7. Renesans.pdf

(1030 KB) Pobierz
Renesans
CECHY SZTUKI RENESANSOWEJ
Cechy formalne sztuki renesansowej określiły następujące czynniki:
- stworzenie teoretycznych podstaw i zastosowanie perspektywy zbieżnej (co umożliwiło realistyczne odwzorowanie
rzeczywistości, a tym samym pobudziło zainteresowanie jej strukturą i poszukiwania skutecznych sposobów jej
przedstawienia (światłocień, eksperymenty anatomiczne Leonarda da Vinci, botanika)
- studia Brunelleschiego nad proporcjami budowli antycznych i dziełem Witruwiusza i związany z tym renesans
porządków antycznych i greckiej rzeźby hellenistycznej,
- wpływ malarstwa holenderskiego z jego zainteresowaniem dla tematyki dnia codziennego (Hugo van der Goes)
Późny renesans (Andrea Palladio) wprowadził tzw. wielki porządek , kolumny przechodzące przez dwie lub więcej
kondygnacji.
Reformacja - to ruch religijno społeczny zapoczątkowany przez Marcina Lutra (1483-1546). W 1517 Marcin Luter w
Wittenberdze przedstawił 95 tez skierowanych przeciw sprzedaży odpustów. Reformatorzy oburzeni uprawiającymi symonię
biskupami, hołdowaniem nepotyzmowi przez papieży, czynami rozwiązłych księży, lenistwem mnichów, a także
bogactwami Kościoła, pragnęli w najszczerszy sposób zmienić Kościół.
Luter wyznawał zasadę usprawiedliwienia przez wiarę. Był przeciwnikiem celibatu księży i zakonom. Jedynie Chrzest i
Komunia były uznawane przez Lutra.
Huldreich Zwingli (1484-1531) potępiał odpusty, odrzucił autorytet biskupów i uważał, że Eucharystia jest tylko
symboliczną ceremonią.
Kolejnym reformatorem był Jan Kalwin. Zalecał surowy tryb życia, potępiał rozrywki, tańce, hazard i zabawy. Za złamanie
tychże zasad groziły surowe kary. Uważał, że ludzkość jest z góry podzielona na potępionych i wybranych - teoria
predestynacji. Był zwolennikiem kościoła demokratycznego i taniego.
Henryk VIII z kolei pragnął oderwać Kościół w Anglii od Rzymu. Uczynił to w roku 1534 - akt supremacji. Przyczyną była
odmowa papieża na prośbę króla o rozwód z żoną, która nie mogła mu dać syna. Stał się głową Kościoła w Anglii. Zniósł
zakony i celibat oraz dokonał sekularyzacji dóbr kościelnych. Poddanych, którzy odmówili przyjęcia nowej wiary, zabijano
jako zdrajców (np. Thomasa Mora, kard. Johna Fishera)
Odpowiedzią kościoła na reformację była kotrreformacja. (jezuici, inkwizycja, sobór trydencki 1545-1547, 1551-1552, 1562-
1563)
2. Humanizm (od łacińskiego 'humanus' - ludzki ) - światopogląd renesansowy, który człowieka stawiał na pierwszym
miejscu. Jego uczucia, emocje, ciało, czyny były obiektem rozważań humanistów. Byli zainteresowani sobą, poznawali
człowieka. Humanista to człowiek wykształcony, znający języki, literaturę antyczną. Antropocentryzm - człowiek jest w
centrum. To pojecie ściśle wiąże się z humanizmem.
Renesans (odrodzenie) w Europie-XVI wiek
- przyjął się przede wszystkim za pośrednictwem Włoch (od XIV wieku)
- Niderlandy doszły do renesansu własną drogą
- Renesans przetrwał do końca XVI wieku, w niektórych krajach dłużej
- Sztuki plastyczne oddzielone od rzemiosła
- Sztuka jest wolna i odrębna
- Fascynacja antykiem
- Odrodzenie nauki (humanizm)
- Zeświecczenie życia społecznego
- Indywidualizm
- Docenienie roli artysty w kształtowaniu kultury
Renesans we Włoszech
- Zapoczątkowany we Florencji na początku XV wieku
- Wpływ na rozwój renesansu ma powstanie mecenatu mieszczańskiego oraz zmiana pozycji artystów, publikowanie
traktatów i wzorników
- Nawiązuje do antyku: poszukiwanie harmonii form, jasności konstrukcyjnej, pojmowanie piękna jako wartości obiektywnej
– sprawdzana przy pomocy intelektu
ARCHITEKTURA:
Architekci szukali idealnych proporcji. Harmonia, prostota, umiar - to najważniejsze cechy budowli renesansowych. Dachy
były zazwyczaj spadziste, ozdobione attykami, sklepienia stiukami, a ściany freskami. Odrodzeniowe dziedzińce były
ozdobione arkadami. Dużą rolę odgrywała także perspektywa. Najwybitniejszymi architektami tego okresy byli m.in.:
Donato Bramante (zaprojektował Bazylikę św. Piotra), Bernardo Morando (zaprojektował Zamość), Filippo Brunelleschi
(twórca m. in. kopuły katedry we Florencji)
Koncepcja miasta idealnego w Renesansie:
W renesansie pojawiła się koncepcja tzw. miasta idealnego. Głównym źródłem ich projektantów był traktat „O architekturze
ksiąg dziesięć” autorstwa rzymskiego architekta Witruwiusza. Twórcą nowych założeń dotyczących ideału miasta był
Leonardo da Vinci. Według niego miasto:
-powinno leżeć nad rzeką aby zabezpieczyć transport towarów i odpowiednią higienę ludzi
-ma być zbudowane na dwóch niezależnych od siebie poziomach: poziom niższy, który służy do obsługi wszelakiej
działalności, zaś poziom wyższy służy szlachcie i mieszczaństwu aby bez przeszkód mogli poruszać się po mieście
-poniżej tych poziomów powinny się znajdować kanały żeglowne dla ułatwienia komunikacji i transportu
-szerokość ulic powinna stanowić co najmniej połowę wysokości przyległych pałaców
-piękno miasta powinno być symbolem funkcjonalności
Renesansowy typ pałacu miejskiego we Włoszech
W całej Europie przyjął się typ florenckiego renesansowego pałacu miejskiego (3-kondygnacyjna budowla z
wewnętrznym czworobocznym dziedzińcem krużgankowym, elewacje boniowane lub podzielone gzymsami czy
też opilastrowane). Z czasem wzbogacano artykulację elewacji podziałami, zwiększano liczbę otworów, różnicując wysokość
kondygnacji i ich program (piano nobile,mezzanino). Poza miastem wznoszono letnie pałace podmiejskie (willa).
Pałac musiał być jednocześnie biurem i składem, mieścić się nad warsztatem pracy i przede wszystkim znajdować
się w mieście, a nie poza jego granicami, jak czynili to panowie feudalni. Wynikało to ze względów społecznych oraz
ekonomicznych panujących w mieście. Pałace te również nabierały elementów obronnych ze względu na częste zamieszki i
bunty. W związku z tym powstał typ pałacu miejskiego, który był ewentualnie modyfikowany. Pałac taki miał wygląd
obrony, budowany w prostej bryle, najczęściej o palnie kwadratu lub zbliżonej do niego, we wnętrzu znajdował się
dziedziniec z fontanna lub studnią, okna Pasteur były najczęściej małe i umieszczone dość wysoko, najbardziej
reprezentacyjne było pierwsze piętro – piano nobile, gdzie mieszkał właściciel. Zwieńczone było gzymsem, który zapewniać
miał cień, często obite rustyką i z elementami o źródłach klasycznych.
Palazzo Vecchio inaczej delia Signoira – ratusz miejski z lat 1298-1340, projekt przypisywany Arnoldowi di
Cambio, Był on oficjalna rezydencją podesty – najwyższego sędziego. Posiada dzwonnicę, jest jednocześnie sądem i
więzieniem. Elewacja: rustyka, biforia z zamknięte łukami ostrymi, gzymsy oddzielające kondygnacje. Ona parteru małe i
wysoko umieszczone. Plan prostokątny z zbliżonym do kwadratu dziedzińcem w środku, dostarczającym światło, po środku
najczęściej studnia, w razie oblężenia lub dłuższych zamieszek.
Palazzo Medici – projekt Michelozzo di Bartolommeo, rozpoczęty w 1444 r. zakończony mniej więcej 20 lat
później. Reprezentuje nowe zasady symetrii i matematycznego porządku. 3 kondygnacje, wielki klasyczny gzyms,
dopasowany wielkością do całego budynku, przytłaczający wielkością piętro najwyższa. Parter – okna półokrągło zamknięte
z dużym klińcem, głęboko osadzone w rustyce, rozdzielający gzyms ząbkowy= parapet dla okiem piano nobile, okna
wszystkich pięter rozmieszczono symetrycznie, ale osie te nie powielają się. Okna piętra zamknięte półkoliście wpisanymi w
nie biforiami, Ina rustyka piętra, piano nobile niższe od parteru. Najwyższe piętro, gładkie, powtarza formę piano nobile.
Następuje to gradacja rustyki – budynek wydaje się wyższy. Plan kwadratu z dużym otwartym dziedzińcem, otwierającym
się arkadami na parterze.
Palazzo Rucellai – budowany po 1446 roku, projekt Albertiego, mniejszy niż Medici, ale dość podobny. Jest
pierwszą próbą zastosowania klasycznych porządków w fasadzie pałacowej. Posiada 2 wejścia główne, przęsła z drzwiami są
szersze i posiadają herby pod oknami pierwszego piętra. Gzymsy pełnią role podokiennika, Parter dekoracje w porządku
toskańskim – kolumny i pilastry, piano nobile koryncki bogaty, wyższa kondygnacja koryncki poprawny. Wysokość pięter
ustalona proporcjonalnie do pilastrów. Parter rustyka przypominająca opus reticulaum – wzór diamentowy. Gzyms
dopasowany do proporcji najwyższego piętra, maksymalnie wyciągnięty i wysunięty, łączy się z budowlą jako całość i z
piętrem, podtrzymywany przez wysunięte mocno wsporniki.
Palazzo Pitti – pierwotna forma znana z malowideł, ale wiadomo że zawsze miał być wielki, 7 przęseł, środek
fasady, przypisuje się Brunelleschiemu, jednak budowany w 1458 roku – 12 lat po jego śmierci, więc przypisano go
Albertiemu, ale do końca nikt nie jest pewny.
Palazzo Strozzi , powiela wzory palazzo Medici, jest o wiele większy, a sama rustyka co palazzo Gondi,
rozpoczęcie budowy 1489, ukończenia budowy 1536. Da Sangallo – projektant, najprawdopodobniej.
Inne miasta posiadające podobne pałace miejskie: Pienza, Rzym, Urbino, Wenecja.
MALARSTWO:
Malarstwo renesansowe rozwijało się asynchronicznie w różnych krajach, w zależności od miejscowych tradycji i
docierających z różnych kierunków obcych wpływów. Najprostszą drogę rozwoju przebyło malarstwo włoskie, natomiast
malarstwo niemieckie a szczególnie holenderskie miały swoje rodzime, wywodzące się ze średniowiecza cechy i zachowały
je bardzo długo, nigdy nie przejmując do końca wzorców włoskich.
Specyficznie holenderskie zainteresowanie dla codziennego życia prostego ludu, przekraczające czasami granicę jadowitej
karykatury nigdy nie zostało przejęte przez sztukę włoską, chociaż inspirowało ją pod wieloma względami.
RZEŹBA:
Rzeźba w okresie renesansu przeżyła chyba największy przełom ze wszystkich sztuk. Jakkolwiek w tablicach Ghibertiego z
florenckiego baptysterium można wyczuć wyraźną jeszcze atmosferę średniowiecza, to już w Dawidzie Donatella dominują
wpływy rzeźby antycznej. Podobnie jak rzeźba grecka, osiągnąwszy szczyt klasycznej prostoty weszła w dynamiczną i
ekspresyjną fazę hellenistyczną, tak rzeźba renesansowa przebyła podobną drogę od Dawida Donatella , przez Dawida
Michała Anioła , po manierystyczne dzieła Celliniego i Giambologny .
Sztuka odrodzenia:
1031267774.012.png
W sztuce, podobnie jak i w architekturze, myślą przewodnią były proporcje. Wzorem był antyk. Artyści przedstawiali piękno
ludzkiego ciała. Ich dzieła były realistyczne. Także natura odgrywała w ich twórczości duża rolę. Leonardo da Vinci, czy
Michal Anioł prowadzili przecież badania anatomiczne. Najwybitniejsi artyści: Michał Anioł "Dawid", fresk "Stworzenie
świata" w Kaplicy Sykstyńskiej, Donatello "Dawid", Albrecht Durer "Adam i Ewa", Leonardo da Vinci "Mona Lisa",
"Gioconda", "Człowiek wpisany w kwadrat i koło", Rafael "Madonna Sykstyńska", "Madonna ze szczygłem", Pieter Bruegel
"Wieża Babel", Piero Della Francesca "Biczowanie". Artyści renesansowi to humaniści, indywidualiści, tworzący
nieśmiertelne dzieła
WŁOSKA RZEŹBA RENESANSOWA
Rzeźba włoskiego Renesansu
- zapoczątkowana poprzez konkurs na drugie drzwi do baptysterium przy katedrze
florenckiej w 1401r . Konkurs wygrał Ghiberti Lorenzo (pierwszy w dziejach historii
sztuki).Warunkiem było wykonanie brązowych drzwi z przedstawieniem Ofiarowania Izaaka
(ilustracja) .Drzwi są złocone i pokryte dodatkowo rtęcią co nadaje im
połysk. (zachowały się 2 płyty z współzawodnictwa Ghibertiego i
Brunelleschiego – 20-letnich artystów)
- Najpowszechniejszym materiałem stał się kamień (głownie marmur)
- Rzeźba coraz częściej stanowiła kreację wolnostojącą np. popiersia
portretowe, akty
- Wyróżniamy również rzeźbę architektoniczną do której należą: kamienne dekoracje reliefowe
zdobiące fasady i wnętrza budowli, portale i głowice kolumn jak również nagrobki niszowe (np.
Nagrobek niszowy Donatella położony między dwoma korynckimi kolumnami i zwieńczony
baldachimem w kształcie podwieszonej kotary) - przykład nagrobka niszowego epitafium aptek
J. Pipana, Kościół Św. Barbary, Kraków
arza
Rozwój nagrobka niszowego - Andrea Sansovino (nowy układ postaci: głowa wsparta jest na ręce, a
jedna noga ugięta w kolanie, zmarły przedstawiony jest w swobodnej pozie spoczynku.) tzw nagrobki
sansovinowski . il.nagrobek, Basso della Rovere
-
- Pomniki to również rzeźba architektoniczna(Donatello i
Verrocchio – Pomniki konne Marka Aureliusza)
- płaskorzeźby pełniły rolę dekoracyjną i ornamentalną
- popularna majolika (wypalana glina z domieszką wapnia
pokrywana była kolorowymi polewami ołowiowo -
cynkowymi.)np. dekoracje w Szpitalu dla niemowląt autor:
Andrea della Robbia- Spedale degli Innocenti
-Andrea del Verrocchio - uczeń Donatella. Florencki malarz i
rzeźbiarz XV wieku. Jego dzieła to między innymi: Dawid lub Pom
Michał Anioł Buonarotti to najwspanialszy i najbardziej wszechstronny artysta renesansowy. Był rzeźbiarzem, malarzem,
architektem i poetą. Jego prace to między innymi: ”Pieta watykańska”, ”Mojżesz”, „Dawid”
nik konny Colleoniego w Wenecji
Włoska rzeźba renesansowa
Rzeźbę renesansowa poprzedziła rzeźba gotycka, której głównym założeniem
artystycznym- we wszystkich krajach ówczesnej Europy- było wzbudzenie emocji poprzez
dążenie do maksymalnej ekspresji. We Włoszech na tendencje tę dodatkowo nakładały się cechy
klasyczne ze względu na oddziaływanie wzorców starożytnych . Dzięki tym źródłom inspiracji
powstają rzeźby urzekające harmonia kształtów . Często stosowanym przez rzeźbiarzy
surowcem jest- co charakterystyczne w tym kraju- marmur.
łoskie quattrocento to styl, w którym rzeźba porzuca gotycką ekspresję, aby skupić
się na pięknie formy . Sztuka średniowieczna ma charakter narracyjny; chodzi w niej o to , aby
opowiedzieć wiernym zdarzenia z biblii w celu podbudowania ich wiary. Ta funkcja zanika na
rzecz sztuki zapraszającej do oglądania i podziwiania, w której temat zostaje podporządkowany
formom wysuwającym się obecnie na pierwszy plan. W tym sensie sztuka średniowieczna jest o
wiele bardziej uduchowiona i transcendentalna. W Dalszym ciągu uprawia się twórczość o
tematyce religijnej , jednak za sprawa uczonych humanistów wprowadzone zostają również
tematy mitologiczne oraz alegoryczne , podobnie jak w malarstwie. Najwięcej uwagi poświęca
się w rzeźbie wyobrażeniom ludzi, akt zaś, zgodnie z neoplatońskim rozumieniem idealnego piękna, zostaje uznany za wzór
harmonii, jaka występuje w naturze. Humanizm i wynikający z niego antropocentryzm powodują, ze artysta z podziwem
odnosi się do istoty ludzkiej i jej osobistych zalet. To dlatego sztuka rzeźbiarska owego czasu tyle uwagi poświęca postaci
człowieka. Uprawi się w tym celu różne rodzaje rzeźby: mogą to być ołtarze, płaskorzeźby na drzwiach, posągi na
portrety, ambony, fontanny i posągi konne . Oprócz rzeźby religijnej rozkwita rzeźba dworska, która ma zdobić pałace,
jakie monarchowie monarchowie i szlachta wznoszą dla
Dla malarstwa największym wyzwaniem jest perspektywa, wyobrażenie trójwymiarowej przestrzeni, w której
postaci mogłyby poruszać się w sposób naturalny. Rzeźbiarze również dążą do przedstawiania postaci w przestrzeń i
grobne,
siebie w miastach.
1031267774.013.png 1031267774.014.png 1031267774.015.png 1031267774.001.png 1031267774.002.png
trójwymiarowej, z zachowaniem harmonijnych proporcji brył , które składają się na dzieło rzeźbiarskie, niezależnie od
tego, czy przedstawiana jest jedna postać, czy tez złożona kompozycja, w której skład wchodzi wiele scen. Początkowo
rzeźby przeznaczone są do oglądania z jednej strony, od frontu, wkrótce jednak tworzy się je tak, aby mogły być
kontemplowane z wielu różnych punktów. Czynnikiem, który nobilituje sztukę, jest nowa pozycja artysty porzuca on
anonimowa pracownie, w której pracował w wiekach średnich, aby przeobrazić się w postać szanowana ze względy na swój
talent, co wzbogaca twórczość artystyczną o znamiona osobiste. Artyści uwalniają się z rygorów cechowych dzięki
mecenasom, którzy cięgle potrzebują ich usług.
W sztuce rzeźbiarskiej włoskiego cinquecenta środek ciężkości przenosi się z
Florencji do Rzymu, z dworu Medyceuszów na dwór papieski . Rzeźba
podąża tą samą drogą co malarstwo- delikatna harmonia quattrocenta
ustępuje miejsca patosowi. Z czasem staje się coraz bardziej manierystyczna.
Donatello
Pomnik konny Gattamelaty,
Dawid
Andrea della Robbia - Spedale degli Innocenti
Andrea del Verrocchio - uczeń Donatella. Florencki malarz i rzeźbiarz XV wieku. Jego
dzieła to między innymi: Dawid lub Pomnik konny Colleoniego w Wenecji
Przedstawiciele włoskiego renesansu :
Michał Anioł Buonarotti - rzeźbiarz, architekt, malarz, poeta. Urodzony w Caprese koło Arezzo, kształcił się w pracowni
Ghirlandaia , a potem w tzw. Ogrodzie Rzeżbiarzy na dworze Lorenza Medocci . Tam powstały jego młodzieńcze dzieła:
Faun i dla reliefy Walka Centaurów z Lapitami i Madonna przy schodach . Tam zetknął się z humanistami Szkoły
Platońskiej, studiował dzieła antyczne ze zbiorów medycejskich. Po śmierci swego pierwszego mecenasa Wawrzyńca
Wspaniałego rozpoczął samodzielne życie. Studiował dzieła antyczne i obserwował anatomię przeprowadzając w tajemnic
sekcje zwłok. Te dwa czynniki odtąd kształtowały jego świadomość artystyczną. Znajomość sztuki antycznej i zachwyt nad
pieknem ludzkiego ciała stapiał z wartościami duchowymi przedstawianych postaci, z przekazywaniem problemów życia
wewnętrznego człowieka. Dzięki tym walorom sztuka Buonarottiego jest w najszerszym znaczeniu tego słowa
humanistyczna , stawia go w rzędzie największych ludzi epoki.
Dzieła z kanonu:
P
Stworzona dla kościoła San Loren
Watykanie. Wykonana z marmuru, wys. 174 cm.
Kompozycja rzeźby zamyka się w ostrosłupie, któ
dłoń rozłożoną gestem poddania, do stopy Chrystusa. Z drugiej strony linię skosu wyznacza głowa
Chrystusa i stopa Marii ukryta pod szatą. Obfite fałdy rozłożystego plaszcza o bogatym modelu
kontrastują z gładkim i spokojnym w działaniu ciałem Chrystusa, a zarazem monumentalizują
dziewczęcą postać Marii. Dzieło jest antyczne i
chrześcijańskie zarazem. Subtelne wyidealizowne,
nie skażone bólem rysy Marii i doskonałe piękno
ciała Chrystusa dają nastrój skupienia, harmoni,
ieta watykańska (1497–1500)
zo w Rzymie, obecnie znajduje się w Bazylice Św. Piotra w
rego krawędzie biegną od głowy Marii przez
nku
klasycznego spokoju.
S
-Freski na sklepieniu Kaplicy Sykstyńskiej wykonane na zlecenie pa
Juliusza II przedstawiają sceny ze Starego Testamentu
(m.in. stworzenie Adama, potop) (1508-1512)
-Fresk na zachodniej ścianie Kaplicy Sykstyńskiej
(1536–1541)
ostatecznego.
klepienie Kaplicy Sykstyńskiej (polecenie Juliusza II) Watykan
pieża
został zrealizowany na zamówienie papieża Pawła III. Jest to wyobrażenie sądu
M
Okowach, Rzym
ojżesz do nagrobka papieża Juliusza II , 1513-1516, wys. 235cm, Bazylika św. Piotra w
1031267774.003.png 1031267774.004.png 1031267774.005.png 1031267774.006.png 1031267774.007.png 1031267774.008.png 1031267774.009.png 1031267774.010.png
N
- Nagrobek Lorenzo de M
Lorenzo, Florencja
- Nagrobek Giuliano
Lorenzo, Florencja
agrobki Medyceuszy:
edici, marmur, Tomb of Lorenzo de' Medici 1524-31 Marble, 630 x 420 cm Sagrestia Nuova, San
de Medici, marmur, Tomb of Giuliano de' Medici 1526-33 Marble, 630 x 420 cm Sagrestia Nuova, San
P
Dawid, Florencja
Biblioteka Lauren
Pietà Rondanini, (nie skończona) 1552-64
lac na Kapitolu
ziana, 1530, Florencja
Marmur, wys. 195 cm Castello Sforzesco, Mediolan
LEONARDO DA VINCI - (1452-1519), włoski malarz, rzeźbiarz, architekt, konstruktor, teoretyk sztuki, filozof,
wszechstronny i najdoskonalszy przedstawiciel renesansu. Uczeń A. del Verrocchio we Florencji, od 1472 członek cechu
malarzy.
W pierwszym okresie florenckim (1472-1482/1483) ujawniły się techniczne zainteresowania Leonarda, których śladem są
rysunki przedstawiające maszyny, działa, bomby, machiny oblężnicze.
Okres mediolański (1483-1499) był związany z pracą na dworze Sforzów i początkowo koncentrował się wokół prac nad
posągiem konnym F. Sforzy, a także kopuły katedry oraz pałacu, zaowocował także portretem Damy z łasiczką (1483-1485).
Ponadto artysta namalował Madonnę w grocie , do ołtarza Bractwa Niepokalanego Poczęcia NMP w kościele św. Franciszka,
a także wykonał malowidło ścienne - słynną Ostatnią Wieczerzę (1495-1498) w refektarzu klasztoru przy Santa Maria delle
Grazie, dzieło inaugurujące epokę rozwiniętego renesansu w malarstwie włoskim.
Drugi okres florencki (1500-1506) przynosi trzy arcydzieła: karton do obrazu Święta Anna Samotrzeć , portret Mony
Lizy oraz karton do malowidła ściennego Bitwa pod Anghiari .
Drugi okres mediolański (1506-1513) wypełniły częściowo prace nad pomnikiem marszałka francuskiego Trivulzia (nie
zrealizowany). Malował także Ledę z Łabędziem (znaną z kopii). W latach 1513-1516 przebywał w Rzymie, korzystając z
opieki brata papieskiego G. Medici. Namalował wówczas szereg portretów.
W 1516 na zaproszenie Franciszka I wyjechał do Francji, gdzie zajął się głównie budową kanałów osuszających bagna nad
Loarą. Zmarł w Amboise 2 V 1519.
1, KALENDARIUM
1
1469 – Początek nauki u Verrocchia
1472-1476 – Pierwsze sygnowanie dzie
innych dzieł zagubionych, bądź z niepotwierdzona autentycznością,
1480 – Restaurator i rzeźbiarz w ogrodzie San Marco, św. Hieronim
1482 – Wyjazd do Mediolanu, umowa na Madonne w Grocie , praca nad posągiem Sforzy (zniszczony 1499)
1490 – zademonstrowanie makiety obroty siedmiu planet, Dama z Gronostajem (Kraków), podróże w celach n
technicznych w okolicach Mediolanu.
1495-1497 – Ostatnia wieczerza (Medio
1498-1500 – Starania Izabeli d’Este aby sprow
1503 – Zamówienie Signorii florenckiej na Bitwę pod Anghiari (wg proje
Aniołem, powstanie Ledy a także Mony Lisy.
1506-1510 – podróże między Mediolanem a F
1511 – Bachus (właściwie Jan Chrzciciel przemalowany przez dewotów w XVII wieku)
1517 – Wyjazd do Francji po śmierci protektora Juliana Medyceusza, zabranie ze sobą M
Chrzciciela (Luwr), goszczony u Franciszka I w Clos-Luce, liczne projekty techniczne.
2 maja 1519 – Śmierć Leonarda Da Vinci w Clos-Luce.
452 – Narodziny Leonarda – nieślubnego syna notariusza i służącej- w Vinci, w Toskanii
ło (rysunek pejzażu), namalowanie słynnego anioła w Chrzcie Chrystusa Verrocchia i
(Watykan), pokłon trzech króli (nieukończony)
aukowych i
lan)
adzić malarza do Mantui
kty Machiavellego), Rywalizacja z Michałem
lorencją, powstaie świętej Anny Samotrzeć.
ony Lisy i prawdziwego Jana
Leonardo udawał, że gardzi literaturą, przedstawiając się za razem jako „nowy Pitagoras” – w narysowanym
autoportr
ecie celowo się postarzył.
Prowadził dzienniki. Zach
anatomii, geologii, botaniki, hydrauliki itp.
Uważał się przede wszystkim za na
stawiał poezję.
Pisał tr
Był bez wątpienia homoseksualistą.
Równie dobrze posługiwał się lewą j
Miał wielu uczniów, zarówno swoich rówieśników jak i młodszych. Z częścią z nich chętnie podróżow
Najbardziej uzdolnionymi byli : Solario i Boltraffio, Cesare de Sesto.
owane zostało ponad 5 000 stron z opisami barań i projektów w dziedzinach optyki,
ukowca, dopiero potem za malarza, architekta i rzeźbiarza, a w ostatnim rzędzie
aktat o malarstwie lecz nie ukończył go.
ak i prawą ręką, opanował umiejętność pisma zwierciadlanego.
ał.
1031267774.011.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin