24_technologie_bezwykopowe_pozwalaja_zmniejszyc_emisje_co.pdf

(542 KB) Pobierz
Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
Kraj Technologie bezwykopowe
Technologie bezwykopowe pomagają zmniejszyć emisję CO 2
dr inż. Emilia Kuliczkowska , Katedra Sieci i Instalacji Sanitarnych, Politechnika Świętokrzyska
Jerzy Kuliczkowski, Politechnika Świętokrzyska
W ostatnich latach coraz większą wagę przywiązuje się do redukcji emisji CO2 do atmosfery. Do znaczącego zmniejszenia emisji tego gazu
może doprowadzić stosowanie – zamiast tradycyjnych technologii wykopowych – technologii bezwykopowych, zarówno przy budowie, jak
i odnowie przewodów infrastruktury podziemnej.
Z dotychczasowych analiz wynika, że technologie bezwykopowe
są w większości przypadków bardziej efektywne kosztowo od
technologii wykopowych, przy jednocześnie korzystniejszym
oddziaływaniu na środowisko. Znacząca redukcja emisji CO 2  to
kolejny argument na rzecz powszechniejszego stosowania tech-
nologii bezwykopowych.
Technologie wykopowe
Budowa nowych przewodów infrastruktury podziemnej me-
todą tradycyjną w wykopie stwarza szereg uciążliwości opisanych
m.in. w [4, 7], a zilustrowanych w tym artykule rycinami 1–4.
Czynnikiem niebranym dotychczas pod uwagę w analizie
zalet technologii bezwykopowych, wymienianych m.in. w [4, 5,
6, 7], jest problem emisji CO 2 , występujący w trakcie stosowania
technologii wykopowych.
Ryc. 3. Objazdy w trakcie robót wykopowych przyczyniające się do wzrostu emisji spalin,
a także kosztów eksploatacji pojazdów, kosztów straty czasu podróżujących pasażerów,
kosztów związanych ze zwiększeniem wskaźnika wypadkowości i kosztów organizacji
objazdów [2, 4]
Ryc. 1. Wywożenie i ponowne przywożenie gruntu, kolejno w trakcie rozpoczynania robót
ziemnych i po zakończeniu wbudowania rurociągu, przy budowie nowych przewodów
tradycyjną metodą wykopową [2, 4]
Ryc. 4. Hałas i drgania terenu w trakcie niszczenia nawierzchni ulicznych przy stosowaniu
metod wykopowych [2, 4]
Ryc. 2. Spaliny, hałas, kurz oraz zanieczyszczenia terenu wokół wykopu, w którym bu-
dowane są nowe przewody [2, 4]
Technologie bezwykopowe
Technologie bezwykopowej budowy (m.in. mikrotunelowa-
nie, przeciski hydrauliczne, przewierty sterowane, przeciski
pneumatyczne) i  bezwykopowej odnowy (napraw, uszczel-
nień, renowacji, rekonstrukcji i wymian) stosowane są coraz
powszechniej dzięki ich licznym zaletom technicznym oraz
wysokiej efektywności ekonomicznej.
W wyniku stosowania technologii bezwykopowych unika
się szeregu niekorzystnych czynników, stanowiących specyfi kę
technologii wykopowych, m.in. tych, które zilustrowano na
zamieszczonych obok rycinach.
68
Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne Styczeń – Luty 2011
493524607.001.png 493524607.002.png
Technologie bezwykopowe Kraj
Technologie bezwykopowej budowy umożliwiają budowę
przewodów infrastruktury podziemnej na długich odcinkach,
np. w metodzie przewiertu sterowanego na odcinkach o długo-
ści nawet ponad 3 km. Dostępne są również liczne technologie
bezwykopowej odnowy przewodów infrastruktury podziemnej.
Dobór najodpowiedniejszej dla danej inwestycji przyczyni się
do dalszej, wieloletniej i bezpiecznej eksploatacji sieci.
Najnowsze technologie bezwykopowej budowy i  odnowy
przewodów infrastruktury podziemnej zostały szczegółowo
opisane w [7].
Analizując podany przykład, należy zwrócić uwagę na fakt, iż
dotyczy on niewielkiej inwestycji. Można się zatem spodziewać
w przypadku większych projektów zdecydowanie wyższych re-
dukcji emisji CO 2 .
Redukcja emisji CO 2 na przykładzie technologii utwardza-
nych in situ powłok żywicznych
Analizy redukcji emisji CO 2 dokonano także na przykładzie
technologii z grupy utwardzanych in situ powłok żywicznych
o nazwie starline [7, 8]. Jest ona stosowana w bezwykopowej
odnowie przewodów wodociągowych i gazowych o średnicach
dochodzących do 600 mm i ciśnieniach do 4 MPa. Jednorazowo
może być ona stosowana na odcinkach o długości do 500 m.
W zależności od rodzaju zastosowanej tkaniny powłoka może bez
powstawania fałd pokonywać łuki o kącie dochodzącym do 90º.
Opisywany przykład dotyczył bezwykopowej odnowy silnie
skorodowanej magistrali wodociągowej DN 500 w  Berlinie,
wykonanej w 1926 r. [8] z rur z żeliwa szarego. Trasa rurociągu
o długości 520 m przebiegała wzdłuż budynków szkolnych,
a następnie czterech boisk sportowych. Istniejąca lokalizacja
rurociągu miała wpływ na poszukiwanie szybkiej w realizacji
technologii, którą można by zastosować w okresie przerwy wa-
kacyjnej. Biorąc pod uwagę lokalne warunki, w tym armaturę
rurociągu, odnowę wykonano na dwóch odcinkach o długości
220 m i 300 m, łącznie przy pięciu wykopach.
Stosując technologię bezwykopową uzyskano wielokrotnie
krótszy czas realizacji i znaczące oszczędności fi nansowe, pono-
sząc jedynie 50–60% kosztów w stosunku do tych, jakie okazałyby
się niezbędne przy zastosowaniu tradycyjnej technologii wyko-
powej. Uzyskano także szereg innych korzystnych efektów eko-
logicznych, zobrazowanych wcześniej pokazanymi ilustracjami.
Dokonano także analizy stopnia redukcji CO 2 do atmos-
fery, wynikającego z zastosowania technologii bezwykopowej.
w porównaniu z tradycyjną metodą wykopową wielkość robót
ziemnych zmniejszyła się w analizowanym przykładzie do ok.
3%. Biorąc pod uwagę wyłącznie transport wywożonej przez
ciężarówki ziemi, obliczono, że zastosowanie technologii bez-
wykopowej zredukowało emisję CO 2 o 27,9 t.
Redukcja emisji CO 2 przy stosowaniu technologii bezwy-
kopowych
W [1] zamieszczono informacje o opracowaniu w USA kal-
kulatora emisji CO 2 , który umożliwia dokonywanie oceny
oszczędności w za k resie emisji CO 2 przy stosowaniu technologii
bezwykopowych. Kalkulator zaprojektowano do analizowania
typowych liniowych projektów z zastosowaniem przewodów
o średnicach równych lub większych niż 50 mm. Dzięki niemu
można szacować ilość emitowanego CO 2 , który pojawia się pod-
czas stosowania tradycyjnej technologii wykopowej, i czterech
rodzajów technologii bezwykopowych: bezwykopowej budowy
według technologii kierunkowego wiercenia (HDD), bezwyko-
powej odnowy uszkodzonego rurociągu w technologii długiego
reliningu, czyli tzw. metody rura w rurę, technologii bezwy-
kopowej wymiany przewodów (pipe bursting) oraz technologii
renowacji i rekonstrukcji z zastosowaniem utwardzanych in
situ powłok żywicznych (CIPP). Technologie te ujęto w trzech
grupach, biorąc pod uwagę ilość emitowanego CO 2 .
Opracowaną metodę po raz pierwszy przetestowano na
przykładzie instalacji rurociągu o długości 305 m i średnicy
300 mm, ułożonego pod nawierzchnią asfaltową. W oblicze-
niach uwzględniono grubość nawierzchni asfaltowej, głębokość
zasypki i parametry podłoża. Odwadnianie nie było konieczne.
Dzienne natężenie ruchu pojazdów oszacowano na 10 tys. po-
jazdów po wcześniejszej, sześciodniowej kontroli ruchu. Okre-
ślono czas przejazdu pojazdów od miejsca budowy do fabryki
produkującej asfalt, zakładając, że usunięty asfalt ma ulec recy-
klingowi lub być przetransportowany na wysypisko, oraz czas
przejazdu od miejsca, skąd nowe materiały są transportowane
na miejsce budowy, a także szereg innych parametrów.
W opisywanej metodyce oblicza się emisję CO 2 dla tradycyj-
nej metody wykopowej, dla ruchu ulicznego uwzględniającego
pojazdy budowlane, maszyny, urządzenia i różne materiały
(asfalt, żużel, materiały do wypełniania), określając ostatecznie
całkowitą emisję CO 2 .
W analizowanym przykładzie okazało się, iż stosując tra-
dycyjną metodę wykopową, emisja CO 2 do atmosfery wynosi
708,4 t. W przypadku technologii bezwykopowych wykazano
natomiast znaczącą redukcję emisji CO 2 (wyniki podano w ta-
beli 1).
Uwagi końcowe
Zainteresowanie problemem emisji CO 2 przy stosowaniu
technologii bezwykopowych pojawiło się niemal jednocześnie
w USA i Niemczech. Przykład niemiecki ogranicza się do analizy
emisji CO 2 w trakcie wykonywania robót ziemnych, amerykań-
ski z kolei dotyczy całego procesu technologicznego. Stąd też
znacznie większe oszczędności dotyczące redukcji emisji CO 2
uzyskano w przykładzie amerykańskim. Różnice w uzyskiwa-
nych wartościach emisji CO 2 mogą być znaczne w zależności
od bardzo wielu czynników, takich jak np. głębokość wykopu
i średnica rurociągu (mające wpływ na wielkość robót ziem-
nych), fa kt w ystępowania wód gruntow ych oraz rodzaj zastoso-
wanej technologii odwadniania wykopów, lokalizacja rurociągu
(pod nawierzchnią uliczną czy w terenie zielonym), natężenie
ruchu pojazdów, odległości wywożenia gruntu z wykopu.
W dotychczasowych analizach porównawczych, dotyczących
technologii budowy przewodów infrastruktury podziemnej [3]
z zastosowaniem technologii wykopowych i bezwykopowych,
brano pod uwagę:
a) bezpośrednie koszty robót, np. koszty robót ziemnych, od-
wodnieniowych, deskowania wykopu, zagęszczania gruntu itp.
b) koszty wynikające ze specyfi ki robót w warunkach
miejskich, np. koszty zniszczenia, a następnie odtworzenia
Tab. 1. Wielkość emisji CO 2 przy stosowaniu technologii bezwykopowych oraz oszczęd-
ności w emisji CO 2 w stosunku do metod wykopowych podane liczbowo i procentowo [1]
Rodzaj technolo-
gii bezwykopowej
Emisja CO 2
[tony]
Oszczędności CO 2
[tony]
[%]
HDD
35,4
673,0
95
Długi relining
Pipebursting
70,8
637,6
90
CIPP
14,1
694, 3
98
Styczeń – Luty 2011 Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne 69
493524607.003.png
Kraj Technologie bezwykopowe
nawierzchni ulicznej, koszty budowy tymczasowych kładek
i zabezpieczeń wykopów itp.
c) koszty społeczne, w tym m.in. koszty objazdów związane
z dodatkowym zużyciem paliwa, stratą czasu przez podróżują-
cych pasażerów, zwiększone koszty wypadkowości.
Ja k w ykaza ła pow yższa ana liza, kolejny m ważny m argumen-
tem za stosowaniem technologii bezwykopowych, a jednocze-
śnie czynnikiem, który powinien być dodatkowo uwzględniany
w analizach kosztowych, jest redukcja emisji CO 2 do atmosfery.
3. Kuliczkowski A.: Optymalizacja kolektorów kanalizacyjnych
przebudowywanych w warunkach miejskich . Monografi a nr
12. Politechnika Wrocławska. Wrocław 1988, s. 122.
4. Kuliczkowski A.: Zalety bezwykopowych technik budowy
i odnowy sieci podziemnych . „Inżynieria Bezwykopowa”
2007, nr 1, s. 57–61.
5. Kuliczkowski A.: Technologie bezwykopowe budowy i odnowy
sieci podziemnych . „Rynek Instalacyjny” 2009, nr 11, s. 57–59.
6. Kuliczkowski A.: Zalety technik bezwykopowych na przy-
kładzie przewodów wodociągowych . „Przegląd Komunalny”
2009, nr 5, s. 83–85.
7. Kuliczkowsk i A. et a l.: Technologie bezwykopowe w inżynierii
środowiska . Wydawnictwo Seidel – Przywecki. Warszawa
2010, s. 735.
8. Mattson B.: High Performance Fabric in Old Piping. Quick, Du-
rable Restoration of Operational Safety , informacja techniczna.
Literatura
1. Gri\ n J.: Carbon Calculator Determines Trenchless Benefi ts ,
informacja techniczna.
2. GSTT: Und was passiert mit dieser herrlichen Baumallee,
wenn Sie hier Erdleitungen verlegen oder sanieren lassen,
informacja techniczna.
Monografi a Kryteria planowania
bezwykopowej odnowy nieprzełazowych
przewodów kanalizacyjnych jest pierwszą
w kraju zwartą publikacją podejmującą
problem planowania bezwykopo-
wych napraw, uszczelnień, renowacji,
rekonstrukcji i wymian przewodów
kanalizacyjnych uszkodzonych bądź
niespełniających stawianych im aktualnie
wymagań.
W związku z dynamicznym rozwojem
oraz powszechnym stosowaniem
bezwykopowych technologii odnowy
przewodów kanalizacyjnych, szczególnie
ważny jest początkowy etap przygoto-
wania odnowy przewodów, polegający
na wytypowaniu do odnowy tych prze-
wodów kanalizacyjnych, które z uwagi
na sformułowane w monografi i kryteria
wymagają takiej odnowy w pierwszej
kolejności.
Książka jest wartościowym poradnikiem
w zakresie dokonywania poprawnej
oceny stanu technicznego przewodów
kanalizacyjnych, a następnie typo-
wania analizowanych odcinków tych
przewodów do odnowy według ustalanej
kolejności.
Dla studentów czy inżynierów po raz pierw-
szy zajmujących się problematyką stanu
technicznego przewodów kanalizacyjnych,
książka ta zawiera duży zasób wiedzy,
umożliwiający poznanie rodzaju możliwych
uszkodzeń przewodów kanalizacyjnych,
a także przyczyn i konsekwencji ich
występowania. Daje również sposobność do
zapoznania się z bardzo szczegółową analizą
wyników badań techniką wideo ponad
40 km przewodów kanalizacyjnych.
Ocena ryzyka
w technologiach
bezwykopowych
Szkolenie odbędzie się w dniach 23–24 lu-
tego 2011 r. i będzie trwać 15 godzin. Jego
organizatorem jest WOD-KAN Consulting
Kuliczkowski Andrzej.
Zakres szkolenia:
1. Trwałość materiałów i poszczególnych
rozwiązań stosowanych w technologiach
bezwykopowych.
2. Prezentacja i ocena bezwykopowych
technologii liniowej renowacji i rekonstruk-
cji przewodów, prezentacja eksponatów
materiałowych, zalety, wady, ograniczenia
i elementy ryzyka związane ze stosowa-
niem poszczególnych technologii.
3. Prezentacja i ocena (zalety, wady, ograni-
czenia, elementy ryzyka) bezwykopowych
technologii lokalnych napraw i uszczelnień
z prezentacjami fi lmowymi wybranych
technologii.
4. Prezentacja i ocena (zalety, wady, ograni-
czenia, elementy ryzyka) bezwykopowych
technologii liniowych wymian z opcją
powiększania przekroju poprzecznego
przewodów z prezentacjami fi lmowymi.
5. Najnowsze urządzenia diagnostyczne,
rozwiązania materiałowe i technologie
bezwykopowej odnowy przewodów wo-
dociągowych i kanalizacyjnych, nieznane
w Polsce, a zaprezentowane na wystawach
i konferencjach bezwykopowych w Toronto
(2009), Chicago (2010) i Singapurze
(2010).
Harmonogram szkolenia:
Pierwszy dzień: 9 godzin szkolenia:
8:30–10:00, 10:15–11:00 (11:00 – bufet
kawowy), 11:30–13:00 (13:15 – obiad),
15:00–16:30 (16:30 – bufet kawowy),
17:00–18:30 (18:45 – obiadokolacja)
Drugi dzień: 6 godzin szkolenia: 8:00–9:30,
9:45–10:30 (10:30 – bufet kawowy),
11:00–12:30, 12:45–13:30 (13:45 –
obiad).
Miejsce szkolenia: Hotel Lord, al. Krakowska
218, 02-219 Warszawa
Dojazd: wszelkie informacje związane
z lokalizacją, dojazdem dostępne są na
stronie internetowej Hotelu Lord w dziale
Lokalizacja (www.lord.hotelekorona.pl/
lokalizacja)
Uczestnicy szkolenia otrzymają certyfi kat
jego ukończenia.
Kontakt: prof. dr hab. inż Andrzej Kulicz-
kowski, Wod-Kan Consulting, ul. Obrońców
Westerplatte 18/10, 25-120 Kielce, e-mail:
jkuli@wp.pl, www.kuliczkowski.eu.
Profesor Kuliczkowski jest autorem 271
publikacji, w tym 10 książek bezpośrednio
lub pośrednio związanych z problematyką
technologii bezwykopowych oraz pierw-
szych polskich prac: doktorskiej (1978)
i habilitacyjnej (1986) poświęconych tech-
nologiom bezwykopowym. Przez osiem
lat (1991–1998) był wiceprezesem fi rmy
wykonawczej, wdrażającej po raz pierwszy
w Polsce nowe technologie bezwykopowe.
Jest twórcą 56 wdrożonych projektów
bezwykopowej odnowy przewodów
wod-kan oraz ponad 300 opinii i ekspertyz.
Od 2005 r. pełni funkcję prezesa zarządu
Polskiej Fundacji Technik Bezwykopowych
i zasiada w zarządzie Międzynarodowego
Stowarzyszenia Technik Bezwykopowych
z siedzibą w Londynie. Jest laureatem
jednej z trzech corocznie przyznawanych
międzynarodowych nagród NO-DIG Award
2008 za wybitne osiągnięcia z branży
technologii bezwykopowych o wymiarze
ogólnoświatowym.
Zalety, wady, ograniczenia i ele-
menty ryzyka w bezwykopowych
technologiach napraw, renowacji,
rekonstrukcji i wymian przewo-
dów wodociągowych i kanali-
zacyjnych – to temat szkolenia
adresowanego do pracowników
przedsiębiorstw wodociągowo-ka-
nalizacyjnych, projektantów, fi rm
wykonawczych i inwestorów.
70
493524607.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin