Organizacja i funkcjonowanie UE 24.11.2012.pdf

(93 KB) Pobierz
ORGANIZACJA I FUNKCJONOWANIE UNII EUROPEJSKIEJ
24.11.2012
UKŁAD Z SCHENGEN
Podpisany w dniu 14 czerwca 1985r.
Wprowadził obowiązek stopniowego noszenia kontroli na wspólnych granicach 5
państw EWG (Belgii, Holandii, Luksemburga, RFN i Francji)
KONWENCJA WYKONAWCZA DO UKŁADU Z SCHENGEN
(Schengen II)
Podpisana w dniu 19 czerwca 1990r.
Zawiera przepisy dotyczące:
–Znoszenia kontroli na granicach wewnętrznych państwa
–Współpracy policyjnej i bezpieczeństwa
–Systemu informacyjnego Schengen (SIS)
–Transportu i przepływu towarów
–Ochrona danych osobowych
W ZAKRESIE ZWALCZANIA PRZESTĘPCZOŚCI TRANSGRANICZNEJ
PRZEPISY SCHENGEN PRZEWIDUJĄ:
–Udzielanie pomocy w zapobieganiu i wykrywaniu przestępstw
–Obserwację i pościg transgraniczny
–Przesyłkę kontrolowaną
–Stosowanie środków przymusu (zatrzymanie, areszt)
–Przeszukanie
Terytorialny zakres obowiązywania dorobku prawnego Schengen obejmuje 22 (z 27)
państwa członkowskie Unii Europejskiej (z wyjątkiem Bułgarii, Rumunii,
Zjednoczonego Królestwa, Irlandii i Cypru
Konwencja dotycząca pogłębienia współpracy transgranicznej w szczególności w
dziedzinie walki z terroryzmem, przestępczością transgraniczną i nielegalną
imigracją tak zwany Schengen III Podpisana w Prum w dniu 27 maja 3005
TRKTAT O UNII EUROPEJSKIEJ (TRAKTAT Z MAASTRICHT)
Podpisany w Maastricht w dniu 7 lutego 1992r.
(Wszedł w życie dnia 1 listopada 1993)
Powołał do życia Unię Europejską
W TRAKTACIE Z MAASTRICHT POSTAWIONE ZOSTAŁY PRZED UNIĄ
NASTĘPUJĄCE CELE:
- Zapewnienie trwałego i zrównoważonego postępu gospodarczego i społecznego
poprzez utworzenie rynku wewnętrznego oraz unii gospodarczej i walutowej.
–Potwierdzenie swej tożsamości na arenie międzynarodowej poprzez
realizowanie wspólnej polityki zagranicznej i bezpieczeństwa oraz wspólne
określenie polityki obronnej
–Umocnienie ochrony praw i interesów obywateli państw członkowskich UE
poprzez wprowadzenie obywatelstwa Unii
–Współpraca w zakresie wymiaru sprawiedliwości i spraw wewnętrznych dla
zapewnienia w Unii wolności i bezpieczeństwa
STRUKTURA EUROPEJSKA
Według traktatu z Maastricht
I FILAR tworzony przez Wspólnoty Europejskie (EWWiS, EWG, EWEA)
II Filar Wspólna Polityka Zagraniczna i Bezpieczeństwa
III FILAR Współpraca w zakresie Wymiaru Sprawiedliwości i Spraw
Wewnętrznych
I FILAR miał charakterystycznych
ponadnarodowy, który wynikał z kilku elementów:
–Wspólnoty posiadały własne organy (instytucje) działające w sposób
niezależny od państw członkowskich.
–Wspólnoty uzyskały znaczne kompetencje wyłączne, w zakresie którym
działać mogą powołane do tego organy.
–Organy w zakresie przyznanych Wspólnotom kompetencji tworzą prawo
wiążące dla państw członkowskich.
–Prawo wspólnotowe ma pierwszeństwo przed prawem krajowym i może stać
się podstawą praw i obowiązków dla jednostek, które mogą się na nie
powoływać przed sądami krajowymi.
–Na straży przestrzegania prawa wspólnotowego stoi Trybunał Sprawiedliwości
wyłącznie uprawniony do orzekania o interpretacji lub ważności tego prawa
II FILAR nie miał charakteru ponadnarodowego
Integracja państw w ramach Wspólnej Polityki Zagranicznej i Bezpieczeństwa
opierał się na współpracy międzynarodowej przy pełnym poszanowaniu
suwerenności państw członkowskich UE.
III FILAR podobnie jak II filar oparty był na współpracy na płaszczyźnie
międzynarodowej i nie miał charakteru ponadnarodowego.
Głównym celem było zapewnienie obywatelom UE wysokiego poziomu
bezpieczeństwa osobistego w przestrzeni wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości
ZMIANY W PRAWIE MATERIALNYM
Wprowadzone Traktatem z Maastricht
942003269.001.png
1. Zwiększenie zakresu kompetencji wspólnot w ramach I filaru między innymi o
zagadnienia dotyczące polityki społecznej, ochrony konsumenta, zdrowia,
kultury, edukacji, problematyki badań, rozwoju i ochrony środowiska.
2. Wprowadzenie obywatelstwa Unii Europejskiej, z którym wiązały się takie
uprawnienia jak:
–Prawo przemieszczania się i pobytu na terenie UE
–Bierne i czynne prawo wyborcze do Parlamentu Europejskiego
–Prawo do opieki dyplomatycznej i konsularnej
Prawa w kontaktach z instytucjami UE
3. Wprowadzenie do Traktatu zasady pomocniczości (subsydiarności) Zgodnie z
tą zasadą Unia miała podejmować działania w dziedzinach, które nie należą do
jej kompetencji wyłącznych, tylko wówczas i tylko w takim zakresie, w jakim
cele proponowanych działań nie mogły być osiągnięte w sposób wystarczający
przez państwa członkowskie, natomiast z uwagi na skutki lub rozmiar
proponowanych działań możliwe było lepsze ich osiągnięcie na poziomie Unii.
ZMIANY INSTYTUCJONALNE
Wprowadzone Traktatem z Maastricht
Wzmocnienie pozycji parlamentu Europejskiego (do zadań PE należało od tej
pory zatwierdzanie członków KE i jej przewodniczącego)
Wydłużenie kadencji członków KE (z 4 do 5)
Rozszerzenie zakresu spraw, w przypadku których Rada podejmowała decyzje
większością kwalifikowaną
Stworzenie podstaw prawnych dla funkcjonowania Trybunału
Obrachunkowego poprzez umieszczenie go wśród głównych instytucji
wspólnot
Określenie potrzeby utworzenia nowych organów pomocniczych: Rzecznika
Praw Obywatelskich, Komitetu Regionów, Komitetu Ekonomiczno –
Finansowego oraz Europejskiego Banku Centralnego
TRAKTAT AMSTERDAMSKI
Podpisany w dniu 2 października 1997r.
(wszedł w życie dnia 1 maja 1999r.)
„Uwspólnotowił” dorobek prawny Schengen poprzez włączenie go do I filaru
Wyłączył politykę wizową, imigracyjną i azylową z II filaru przecz co została
zmieniana nazwa III filaru na Współpracę policyjną i sądową w sprawach
karnych
TRAKTAT NICEJSKI
Podpisany w dniu 26 lutego 2001r.
(wszedł w życie 1 lutego 2003r.)
Określił sposób reprezentowania państw członkowskich w instytucjach UE po
poszerzeniu o 12 państw kandydujących
Ograniczył liczbę komisarzy (po przystąpieniu 27-ego państwa)
Przewidział możliwość tworzenia wyspecjalizowanych izb sądowych
TRAKTAT USTANAWIAJĄCY KONSTYTUCJĘ DLA EUROPY
(Podpisany w dniu 29 października 2004f. W Rzymie)
NIE WSZEDŁ W ŻYCIE
Wymieniał wartości na których oparta jest UE
Przewidywał nadanie Unii osobowości prawnomiędzynarodowej
Zawierał procedurę wystąpienia z UE państwa
TRAKTAT Z LIZBONY
Podpisany w dniu 13 grudnia 2007r. W Lizbonie
(wszedł w życie w dniu 1 grudnia 2009r.)
ZMODYFIKOWAŁ :
Traktat o ustanowieniu Wspólnoty Europejskiej (TWE) zmieniając jego nazwę
na: Traktat o Funkcjonowaniu Unii Europejskiej TFUE
Traktat o Unii Europejskiej (TUE) pozostawiając jego nazwę bez zmian
TRAKTAT Z LIZBONY
Zlikwidował trój filarową strukturę UE
Z dawnego I filaru UE wyłączył EWEA (EUROATOM) która stała się odrębną
organizacją międzynarodową
Wzmocnił wspólną Politykę Zagraniczną i Bezpieczeństwa ( Dawny II filar)
Nadał Unii Europejskiej jednolitą osobowość prawną UNIA EUROPEJSKA
ZASTĄPIŁA WSPÓLNOTĘ EUROPEJSKĄ I STAŁA SIĘ JEJ
NASTĘPCĄ PRAWNYM
Wprowadził procedurę wystąpienia z UE przez państwo członkowskie
Przyznał grupie 1 miliona obywateli prawo inicjowania procesu
prawotwórczego
Wprowadził nowy sposób rozumienia zasady pomocniczości (Subsydiarności)
ZGODNIE Z NOWYM SPOSOBEM ROZUMIENIA ZASADY
SUBSYDIARNOŚCI
W dziedzinach, które nie należą do wyłącznych kompetencji Unii, podejmuje ona
działania tylko wówczas i tylko w takim zakresie, w jakim cele zamierzonego
działania nie mogą zostać osiągnięte w sposób wystarczający przez państwa
członkowskie zarówno na poziomie centralnym oraz lokalnym, i jeżeli ze względu na
rozmiary lub skutki proponowanego działania możliwe jest lepsze ich osiągnięcie na
poziomie Unii
NA MOCY ZMIENIONEGO TRAKTATEM Z LIZBONY TRAKTATU O UNII
EUROPEJSKIEJ
(TUE):
KARTA PRAW PODSTAWOWYCH UNII EUROPEJSKIEJ UZYSKAŁA
MOC PRAWNIE WIĄŻĄCĄ
a także
WPROWADZON MOŻLIWOŚĆ PRZYSTĄPIENIA UNII EUROPEJSKIEJ
DO KONWENCJII O OCHRONIE PRAW CZŁOWIEKA I
PODSTAWOWYCH WOLNOŚCI.
942003269.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin