matura 2002 - syllabus i zestawy.doc

(7062 KB) Pobierz
SYLLABUS

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

SYLLABUS

 

z języka angielskiego

 

2002

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

WARSZAWA 2000

 

 


Publikację przygotowały Okręgowe Komisje Egzaminacyjne w Jaworznie, Łodzi, Krakowie, Poznaniu, Warszawie, Wrocławiu.

 

Prace koordynowała Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Krakowie

w porozumieniu z Centralną Komisją Egzaminacyjną w Warszawie.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ISBN 83-88564-44-7

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

SPIS TREŚCI

 

 

Wstęp              5

 

CZĘŚĆ PIERWSZA – Informacje ogólne

 

  1. Podstawy prawne egzaminu              9

1.    Akty prawne              9

2.    Podstawa programowa              9

3.    Standardy wymagań egzaminacyjnych              12

  1. Matura 2002 w pytaniach uczniów              17
  2. Cele egzaminu maturalnego              23
  3. Inne informacje              24

 

CZĘŚĆ DRUGA – Poziom podstawowy i rozszerzony

 

I.                    Struktura i forma egzaminu              27

1.    Opis egzaminu wewnętrznego              30

2.    Opis egzaminu zewnętrznego              33

II.                 Wymagania egzaminacyjne              37

1.  Zakres treści              37

1.1. Katalog tematów              37

1.2. Zakres struktur gramatycznych - poziom podstawowy i rozszerzony              39

2.                              Opis umiejętności szczegółowych              46

2.1. Egzamin wewnętrzny: mówienie              46

2.2. Egzamin zewnętrzny: rozumienie ze słuchu, rozumienie tekstu

czytanego, wypowiedź pisemna              47

III.              Przykładowe zestawy na egzamin wewnętrzny i kryteria oceniania              53

  1. Przykładowe zestawy na poziom podstawowy              54
  2. Propozycje tematów na poziom rozszerzony              70
  3. Kryteria oceniania egzaminu wewnętrznego              71

IV.              Przykładowe arkusze na egzamin zewnętrzny, modele odpowiedzi

oraz schematy oceniania              75

  1. Arkusz egzaminacyjny I              77
  2. Model odpowiedzi i schemat oceniania arkusza I              81
  3. Arkusz egzaminacyjny II              85
  4. Model odpowiedzi i schemat oceniania arkusza II              93
  5. Arkusz egzaminacyjny III              95
  6. Kryteria oceniania arkusza III              99
  7. Arkusz egzaminacyjny IV              101
  8. Model odpowiedzi i schemat oceniania arkusza IV              105
  9. Arkusz egzaminacyjny V              109
  10. Model odpowiedzi i schemat oceniania arkusza V              117
  11. Arkusz egzaminacyjny VI              119
  12. Kryteria oceniania arkusza VI              121

 

CZĘŚĆ TRZECIA – Klasy dwujęzyczne

 

I.                   Struktura i forma egzaminu dla absolwentów klas dwujęzycznych              125

1. Egzamin wewnętrzny              127

2. Egzamin zewnętrzny              129

II.              Wymagania egzaminacyjne              133

1.              Zakres treści              133

1.1. Katalog tematów              133

1.2. Zakres struktur gramatycznych               135

2.              Opis umiejętności szczegółowych:              140

2.1. Egzamin wewnętrzny: mówienie,              140

2.2. Egzamin zewnętrzny: rozumienie ze słuchu, rozumienie tekstu

czytanego i test leksykalno-gramatyczny, wypowiedź pisemna               141

3.              Standardy egzaminacyjne sprawdzane na egzaminie wewnętrznym

i zewnętrznym              144

III.             Przykładowe zestawy na egzamin wewnętrzny i kryteria oceniania              147

1. Przykładowe zestawy egzaminacyjne              148

2. Propozycje tematów               156

3. Kryteria oceniania egzaminu wewnętrznego              157

IV.              Przykładowe arkusze na egzamin zewnętrzny, modele odpowiedzi

oraz schematy oceniania              161

1. Arkusz egzaminacyjny I              163

2. Model odpowiedzi i schemat oceniania do arkusza I              169

3. Arkusz egzaminacyjny II               175

4. Model odpowiedzi i schemat oceniania do arkusza II               185

5. Arkusz egzaminacyjny III               187

6. Kryteria oceniania do arkusza III              191

V. Aneks - przykłady rozwiązań arkuszy egzaminacyjnych              193

1. Arkusz III (poziom podstawowy i rozszerzony)

2. Arkusz VI (poziom rozszerzony)

3. Arkusz III (klasy dwujęzyczne)

 


WSTĘP

 

 

 

 

Szanowni Państwo,

 

W 2002 roku maturzyści przystąpią po raz pierwszy do zewnętrznie organizowanego i przeprowadzanego egzaminu maturalnego. Wobec różnorodności programów szkolnych i podręczników nowa matura odwołuje się do tego, co wspólne w edukacji polskich  uczniów  i co zostało określone w Podstawie programowej kształcenia ogólnego, a ukonkretnione w  Standardach wymagań egzaminacyjnych opracowanych przez Centralną Komisję Egzaminacyjną.

              Celem egzaminu maturalnego jest ocena poziomu wykształcenia ogólnego. Matura przeprowadzona według jednakowych, obowiązujących w całym kraju standardów, umożliwi zobiektywizowaną i porównywalną ocenę osiągnięć zdających. Ma szansę stać się egzaminem obiektywnym, rzetelnym i trafnym, dającym wiarygodną  informację  maturzystom,                ich rodzicom, szkołom, a także uczelniom i pracodawcom.

              Przekazujemy Państwu informator, (syllabus), opisujący wymagania, formę egzaminu i zasady jego przeprowadzania. W zeszycie tym zamieszczono również przykładowe arkusze egzaminacyjne i arkusze rozwiązane przez uczniów klas czwartych. Informatory zostały opracowane oddzielnie dla każdego przedmiotu egzaminacyjnego. Aby ułatwić czytelnikom korzystanie z nich, nadano im taki sam układ.

 

Najważniejszym zadaniem informatora jest pomoc uczniom przygotowującym się do czekającego ich egzaminu maturalnego.

 

              Egzamin maturalny, poczynając od 2002 roku będzie inny niż obecnie. Wynika                     to z konieczności dostosowania matury do zmieniających się wymagań, stawianych przez rynek pracy i wyższe uczelnie absolwentom szkół średnich. Nowy egzamin maturalny będzie sprawdzać nie tylko to, co zdający umie, ale również jak potrafi pracować nad dostarczoną informacją, tekstem czy ilustracją. Lawinowo rosnącej wiedzy nie sposób jest opanować i odtworzyć w odpowiednim porządku. Istotniejsza od jej pamięciowego opanowania jest umiejętność wykorzystania informacji, ich przetwarzania, wyciągania właściwych wniosków,  analizy i syntezy  posiadanych danych. Dlatego też w zaproponowanej koncepcji egzaminu maturalnego została uwzględniona ta konieczność podyktowana przez samo życie. Forma egzaminu dostosowana została przede wszystkim do potrzeb sprawdzania wiedzy funkcjonalnej. Z żadnego przedmiotu nie będzie kilkugodzinnego wypracowania. Zostaną one zastąpione krótszymi formami, sprawdzającymi różne elementy wiadomości i umiejętności w czasie zbliżonym do dotychczas obowiązującego.

Istotną nowością jest wprowadzenie czterech obowiązkowych przedmiotów maturalnych. Przedmiotów, które są niezbędne w komunikacji we współczesnym świecie. Pierwszym jest język ojczysty, którego bardzo dobra znajomość będzie jeszcze istotniejsza niż obecnie, wraz z wejściem Polski  do Unii Europejskiej. Następnym przedmiotem obowiązkowym będzie język obcy nowożytny, bez znajomości którego funkcjonowanie we współczesnym świecie staje się coraz bardziej utrudnione. Trzecim obowiązkowym przedmiotem jest matematyka, uniwersalny język, bez którego znajomości nie sposób poruszać się w życiu codziennym – w banku, w sklepie, pisząc zeznanie podatkowe czy obliczając odpisy na ubezpieczenie. Czwartym obowiązkowym egzaminem jest egzamin z przedmiotu wybranego, który jest zgodny z zainteresowaniami zdającego.

              Nowością będzie wprowadzenie dwóch poziomów egzaminów z języka polskiego, obcego i matematyki. Każdy ze zdających musi zdać wymienione trzy przedmioty na poziomie podstawowym. Kto jest szczególnie zainteresowany danym przedmiotem i te zainteresowania rozwinął, będzie mógł zdawać egzamin z przedmiotów obowiązkowych na poziomie rozszerzonym i zostanie to odnotowane na świadectwie maturalnym.

              Każdy zdający będzie musiał również zdać egzamin z wybranego przedmiotu. Jeżeli zdecyduje się zdawać więcej niż jeden przedmiot wybrany, to będzie miał taką możliwość.

              Następną nowością będzie zmiana kolejności i sposobu zdawania egzaminu. Jako pierwsze będą zdawane egzaminy ustne, wyłącznie z języka ojczystego i języków obcych nowożytnych. Dopiero w drugiej kolejności będą zdawane egzaminy pisemne z języków                          i z pozostałych przedmiotów, z których egzaminów ustnych już się nie przewiduje.

              Ostatnią zmianą, chyba najważniejszą, jest wprowadzenie jasnego opisu wymagań i jednolitych kryteriów oceniania prac maturalnych w całym kraju. Pozwoli to uczniom na lepsze przygotowanie się do egzaminu, a egzaminatorom na zobiektywizowanie stawianych ocen. Natomiast wyższym uczelniom  umożliwi rozważenie rezygnacji z powtarzania egzaminów z poszczególnych przedmiotów oraz wykorzystania wyników egzaminów maturalnych jako podstawy do rekrutacji kandydatów na wyższe uczelnie. Oczywiście, będzie to narzucało konieczność wyboru na maturze takich przedmiotów, jakie wskaże uczelnia lub wydział.

              Mamy nadzieję, że syllabus, który obecnie Państwo otrzymują spełni wszystkie pokładane w nim nadzieje i przyczyni się do uzyskania satysfakcjonujących wyników                 z egzaminu maturalnego.

 

                                                                                                            Życzymy powodzenia!

 

 

 

 


 

 

 

CZĘŚĆ  PIERWSZA

 

Informacje  ogólne



I. PODSTAWY PRAWNE EGZAMINU

 

 

1. AKTY PRAWNE

 

 

·         Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty z późniejszymi zmianami

(DzU z 1996 r. Nr 67, poz. 329 i Nr 106, poz. 496, z 1997 r. Nr 28, poz. 153 i Nr 141, poz. 943 i z 1998 r. Nr ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin