SYLLABUS
z języka angielskiego
2002
WARSZAWA 2000
Publikację przygotowały Okręgowe Komisje Egzaminacyjne w Jaworznie, Łodzi, Krakowie, Poznaniu, Warszawie, Wrocławiu.
w porozumieniu z Centralną Komisją Egzaminacyjną w Warszawie.
ISBN 83-88564-44-7
SPIS TREŚCI
Wstęp 5
1. Akty prawne 9
2. Podstawa programowa 9
3. Standardy wymagań egzaminacyjnych 12
CZĘŚĆ DRUGA – Poziom podstawowy i rozszerzony
I. Struktura i forma egzaminu 27
1. Opis egzaminu wewnętrznego 30
2. Opis egzaminu zewnętrznego 33
II. Wymagania egzaminacyjne 37
1. Zakres treści 37
1.1. Katalog tematów 37
1.2. Zakres struktur gramatycznych - poziom podstawowy i rozszerzony 39
2. Opis umiejętności szczegółowych 46
2.1. Egzamin wewnętrzny: mówienie 46
2.2. Egzamin zewnętrzny: rozumienie ze słuchu, rozumienie tekstu
czytanego, wypowiedź pisemna 47
III. Przykładowe zestawy na egzamin wewnętrzny i kryteria oceniania 53
IV. Przykładowe arkusze na egzamin zewnętrzny, modele odpowiedzi
oraz schematy oceniania 75
CZĘŚĆ TRZECIA – Klasy dwujęzyczne
I. Struktura i forma egzaminu dla absolwentów klas dwujęzycznych 125
1. Egzamin wewnętrzny 127
2. Egzamin zewnętrzny 129
II. Wymagania egzaminacyjne 133
1. Zakres treści 133
1.1. Katalog tematów 133
1.2. Zakres struktur gramatycznych 135
2. Opis umiejętności szczegółowych: 140
2.1. Egzamin wewnętrzny: mówienie, 140
czytanego i test leksykalno-gramatyczny, wypowiedź pisemna 141
3. Standardy egzaminacyjne sprawdzane na egzaminie wewnętrznym
i zewnętrznym 144
III. Przykładowe zestawy na egzamin wewnętrzny i kryteria oceniania 147
1. Przykładowe zestawy egzaminacyjne 148
2. Propozycje tematów 156
3. Kryteria oceniania egzaminu wewnętrznego 157
oraz schematy oceniania 161
1. Arkusz egzaminacyjny I 163
2. Model odpowiedzi i schemat oceniania do arkusza I 169
3. Arkusz egzaminacyjny II 175
4. Model odpowiedzi i schemat oceniania do arkusza II 185
5. Arkusz egzaminacyjny III 187
6. Kryteria oceniania do arkusza III 191
V. Aneks - przykłady rozwiązań arkuszy egzaminacyjnych 193
1. Arkusz III (poziom podstawowy i rozszerzony)
2. Arkusz VI (poziom rozszerzony)
3. Arkusz III (klasy dwujęzyczne)
WSTĘP
Szanowni Państwo,
W 2002 roku maturzyści przystąpią po raz pierwszy do zewnętrznie organizowanego i przeprowadzanego egzaminu maturalnego. Wobec różnorodności programów szkolnych i podręczników nowa matura odwołuje się do tego, co wspólne w edukacji polskich uczniów i co zostało określone w Podstawie programowej kształcenia ogólnego, a ukonkretnione w Standardach wymagań egzaminacyjnych opracowanych przez Centralną Komisję Egzaminacyjną.
Celem egzaminu maturalnego jest ocena poziomu wykształcenia ogólnego. Matura przeprowadzona według jednakowych, obowiązujących w całym kraju standardów, umożliwi zobiektywizowaną i porównywalną ocenę osiągnięć zdających. Ma szansę stać się egzaminem obiektywnym, rzetelnym i trafnym, dającym wiarygodną informację maturzystom, ich rodzicom, szkołom, a także uczelniom i pracodawcom.
Przekazujemy Państwu informator, (syllabus), opisujący wymagania, formę egzaminu i zasady jego przeprowadzania. W zeszycie tym zamieszczono również przykładowe arkusze egzaminacyjne i arkusze rozwiązane przez uczniów klas czwartych. Informatory zostały opracowane oddzielnie dla każdego przedmiotu egzaminacyjnego. Aby ułatwić czytelnikom korzystanie z nich, nadano im taki sam układ.
Najważniejszym zadaniem informatora jest pomoc uczniom przygotowującym się do czekającego ich egzaminu maturalnego.
Egzamin maturalny, poczynając od 2002 roku będzie inny niż obecnie. Wynika to z konieczności dostosowania matury do zmieniających się wymagań, stawianych przez rynek pracy i wyższe uczelnie absolwentom szkół średnich. Nowy egzamin maturalny będzie sprawdzać nie tylko to, co zdający umie, ale również jak potrafi pracować nad dostarczoną informacją, tekstem czy ilustracją. Lawinowo rosnącej wiedzy nie sposób jest opanować i odtworzyć w odpowiednim porządku. Istotniejsza od jej pamięciowego opanowania jest umiejętność wykorzystania informacji, ich przetwarzania, wyciągania właściwych wniosków, analizy i syntezy posiadanych danych. Dlatego też w zaproponowanej koncepcji egzaminu maturalnego została uwzględniona ta konieczność podyktowana przez samo życie. Forma egzaminu dostosowana została przede wszystkim do potrzeb sprawdzania wiedzy funkcjonalnej. Z żadnego przedmiotu nie będzie kilkugodzinnego wypracowania. Zostaną one zastąpione krótszymi formami, sprawdzającymi różne elementy wiadomości i umiejętności w czasie zbliżonym do dotychczas obowiązującego.
Istotną nowością jest wprowadzenie czterech obowiązkowych przedmiotów maturalnych. Przedmiotów, które są niezbędne w komunikacji we współczesnym świecie. Pierwszym jest język ojczysty, którego bardzo dobra znajomość będzie jeszcze istotniejsza niż obecnie, wraz z wejściem Polski do Unii Europejskiej. Następnym przedmiotem obowiązkowym będzie język obcy nowożytny, bez znajomości którego funkcjonowanie we współczesnym świecie staje się coraz bardziej utrudnione. Trzecim obowiązkowym przedmiotem jest matematyka, uniwersalny język, bez którego znajomości nie sposób poruszać się w życiu codziennym – w banku, w sklepie, pisząc zeznanie podatkowe czy obliczając odpisy na ubezpieczenie. Czwartym obowiązkowym egzaminem jest egzamin z przedmiotu wybranego, który jest zgodny z zainteresowaniami zdającego.
Nowością będzie wprowadzenie dwóch poziomów egzaminów z języka polskiego, obcego i matematyki. Każdy ze zdających musi zdać wymienione trzy przedmioty na poziomie podstawowym. Kto jest szczególnie zainteresowany danym przedmiotem i te zainteresowania rozwinął, będzie mógł zdawać egzamin z przedmiotów obowiązkowych na poziomie rozszerzonym i zostanie to odnotowane na świadectwie maturalnym.
Każdy zdający będzie musiał również zdać egzamin z wybranego przedmiotu. Jeżeli zdecyduje się zdawać więcej niż jeden przedmiot wybrany, to będzie miał taką możliwość.
Następną nowością będzie zmiana kolejności i sposobu zdawania egzaminu. Jako pierwsze będą zdawane egzaminy ustne, wyłącznie z języka ojczystego i języków obcych nowożytnych. Dopiero w drugiej kolejności będą zdawane egzaminy pisemne z języków i z pozostałych przedmiotów, z których egzaminów ustnych już się nie przewiduje.
Ostatnią zmianą, chyba najważniejszą, jest wprowadzenie jasnego opisu wymagań i jednolitych kryteriów oceniania prac maturalnych w całym kraju. Pozwoli to uczniom na lepsze przygotowanie się do egzaminu, a egzaminatorom na zobiektywizowanie stawianych ocen. Natomiast wyższym uczelniom umożliwi rozważenie rezygnacji z powtarzania egzaminów z poszczególnych przedmiotów oraz wykorzystania wyników egzaminów maturalnych jako podstawy do rekrutacji kandydatów na wyższe uczelnie. Oczywiście, będzie to narzucało konieczność wyboru na maturze takich przedmiotów, jakie wskaże uczelnia lub wydział.
Mamy nadzieję, że syllabus, który obecnie Państwo otrzymują spełni wszystkie pokładane w nim nadzieje i przyczyni się do uzyskania satysfakcjonujących wyników z egzaminu maturalnego.
Życzymy powodzenia!
CZĘŚĆ PIERWSZA
Informacje ogólne
· Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty z późniejszymi zmianami
(DzU z 1996 r. Nr 67, poz. 329 i Nr 106, poz. 496, z 1997 r. Nr 28, poz. 153 i Nr 141, poz. 943 i z 1998 r. Nr ...
ania_banasik