ABC grafiki komputerowej.pdf

(951 KB) Pobierz
C:\Andrzej\PDF\ABC nagrywania p³yt CD\1 strona.cdr
IDZ DO
PRZYK£ADOW Y ROZDZIA£
ABC grafiki
SPIS TRECI
komputerowej
KATALOG KSI¥¯EK
Autorzy: Roland Zimek, £ukasz Oberlan
ISBN: 83-7361-012-X
Format: B5, stron: 240
KATALOG ONLINE
ZAMÓW DRUKOWANY KATALOG
TWÓJ KOSZYK
Jeszcze wzglêdnie niedawno termin „grafika komputerowa” wywo³ywa³ umiechy
politowania na twarzach ludzi uznawanych za autorytety w dziedzinie informatyki.
Dzisiaj ci ludzie zapewne wstydz¹ siê tego, co wówczas mówili. Grafika komputerowa
jest wszêdzie — korzystamy z niej nawet o tym nie wiedz¹c. Ok³adki ksi¹¿ek, czo³ówki
programów telewizyjnych, etykiety na butelkach i kartki pocztowe — wszêdzie mo¿emy
natkn¹æ siê na grafikê komputerow¹. Wzrost jej popularnoci najwyraniej widoczny
jest w iloci aplikacji graficznych dostêpnych na rynku.
Ksi¹¿ka „ABC grafiki komputerowej” zawiera wszystkie podstawowe informacje
o grafice komputerowej. Informacje, z którymi powinien zapoznaæ siê nie tylko
pocz¹tkuj¹cy grafik komputerowy, ale ka¿dy, kto do pracy lub rozrywki wykorzystuje
komputer. Jak poradziæ sobie ze le zeskanowanymi lub skomponowanymi zdjêciami
cyfrowymi? Jak uatrakcyjniæ prezentacjê na spotkanie z klientem? W jaki sposób
przygotowaæ nieszablonowe kartki wi¹teczne? Po przeczytaniu tej ksi¹¿ki nie bêdziesz
ju¿ siê nad tym zastanawia³. Poznasz ró¿nice pomiêdzy grafik¹ wektorow¹ i bitmapow¹;
nauczysz siê tworzyæ i modyfikowaæ obrazki obu typów wykorzystuj¹c aplikacje
CorelDRAW i Adobe Photoshop.
Dziêki tej ksi¹¿ce:
• Dowiesz siê czym jest grafika komputerowa.
• Poznasz ró¿nicê pomiêdzy rysunkiem wektorowym a grafik¹ bitmapow¹.
• Nauczysz siê tworzyæ i modyfikowaæ obiekty wektorowe.
• Poznasz narzêdzia rysunkowe Photoshopa.
• Nauczysz siê jak stosowaæ: warstwy, cie¿ki, kana³y i maski.
• Poznasz tajniki korekcji obrazów.
Nawet jeli nie zamierzasz zostaæ grafikiem komputerowym, powiniene posiadaæ
podstawow¹ wiedzê zwi¹zan¹ z grafik¹ komputerow¹. Ta ksi¹¿ka jest doskona³ym
ród³em takiej wiedzy.
DODAJ DO KOSZYKA
CENNIK I INFORMACJE
ZAMÓW INFORMACJE
O NOWOCIACH
ZAMÓW CENNIK
CZYTELNIA
FRAGMENTY KSI¥¯EK ONLINE
Wydawnictwo Helion
ul. Chopina 6
44-100 Gliwice
tel. (32)230-98-63
e-mail: helion@helion.pl
234740266.001.png 234740266.002.png 234740266.003.png
Spis treci
Cz I Edycja grafiki wektorowej.................................................7
Rozdział 1. Wstp...............................................................................................9
Co nowego w programie? ...................................................................................................9
Wymagania systemowe.....................................................................................................10
Rónice pomidzy rysunkiem rastrowym a wektorowym ................................................10
Rozdział 2. Pierwsze kroki.................................................................................13
Instalacja programu CorelDRAW 11................................................................................13
Uruchamianie programu....................................................................................................17
Wygl(d ekranu ..................................................................................................................18
Przydatne informacje.........................................................................................................21
Rozdział 3. Podstawy rysunku wektorowego ......................................................23
Rysowanie prostych obiektów ..........................................................................................23
Prostok(ty, elipsy, wielok(ty i spirale ........................................................................23
Kształty podstawowe ..................................................................................................26
Nadawanie kolorów obiektom ..........................................................................................27
Transformacje obiektów....................................................................................................29
Tworzenie kopii obiektu....................................................................................................31
Obiekty z 3 punktów .........................................................................................................33
Kolejno56 obiektów...........................................................................................................34
Wybieranie obiektów ........................................................................................................34
Grupy obiektów.................................................................................................................36
Blokowanie obiektów........................................................................................................38
Wyrównywanie i rozkładanie obiektów............................................................................39
Rozdział 4. Praca z tekstem ..............................................................................43
Wpisywanie i formatowanie tekstu ...................................................................................43
Okienko Format Text ........................................................................................................44
Rozdział 5. Nadawanie wypełnie! i konturów......................................................53
Zmiana ustawie= domy5lnych...........................................................................................53
Wypełnienie jednolite .......................................................................................................54
Wypełnienie tonalne..........................................................................................................56
Wypełnienie deseniem ......................................................................................................58
Wypełnienie tekstur(.........................................................................................................59
Wypełnienie postscriptowe ...............................................................................................60
Okno dokowane.................................................................................................................61
Kontury obiektów..............................................................................................................62
 
4
ABC grafiki komputerowej
Rozdział 6. Precyzyjne rysowanie.......................................................................65
Linijki ................................................................................................................................66
Siatka.................................................................................................................................68
Prowadnice ........................................................................................................................71
Przyci(ganie do obiektów .................................................................................................72
Rozdział 7. Edycja krzywych ..............................................................................75
Krzywe Béziera .................................................................................................................75
Zmiana kształtu krzywych ................................................................................................77
Zmiana kształtu obiektów .................................................................................................80
Rysowanie linii..................................................................................................................81
Rysunek odrczny .......................................................................................................82
Krzywe Béziera...........................................................................................................83
Brodki artystyczne.......................................................................................................83
Pisak............................................................................................................................84
Łamana........................................................................................................................85
Krzywa z 3 punktów ...................................................................................................86
Interakcyjny ł(cznik....................................................................................................86
Rozdział 8. Modyfikacje obiektów......................................................................89
Narzdzia kształtu .............................................................................................................89
Nó..............................................................................................................................89
Gumka.........................................................................................................................90
Pdzel rozmazuj(cy ....................................................................................................90
Pdzel chropowaty ......................................................................................................91
Ł(czenie obiektów.............................................................................................................92
Kształtowanie ....................................................................................................................93
Spawanie .....................................................................................................................93
Przycinanie..................................................................................................................94
Cz56 wspólna.............................................................................................................97
Upro56 .........................................................................................................................98
Przód bez tyłu .............................................................................................................98
Tył bez przodu ............................................................................................................98
Rozdział 9. Praca z bitmapami.........................................................................103
Cz II Edycja grafiki rastrowej ................................................109
Rozdział 10.Wstp...........................................................................................111
Szczególne wła5ciwo5ci programu..................................................................................111
Rozdział 11.Narzdzia.......................................................................................113
Narzdzia do tworzenia selekcji......................................................................................115
Narzdzia zaznaczenia ..............................................................................................115
Narzdzie Move (Przesunicie) ................................................................................117
Narzdzie Lasso ........................................................................................................118
Narzdzie Magic Wand (Ródka) ...........................................................................119
Narzdzie Crop (Kadrowanie) ..................................................................................120
Narzdzia odcinania..................................................................................................121
Narzdzia malarskie i edycyjne.......................................................................................122
Narzdzie Brush (Pdzel) .........................................................................................124
Narzdzie Pencil (Ołówek) .......................................................................................128
Narzdzie Clone Stamp (Stempel)............................................................................128
Narzdzie Pattern Stamp (Stempel wzorkiem) .........................................................129
Narzdzia Healing Brush (Pdzel koryguj(cy) oraz Patch (Łatka)................................130
Spis treci
5
Narzdzie History Brush (Pdzel historii) ................................................................131
Narzdzie Art History Brush (Pdzel stylowy) ........................................................132
Narzdzia typu Eraser (Gumka)................................................................................132
Narzdzie Gradient ...................................................................................................134
Narzdzie Paint Bucket (Wiadro z farb() .................................................................136
Narzdzia Blur (Rozmycie), Sharpen (Wyostrzenie) oraz Smudge (Smuenie) ......137
Narzdzia Dodge (Rozja5nianie), Burn (Bciemnianie) oraz Sponge (G(bka) ..........138
Narzdzia Notes (Adnotacje), Hand (R(czka) oraz Zoom (Lupka) .........................139
Rozdział 12.Palety ...........................................................................................141
Paleta Navigator (Nawigator)..........................................................................................144
Paleta Info .......................................................................................................................145
Paleta Color (Kolor) ........................................................................................................146
Paleta Swatches (Próbki).................................................................................................147
Paleta Styles (Style) ........................................................................................................149
Paleta History (Historia)..................................................................................................151
Zdjcia.......................................................................................................................152
Stany historii .............................................................................................................153
Paleta Actions (Zadania) .................................................................................................154
Paleta Layers (Warstwy) .................................................................................................158
Podstawowe operacje na warstwach .........................................................................158
Krycie........................................................................................................................165
Tryb mieszania warstw .............................................................................................166
Blokowanie parametrów warstwy.............................................................................166
Zestawy warstw ........................................................................................................167
Ł(czenie warstw........................................................................................................167
Warstwy dopasowania (korekcyjne).........................................................................169
Efekty warstw ...........................................................................................................170
Maski warstw ............................................................................................................173
Pozostałe operacje wykonywane na warstwach .......................................................173
Paleta Channels (Kanały) ................................................................................................174
Paleta Paths (Bcieki) ......................................................................................................176
Rozdział 13.Tryb szybkiej maski — selekcje dla niecierpliwych..........................177
Kilka słów na temat masek..............................................................................................177
Praca w trybie szybkiej maski.........................................................................................178
Uruchamianie trybu szybkiej maski..........................................................................179
Ustawianie opcji malowania .....................................................................................180
Tworzenie maski .......................................................................................................180
Poprawianie maski ....................................................................................................182
Konwersja maski na zaznaczenie..............................................................................183
Zastosowanie.............................................................................................................184
Rozdział 14.0cie1ki i kształty, czyli obraz wektorowy w Photoshopie..................187
Elementy składowe 5cieki .............................................................................................188
Segmenty i wzły ......................................................................................................188
Styczne kierunkowe i uchwyty pomocnicze.............................................................189
Wzły gładkie ...........................................................................................................189
Wzły narone ..........................................................................................................189
Rodzaje 5cieek ...............................................................................................................190
Pod5cieki .................................................................................................................191
Narzdzia do tworzenia i edycji 5cieek .........................................................................191
Zastosowanie narzdzi ..............................................................................................192
Narzdzia do zaznaczania 5cieek...................................................................................198
Narzdzia do tworzenia kształtów...................................................................................199
6
ABC grafiki komputerowej
Bcieki odcinania warstwy ..............................................................................................199
Konwersja 5cieki na zaznaczenie ..................................................................................202
Inne operacje wykonywane na 5ciekach........................................................................203
Obrysowywanie 5cieek............................................................................................203
Wypełnianie 5cieek .................................................................................................204
Eksport do programu Adobe Illustrator ....................................................................204
Rozdział 15.Filtry.............................................................................................207
Stosowanie filtrów...........................................................................................................207
Przegl(d filtrów ...............................................................................................................208
Rozdział 16.Podstawy korekcji obrazów............................................................211
Przygotowanie do edycji — kadrowanie i zmiana wymiarów obrazka ..........................211
Zmiana wymiarów na potrzeby druku ......................................................................211
Korekcja tonalna .............................................................................................................213
Polecenie Levels (Poziomy) .....................................................................................214
Polecenie Curves (Krzywe) ......................................................................................215
Retusz ..............................................................................................................................218
Dodatki .......................................................................................221
Dodatek A Konfiguracja tabletu graficznego ....................................................223
Technologia.....................................................................................................................223
Tablety graficzne serii Graphire ...............................................................................224
Tablety graficzne serii Intuos....................................................................................225
Zastosowanie...................................................................................................................226
Konfiguracja sterownika ...........................................................................................226
Konfiguracja tabletu w Photoshopie .........................................................................230
PenTools ...................................................................................................................233
Skorowidz .......................................................................................................235
Zgłoś jeśli naruszono regulamin