PLAN PRACY WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNEJ I OPIEKUŃCZEJ W GRUPIE DZIECI 6 – LETNICH NA MIESIĄC KWIECIEŃ 2010 r.
Opracowała: Anna Kaźmierczak
Tematy kompleksowe:
1. Wielkanocne tradycje (01.04. – 09.04. 2010 r.)
2. Dbamy o zdrowie (12.04. – 23.04.2010 r.)
3. Zwierzęta też lubią wiosnę (26.04. – 30.04. 2010 r.)
Treści programowe:
– kształtowanie u dzieci poczucia przynależności społecznej: do rodziny, grupy rówieśniczej
– rozwijanie umiejętności społecznych dzieci, które są niezbędne w poprawnych relacjach z dziećmi i dorosłymi
– budowanie dziecięcej wiedzy o świecie społecznym, przyrodniczym
– wprowadzenie dzieci w świat wartości estetycznych i rozwijanie umiejętności wypowiadania się poprzez muzykę, małe formy teatralne oraz sztuki plastyczne
– troska o zdrowie dzieci, ich rozwój fizyczny oraz sprawność fizyczną
– zapewnienie dzieciom lepszych szans edukacyjnych poprzez wspieranie ich ciekawości i aktywności
Literatura:
1) G. Demel Minimum logopedyczne nauczyciela przedszkola, WSiP, Warszawa 1983 r.
2) T. Dziuzyńska, H. Ratyńska, E. Stójowa A jak będzie słońce… A jak będzie deszcz… Wiersze, opowiadania, teatrzyki, przysłowia i zagadki dla przedszkoli, WSiP, Warszawa 1996r.
3) B. Godzimirska Razem w przedszkolu. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć cz. IV, WSiP, Warszawa 2009r.
4) M. Jach Rok w przedszkolu. Scenariusze w oparciu o system ks. Jana Bosko, wyd. „Żak”, Warszawa 1997r.
5) B. Okraska – Ćwiek, M. Walczak Wesoła szkoła sześciolatka. Przewodnik metodyczny cz. IV, WSiP, Warszawa 2003 r.
6) E. M. Skorek Podręczny słownik logopedyczny, wyd. IMPULS, Kraków 2000
7) M. Walczak – Saro, D. Kręcisz Wesołe Przedszkole i przyjaciele. Program wychowania i edukacji przedszkolnej, WSiP, Warszawa 2009r.
8) K. Wlaźnik Wychowanie fizyczne w przedszkolu, WSiP, Warszawa 1972 r.
9) Zbiory własne: zestawy zabaw ruchowych, nagrania magnetofonowe, płyty CD
Metody pracy:
słowna – rozmowa, piosenka
oglądowa – pokaz, obserwacja
czynna – samodzielnych doświadczeń, zadań stawianych do wykonania, ćwiczeń utrwalających
Formy pracy:
z cała grupą
praca indywidualna
EDUKACJA ZDROWOTNA
ZABAWY RUCHOWE NOWE:
1) Zabawa bieżna „Na podwórzu” połączona z reakcją na sygnały dźwiękowe.
2) Zabawa zręcznościowa „Wędrujące jajo”.
3) Zabawa ruchowa „Bociek – rybak” z elementami treningu twórczości.
4) Zabawa ruchowa „Spacer kotków” z elementem czworakowania.
ZABAWY RUCHOWE DO POWTÓRZENIA:
1) „Jaskółki” zabawa ruchowa z elementem orientacyjno – porządkowym.
2) „Nie podepcz grządek” zabawa z elementem równowagi.
3) „Kto prędzej dookoła” zabawa bieżna.
ZESTAW ĆWICZEŃ PORANNYCH WEDŁUG K. WLAŹNIK NR 32, 33, 34, 35.
ZESTAW ĆWICZEŃ GIMNASTYCZNYCH NR 3 (ZESZYT WŁASNY)
ZESTAW ĆWICZEŃ GIMNASTYCZNYCH NR 4 (ZESZYT WŁASNY)
Spacery:
„Wiosna” – spacer w okolicy przedszkola, poszukiwanie oznak wiosny w najbliższym otoczeniu, oglądanie i nazywanie budzących się do życia kwiatów: tulipany, żonkile, fiołki.
„Obserwacja krajobrazu” – spacer połączony z obserwacją zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla wiosny.
Wycieczki:
„Wycieczka do apteki” – zapoznanie dzieci z pracą aptekarza
Wyjście na teren przedszkolny w miarę sprzyjającej aury:
- przestrzeganie zasad nie oddalania się od grupy
Poznanie stosunków jakościowo ilościowych
(w ranku i po zajęciach)
- posługiwanie się określeniem „para”
- porównywanie liczebności zbiorów: „dużo”, „mało”, „tyle samo”
Ćwiczenia logopedyczne:
- Minki – naśladowanie min: wesołej - płaskie wargi, rozciągnięte od ucha do ucha, uśmiech szeroki, smutnej - podkówka z warg, obrażonej - wargi nadęte, zdenerwowanej - wargi wąskie.
- Zły pies – naśladowanie złego psa, unoszenie górnej wargi, wyszczerzanie zębów, warczenie psa.
- Echo - dobitne wymawianie za nauczycielem samogłosek a, o, e, i, u, y
- Kotki – dziecko robi pyszczek (wargi do przodu) i przesuwa pyszczkiem w prawą i w lewą stronę
- Kotki - kotek pije mleko (szybkie ruchy języka w przód i w tył, kotek oblizuje się (czubek języka okrąża szeroko otwarte wargi).
- Zmęczony piesek - dzieci naśladują pieska, który głośno oddycha i język ma mocno wysunięty na brodę. Sięgnij jak najdalej - kierowanie języka do nosa, do brody, w prawą i w lewą stronę.
- Szczoteczka - język to szczoteczka do zębów, która po kolei czyści zęby górne od strony zewnętrznej i wewnętrznej, a następnie zęby dolne z obu stron. W trakcie zabawy naśladujemy płukanie buzi wodą - powietrze z jednego policzka przechodzi do drugiego itp.
- Cyrkowiec - język próbuje wykonać różne sztuczki np. górkę - czubek języka oparty o dolne zęby, środek się wybrzusza, rurkę - przez którą można wdychać lub wydychać powietrze, szpilkę - układanie wąskiego języka, wahadełko - przesuwaniem językiem do kącików ust w stronę prawą i lewą, język nie dotyka warg.
- Koniki - czubek języka uderza o podniebienie i opada na dół. Raz konik idzie wolno, to biegnie, parska, śmieje się iha, iha.
- Śpioch - chrapanie na wdechu i wydechu.
- Zamykanie i otwieranie domku - szerokie otwieranie ust, jak przy wymawianiu głoski a, zęby są widoczne dzięki rozchylonym wargom.
- Grzebień - wysuwnie żuchwy, zakładanie i poruszanie dolnymi zębami po górnej wardze. Cofanie żuchwy, zakładanie i poruszanie górnymi zębami po dolnej wardze i brodzie.
- Krowa - naśladowanie przeżuwania.
- Wąchanie kwiatków; dziecko powoli wciąga powietrze nosem i równie powoli, aby zapamiętać ich zapach robi wydech
- Dmuchanie na watkę lub piórko, aby długo utrzymywało się w powietrzu
Data
Cele ogólne
Cele szczegółowe
Uwagi
I. Wielkanocne tradycje
01.04.czwartek
1. „Bajeczka wielkanocna” – rozmowa w oparciu o utwór A. Galicy.
2. „Wieziemy tu kogucika” (zbiór własny) – ilustrowanie ruchem piosenki.
- aktywizowanie mowy i myślenia dzieci
- kształtowanie słuchu i wrażliwości na dźwięki,
- rozwijanie ekspresji ruchowej
Dziecko:
– zapoznaje się z wiosennym wylęgiem kurcząt – wygląd małego kurczaka, warunki niezbędne do wyklucia się z jajka,
– omawia obrazki, umie ustalić związek przyczynowo – skutkowy,
– doskonali sprawność aparatu artykulacyjnego w toku różnorodnych zabaw np. „Kwoka i kurczęta”,
- dokonuje analizy piosenki, określa jej charakter, rodzaj tempa
- potrafi dostosować sposób poruszania się do tempa i charakteru muzyki w tańcu
01.04. piątek
1. „Kogucik”– naklejanie na karton gotowych elementów.
2. „Ruch to zdrowie”.
Zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr 3 (zeszyt własny).
- rozwijanie sprawności manualnych
- rozwijanie koordynacji wzrokowo – słuchowej,
- czworakowanie w podporze na całych dłoniach i palcach stóp
- wykonuje kartę świąteczną w formie sylwety koguta,
- potrafi obrysować wg szablonu na żółtym papierze,
- dokleja elementy (dziób, grzebień, ogon),
- stara się o estetyczne wykonanie pracy,
- wykonuje sprawnie polecenia nauczyciela,
– potrafi reagować na umowne sygnały,
- potrafi doskonalić umiejętność posługiwania się ...
stokrotka83