Informatyka2000-kl.V-VI.doc

(228 KB) Pobierz
ROZKŁAD MATERIAŁU Z INFORMATYKI

5

Szkoła Podstawowa w Jasionowie

 

 

ROZKŁAD  MATERIAŁU  Z  INFORMATYKI

DO PROGRAMU NAUCZANIA „ INFORMATYKA 2000”

WYDAWNICTWA  „CZARNY KRUK”

 

 

DKW – 4014 – 56/99

 

 

 

 

 

KLASA  V i VI

 

 

 

 

 

MARIUSZ  HAŁASIK

 

 

 

 

 

 

OMAWIANE ZAGADNIENIA

UWAGI O REALIZACJI *)

 

1. TECHNIKA KOMPUTEROWA W ŻYCIU CZŁOWIEKA              2 godz.

 

Lekcja 1. Bezpieczna i higieniczna praca z komputerem; prawa i obowiązki użytkownika szkolnej pracowni komputerowej – powtórzenie i uzupełnienie

·         Przypomnienie zasad higienicznej pracy z komputerem i bezpiecznego posługiwania się sprzętem komputerowym oraz omówienie zagrożeń wynikających z ich łamania.

·         Poznanie regulaminu pracowni komputerowej.

·         Przypomnienie praw i obowiązków użytkownika pracowni komputerowej.

·         Wyjaśnienie pojęcia piractwa komputerowego i wskazanie jego przejawów.

·         Wyjaśnienie potrzeby zapobiegania piractwu komputerowemu.

·         Omówienie korzyści wynikających z legalnego użytkowania oprogramowania oraz zagrożeń wynikających z użytkowania oprogramowania pirackiego.

·         Przypomnienie podstawowych pojęć związanych z budową i eksploatacją sprzętu komputerowego.

·         Opisanie szkolnego sprzętu komputerowego, przypomnienie zasad jego obsługi.

·         Podobnie jak w pierwszym roku nauki, zagadnienie należy omówić starannie. Ponieważ uczniowie zweryfikowali poznane zasady, chętnie przedstawią swój punkt widzenia.

·         Prezentacja regulaminu z dołączonej do zbioru ćwiczeń płyty CD-ROM.

·         Zad. 1, str. 5.

·         Zad. 2, str. 5. Wykonanie zadania (testu) pozwoli uczniom powtórzyć wiadomości na temat budowy wewnętrznej komputera, urządzeń zewnętrznych oraz zasady ich obsługi.

Lekcja 2. Korzyści wynikające z zastosowania komputerów w różnych dziedzinach życia

·         Przedstawienie typowych zastosowań komputerów w różnych dziedzinach.

·         Omówienie korzyści wynikających z użytkowania komputera.

·         Wskazanie przykładów użytkowania komputera jako narzędzia codziennego użytku.

·         Omówienie na podstawie własnych doświadczeń korzyści wynikających z posługiwania się programami edukacyjnymi i innymi, wspomagającymi naukę.

·         Dyskusja na temat zastosowań komputera w przyszłości, ze zwróceniem uwagi na ich rolę w wymianie informacji i komunikowaniu się użytkowników (sieci komputerowe, Internet).

·         Należy zachęcić uczniów do dyskusji na dany temat, materiały do niej uczniowie powinni zebrać, wykorzystując książki, plakaty, prace własne i innych.

·         Zad. 3, str. 6.

·         Uczniowie mają już doświadczenie w pracy z komputerem i powinni zaprezentować swój punkt widzenia w dziedzinie użytkowania komputera.

·         Warto powierzyć uczniom zaprezentowanie programów edukacyjnych znanych im z własnego doświadczenia.

·         Prezentacja ZASTOSOWANIA KOMPUTERÓW z bloku tematycznego KOMPUTER JAKO ŹRÓDŁO WIEDZY I ROZRYWKI z dołączonej do zbioru ćwiczeń płyty CD-ROM.

*)              W uwagach o realizacji znajdują się odwołania do zbioru ćwiczeń z płytą CD-ROM:             

J. Białowąs, M. Czajkowski, J. Garczyński, K. Pindelski, P. Poschmann, Z. Wojciechowski – „INFORMATYKA 2000 – zbiór ćwiczeń uzupełniających dla szkoły podstawowej kl. IV-VI”,

wyd. CZARNY KRUK, Bydgoszcz 2000.


2. PRACA Z KOMPUTEREM                            10 godz.

 

2.1. Podstawowe operacje systemu Windows – powtórzenie i rozszerzenie              7 godz.

 

Lekcje 1. i 2. Przeglądanie zasobów komputera. Wyszukiwanie i uruchamianie programów

·         Przypomnienie pojęcia i zadań systemu operacyjnego.

·         Rozpoznanie wersji systemu Windows, pod nadzorem którego pracują komputery w szkolnej pracowni komputerowej.

·         Przypomnienie sposobów komunikowania się użytkownika z komputerem pracującym pod nadzorem systemu Windows; elementy środowiska Windows.

·         Rozpoznawanie plików i folderów w oknie programu Mój komputer.

·         Kojarzenie ikony oraz rozszerzenia nazwy pliku z jego rodzajem.

·         Przeglądanie zawartości folderów na różnych poziomach ich struktury z wykorzystaniem Mojego komputera.

·         Wyszukiwanie na dysku plików i grup plików z wykorzystaniem polecenia ZNAJDŹ.

·         Uruchamianie programów różnymi sposobami.

·         Wyświetlanie i poruszanie się po drzewie folderów dysku z wykorzystaniem programu Eksplorator Windows.

·         Przeglądanie zasobów komputera z wykorzystaniem programu Eksplorator Windows.

·         Tworzenie różnymi sposobami na Pulpicie skrótów do programów.

·         Uczniowie powtarzają wiadomości i doskonalą umiejętności nabyte w pierwszym roku nauki.

·         Należy przygotować wiele prostych ćwiczeń, które pozwolą uczniom nabrać biegłości w poruszaniu się w środowisku Windows.

·         Uczniowie mają już swoje nawyki, nie należy ich zmieniać.

·         Początkowo polecenie ZNAJDŹ może wydać się uczniom trudne, zwłaszcza podczas wyszukiwania grupy plików. Warto poświęcić więcej czasu i polecić uczniom wykonanie wielu ćwiczeń, aby pokonali oni tę trudność.

·         Zad. 1-6, str. 7-10.

·         Zad. 13 i 14, str. 14.

Lekcja 3. Tworzenie folderów. Zmiana nazwy folderów i plików

·         Wykonywanie poleceń z menu podręcznego.

·         Otwieranie wskazanych folderów w oknie programu Mój komputer lub Eksplorator Windows.

·         Tworzenie folderów różnymi sposobami.

·         Rozbudowanie struktury folderów dysku.

·         Wyświetlanie w oknie Eksploratora Windows utworzonego drzewa folderów.

·         Nadawanie folderom (plikom) nowych nazw.

·         Zachęcamy uczniów do korzystania z menu podręcznego.

·         Zad. 9, str. 12; zad. 14, str. 14.

·         Zad. 7-10, str. 11-13.


Lekcje 4. i 5. Kopiowanie plików i folderów. Usuwanie i odzyskiwanie skasowanych plików i folderów

·         Przypomnienie roli Schowka w wykonywaniu różnych operacji w środowisku Windows.

·         Przypomnienie poleceń dotyczących operacji wykonywanych za pośrednictwem Schowka.

·         Kopiowanie różnymi sposobami pojedynczego pliku lub folderu za pośrednictwem Schowka i metodą przeciągania.

·         Usuwanie pliku lub folderu.

·         Odzyskiwanie skasowanych plików lub folderów.

·         Opróżnianie Kosza.

·         Zaznaczanie grupy plików i folderów.

·         Kopiowanie i kasowanie zaznaczonych grup plików lub folderów.

·         Wykonanie wielu ćwiczeń powinno na tym etapie nauki pozwolić uczniom dokładnie zrozumieć rolę Schowka i swobodnie wykonywać operacje za jego pośrednictwem. Dzięki temu uczniowie będą łatwiej podejmowali decyzje o wyborze metody wykonywania wielu operacji w środowisku Windows.

·         Zad. 8, str. 11; zad. 9 i 10, str. 12; zad. 11 i 12, str. 13; zad. 15, 16 i 17, str. 15.

·         Zachęcamy uczniów do samodzielnego wykonywania ćwiczeń, służąc pomocą tylko w razie potrzeby.

Lekcja 6. Zapisywanie i odczytywanie wyników pracy z komputerem

·         Tworzenie plików tekstowych i zapisywanie ich we wskazanym folderze.

·         Aktualizowanie treści dokumentu zapisanego w utworzonym pliku: wprowadzenie zmian i zapisanie ich w pliku.

·         Modyfikowanie tekstu dokumentu zapisanego w pliku i ponowne ich zapisywanie ze zmianą nazwy pliku lub jego lokalizacji.

·         Tworzenie folderu podczas zapisywania pliku.

·         Otwieranie plików z aplikacji, w której zostały utworzone.

·         Wyszukiwanie plików zapisanych na dysku i ich otwieranie.

·         Tworzenie, zapisywanie i otwieranie plików w różnych aplikacjach; kojarzenie rozszerzenia nazwy pliku z aplikacją , w której plik powstaje.

·         Należy zachęcać uczniów do kilkakrotnego zapisywania dokumentów w trakcie ich tworzenia, nie tylko po zakończeniu pracy.

·         Należy dopilnować, aby uczniowie zapisywali pliki w wyznaczonych folderach, bowiem często nie zwracają oni uwagi na miejsce zapisu pliku.

·         Zad. 18 i 19, str. 15.

Lekcja 7. Praca w środowisku Windows – ćwiczenia utrwalające i sprawdzające

·   &...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin