EWALUACJA w szkole.docx

(23 KB) Pobierz

 

           EWALUACJA W  PROCESIE  KSZTAŁCENIA

     Ewaluacja to moda na nowe słowo. Pochodzi z języka angielskiego – evaluation – za sprawą wielu programów.

W życiu codziennym nie spotykamy tego słowa.

     Przez wiele lat publikacje pedagogiczne tłumaczyły to słowo jako „kontrola i ocena” i było to mylone z tym co rozróżniamy dzisiaj.

Co innego jest ocenianie, a co innego ocena. Jak słyszymy to słowo, wydaje nam się, że nasz język stał się bardziej naukowy i z chęcią się tym słowem posługujemy.

A przecież  e w a l u a c j a  to nic innego, jak proces  o c e n i a n i a.

Można jeszcze inaczej powiedzieć – ewaluacja , to proces zbierania danych i ich interpretacja, w celu podjęcia określonej decyzji.

Jeśli zechcemy dokładnie i przejrzyście określić proces  o c e n i a n i a   to wyszczególnimy:

-         pomiar,

-         osąd, porównanie ze wzorcem,

-         decyzja

oraz ilustrujący ewaluację poniższy schemat, narysowany w kategoriach automatyki czyli sprzężenia zwrotnego, który  tłumaczy, że mierzone są wartości na wyjściu, porównane z założonymi celami, które wypracowały sygnał regulacyjny i który tworzy nową, lepszą decyzję, podawaną do sygnału wejściowego.

http://www.zszio.lbl.pl/publikacje/rozwadowska/ewaluacja_w_procesie_ksztalcenia_pliki/image001.gif

Ten układ ma zdolności s a m o r e g u l a c j i.


Jakie są rodzaje  e w a l u a c j i ?

1.Wewnętrzna.

2.Zewnętrzna.

Każda z nich może być;

-         jednorazowa,

-         ciągła.

Spróbuję podać przykłady ewaluacji w szkole.

1.     Nauczyciele oceniają;

-         pracę uczniów, wiedzę, umiejętności i postawy,

-         stan wyposażenia pracowni,

-         pracę dyrekcji,

-         zaangażowanie rodziców w proces wychowania.

2.     Administracja ocenia;

-         pracę nauczyciela,

-         pracę pozostałej administracji,

-         stan wyposażenia,

-         osiągnięcia uczniów.

3.     Uczniowie oceniają;

-         pracę nauczycieli,

-         pracę administracji,

-         swoich kolegów.

Jednak ta ewaluacja jest najmniej popularna i całkiem nieformalna. Cechą charakterystyczną ewaluacji w szkole jest to, że adresatem, podmiotem i wykonawcą jest ta sama osoba, czyli instytucja.

W przemyśle jest inaczej. Tam dokonywana jest dla klientów, w celu podwyższenia jakości tego, co przemysł robi.

                Jak proces przeprowadzać ?

     Zanim rozpoczniemy ewaluację np. w klasie – musimy postawić jeszcze przed procesem takie pytania;

-         co będzie poddawane ewaluacji?,

-         jaki jest cel?,

-         kto chce znać wyniki?,

-         kto będzie przeprowadzał ewaluację?,

-         jakiego rodzaju informacje będą potrzebne?,

-         jak będą zbierane informacje?

-         jak będą rozpowszechniane wyniki?  itp.

Kiedy już odpowiemy sobie na powyższe pytania, możemy scharakteryzować w skrócie proces.

Pierwsze to:

P O M I A R – jest to pierwszy etap zbierania danych, informacji, a narzędzia nasze muszą mieć cechy;

-         trafności – czyli czy dobraliśmy właściwe narzędzia,

-         rzetelności – czy narzędzie jest o stałej wartości mierzenia,

-         obiektywności – czy opinia dwóch ewaluatorów jest zgodna,

-         praktyczności – czy ujawnia się prostota narzędzia.

Proces ten jest bardzo skomplikowany, bo nie ma uniwersalnego narzędzia pomiaru. Każdy może wybrać inne. Na przykład, jeśli chcemy się dowiedzieć czy uczeń uczy się w domu, możemy wybrać następujące narzędzia;

-         ankietę, z odpowiednio dobranymi pytaniami,

-         pracę domową – „jak spędzam czas po lekcjach?”,

-         rozmowę z rodzicami,

-         rozmowę z uczniami na lekcji.

Każde z tych narzędzi da nam odpowiedź na nasze pytanie. Będzie to pomiar, tylko nie będziemy pewni czyli jak wspomniałam przed chwilą;

-         trafny,

-         rzetelny,

-         obiektywny,

-         praktyczny.

Drugie to:

O S Ą D – jest to zebranie danych z pomiaru, które wymagają interpretacji. Ewaluator może zastosować różne jej formy. Na przykład zwaną -  u p o r z ą d k o w a n i e;

-         punkty, czyli skala liczbowa,

-         klasy lub kategorie np. A,B,C,

-         stopnie,

-         skale binarne; np. – potrafi ,nie potrafi, zdał, nie zdał, znalazł, nie znalazł, obliczył, nie obliczył,

lub  n i e u p o r z ą d k o w a n i e, czyli szacowanie jakościowe znane nam w formie  - komentarza słownego.

Trzecie to:

D E C Y Z J A . Zbieranie danych i ich interpretacja służy w ewaluacji podjęciu decyzji. Nie można zapomnieć, że towarzyszą jej różne działania.

Dlatego tworzymy jej warianty, a potem decydujemy się na jeden z nich. Skutki niewłaściwego wyboru nie naprawią żadne metody. Należy pamiętać, że decydowanie jest zawsze nierozerwalnie związane z ;

-         postrzeganiem zmysłowym -  np. mniejszą karę wymierzymy uczniowi, który ma ładną buzię, jest schludnie ubrany, nie nosi kolczyków, itp.,

-         emocjami – np. kiedy tego dnia jesteśmy radośni albo smutni, kiedy przyszły teść  opowiada jaki to posag da córce ( dom, samochód, las).

Najlepsza recepta na podejmowanie decyzji to:

-         ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin