Temat: Świat w mediach – realny czy wykreowany?
Cel główny: Poznanie roli mediów w życiu współczesnego człowieka.
Cele operacyjne:
Uczeń:
Metody i techniki pracy: pogadanka, wykład, gry dydaktyczne ( mapa skojarzeń i wycinanki – karty pracy).
Formy pracy: zbiorowa, grupowa.
Przebieg pracy:
Otwierają odpowiednie strony swoich gazet i szukają odpowiedzi na pytania zawarte w instrukcji.
Zespoły prezentują swoje odpowiedzi.
„swoich” gazetach i omawiają dostrzeżone różnice.
• media są środkami masowego przekazu, a więc mają bardzo szeroki zasięg działania,• media znacząco wpływają na życie ludzkie i je kształtują,• trzeba z rozwagą wybierać programy, audycje i strony WWW, by sobie nie zaszkodzić; nie należy poświęcać za dużo czasu na odbiór informacji przekazywanych w mediach, by mieć jeszcze czas na własne przemyślenia.
Załącznik nr 1
tradycyjne
takie, w których komunikacja odbywa się tylko w jednym kierunku ( telewizja, radio)
interaktywne
takie, w których komunikacja odbywa się w obie strony
gorące
takie, gdzie wiadomości są jednoznaczne, a odbiorcom pozostaje własna interpretacja
zimne
takie, gdzie odbiorcom jest pozostawiona tylko niewielka swoboda interpretacji
wolnego kroku
czyli takie, gdzie informacje są przedstawiane lub pozyskiwanie w długim czasie (książka, prasa, np. kwartalnik)
szybkiego kroku
takie gdzie informacje są przekazywane w bardzo szybkim czasie, a ich odbiór jest natychmiastowy (np. telewizja, radio)
czyli taka, w której przekazywanie informacji jest najważniejszym elementem, a by informacja ta była przekazana w jak najlepszy sposób, używa się do tego jak najlepszych środków przekazu wykorzystujących możliwie najbardziej zaawansowaną technikę
informacyjna
najważniejszym elementem tej funkcji jest taki sposób zaakcentowania danej wiadomości czy też informacji, aby podkreślić bądź też obniżyć jej znaczenie
opiniotwórcza
czyli taka, gdzie za pomocą mediów dokonywana zostaje kontrola pewnych instytucji społecznych, pracy różnych ludzi itd., dzięki czemu dochodzi do podniesienia znaczenia omawianej jednostki bądź też – do jej obniżenia
kontrolna
czyli funkcja, dzięki której mass media mają zapobiegać wszelkim manipulacjom w każdej dziedzinie życia
media jako czwarta władza
czyli taka, w której program przewidziany przez dane media dostosowany jest do jego odbiorców, słuchaczy, widzów itd., tzn., że w takim programie powinno znaleźć się miejsce zarówno dla dzieci i młodzieży, jak i dla ludzi dorosłych – mają to być programy o różnej tematyce
rekreacyjna i edukacyjna
czyli mająca za zadanie propagowanie i rozpowszechnianie kultury wszystkich jej aspektów; media, które pełnią takie funkcje, powinny posiadać w swojej ofercie programy kulturalne z każdej dziedziny, np. pokazy spektakli teatralnych, programy o malarstwie, rzeźbie itd.
kulturotwórcza
Załącznik nr 2
Porównaj gazety. Odpowiedz na pytania:
joasia_klaudia