5
Szkoła Podstawowa w Jasionowie
OMAWIANE ZAGADNIENIA
UWAGI O REALIZACJI *)
1. TECHNIKA KOMPUTEROWA W ŻYCIU CZŁOWIEKA 2 godz.
Lekcja 1. Bezpieczna i higieniczna praca z komputerem; prawa i obowiązki użytkownika szkolnej pracowni komputerowej – powtórzenie i uzupełnienie
· Przypomnienie zasad higienicznej pracy z komputerem i bezpiecznego posługiwania się sprzętem komputerowym oraz omówienie zagrożeń wynikających z ich łamania.
· Poznanie regulaminu pracowni komputerowej.
· Przypomnienie praw i obowiązków użytkownika pracowni komputerowej.
· Wyjaśnienie pojęcia piractwa komputerowego i wskazanie jego przejawów.
· Wyjaśnienie potrzeby zapobiegania piractwu komputerowemu.
· Omówienie korzyści wynikających z legalnego użytkowania oprogramowania oraz zagrożeń wynikających z użytkowania oprogramowania pirackiego.
· Przypomnienie podstawowych pojęć związanych z budową i eksploatacją sprzętu komputerowego.
· Opisanie szkolnego sprzętu komputerowego, przypomnienie zasad jego obsługi.
· Podobnie jak w pierwszym roku nauki, zagadnienie należy omówić starannie. Ponieważ uczniowie zweryfikowali poznane zasady, chętnie przedstawią swój punkt widzenia.
· Prezentacja regulaminu z dołączonej do zbioru ćwiczeń płyty CD-ROM.
· Zad. 1, str. 5.
· Zad. 2, str. 5. Wykonanie zadania (testu) pozwoli uczniom powtórzyć wiadomości na temat budowy wewnętrznej komputera, urządzeń zewnętrznych oraz zasady ich obsługi.
Lekcja 2. Korzyści wynikające z zastosowania komputerów w różnych dziedzinach życia
· Przedstawienie typowych zastosowań komputerów w różnych dziedzinach.
· Omówienie korzyści wynikających z użytkowania komputera.
· Wskazanie przykładów użytkowania komputera jako narzędzia codziennego użytku.
· Omówienie na podstawie własnych doświadczeń korzyści wynikających z posługiwania się programami edukacyjnymi i innymi, wspomagającymi naukę.
· Dyskusja na temat zastosowań komputera w przyszłości, ze zwróceniem uwagi na ich rolę w wymianie informacji i komunikowaniu się użytkowników (sieci komputerowe, Internet).
· Należy zachęcić uczniów do dyskusji na dany temat, materiały do niej uczniowie powinni zebrać, wykorzystując książki, plakaty, prace własne i innych.
· Zad. 3, str. 6.
· Uczniowie mają już doświadczenie w pracy z komputerem i powinni zaprezentować swój punkt widzenia w dziedzinie użytkowania komputera.
· Warto powierzyć uczniom zaprezentowanie programów edukacyjnych znanych im z własnego doświadczenia.
· Prezentacja ZASTOSOWANIA KOMPUTERÓW z bloku tematycznego KOMPUTER JAKO ŹRÓDŁO WIEDZY I ROZRYWKI z dołączonej do zbioru ćwiczeń płyty CD-ROM.
*) W uwagach o realizacji znajdują się odwołania do zbioru ćwiczeń z płytą CD-ROM:
J. Białowąs, M. Czajkowski, J. Garczyński, K. Pindelski, P. Poschmann, Z. Wojciechowski – „INFORMATYKA 2000 – zbiór ćwiczeń uzupełniających dla szkoły podstawowej kl. IV-VI”,
wyd. CZARNY KRUK, Bydgoszcz 2000.
2. PRACA Z KOMPUTEREM 10 godz.
2.1. Podstawowe operacje systemu Windows – powtórzenie i rozszerzenie 7 godz.
Lekcje 1. i 2. Przeglądanie zasobów komputera. Wyszukiwanie i uruchamianie programów
· Przypomnienie pojęcia i zadań systemu operacyjnego.
· Rozpoznanie wersji systemu Windows, pod nadzorem którego pracują komputery w szkolnej pracowni komputerowej.
· Przypomnienie sposobów komunikowania się użytkownika z komputerem pracującym pod nadzorem systemu Windows; elementy środowiska Windows.
· Rozpoznawanie plików i folderów w oknie programu Mój komputer.
· Kojarzenie ikony oraz rozszerzenia nazwy pliku z jego rodzajem.
· Przeglądanie zawartości folderów na różnych poziomach ich struktury z wykorzystaniem Mojego komputera.
· Wyszukiwanie na dysku plików i grup plików z wykorzystaniem polecenia ZNAJDŹ.
· Uruchamianie programów różnymi sposobami.
· Wyświetlanie i poruszanie się po drzewie folderów dysku z wykorzystaniem programu Eksplorator Windows.
· Przeglądanie zasobów komputera z wykorzystaniem programu Eksplorator Windows.
· Tworzenie różnymi sposobami na Pulpicie skrótów do programów.
· Uczniowie powtarzają wiadomości i doskonalą umiejętności nabyte w pierwszym roku nauki.
· Należy przygotować wiele prostych ćwiczeń, które pozwolą uczniom nabrać biegłości w poruszaniu się w środowisku Windows.
· Uczniowie mają już swoje nawyki, nie należy ich zmieniać.
· Początkowo polecenie ZNAJDŹ może wydać się uczniom trudne, zwłaszcza podczas wyszukiwania grupy plików. Warto poświęcić więcej czasu i polecić uczniom wykonanie wielu ćwiczeń, aby pokonali oni tę trudność.
· Zad. 1-6, str. 7-10.
· Zad. 13 i 14, str. 14.
Lekcja 3. Tworzenie folderów. Zmiana nazwy folderów i plików
· Wykonywanie poleceń z menu podręcznego.
· Otwieranie wskazanych folderów w oknie programu Mój komputer lub Eksplorator Windows.
· Tworzenie folderów różnymi sposobami.
· Rozbudowanie struktury folderów dysku.
· Wyświetlanie w oknie Eksploratora Windows utworzonego drzewa folderów.
· Nadawanie folderom (plikom) nowych nazw.
· Zachęcamy uczniów do korzystania z menu podręcznego.
· Zad. 9, str. 12; zad. 14, str. 14.
· Zad. 7-10, str. 11-13.
Lekcje 4. i 5. Kopiowanie plików i folderów. Usuwanie i odzyskiwanie skasowanych plików i folderów
· Przypomnienie roli Schowka w wykonywaniu różnych operacji w środowisku Windows.
· Przypomnienie poleceń dotyczących operacji wykonywanych za pośrednictwem Schowka.
· Kopiowanie różnymi sposobami pojedynczego pliku lub folderu za pośrednictwem Schowka i metodą przeciągania.
· Usuwanie pliku lub folderu.
· Odzyskiwanie skasowanych plików lub folderów.
· Opróżnianie Kosza.
· Zaznaczanie grupy plików i folderów.
· Kopiowanie i kasowanie zaznaczonych grup plików lub folderów.
· Wykonanie wielu ćwiczeń powinno na tym etapie nauki pozwolić uczniom dokładnie zrozumieć rolę Schowka i swobodnie wykonywać operacje za jego pośrednictwem. Dzięki temu uczniowie będą łatwiej podejmowali decyzje o wyborze metody wykonywania wielu operacji w środowisku Windows.
· Zad. 8, str. 11; zad. 9 i 10, str. 12; zad. 11 i 12, str. 13; zad. 15, 16 i 17, str. 15.
· Zachęcamy uczniów do samodzielnego wykonywania ćwiczeń, służąc pomocą tylko w razie potrzeby.
Lekcja 6. Zapisywanie i odczytywanie wyników pracy z komputerem
· Tworzenie plików tekstowych i zapisywanie ich we wskazanym folderze.
· Aktualizowanie treści dokumentu zapisanego w utworzonym pliku: wprowadzenie zmian i zapisanie ich w pliku.
· Modyfikowanie tekstu dokumentu zapisanego w pliku i ponowne ich zapisywanie ze zmianą nazwy pliku lub jego lokalizacji.
· Tworzenie folderu podczas zapisywania pliku.
· Otwieranie plików z aplikacji, w której zostały utworzone.
· Wyszukiwanie plików zapisanych na dysku i ich otwieranie.
· Tworzenie, zapisywanie i otwieranie plików w różnych aplikacjach; kojarzenie rozszerzenia nazwy pliku z aplikacją , w której plik powstaje.
· Należy zachęcać uczniów do kilkakrotnego zapisywania dokumentów w trakcie ich tworzenia, nie tylko po zakończeniu pracy.
· Należy dopilnować, aby uczniowie zapisywali pliki w wyznaczonych folderach, bowiem często nie zwracają oni uwagi na miejsce zapisu pliku.
· Zad. 18 i 19, str. 15.
Lekcja 7. Praca w środowisku Windows – ćwiczenia utrwalające i sprawdzające
· &...
benuman