Analiza uszkodzeń kanałów sanitarnych po krótkim okresie eksploatacji.pdf

(192 KB) Pobierz
Inżynier Budownictwa - Analiza uszkodzeń kanałów sanitarnych po krótkim okresie eksploatacji
InŜynier Budownictwa - Analiza uszkodzeń kanałów sanitarnych po krótkim okresie eksploatacji
Strona 1
Analiza uszkodzeń kanałów sanitarnych po krótkim okresie eksploatacji
20091109
Od 2000 r. przybywa rocznie ok. 5700 km nowej sieci kanalizacyjnej. Niestety, nie zawsze
przesył ścieków jest dla środowiska przyrodniczego bezpieczny.
Większość wody zuŜywanej w gospodarstwach domowych odprowadzana jest poza budynek jako ścieki. Do
transportu ścieków z miejsca ich powstawania do miejsca ich unieszkodliwiania (oczyszczalnie ścieków)
wykorzystuje się sieć kanalizacyjną (wyjątek stanowią zbiorniki bezodpływowe, z których ścieki przewoŜone
są do oczyszczalni wozami asenizacyjnymi). Łączna długość przewodów kanalizacyjnych w Polsce w 2008 r.
wynosiła 94 694,5 km. Kanałami tymi w 2008 r. przetransportowano 1 254 241,1 dam3 ścieków
przemysłowych i komunalnych [1]. Rozbudowa i modernizacja sieci kanalizacyjnych oraz oczyszczalni
ścieków w ramach Krajowego Programu Oczyszczania Ścieków Komunalnych (2003 r.) jest obecnie jednym
z priorytetowych zadań gospodarki komunalnej [2]. Następstwem tego jest sukcesywny rozwój instalacji
do odprowadzania i unieszkodliwiania ścieków. Kolektory ściekowe podczas eksploatacji ulegają
uszkodzeniom związanym głównie ze starzeniem się materiału, z jakiego są wykonane, błędami
montaŜowymi, nieszczelnością połączeń, a takŜe nadmiernym (w stosunku do załoŜeń projektowych)
statycznym lub dynamicznym obciąŜeniem gruntu nad przewodem. Część uszkodzeń powstaje juŜ na
etapie budowy kanalizacji, co jest związane z niewłaściwym składowaniem, transportem i układaniem
przewodów w wykopie [3].
Fot. 1. Przykład uszkodzenia BAB – szczelina
Wszystkie uszkodzenia przewodów kanalizacyjnych moŜna podzielić na sześć grup [4]: nieszczelności,
przeszkody przy przepływie, uszkodzenia korozyjne wewnątrz kanału, ścieralność ścian, odchylenia
połoŜenia i odkształcenia oraz uszkodzenia mechaniczne. Niektóre z uszkodzeń kanałów, głównie
nieszczelności, odchylenia połoŜenia oraz uszkodzenia mechaniczne mogą wywoływać infiltrację wód
gruntowych do wnętrza kanału lub eksfiltrację ścieków do gruntu [5]. W obydwu przypadkach następuje
osłabienie gruntu wokół kanału oraz powstawanie pustych przestrzeni, które z czasem mogą prowadzić do
groźnych katastrof budowlanych [6].
W ramach racjonalnej i świadomej eksploatacji sieci kanalizacyjnych przewiduje się systematyczne
przeglądy, umoŜliwiające bieŜącą ocenę stanu technicznego przewodów. Obecnie w diagnostyce przewodów
kanalizacyjnych nieprzełazowych standardowo juŜ wykorzystuje się telewizyjne systemy inspekcyjne,
rejestrujące za pomocą specjalnej kamery obraz wnętrza kanału i przekazujące go na Ŝywo na monitor
operatora. Na podstawie telewizyjnego przeglądu kanału sporządzane są raporty oraz dokonywana jest
klasyfikacja jego stanu technicznego. Inspekcja telewizyjna umoŜliwia wczesne zakwalifikowanie przewodu
do odnowy, zanim dojdzie do powaŜnych uszkodzeń czy katastrofy budowlanej [7, 8].
http://www.inzynierbudownictwa.pl/drukuj,3326
2010-03-15 21:31
454532305.015.png 454532305.016.png 454532305.017.png 454532305.018.png
InŜynier Budownictwa - Analiza uszkodzeń kanałów sanitarnych po krótkim okresie eksploatacji
Strona 2
Fot. 2. Przykład uszkodzenia – korzenie
Cel i zakres badań
Celem badań było zidentyfikowanie rodzaju i liczby uszkodzeń kanałów sanitarnych w Krakowie
wykonanych z kamionki, betonu oraz PCV, eksploatowanych nie dłuŜej niŜ pięć lat. Kamionka, beton oraz
polichlorek winylu to oprócz Ŝelbetu materiały najczęściej wykorzystywane w Polsce do budowy kolektorów
kanalizacyjnych (rys. 1). Kolektory wykonane z tych materiałów stanowią 60% całej długości sieci
kanalizacyjnej w Krakowie (łącznie 1535 km).
W badaniach wykorzystano raporty z diagnostyki stanu technicznego kanałów sanitarnych inspekcją
telewizyjną, przeprowadzoną w latach 2003–2005 przez pracowników Zakładu Sieci Kanałowej MPWiK SA w
Krakowie [10]. W analizie ujęto kanały o jednakowej średnicy (300 mm), poddane diagnostyce po pięciu
latach eksploatacji. Stosunkowo krótki czas działania kanałów, po jakim wykonano inspekcje, pozwolił na
zidentyfikowanie uszkodzeń występujących juŜ w początkowym okresie ich eksploatacji. Łączna długość
kanałów poddanych diagnostyce optycznej w ramach badań wyniosła 2706,9 m. Badane kolektory
przebiegają pod nawierzchnią ulic na głębokości od 3 do 4 m. Wszystkie kanały pracują w gruntach o
dobrych właściwościach nośnych przy nisko połoŜonym zwierciadle wody gruntowej. Diagnostykę optyczną
analizowanych kanałów wykonywano kamerą typu TV ARGUS 4 EEx. W obliczeniach i zestawieniach
uszkodzeń oparto się na symbolice określonej w obowiązującej od roku 2006 Polskiej Normie PNEN
135082 [11].
Rodzaj
materiału
Łączna liczba uszkodzeń
w przeliczeniu na 1 km
kanału
Rodzaj i liczba poszczególnych uszkodzeń w przeliczeniu na 1 km
kanału
BAM BAB BBF BAH BAC BAJ BAG BAA BBC
Kamionka 45,8
6,7 12,5 –
3,3 1,7 8,3 10,0 –
3,3
Beton
31,7
0,8 6,7
0,8 9,2 –
0,8 4,2 –
9,2
PCV
34,1
13,3 –
5,8 –
1,7 13,3
Tab. Rodzaj i liczba uszkodzeń badanych kolektorów kanalizacyjnych
Oznaczenia w tabeli: BAM – uszkodzenie spoiny, BAB – szczelina, BBF – infiltracja, BAH – wadliwe
połączenie, BAC – przerwanie, zapadnięcie, BAJ – przemieszczone złącze, BAG – połączenie wystające,
BAA – deformacja, BBC – odłoŜone osady
Wyniki badań ich analiza
Diagnostyka telewizyjna przewodów kanalizacyjnych w Krakowie, o łącznej długości 2706,9 m, poddanych
inspekcji po pięciu latach eksploatacji wykazała występowanie 9 rodzajów uszkodzeń. W przewodach
kamionkowych stwierdzono występowanie 7 typów uszkodzeń, w betonowych – takŜe 7, natomiast w
kanałach z PCV – tylko 4 rodzaje uszkodzeń. Strukturę uszkodzeń zarejestrowanych podczas badań
przedstawiono w tabeli.
Największą liczbę uszkodzeń zlokalizowano w kanałach kamionkowych – prawie 46 uszkodzeń na
przeliczeniowej długości 1000 m przewodu. Nie oznacza to jednak, Ŝe kanały kamionkowe najmniej nadają
się do budowy kolektorów sanitarnych. Doświadczenia eksploatacyjne wskazują bowiem na coś wręcz
przeciwnego. NaleŜy w tym przypadku zwrócić uwagę na strukturę uszkodzeń tych kanałów; 27%
uszkodzeń w kanałach kamionkowych stanowią wszelkiego rodzaju rysy, zaliczane razem do kategorii
szczeliny (BAB). W kanałach tych ponad 18 uszkodzeń (z ogólnej liczby 45,8) stanowią niesprawności,
które mogą mieć przyczynę w niewłaściwym wykonawstwie. MoŜna do nich zaliczyć przemieszczone złącza
BAJ (zarówno poziome, jak i pionowe) oraz źle osadzone trójniki zaliczane do kategorii BAG. Przesunięcia
złączy mają zwykle miejsce przy stosowaniu niewłaściwej podsypki lub przy nieodpowiednim jej
zagęszczeniu. Wystające trójniki to ewidentne błędy wykonawcze.
http://www.inzynierbudownictwa.pl/drukuj,3326
2010-03-15 21:31
454532305.001.png 454532305.002.png
InŜynier Budownictwa - Analiza uszkodzeń kanałów sanitarnych po krótkim okresie eksploatacji
Strona 3
Fot. 3. Przykład uszkodzenia BAM – uszkodzenie spoiny
Najczęściej występujące uszkodzenia kanałów kamionkowych (rys. 2) to: wszelkiego rodzaju szczeliny
(27% wszystkich zarejestrowanych uszkodzeń), połączenia wystające (22%), przemieszczone złącza (18%
) oraz uszkodzone spoiny (15% ogólnej liczby uszkodzeń). Wszystkie te uszkodzenia mogą sprzyjać
zjawiskom infiltracji wód gruntowych do wnętrza kanału (w sytuacji wysoko połoŜonego zwierciadła wód
gruntowych) oraz eksfiltracji ścieków z kanału do środowiska gruntowego (szczególnie jeŜeli te uszkodzenia
przebiegają w pobliŜu lub poniŜej zwierciadła ścieków w kanale).
Ogólna liczba uszkodzeń kanałów betonowych (31,7 uszkodzeń na 1 km przeliczeniowy kanału) jest o ok.
30% niŜsza niŜ kanałów kamionkowych. Inna jest takŜe struktura poszczególnych uszkodzeń, co obrazuje
rys. 2. Dominują w tych kanałach przeszkody w przepływie ścieków, typu odłoŜone osady (29% ogólnej
liczby uszkodzeń), wadliwe połączenia (28%), rysy i szczeliny (21%) oraz wystające połączenia (13%
ogólnej liczby uszkodzeń). Pozostałe 9% uszkodzeń nie występuje częściej niŜ pojedynczo na długości
przeliczeniowej 1000 m przewodu.
W przypadku kanałów betonowych duŜym problemem jest szorstkość materiału, która powoduje częste
występowanie przeszkód przy przepływie ścieków. Podczas badań zlokalizowano ponad 9 takich miejsc na
długości przeliczeniowej 1000 m kanału. NaleŜy się jednak spodziewać, Ŝe liczba to została zaniŜona, gdyŜ
przed wprowadzaniem kamery do wnętrza kanału jest on uprzednio przepłukiwany. Niemniej wyniki badań
potwierdzają, Ŝe ta znana wada eksploatacyjna przewodów betonowych w kanalizacji krakowskiej jest
takŜe widoczna.
W ostatnich dziesięciu latach moŜna było zauwaŜyć bardzo umiarkowane zainteresowanie betonem jako
materiałem na przewody kanalizacyjne. Wiele firm próbuje powtórnie lansować ten materiał zarówno na
studzienki, jak i prostki, przekonując nabywców nowoczesną formą wykonania, dobrymi właściwościami
wytrzymałościowymi, przystępną ceną oraz długą Ŝywotnością ocenianą przez niektórych producentów
nawet na 100 lat.
W przewodach wykonanych z PCV stwierdzono podobną sumaryczną liczbę uszkodzeń jak w kanałach
betonowych (róŜnica 2,4 uszkodzenia na długości 1 km, na korzyść przewodów betonowych). W kanałach
wykonanych z polichlorku winylu dominują właściwie dwa rodzaje uszkodzeń: wadliwe połączenia (ponad
13 tego typu uszkodzeń na długości 1000 m) oraz odłoŜone na dnie kanału osady (takŜe 13 tego typu
uszkodzeń na długości przeliczeniowej 1000 m). Uszkodzenia te łącznie stanowią 78% wszystkich
zlokalizowanych nieprawidłowości w kanałach z PCV. Konsekwencją uszkodzenia BAH jest takŜe
występowanie uszkodzenia BAJ (przemieszczone złącze) – prawie 6 tego typu nieprawidłowości na
przeliczeniowym odcinku 1 km.
Rys. 1. Struktura materiałowa sieci kanalizacyjnych w Polsce [9]
W badanych kanałach zlokalizowano natomiast stosunkowo małą liczbę uszkodzeń związanych z deformacją
kształtu (BAA) – niecałe 2 uszkodzenia na długości 1 km. Na ogół to uszkodzenie występuje dość
powszechne przy przeglądzie technicznym przewodów z PCV, podobnie jak uszkodzenie BAH wynikające ze
stosowania niewłaściwych uszczelek. Badania prowadzone w kolektorach ściekowych z PCV po ośmiu latach
eksploatacji [12] wykazały, Ŝe deformacje kształtu (BAA) występowały juŜ z częstością 30 uszkodzeń na
http://www.inzynierbudownictwa.pl/drukuj,3326
2010-03-15 21:31
454532305.003.png 454532305.004.png 454532305.005.png 454532305.006.png 454532305.007.png 454532305.008.png
InŜynier Budownictwa - Analiza uszkodzeń kanałów sanitarnych po krótkim okresie eksploatacji
Strona 4
przeliczeniowej długości 1000 m, jeszcze częściej występowały wady połączenia (100 uszkodzeń na
długości 1 km), a to juŜ są liczby zatrwaŜające. MoŜna zatem dojść do wniosku, Ŝe w okresie od pięciu do
ośmiu lat eksploatacji przewodów z PCV lawinowo wzrasta liczba uszkodzeń typu BAA i BAH.
Zastanawiająca jest takŜe wysoka liczba uszkodzeń typu odłoŜone osady (BBC), zwłaszcza mając na
uwadze małą szorstkość przewodów z PCV. Prawdopodobnie uszkodzenia te są konsekwencją tzw. kołyski,
czyli niezachowaniem właściwego połoŜenia niwelety dna kanału.
Rys. 2. Struktura i procentowy udział poszczególnych uszkodzeń kanałów wykonanych z PCV, beronu i
kamionki
Wnioski
Przeprowadzone badania stanu technicznego kanałów sanitarnych o średnicy 300 mm w Krakowie po
pięcioletnim okresie eksploatacji wykazały największą liczbę uszkodzeń w kanałach kamionkowych (45,8
uszkodzeń na 1 km długości przewodu).
Najczęściej występujące uszkodzenia w kanałach kamionkowych to szczeliny (27% wszystkich
zarejestrowanych uszkodzeń), połączenia wystające (22%), przemieszczone złącza (18%) oraz uszkodzone
spoiny (15% ogólnej liczby wszystkich uszkodzeń).
Przyczyn wysokiej liczby uszkodzeń w kanałach kamionkowych upatruje się w błędach popełnionych na
etapie prac wykonawczych.
Na badanych odcinkach wykonanych z rur betonowych stwierdzono występowanie ok. 32 uszkodzeń na
długości 1 km. W kanałach betonowych dominowały uszkodzenia typu odłoŜone osady (29% ogólnej liczby
uszkodzeń), wadliwe połączenia (28%), rysy i szczeliny (21%) oraz wystające połączenia (13%).
W przewodach wykonanych z PCV stwierdzono podobną sumaryczną liczbę uszkodzeń jak w kanałach
betonowych. Uszkodzenia typu wadliwe połączenia (ponad 13 tego typu uszkodzeń na długości 1000 m)
oraz odłoŜone na dnie kanału osady (takŜe 13 tego typu uszkodzeń na długości przeliczeniowej 1000 m)
stanowiły łącznie 78% wszystkich zlokalizowanych nieprawidłowości w kanałach z PCV.
Pomimo stosunkowo krótkiego okresu eksploatacji w kanałach wykonanych z róŜnych materiałów
występuje stosunkowo duŜa liczba uszkodzeń, które mogą być niebezpieczne dla środowiska
przyrodniczego poprzez potencjalną moŜliwość eksfiltracji ścieków z kanału do gruntu. Proces ten po
dłuŜszym okresie czasu moŜe być przyczyną zapadnięć nawierzchni drogowej i innych groźnych katastrof
budowlanych.
dr inŜ. Grzegorz Kaczor
adiunkt w Katedrze InŜynierii Sanitarnej i Gospodarki wodnej
Uniwersytet Rolniczy w Krakowie
mgr inŜ. Anna Przebinda
absolwentka Wydziału InŜynierii Środowiska i Geodezji
Uniwersytet Rolniczy w Krakowie
Bibliografia
1. GUS, Bank Danych Regionalnych, http://www.stat.gov.pl.
2. Ustawa z dnia 18 lipca 2001 r. – Prawo wodne, Dz.U. Nr 115, poz. 1229.
3. A. Kuliczkowski, D. Zwierzchowski, Uszkodzenia rur PVC badanych techniką wideo, Zeszyty Naukowe
Politechniki Świętokrzyskiej, „Budownictwo” z. 42/2003, s. 217–224.
4. M. Kwietniewski, M. Leśniewski, Niezawodność przewodów kanalizacyjnych w świetle badań
eksploatacyjnych, materiały II Nauk.Tech. Konferencji „Bezpieczeństwo, niezawodność, diagnostyka
urządzeń i systemów gazowych, wodociągowych, kanalizacyjnych, grzewczych”, ZakopaneKościelisko,
2001, s. 205–217.
5. G. Kaczor, A. Przebinda, Analiza uszkodzeń kanałów sanitarnych z róŜnych materiałów w aspekcie
potencjalnego zanieczyszczenia wód gruntowych, „Gaz, Woda i Technika Sanitarna” nr 9/2009, s. 28–29.
6. A. Kuliczkowski, E. Kuliczkowska, Katastrofy kanalizacyjne i ich przyczyny, „InŜynieria Bezwykopowa” nr
1/2008 (21), s. 32–36.
7. A. Kuliczkowski, D. Zwierzchowski, Badania kanalizacji techniką video, „InŜynieria Bezwykopowa” nr
2/1999 (05), s. 54–57.
8. B. Przybyła, Diagnostyka przewodów kanalizacyjnych, „WodociągiKanalizacja”, nr 6/2005 (15), s. 2324
i 2627.
9. M. Kwietniewski, Rurociągi polietylenowe w wodociągach i kanalizacji, „InŜynieria Bezwykopowa”, nr
4/2004, s. 62–66.
http://www.inzynierbudownictwa.pl/drukuj,3326
2010-03-15 21:31
454532305.009.png 454532305.010.png 454532305.011.png 454532305.012.png 454532305.013.png
InŜynier Budownictwa - Analiza uszkodzeń kanałów sanitarnych po krótkim okresie eksploatacji
Strona 5
10. A. Przebinda, Wykorzystanie inspekcji telewizyjnej do oceny stanu kanałów sanitarnych, praca
magisterska napisana w Katedrze InŜynierii Sanitarnej i Gospodarki Wodnej, UR w Krakowie, 2008.
11. PNEN 135082. Stan zewnętrznych systemów kanalizacyjnych. Część 2: System kodowania inspekcji
wizualnej.
12. A. Przebinda, G. Kaczor, Ocena stanu technicznego wybranych przewodów sanitarnych z PCV w
Krakowie na podstawie inspekcji telewizyjnej, „INSTAL” nr 10/2008 (288), s. 78–80.
Skomentuj ten artykuł na forum.
http://www.inzynierbudownictwa.pl/drukuj,3326
2010-03-15 21:31
454532305.014.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin