plan na kwiecień 2010r..docx

(49 KB) Pobierz

PLAN PRACY WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNEJ I OPIEKUŃCZEJ W GRUPIE DZIECI 6 – LETNICH NA MIESIĄC KWIECIEŃ 2010 r.

                                                                                                  Opracowała: Anna Kaźmierczak

 

Tematy kompleksowe:

 

1. Wielkanocne tradycje (01.04. – 09.04. 2010 r.)

2. Dbamy o zdrowie (12.04. – 23.04.2010 r.)

3. Zwierzęta też lubią wiosnę (26.04. – 30.04. 2010 r.)

 

Treści programowe:

– kształtowanie u dzieci poczucia przynależności społecznej: do rodziny, grupy rówieśniczej

– rozwijanie umiejętności społecznych dzieci, które są niezbędne w poprawnych relacjach z dziećmi i dorosłymi

– budowanie dziecięcej wiedzy o świecie społecznym, przyrodniczym

– wprowadzenie dzieci w świat wartości estetycznych i rozwijanie umiejętności wypowiadania się poprzez muzykę, małe formy teatralne oraz sztuki plastyczne

– troska o zdrowie dzieci, ich rozwój fizyczny oraz sprawność fizyczną

– zapewnienie dzieciom lepszych szans edukacyjnych poprzez wspieranie ich ciekawości i aktywności

 

Literatura:

1)    G. Demel Minimum logopedyczne nauczyciela przedszkola, WSiP, Warszawa 1983 r.

2)    T. Dziuzyńska, H. Ratyńska, E. Stójowa A jak będzie słońce… A jak będzie deszcz… Wiersze, opowiadania, teatrzyki, przysłowia i zagadki dla przedszkoli, WSiP, Warszawa 1996r.

3)    B. Godzimirska Razem w przedszkolu. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć cz. IV, WSiP, Warszawa 2009r.

4)    M. Jach Rok w przedszkolu. Scenariusze w oparciu o system ks. Jana Bosko, wyd. „Żak”, Warszawa 1997r.

5)    B. Okraska – Ćwiek, M. Walczak Wesoła szkoła sześciolatka. Przewodnik metodyczny cz. IV, WSiP, Warszawa 2003 r.

6)    E. M. Skorek Podręczny słownik logopedyczny, wyd. IMPULS, Kraków 2000

7)    M. Walczak – Saro, D. Kręcisz Wesołe Przedszkole i przyjaciele. Program wychowania i edukacji przedszkolnej, WSiP, Warszawa 2009r.

8)    K. Wlaźnik Wychowanie fizyczne w przedszkolu, WSiP, Warszawa 1972 r.

9)    Zbiory własne: zestawy zabaw ruchowych, nagrania magnetofonowe, płyty CD

Metody pracy:

słowna – rozmowa, piosenka

oglądowa – pokaz, obserwacja

czynna – samodzielnych doświadczeń, zadań stawianych do wykonania, ćwiczeń utrwalających

 

Formy pracy:

z cała grupą

praca indywidualna

 

EDUKACJA ZDROWOTNA

ZABAWY RUCHOWE NOWE:

1)    Zabawa bieżna „Na podwórzu” połączona z reakcją na sygnały dźwiękowe.

2)    Zabawa zręcznościowa „Wędrujące jajo”.

3)    Zabawa ruchowa „Bociek – rybak” z elementami treningu twórczości.

4)    Zabawa ruchowa „Spacer kotków” z elementem czworakowania.

 

ZABAWY RUCHOWE DO POWTÓRZENIA:

1) „Jaskółki” zabawa ruchowa z elementem orientacyjno – porządkowym.

2) „Nie podepcz grządek” zabawa z elementem równowagi.

3) „Kto prędzej dookoła” zabawa bieżna.

 

ZESTAW ĆWICZEŃ PORANNYCH WEDŁUG K. WLAŹNIK NR 32, 33, 34, 35.

ZESTAW ĆWICZEŃ GIMNASTYCZNYCH NR 3 (ZESZYT WŁASNY)

ZESTAW ĆWICZEŃ GIMNASTYCZNYCH NR 4 (ZESZYT WŁASNY)

 

Spacery:

Wiosna” – spacer w okolicy przedszkola, poszukiwanie oznak wiosny w najbliższym otoczeniu, oglądanie i nazywanie budzących się do życia kwiatów: tulipany, żonkile, fiołki.

„Obserwacja krajobrazu” – spacer połączony z obserwacją zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla wiosny.

 

Wycieczki:

„Wycieczka do apteki” – zapoznanie dzieci z pracą aptekarza

Wyjście na teren przedszkolny w miarę sprzyjającej aury:

-       przestrzeganie zasad nie oddalania się od grupy

 

Poznanie stosunków jakościowo ilościowych

(w ranku i po zajęciach)

-       posługiwanie się określeniem „para”

-       porównywanie liczebności zbiorów: „dużo”, „mało”, „tyle samo”

 

Ćwiczenia logopedyczne:

-    Minki – naśladowanie min: wesołej - płaskie wargi, rozciągnięte od ucha do ucha, uśmiech szeroki, smutnej - podkówka z warg, obrażonej - wargi nadęte, zdenerwowanej - wargi wąskie.

-    Zły pies – naśladowanie złego psa, unoszenie górnej wargi, wyszczerzanie  zębów, warczenie psa.

-    Echo - dobitne wymawianie za nauczycielem samogłosek a, o, e, i, u, y

-    Kotki – dziecko robi pyszczek (wargi do przodu) i przesuwa pyszczkiem w prawą i w lewą stronę

-    Kotki - kotek pije mleko (szybkie ruchy języka w przód i w tył, kotek oblizuje się (czubek języka okrąża szeroko otwarte wargi).

-    Zmęczony piesek - dzieci naśladują pieska, który głośno oddycha i język  ma mocno wysunięty na brodę. Sięgnij jak najdalej - kierowanie języka do nosa, do brody, w prawą i w  lewą stronę.

-    Szczoteczka - język to szczoteczka do zębów, która po kolei czyści zęby górne od strony zewnętrznej i wewnętrznej, a następnie zęby dolne z obu stron. W trakcie zabawy naśladujemy płukanie buzi wodą - powietrze z jednego policzka przechodzi do drugiego itp.

-    Cyrkowiec - język próbuje wykonać różne sztuczki np. górkę - czubek języka oparty o dolne zęby, środek się wybrzusza, rurkę - przez którą można wdychać lub wydychać powietrze, szpilkę - układanie wąskiego języka, wahadełko - przesuwaniem językiem do kącików ust w stronę prawą i lewą, język nie dotyka warg.

-    Koniki - czubek języka uderza o podniebienie i opada na dół. Raz konik idzie wolno, to biegnie, parska, śmieje się iha, iha.

-    Śpioch - chrapanie na wdechu i wydechu.

-    Zamykanie i otwieranie domku - szerokie otwieranie ust, jak przy wymawianiu głoski a, zęby są widoczne dzięki rozchylonym wargom.

-    Grzebień - wysuwnie żuchwy, zakładanie i poruszanie dolnymi zębami po górnej wardze. Cofanie żuchwy, zakładanie i poruszanie górnymi zębami po dolnej wardze i brodzie.

-    Krowa - naśladowanie przeżuwania.

-    Wąchanie kwiatków;  dziecko  powoli wciąga  powietrze nosem i równie powoli, aby zapamiętać ich zapach robi wydech

-    Dmuchanie na watkę lub piórko, aby długo utrzymywało się w powietrzu

 

 

Data

Cele ogólne

Cele szczegółowe

Uwagi

I. Wielkanocne tradycje

01.04.czwartek 

1.   „Bajeczka wielkanocna” – rozmowa w oparciu o utwór              A. Galicy.

 

 

 

 

 

2.   Wieziemy tu kogucika (zbiór własny) – ilustrowanie ruchem piosenki.

 

-   aktywizowanie mowy i myślenia dzieci

 

 

 

 

 

 

 

-   kształtowanie słuchu i wrażliwości na dźwięki,

-   rozwijanie ekspresji ruchowej

 

Dziecko:

– zapoznaje się z wiosennym wylęgiem kurcząt – wygląd małego kurczaka, warunki niezbędne do wyklucia się z jajka,

– omawia obrazki, umie ustalić związek przyczynowo – skutkowy,

– doskonali sprawność aparatu artykulacyjnego w toku różnorodnych zabaw np. „Kwoka i kurczęta”,

-   dokonuje analizy piosenki, określa jej charakter, rodzaj tempa

-   potrafi dostosować sposób poruszania się do tempa i charakteru muzyki w tańcu

 

01.04. piątek

1. „Kogucik”– naklejanie na karton gotowych elementów.

 

 

 

 

 

2. „Ruch to zdrowie”.

Zestaw ćwiczeń gimnastycznych  nr 3 (zeszyt własny).

 

-   rozwijanie sprawności manualnych

 

 

 

 

 

 

-   rozwijanie koordynacji wzrokowo – słuchowej,

-   czworakowanie w podporze na całych dłoniach i palcach stóp

 

-      wykonuje kartę świąteczną w formie sylwety koguta,

-      potrafi obrysować wg szablonu na żółtym papierze,

-      dokleja elementy (dziób, grzebień, ogon),

-      stara się o estetyczne wykonanie pracy,

-      wykonuje sprawnie polecenia nauczyciela,

–  potrafi reagować na umowne sygnały,

-      potrafi doskonalić umiejętność posługiwania się ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin