednostek ewidencyjnych,

-   granice obrębów,

-   granice działek,

-   opis i kontury użytków gruntowych, w tym ekologicznych,

-   opis i kontury klas gleboznawczych,

-   usytuowanie budynków,

-   stabilizowane (trwałe) punkty graniczne,

-   numery ewidencyjne działek,

-  numery porządkowe budynków,

-  numery ewidencyjne budynków,

-  numery punktów załamania linii granicznych,

- nazwy ulic i oznaczenia dróg publicznych,

-  informacje porządkowe przewidziane odrębnymi przepisami.

Mapa ewidencyjna, w zależności od stopnia zurbanizowania terenu i struktury władania gruntów, przyjmuje skale: 1:500, 1:1.000, 1:2.000 lub 1:5.000.

        11. Ustalenie stanów prawnych nieruchomości

Źródła informacji wykorzystywane do ustalenia stanów prawnych nieruchomości:

-protokół badania ksiąg wieczystych i zbiorów dokumentów

-dane zawarte w istniejącym operacie ewidencyjnym, w tym zbiory dokumentów zmian,

-zbiory prawomocnych orzeczeń sądowych, aktów notarialnych i ostatecznych decyzji administracyjnych,

-dzienniki ustaw,

-dokumenty udostępnione przez zainteresowanych.

Posiadacz samoistny- włada nieruchomością jak właściciel, ale nie posiada aktu prawnego własności

        12.Operat ewidencyjny

Składa się z map, rejestrów i dokumentów uzasadniających wpisy do tych rejestrów

Częściami składowymi operatu ewidencyjnego są:

1). operat geodezyjno-prawny- zawierający zbiór dowodów uzasadniających wpisy do komputerowych baz danych ewidencyjnych, składa się z następujących części:

-zbioru dokumentów stanu prawnego nieruchomości

-geodezyjnej dokumentacji technicznej

-zbioru dokumentów zawierających dane opisowe budynków i lokali

2). Operat opisowo-kartograficzny- zawierający uporządkowane komputerowe wydruki raportów podstawowych i pomocniczych oraz numerycznej mapy ewidencyjnej.

Podstawowe raporty obrazujące dane ewidencyjne:

-rejestr gruntów- raport sporządzony na podstawie danych ewidencyjnych o wszystkich działkach w granicach obrębu, zebranych według ich przynależności do poszczególnych jednostek rejestrowych gruntów

-rejestr budynków- raport sporządzony na podstawie danych ewidencyjnych dotyczących budynków stanowiących odrębny od gruntu przedmiot własności i zebranych według ich przynależności do poszczególnych jednostek rejestrowych budynków

-rejestr lokali- raport sporządzony na podstawie danych ewidencyjnych dotyczących lokali stanowiących odrębne nieruchomości, zebranych według ich przynależności do jednostek rejestrowych lokali

-kartoteka budynków- raport zawierający informacje o wszystkich budynkach ujawnionych w ewidencji

-kartoteka lokali- raport zawierający informacje dotyczących wszystkich samodzielnych lokali ujawnionych w ewidencji

-mapa ewidencyjna

Pomocnicze raporty tworzone na podstawie bazy danych ewidencyjnych:

-zestawienie gruntów- spis danych o ogólnej powierzchni, wartości gruntów wchodzących w skład poszczególnych jednostek rejestrowych z podziałem na użytki gruntowe i klasy gleboznawcze. Zestawienie sporządza się dla obrębu lub jednostki ewidencyjnej. Informacje zawarte w zestawieniu służą w szczególności do ustalenia wymiaru obciążeń publicznoprawnych związanych z gruntami.

-wykaz gruntów- spis danych o ogólnej powierzchni i wartości gruntów położonych w granicach jednostki ewidencyjnej: zestawienie według ich przynależności do poszczególnych grup i podgrup rejestrowych z jednoczesnym podziałem na użytki glebowe

-wykaz budynków- spis danych o liczbie i wartości budynków: wybudowanych na gruntach położonych w granicach jednostki rejestrowej zestawionych według przynależności budynków do poszczególnych grup i podgrup rejestrowych z jednoczesnym podziałem na rodzaje budynków oraz wyróżnieniem budynków, które stanowią części składowe gruntów oraz budynków,
-wykaz lokali- spis danych o liczbie i wartości lokali, stanowiących odrębne nieruchomości: znajdujących się w granicach jednostki ewidencyjnej, zestawionych według przynależności lokali do poszczególnych grup i podgrup rejestrowych, z jednoczesnym podziałem ze względu na funkcję użytkowe (lokale mieszkalne, niemieszkalne),
-skorowidz działek- jest spisem działek położonych w granicach jednego obrębu, zawierające numery działek w kolejności wzrastającej oraz numery jednostek rejestrowych gruntów, do których te działki zostały przyporządkowane,
-wykaz podmiotów- jest alfabetycznym spisem osób, jednostek organizacyjnych, organów, zawierających oprócz danych określających te osoby, oznaczenie jednostek rejestrowych gruntów, budynków, lokali oraz pozycję kartoteki budynków i lokali:
-kartoteka budynków- raport zawierający informacje o wszystkich budynkach ujawnionych w ewidencji,
-kartoteka lokali-raporty zawierające informacje dotyczące wszystkich samodzielnych lokali ujawnionych w ewidencji.

        13. Procedura administracyjno-techniczna zakładania ewidencji gruntów i budynków

Zakładanie ewidencji gruntów i budynków- wykonanie czynności technicznych i administracyjnych, związanych z utworzeniem komputerowych baz danych ewidencyjnych i operatu ewidencyjnego oraz uruchomienie systemu komputerowego umożliwiającego:

-aktualizację baz danych ewidencyjnych,

-tworzenie raportów obrazujących dane ewidencyjne,

-udostępnianie danych ewidencyjnych.

Dokładności:

-0,10 m-dla punktów granic działek ewidencyjnych,

-0,10 m-dla punktów usytuowania budynków pozyskiwanych metodami terenowych pomiarów geodezyjnych,

-0,30 m-dla punktów załamania konturów kanałów, rowów i innych budowli ziemnych oraz dla konturów budynków mierzonych metodami fotogrametrycznymi,

-0,50 m-dla punktów załamania konturów użytków i klasyfikacji gleboznawczej gruntów.

Założenie ewidencji poprzedza opracowane przez starostę projektu założenia ewidencji zawierającego:

-charakterystykę obiektu,

-zakres przewidywanych prac do wykonania,

-źródła danych ewidencyjnych i metody ich pozyskiwania,

-system, w którym prowadzona będzie ewidencja,

-przewidywany termin wykonania poszczególnych etapów prac,

-przewidywany koszt przedsięwzięcia,

Projekt musi być uzgodniony z wojewódzkim inspektorem nadzoru geodezyjnego i kartograficznego.

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin