poradnik doboru i kompozycji stroju historycznego 1350-1492 cz 1.pdf

(1897 KB) Pobierz
Poradnik doboru i kompozycji stroju historycznego 1350-1492
Katarzyna Badowska
Anna Rybarczyk
Wojciech Wasiak
Księga o stroju
Poradnik zasad doboru i kompozycji
stroju historycznego 1350-1492
A.D. 2004
Edycja dla grupy Entente Cordiale, na cele statutowe.
NIE DO SPRZEDAŻY. Powielanie tylko za zgodą autorów.
1
20509239.001.png
Poradnik doboru i kompozycji stroju historycznego 1350-1492
SPIS TREŚCI:
WSTĘP………………………………………………………………...............................str.3
OGÓLNE ZASADY TWORZENIA STROJU
HISTORYCZNEGO..........................................................................................................str.3
WYKOŃCZANIE STROJU.............................................................................................str. 4
STRÓJ KOBIECY.............................................................................................................str. 5
KOSZULE....................................................................................................... str. 6
REFORMY, POŃCZOCHY............................................................................ str. 7
BUTY, SUKNIA SPODNIA........................................................................... str. 8
SUKNIE WIERZCHNIE................................................................................ str. 9
NAKRYCIE GŁOWY, FRYZURA................................................................. str. 16
PŁASZCZ....................................................................................................... .str. 19
STRÓJ MĘSKI................................................................................................................str. 20
KOSZULE...................................................................................................... str. 21
GACIE............................................................................................................ str. 22
NOGAWICE; NOGAWICOSPODNIE......................................................... str. 23
DOUBLET.......................................................................................................str. 26
BUTY...............................................................................................................str. 27
SZATY WIERZCHNIE.................................................................................. .str. 29
NAKRYCIA GŁOWY.....................................................................................str. 33
PŁASZCZ.........................................................................................................str. 35
POSŁOWIE, CZYLI DOBRY STRÓJ TO NIE KONIEC...............................................str. 36
ADRESY SKLEPÓW........................................................................................................str 36
LITERATURA.................................................................................................................. str. 37
CIEKAWE STRONY WWW............................................................................................str. 37
2
Edycja dla grupy Entente Cordiale, na cele statutowe.
NIE DO SPRZEDAŻY. Powielanie tylko za zgodą autorów.
20509239.002.png
Poradnik doboru i kompozycji stroju historycznego 1350-1492
WSTĘP
W naszej pracy korzystaliśmy z podanej niżej literatury, ikonografii, zdobytej dotychczas wiedzy oraz
zdrowego rozsądku. Ponieważ tematyka jest dość szeroka i nie do końca usystematyzowana, niniejsza praca
próbuje ogólnie scharakteryzować zasady odtwarzania sposobów ubierania się w określonych czasach. Niniejsze
opracowanie uważamy jedynie za wstępne wprowadzenie w świat średniowiecznej mody. Dlatego też świadomie
zrezygnowaliśmy z opisu niektórych form ubioru, skupiając swoją uwagę na tych najpopularniejszych
lub prostszych w wykonaniu. Osoby chcące dowiedzieć się więcej na dany temat odsyłamy do podanych niżej
źródeł, oraz zachęcamy do własnych poszukiwań.
OGÓLNE ZASADY TWORZENIA STROJU HISTORYCZNEGO
Przyjęliśmy w naszych rozwazaniach symboliczne datowanie 1350 – 1492. Co jest raczej symboliczym
określeniem dla mody schyłkowego średniowiecza. Opisuje ten jej okres w którym stosowano ubiory
dopasowane, często zapinane albo sznurowane. Górną granicę omawianego przedziału czasowego wyznacza
koniec Średniowiecza, dolną – bardzo symboliczny czas popularyzacji odzieży o dopasowanym do sylwetki
(a opóźniej i ekstrawagancko ją stylizującym) wykroju. Najważniejsze wytyczne według których powinniśmy
rozpoczynać nasze działania rekonstrukcyjne, to określenie odpowiedniego kontekstu czasowego,
geograficznego, społecznego i funkcjonalnego stroju. W tym okresie kilkakrotnie następowała zmiana mody,
nie należy więc nieprzemyślanie łączyć różnych, niejednolicie datowanych elementów ubioru. Trzeba pamiętać
także o stosowności stroju w danej sytuacji (społecznej, towarzyskiej czy funkcjonalnej). Innymi słowy
o różnicach między strojem dworskim, mieszczańskim czy też reprezentacyjnym a roboczym. Dokładne opisanie
tych subtelności nie jest rolą tej pracy, Opisującej tylko podstawowe aspekty wymienionych kontekstów
dla zachowania klarowności przekazu. Jeśli chodzi o kontekst geograficzny, zaznaczmy tu , iż w polskich
warunkach za najstosowniejsze uznaje się odtwarzanie strojów typowych dla Europy Środkowej (Polska,
Czechy, kraje niemieckie). Ze względu jednak na niedostatek materiałów źródłowych dotyczących tego tematu,
musimy polegać na przekazach i wykopaliskach pochodzących z Anglii, Francji, Skandynawii, a także czasami
i Italii oraz Hiszpanii. Te ostatnie dwa kraje odznaczały się specyfiką nierzadko obcą naszym wzorom. W tym
opracowaniu opisano stroje uznane przez autorów za najbardziej uniwersalne. Często te wzory ulegały lokalnym
adaptacjom, my jednak postaraliśmy się ukazać je w najbardziej sprawdzalnych i potwierdzalnych formach.
Dodajmy jeszcze, iż strój z epoki posiada także pewną logikę konstrukcji i noszenia, która w naszych
czasach moze wydawać się obca i często nierozsądna. Pojawia się więc nieunikniona i mimowolna nawet
tendencja do “oswajania” kroju przez dodawanie do wykroju współczesnych rozwiązań. Radzimy unikać takich
pokus, tak samo jak tworzenia własnych wariacji na temat konkretnego stroju. Prowadzić to może do
wykreowania ubiorów-mutantów, nie będących ani rekonstrukcją ani szykownym kostiumem balowym. Dla
oddalenia tego niebezpieczestwa lepiej sięgać albo po wzory znane i sprawdzone (podkreślmy to jeszcze raz).
Najskuteczniejsze jest wręcz wykonanie możliwie wiernych kopii konkretnych strojów (na podstawie ikonografii,
opisu czy konkretnego, zachowanego zestawu zabytków). Rekomenduje się szycie ręczne, albo przynajmniej
ręczne wykańczanie. Szycie maszynowe jest często dopuszczane, ale należy pamiętać, że jest tak nie zawsze i nie
wszędzie. Z reguły użycie maszynowych szwów nośnych i wykończenie widocznymi bywa udanym wybiegiem.
Oczywiście pozostaje pytanie czy opłaca się iść na takie kompromisy i czy nie lepiej od razu wykonać całe dzieło
ręcznie.
Strój, rzecz jasna, musi być także wykonany z odpowiednich materiałów . Będą to, więc tkaniny (nie
dzianiny!) wykonane z surowców naturalnych, takie jak:
- płótno lniane
- płótno bawełniane
- barchan (len z bawełną)
- cienki materiał wełniany
- sukno, czyli (upraszczając) grubszy materiał wełniany
- aksamit jedwabny i bawełniany (jako dopuszczalny substytut jedwabnego)
- inne tkaniny jedwabne
Ze względów praktycznych, dopuszcza się pewne odstępstwa od zasady wykorzystywania w pełni naturalnych
tkanin. Użycie wełny, która może zawierać syntetyczne domieszki (praktycznie nie więcej niż ok. 20%). Można
też użyć sztucznego futra do wykończenia stroju, pod warunkiem, że wygląda ono naturalnie (co jednak jest
bardzo ryzykowne, efekt niezwykkle rzadko jest zadowalający). Akceptujemy też użycie aksamitu bawełnianego,
aczkolwiek odradzamy to rozwiązanie.
Edycja dla grupy Entente Cordiale, na cele statutowe.
NIE DO SPRZEDAŻY. Powielanie tylko za zgodą autorów.
3
 
Poradnik doboru i kompozycji stroju historycznego 1350-1492
Kupując tkaninę dobrze jest spytać się sprzedawcy o to, z jakiego surowca jest wykonana. Pozwoli to
uniknąć pomyłek - np. kupna polaru zamiast wełny. Pamiętajmy jednak, że nie zawsze sprzedawcy znają się
na towarze, którym handlują. Najlepiej jest wybierać tkaniny gładkie, deseń może być niepasujący stylistycznie
i popsuć końcowy efekt. Bardzo ważny jest dobór odpowiedniego materiału do typu stroju, przy opisach strojów
wymieniono stosowne materiały z jakich powinne być wykonane. Ważne jest też odpowiednie dobranie koloru
ubioru. Dlatego przy opisie poszczególnych części ubioru zamieściliśmy wytyczne pozwalające uniknąć
najbardziej rażących błędów. W niektórych miejscach nie określaliśmy koloru, pozostawiając uwagę o jego
stosowności. W praktyce oznacza to czerpanie z pełnej gamy kolorów dostępnych w danych czasach i warunkach
geograficznych oraz społecznych. Warto jednak napomknąć, że często odradzane jest stosowanie koloru żółtego,
którego pewnych, zdecydowanych odcieni używano dla oznaczenia postaci jednzonacznie negatywnych bądź
zasługujących na potępienie. Jednak należy też pamiętać, że nie zawsze i nie wszystkie odcienie żółtego mogły
pełnić te rolę.
Szyjąc strój trzeba pamiętać, że naszym celem jest rekonstrukcja ubioru średniowiecznego. Dlatego
kompletnie bezsensowne jest używanie współczesnych “usprawnień”, takich jak plastikowe guziki, zamki
błyskawiczne, rzepy, napy, zatrzaski, itd. Wykańczając strój, również trzeba zachować ostrożność.
Nieodpowiedni dodatek zamiast ozdobić może zupełnie zepsuć efekt końcowy. Należy wystrzegać się dodawania
pasmanterii, koronek i falbanek. Dobrą ozdobą jest haft, oczywiście mający odpowiedni wzór i umieszczony we
właściwym miejscu. Warto również wspomnieć, iż lwia część strojów, zarówno kobiecych, jak i męskich była
szyta z podszewką ; czego należałoby dziś też przestrzegać!
WYKOŃCZENIE STROJU
- sznurowanie:
Sznurek, bądź tasiemkę lub rzemyk można przeciągnąć przez dziurki w materiale lub specjalnie w tym celu
naszyte na tkaninę, metalowe kółeczka (takie jak w kolczudze). Zamiast kółeczek wykorzystać można haftki,
a dokładniej element w kształcie litery “U”. Elementy te można naszyć po zewnętrznej, lub spodniej stronie
stroju. W tym drugim wypadku sznurowanie pozostanie niewidoczne. Nie jest pewne czy przy wykańczaniu
odzieży stosowano okuwane dziurki, natomiast na pewno występowały one przy paskach. Należy pamiętać,
że sznurek, tak jak i reszta stroju musi być wykonany z naturalnych surowców!
-sposoby wykończenia dziurek:
Najprostszym sposobem jest obszycie dziurki nitką. Wykonuje się to przy pomocy ściegu zadziergiwanego,
lub zwyczajnie „na okrętkę”. Inna metoda to tzw. odszywanie dziurek. Nie zalecamy okuwania dziurek,
ponieważ istnieją bardzo słabe przesłanki przemawiające za używaniem tego rozwiązania w wiekach średnich.
Jednak, nie uważamy tego za rzecz niedopuszczalną w stroju późnośredniowiecznym.
-zapinanie na guziki:
Bardzo popularne były w średniowieczu metalowe guziki na nóżce, kuliste w kształcie. Repliki takich guzików są
do nabycia np. z pośrednictwem internetu. Dużo tańsze, a nie mniej historyczne są guziki wykonane z materiału.
Można je z łatwością sporządzić własnoręcznie. W tym celu należy obciągnąć odpowiednim materiałem ścinki
tkanin, lub specjalnie wycięte kawałki filcu lub skóry. Od spodu guzika formujemy z materiału rodzaj nóżki,
która zostanie przyszyta do stroju.
-zapinanie na haftki:
Wykorzystywanie haftek jest potwierdzone wykopaliskowo. Rzecz jest na tyle oczywista, że nie potrzebuje
dodatkowych wyjaśnień. Pamiętać jednak trzeba, że nie każda część garderoby może być w ten sposób zapinana.
- mocowanie nogawic do dubletu:
Nogawice przywiązywano do dubletu sznureczkami, lub rzemykami. Ich końcówki posiadały specjalne skuwki
zwane po francusku aiguillettes . Sznurki mogły być na stałe przymocowane do nogawic i przewlekane przez
dziurki w dublecie (choć na niektórych ilustracjach widuje się też odwrotny układ).
4
Edycja dla grupy Entente Cordiale, na cele statutowe.
NIE DO SPRZEDAŻY. Powielanie tylko za zgodą autorów.
 
Poradnik doboru i kompozycji stroju historycznego 1350-1492
STRÓJ KOBIECY
CZĘŚCI STROJU KOBIECEGO
Strój kobiecy w interesującym nas okresie składał się z następujących części:
- koszula,
- reformy,
- pończochy,
- suknia spodnia,
- suknia wierzchnia,
- pasek,
- nakrycie głowy,
- obuwie,
- płaszcz.
Poszczególne części garderoby przybierały różną formę w zależności od mody, pozycji społecznej
i zamożności właścicielki.
Szyjąc strój, należy pamiętać, że przez większość interesującego nas okresu, suknie były szyte jednodzielnie ,
spódnice doszywane do stanika, czyli górnej części sukni pojawiły się dopiero w drugiej połowie XV
wieku.
Pierwszym, rekomendowanym strojem jest ubiór roboczy – praktyczny, do chodzenia, na co dzień, a także
wymagający mniejszej wiedzy i pracy przy szyciu, wreszcie tańszy od dworskiego. Zakładamy, że kobieca suknia
robocza może być noszona bezpośrednio na koszuli, (co znacznie ułatwia wykonanie kompletnego stroju).
Kilka uwag o wymaganiach stawianych zazwyczaj wobec podstawowego, początkowego ubioru,
w grupach zajmujących się odtwarzaniem kultury wieków średnich:
Należy zazwyczaj skompletować spójny zestaw składający się z następujących części garderoby:
- koszuli
- sukni spodniej lub roboczej
- nakrycia głowy
- obuwia
paska
W nastepnej kolejności koniecznym jest też posiadanie płaszcza i sukni wierzchniej.
Niezwykle pożyteczne wydają się też takie elementy jak zakiewki i torby.
Posiadanie pozostałych części garderoby nie jest zazwyczaj obowiązkowe, ale naturalnym dążeniem
wynikającym ze specyfiki tego rodzaju hobby powinno być dążenie do uzupełniania i rozwijania swojej
garderoby. Ze względów praktycznych i reprezentacyjnych korzystne jest posiadanie więcej niż jednego
kompletu garderoby, a ze względów czysto higienicznych – kilku kompletów bielizny (praktycznie – trzech).
UWAGA:
Szyjąc strój należy ściśle przestrzegać podanych wytycznych.
Ewentualne wątpliwości prosimy konsultować z odpowiednio dobrze zorientowanymi osobami, korzystającymi
z poważnych źródeł popularnonaukowych i współczsnych opracowań naukowych.
Zdecydowanie odradza sie podejmowanie decyzji na podstawie zawierzenia “powszechnie przyjętym
zwyczajom”. Bardzo wiele używanych rozwiązań może być mitami powstałymi i rozprzestrzeniającymi się
w środowisku na zasadzie “głuchego telefonu”.
Edycja dla grupy Entente Cordiale, na cele statutowe.
NIE DO SPRZEDAŻY. Powielanie tylko za zgodą autorów.
5
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin