rola rodzicow w usprawnianiu dziecka autystycznego[1].pdf

(203 KB) Pobierz
290019083 UNPDF
Pomorska Wyższa Szkoła
Humanistyczna
w Gdyni
Instytut Pedagogiczny
Agnieszka Rurkowska
nr Albumu 311
Rola rodziców w usprawnianiu dziecka
autystycznego
Praca Licencjacka
napisana pod kierunkiem naukowym
Prof. zw. dr hab. R. Kościelaka
Gdynia 2008
SPIS TREŚCI
WSTĘP ......................................................................................................... 3
ROZDZIAŁ I Autyzm w literaturze............................................................5
1.1.Co to Autyzm...............................................................................5
1.1.1Najczęstsze objawy..................................................................7
1.1.2 Częstość występowania płeć.................................................11
1.1.3 Przyczyny autyzmu........................................................12
1.2 Diagnoza .....................................................................................15
1.3Typologie osób Autystycznych....................................................17
ROZDZIAŁ II Usprawnianie dziecka autystycznego...............................20
2.1Wczesna interwencja....................................................................20
2.2 Formy terapii...............................................................................20
ROZDZIAŁ III Metodologiczny...............................................................26
3.1Cele i zakres pracy........................................................................26
3.2 Problemy badawcze.....................................................................25
3.3 Zmienne zależne i niezależne......................................................26
3.4 Metody, techniki i narzędzia badawcze.......................................27
ROZDZIAŁ IV Przedstawienie wyników przeprowadzonych badań.......29
ROZDZIAŁ V Wnioski z przeprowadzonych badań.................................37
ZAKOŃCZENIE .......................................................................................40
BIBLIOGRAFIA .......................................................................................41
WSTĘP
We współczesnym świecie zaburzenie zwane autyzmem przysparza
wiele problemów osobom bezpośrednio związanym z tym zjawiskiem.
Niemożność stwierdzenia jednoznacznej przyczyny autyzmu skutkuje
częstymi nieporozumieniami pomiędzy badaczami, rodzicami, lekarzami.
Praca ta ma na celu przedstawienie najważniejszych faktów na temat
tego problemu.
W rozdziale pierwszym zawarte są najważniejsze informacje na temat tego
zaburzenia, geneza , pierwsze diagnozy, przyczyny które nadal nie są w
pełni znane, objawy które charakteryzują tą grupę populacji, w jakim
stosunku występuje ono w społeczeństwie, oraz podział na jakie typy
można podzielić osoby cierpiące na to zaburzenie.
Rozdział drugi poświęcony jest sposobom walki z autyzmem, formom
terapii które wspomagają rozwój.
Przedstawione tutaj najważniejsze i najczęściej stosowane formy
usprawniania to tylko część z proponowanych form terapii dzieci
autystycznych.
W rozdziale metodologicznym sformułowany jest główny problem
badawczy który brzmi „ Jaka jest rola rodziców w usprawnianiu dziecka z
autyzmem?” i to właśnie kierując się właśnie tym problemem
przeprowadzono badania których wyniki zawarte są w rozdziale IV, który
poświęcony jest dzieciom autystycznym i ich rodzicom.
Trzy rodziny stosunkowo różne od siebie jedyne co ich łączy to
dysfunkcja w rozwoju swojego dziecka, wszystkie trzy staczają pojedynek
z zaburzeniami autystycznymi, walkę o „normalne życie ich dzieci”, walkę
z często nierównym przeciwnikiem, który małymi kroczkami ale może być
pokonany.
3
W rozdziale podsumowującym przeprowadzone badania zawarte są
wnioski z badań , czyli przede wszystkim próba odpowiedzi na pytanie
zawarte w problemie szczegółowym czyli jaka jest rola rodziców w
usprawnianiu swoich dzieci z autyzmem, aby tego dokonać trzeba przede
wszystkim postawić sobie pytania w jaki stopniu zaburzenie wpływa na
relacje rodziców z dziećmi, jak mogą i jak uczestniczą oni w usprawnianiu
swojego dziecka, w jakim stopniu terapia wpływa na poprawę relacji
rodziców z dziećmi, oraz czy sam kontakt rodzica wpływa na poprawę
stanu zdrowia dziecka.
Oczywiście po przedstawieniu wyników z badań nad
indywidualnymi przypadkami czyli tychże rodzin można odpowiedzieć na
wszystkie te pytania, które są kluczowymi zagadnieniami właśnie tej pracy,
a w efekcie opierając się na tych trzech indywidualnych przypadkach
możemy odpowiedzieć jaka jest rola rodziców w usprawnianiu własnego
dziecka dziecka z autyzmem.
4
ROZDZIAŁ I Autyzm w literaturze
1.1 Co to Autyzm
Autyzm cieszy się największym zainteresowaniem spośród
studiowanych dzisiaj zjawisk ,a to głównie z powodu coraz większego
występowania tego zaburzenia. Od lat 80-tych wiemy na pewno że jest to
wielka dysfunkcja neurologiczna która wiąże się z zaburzeniami
biochemicznymi .
Sama diagnoza mieści w sobie takie spectrum objawów które dotyczą
dziecka nadpobudliwego jak i dziecka żyjące w izolacji ,oraz dziecka
upośledzonego umysłowo itp.
U dziecka które świeżo przyszło na świat nie można postawić żadnej
diagnozy, a bierze się to z tego że diagnozę tego zaburzenia można
postawić wówczas kiedy opiera się ona na ocenie wzorów zachowania ,a te
pojawiają się dopiero później ; do nich zaliczamy oczywiście
uczestniczenie w naprzemiennych interakcjach społecznych, deficyty i
dysfunkcje w porozumiewaniu się (werbalne jak i niewerbalne) oraz
sztywne wzorce zachowania ,aktywności i zainteresowań.
Samo zdefiniowanie zespołu zaburzeń autystycznych miało miejsce
w 1943 roku przez dr Leo Kanner z Johns Hopkins Hospital,
scharakteryzował on grupę dzieci przy których wprowadził termin
„wczesny autyzm dziecięcy”,również mniej więcej w tym samym czasie
prowadził swoje badania dr Hans Asperger który prowadził badania na
łagodniejszą postacią zaburzenia ,które potem nazwano od nazwiska
doktora Zespołem Aspergera (część badaczy uważa iż jest to zupełnie inne
zaburzenie i wyłącza je z grupy dzieci autystycznych).
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin