Zabawa dydaktyczna Andrzejkowe wróżby.doc

(46 KB) Pobierz
Data: 30

Rodzaj zajęcia: matematyka

Zagadnienie programowe:

MOJE PIERWSZE DOŚWIADCZENIA Z MATEMATYKĄ

Rozwijanie umiejętności klasyfikowania przedmiotów

MOJE NAJBLIŻSZE OTOCZENIE

aktywne uczestnictwo w poznaniu tradycji i zwyczajów wiążących się z obrzędami...

 

Temat: Zabawa dydaktyczna „Andrzejkowe wróżby”

Cel: dz.  klasyfikuje przedmioty ustalając czas, objętość, masę i miarę długości w trakcie zabaw w andrzejkowe wróżby, poznaje tradycję andrzejkową po wysłuchaniu gawędy

Metody: samodzielnych doświadczeń

Formy: grupowa, indywidualna, zbiorowa

Literatura: D. Chauvel, V. Michel – Pierwsze doświadczenia naukowe przedszkolaka

Wychowanie w przedszkolu, 2000, 11/9

Pomoce: kalendarz, mazak, monety, miseczki, woda, tacki, szklanki, butelki z wodą, sól, cukier, łyżeczki, pisaki, karteczki z wróżbami, talerzyki, obrączka, kromka chleba, cukierki, pieniążki, płyta CD, kreda, słomki, klucze, waga szalkowa, wróżby w pudełkach, płynny wosk, miska z wodą

 

Przebieg:

 

Sytuacje edukacyjne

Zamierzone efekty

Uwagi

1. Wprowadzenie do tematu „Gawęda nt. tradycji andrzejkowych”.

 

2. Ustalenie święta andrzejkowego na kalendarzu.

 

3. Zabawy w wróżby andrzejkowe.

A) Zabawy rozwijające umiejętność określenia objętości przedmiotów

 

Hokus – pokus

Czary – mary,

Aby wróżba się spełniła,

Złóżmy dary.

 

Wróżba 1. „Andrzejkowe bogactwo”

Dzieci siedzą czwórkami. Każde z nich ma po dwie monety 1-groszowe, które po kolei wrzucają do naczynia prawie wypełnionego wodą. Ten kto wrzuci monetę ostatni, zanim się ono przeleje, ten będzie w przyszłości bogaty i może zgarnąć grosze do kieszeni.

 

Pyt. kontrolne:

- czy szklanki na początku były pełne?

- co działo się gdy zaczęliście dokładać monety?

 

Wróżba 2. „Smaki życia”

Dzieci siedzą w czwórkach. Maja przygotowane na tackach 3 szklanki, butelkę plastikową z wodą, sól, cukier,  łyżeczkę i pisak. Mają przelać do kubków zakreśloną ilość wody,  zaznaczyć na butelce ile wody ubyło i odstawić na stoliczku. Następnie porównują czy wszystkie drużyny równo przelały wodę. Do pierwszej szklanki wsypują łyżeczkę soli, do drugiej łyżeczkę cukru i zaczynają wróżbę. Kiedy jedno z dzieci ma zasłonięte oczy pozostałe przemieniają kubeczki. Jaką wodę popije takie czeka go życie.

 

B) Zabawy rozwijające umiejętność określenia czasu.

 

Wróżba 3. „Co cię czeka w niedalekiej przyszłości”

 

Dziecko losuje i interpretuje karteczkę z narysowaną przepowiednią.

 

Wróżba 4. „Co mnie czeka w dalekiej przyszłości”

 

Dziecko losuje pod talerzykiem ukryte przedmioty, które oznaczają: obrączka – wierność, chleb – oznakę dobrobytu, cukierki - słodkie życie, pieniądze – bogactwo, płyta CD – sławę.

 

C) Zabawy doskonalące umiejętność określenia długości

 

Wróżba 5. „Wyścigi butów”

Dzieci dzielą się na drużyny chłopców i dziewczynek i ściągają po prawym kapciu. Ten kapeć, który jako pierwszy przekroczy linię mety wróży szybkie zamążpójście.

 

Wróżba 6. „Kto najwięcej urośnie”

Dzieci siedzą w czwórkach. Jedno z dzieci trzyma 4 słomki różnej długości. Ten, kto wyciągnie najdłuższą słomkę urośnie najwięcej.

 

D) Zabawy doskonalące określenie masy przedmiotów

 

Wróżba 7. „Klucze andrzejkowe”

Dzieci kładą po kolei swoje klucze andrzejkowe na wadze szalkowej. Jeżeli klucz jest cięższy od ciężarka losuje wróżbę z czerwonego pudełka, jeżeli lżejszy z zielonego.

 

Wróżba 8. „Lanie wosku”

Dziecko wylewa wosk do miski z wodą , interpretuje „cudaki z masy woskowej”, określa masę „na oko” porównując własny wytwór z wytworem kolegi.

 

4. Podsumowanie zajęcia, czynności porządkowe.

- dz. wysłucha gawędy i zapamięta najważniejsze fakty

 

- dz. zaznaczy na kalendarzu dzień św. Andrzeja (ustali dzień, miesiąc i porę roku)

 

- dz. porówna pojemność przedmiotów w trakcie zabaw z wodą, obserwuje własności chemiczne (rozpuszczalność) i fizyczne (objętość) wody

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- dz. wyjaśni i zastosuje w wypowiedzi zwrot: niedaleka przyszłość, daleka przyszłość

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- dz. potrafi zmierzyć długość odcinka za pomocą miary butów i słomek

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- dz. określa masę kluczy używając zwrotów: cięższy, lżejszy wykorzystując w zabawie wagę szalkową

 

 

 

 

 

 

 

- dz. określi „na oko” ciężar „woskowych cudaków” i zinterpretuje je na podstawie cienia

 

 

 

 

- dz. zwerbalizuje swoje stany uczuciowe dotyczące zabawy andrzejkowej

 

 

 

 

kalendarz, mazak

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

monety, miseczki, woda

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

tacki, szklanki, butelki z wodą, sól, cukier, łyżeczki, pisaki

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

karteczki z wróżbami

 

 

 

 

talerzyki, obrączka, kromka chleba, cukierki, pieniążki, płyta CD

 

 

 

 

 

 

 

 

kreda

 

 

 

 

 

 

słomki

 

 

 

 

 

 

 

 

klucze, waga szalkowa, wróżby w pudełkach

 

 

 

 

płynny wosk, miska z wodą

 

 

 

Dawno, dawno temu w przed ostatni dzień listopada, w przeddzień imienin Andrzeja wszystkie panny chciały się dowiedzieć o przyszłym losie.

„Andrzejki” to tradycja ludowa wieczoru wróżb pielęgnowana od dawnych czasów i przekazywana z pokolenia na pokolenie. Z tym dniem związane są również przysłowia ludowe, które dotyczą pogody:

-          Śnieg na Andrzeja, dla zboża zła nadzieja

-          Gdy święty Andrzej ze śniegiem przybieży, sto dni śnieg na polu poleży

-          Na świętego Andrzeja błyska pannom nadzieja

W Wigilię św. Andrzeja spotykamy się w gronie przyjaciół, by poznać swoją przyszłość. Zgodnie z tradycją prosimy św. Andrzeja o pomoc we wróżbach.

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin