pkm 2 egzamin zagadnienia teoretyczne.pdf

(94 KB) Pobierz
EGZAMIN Z PKM II
EGZAMIN Z PKM II
Zagadnienia teoretyczne
A. Przekładnia kątowa
1. Przekładnia z kołami stożkowymi – szkic przekładni, jej podstawowe parametry.
2. Rodzaje uzębień kół stożkowych : proste, skośne, łukowo-kołowe – szkice.
3. Kąty stożków podziałowych δ 1 , δ 2 – wyprowadzenie zależności w celu ich
wyznaczenia (przypadek ogólny przy kącie między osiami Σ = 90 0 ).
4. Przełożenie przekładni ortogonalnej a kąt stożka podziałowego.
5. Geometria koła stożkowego o zębach prostych – szkic, podstawowe parametry
(wzory).
6. Geometria koła stożkowego o zębach kołowo-łukowych – szkic, podstawowe
parametry (wzory).
7. Zastępcza liczba zębów koła stożkowego z v .
8. Korekcja P-O przekładni z kołami stożkowymi.
9. Zastępcza przekładnia walcowa – szkic przekładni, przełożenie przekładni zastępczej
(wyprowadzenie wzoru w przypadku przekładni ortogonalnej).
10. Rozkład sił w przypadku zazębienia kół stożkowych o zębach prostych – szkic,
wyprowadzenie zależności.
11. Rozkład sił w przypadku zazębienia kół stożkowych o zębach łukowo-kołowych –
szkic, zależności.
12. Wyjaśnić wpływ kierunku pochylenia linii zęba oraz zwrotu prędkości kątowej koła na
rozkład sił obciążających np. zębnik przekładni stożkowej.
B. Przekładnia ślimakowa
1. Określenie oraz szkic przekładni ślimakowej ze ślimakiem walcowym.
2. Geometria ślimaka walcowego spiralnego : szkic, podstawowe parametry i zależności
(podziałki, skok linii śrubowej, kąt wzniosu linii śrubowej, moduły, średnice,
wskaźnik średnicowy, długość ślimaka).
3. Geometria koła ślimakowego : szkic, podstawowe parametry i zależności (średnice,
kąt opasania, szerokość części uzębionej oraz całkowita wieńca).
4. Graniczna liczba zębów koła ślimakowego oraz współczynnik korekcji x g .
5. Korekcja zazębienia przekładni ślimakowej : odległość zerowa a , rzeczywista a w ,
zmiana kąta opasania.
6. Zależność między kątami wzniosu linii śrubowej ślimaka γ oraz katem pochylenia linii
zębów koła ślimakowego β (szkic w celu wyjaśnienia zagadnienia).
7. Przełożenia przekładni ślimakowej u – szkic oraz wyprowadzenie zależności.
8. Rozkład sił w zazębieniu ślimaka i ślimacznicy – szkic, zależności.
9. Sprawność zazębienia przekładni ślimakowej η z w przypadku, gdy kołem czynnym
jest ślimak – wyprowadzenie wzoru.
10. Wpływ kąta wzniosu zwojów ślimaka γ oraz współczynnika tarcia w zazębieniu na
sprawność zazębienia.
11. Wyjaśnić pojęcie samohamowności przekładni ślimakowej – graniczna wartość kąta
wzniosu zwojów ślimaka.
C. Przekładnie obiegowe (planetarne)
1. Definicja przekładni zwykłej oraz obiegowej.
2. Zalety przekładni obiegowych oraz rodzaje przekładni obiegowych o większej liczbie
stopni swobody.
3. Podstawowa przekładnia obiegowa – opis oraz szkic przekładni.
4. Wyznaczanie liczby stopni swobody (stopnia ruchliwości) przekładni obiegowej –
przykład.
5. Zasada wyznaczania przełożenia bazowego przekładni obiegowej metodą analityczną
(wzór Willisa).
6. Wyznaczanie przełożeń przekładni obiegowej u 12 , u 1j , u 2j w oparciu o wzór Willisa –
wyprowadzenie wzorów.
7. Podstawowe równania przekładni obiegowych o dwóch stopniach swobody.
8. Definicja wału czynnego i biernego z uwagi na zwroty prędkości kątowych oraz
wektorów momentów (przykładowy schemat).
9. Wyznaczanie sił obwodowych w przekładni obiegowej.
D. Przekładnie pasowe
1. Podstawowe zalety oraz wady przekładni pasowych.
2. Geometria przekładni pasowej z pasem płaskim – szkic przekładni, podstawowe
wzory (kąt rozwarcia pasa γ , kąty opasania α 1 , α 2 , długość pasa L .
3. Kinematyka przekładni pasowej : zmiany napięć oraz prędkości pasa, łuki spoczynku
oraz poślizgów (schemat).
4. Poślizg sprężysty pasa, prędkość koła biernego, przełożenie kinematyczne przekładni
pasowej – wyprowadzenie wzorów.
5. Rozkład naprężeń w przekroju pasa płaskiego na jego długości, naprężenie
maksymalne pasa σ max , czynniki wpływające na wartości składowych naprężenia σ max .
6. Obciążenie wałów przekładni pasowej – szkic obciążenia, zależność wyrażająca
obciążenie.
7. Zastosowanie rolki napinającej – szkic przekładni z rolką napinającą, wyznaczenie
obciążenia osi rolki napinającej.
8. Przekładnia pasowa z paskami klinowymi – schemat przekładni, zalety w porównaniu
z przekładnią z pasem płaskim, przekrój poprzeczny obrazujący współpracę pasa z
kołem pasowym, pojęcie średnicy skutecznej d (obliczeniowej).
9. Zasady projektowania przekładni z paskami klinowymi : dobór odległości osi,
obliczanie liczby pasów j niezbędnej do przeniesienia mocy N .
10. Przekładnia pasowa z pasem zębatym : zastosowanie, podstawowe zalety, schemat
przekładni, stosowane rozwiązania konstrukcyjne.
11. Podstawowe zależności geometryczne : średnica podziałowa koła pasowego d ,
średnica zewnętrzna d o , odległość osi a (gdy przełożenie przekładni u jest bliskie
jedności), funkcja ewolwentowa.
12. Budowa pasa zębatego gumowego i jego geometria-przedstawić na rysunkach.
Rodzaje stosowanych zębów kół pasowych.
13. Zasady projektowania przekładni pasowej z pasem zębatym : wybór liczby zębów z 1 ,
długość pasa L , obliczenia wytrzymałościowe.
E. Przekładnia łańcuchowa
1. Zastosowanie przekładni łańcuchowej, podstawowe zalety oraz wady przekładni.
2. Rozkład napięcia w poszczególnych ogniwach łańcucha podczas zazębienia z kołem
napędzającym – rysunek.
3. Wymienić rodzaje stosowanych łańcuchów. Budowa łańcucha rolkowego – rysunek,
opis budowy (stosowane rodzaje pasowań w połączeniach poszczególnych
elementów).
4. Geometria koła łańcuchowego : rysunek części uzębionej, podstawowe parametry
geometryczne : średnice d, d z , d f .
5. Obliczenia wytrzymałościowe przekładni łańcuchowej wg PN.
F. Sprzęgła
1. Układ mechaniczny ze sprzęgłem : schemat układu, moment masowy zredukowany,
momenty zredukowane po stronie czynnej i biernej układu, równania ruchu dla strony
czynnej i biernej.
2. Rozruch układu ze sprzęgłem sztywnym : równania ruchu, moment obciążający
sprzęgło M s , współczynnik przeciążenia k w przypadku rozruchu bez oraz z
uwzględnieniem obciążenia strony biernej układu.
3. Czasy rozruchu silnika i maszyny roboczej. Zastosowanie sprzęgieł rozruchowych –
wyjaśnić celowość stosowania tego rodzaju sprzęgieł.
4. Sprzęgło przegubowe typu Cardana – schemat sprzęgła, zależność między
prędkościami wałów czynnego i biernego ω 1 oraz ω 2 . (rysunek poglądowy,
wyprowadzenie).
5. Proces rozruchu układu mechanicznego ze sprzęgłem ciernym : zmiany momentów
oraz prędkości kątowych po stronie czynnej i biernej sprzęgła (rysunek), praca tarcia
podczas pojedynczego włączenia sprzęgła L t (wyprowadzenie zależności).
6. Obliczenia liczby płytek ciernych sprzęgła wielopłytkowego : schemat sprzęgła,
wyprowadzenie zależności.
7. Sprzęgło cierne stożkowe : schemat sprzęgła, siła włączająca P w , (przedstawić rozkład
sił na powierzchni tarcia) , szerokość powierzchni ciernej b .
8. Wymienić stosowane rodzaje sprzęgieł bezpieczeństwa , sprzęgło bezpieczeństwa
kulkowe : schemat współpracy kulki z gniazdem, siła w sprężynie dociskowej,
moment przenoszony przez sprzęgło kulkowe.
G. Hamulce
1. Podstawowe rodzaje stosowanych hamulców : podział funkcjonalny oraz z uwagi na
cechy konstrukcyjne.
2. Hamulec dwuklockowy : schemat, moment hamowania M H w funkcji sił włączających
(wyprowadzenie).
3. Hamulce szczękowe : schemat, moment hamowania M H (wyprowadzenie).
4. Hamulec taśmowy zwykły : schemat, rozkład napięcia w taśmie, moment hamowania
M H w funkcji siły włączającej W .
5. Hamulec taśmowy różnicowy : schemat, rozkład napięcia w taśmie, moment
hamowania M H w funkcji siły włączającej W , warunek zapobiegający
samozakleszczeniu.
6. Hamulec taśmowy sumowy : schemat, rozkład napięcia w taśmie, moment hamowania
M H w funkcji siły włączającej W .
Zgłoś jeśli naruszono regulamin