P_Historia.doc

(91 KB) Pobierz
HISTORIA NAUKI O ZARZĄDZANIU

HISTORIA NAUKI O ZARZĄDZANIU

 

 

Rewolucja przemysłowa w XVIII i XIX wieku spowodowała, że praktyczna wiedza o zarządzaniu zyskała na znaczeniu. Powodem tego były przeobrażenia w gospodarce i w życiu społecznym. Rodzenie się wielkiego przemysłu i cywilizacji przemysłowej spowodowało pojawienie się wielu problemów. Miały one naturę techniczną, technologiczną ale również społeczną, ekonomiczną a także organizacyjną i kierowniczą.

 

Organizacja i zarządzanie stały się instrumentami, przy pomocy których można osiągnąć wzrost wydajności pracy i efektywności przedsiębiorstwa.

 

XIX wiek − rozpoczęto naukowe badania nad organizacją i zarządzaniem.

 

A. Marshall zaliczył organizację do samodzielnego i ważnego czynnika produkcji obok ziemi, pracy i kapitału.

Wyodrębniły się zręby funkcji zarządzania takich jak: planowanie (prognozowanie, przygotowanie pracy), organizowanie (tworzenie komórek, działów przedsiębiorstwa) i kontrola (nadzór, rachunkowość).

Wyodrębniła się specjalna grupa ludzi, którzy w imieniu właściciela kierowali przedsiębiorstwami. Tak powstała grupa społeczna nazywana kierownikami (z ang. menedżerami).

 

Anglia − przednaukowe wysiłki na polu organizacji i zarządzania (R. Owen, Ch. Babbage i A. Ure)

R. Owen − wskazał, że siła robocza człowieka jest ważniejszym czynnikiem niż maszyna. Opowiadała się za polepszeniem warunków pracy robotnika.

C. Babbage − jako pierwszy dostrzegł zalety podziału pracy. Wprowadzenie tej zasady pozwala na osiągnięcie takich korzyści jak: skrócenie czasu potrzebnego na naukę zawodu, eliminację strat czasu, zwiększenie wprawy, lepsze przystosowanie maszyn i urządzeń do określonej pracy.

A. Ure − interesował się przygotowaniem i kształceniem kierowników dla potrzeb rodzącego się przemysłu w Anglii.

Ameryka Północna − uznawana za kolebkę nauki o zarządzaniu ale nie może się pochwalić przednaukowymi badaniami w tym zakresie.

Nowa generacja kreatywnych przedsiębiorców: Edison, Morse, Bell, Carnegie, Ford, Chrysler, Du Pont − zainteresowała się zagadnieniami związanymi z analizą pracy, produkcji oraz zasadami organizacji i zarządzania.

 

Polska − w XIX wieku pomimo zaborów, można dostrzec zainteresowania zagadnieniami organizacji i zarządzania. W Wielkopolsce działali pozytywiści na czele z K. Marcinkowskim i H. Cegielskim.

A. Ciszkowski − zajmował się egalitaryzmem i hierarchią (egalitaryzm − zrównanie ludzi pod względem warunków życiowych, praw i dochodów.

D. Chłapowski, A. Ciszkowski, K. Libelt − interesowała go partycypacja – współuczestniczenie w zarządzaniu.

D. Chłapowski − zwracał uwagę na kierowanie, funkcje kierownicze, organizację pracy i rolę czynnika ludzkiego w organizacji.

K. Libelt − dostrzegał rolę przepływu informacji w zarządzaniu oraz istnienie oporu przeciwko zmianom.

W Warszawie pozytywiści tacy jak: M. Oczapowski, J. Supiński, W. Jastrzębski zajmowali się problemami organizacji i zarządzania.

 

Rok 1903 − narodziny nauki o organizacji i zarządzaniu (Z. Martyniak).

 

Przedmiot nauki o organizacji i zarządzania zajmuje

się organizacjami społecznym, czyli takimi,

których uczestnikami są ludzie tj. jednostki i grupy.

 

Naukowe badania nad organizacją i zarządzaniem można podzielić na następujące szkoły:

− szkołę klasyczną,

− szkołę neoklasyczną,

− szkołę współczesną.

Szkoła klasyczna

 

Powstanie szkoły klasycznej łączy się przede wszystkim z nazwiskiem inżyniera amerykańskiego F. Taylora (1856−1915), który nazywany jest ojcem naukowej organizacji i zarządzania.

 

W badaniach naukowych Taylora interesowały

głownie szczeble wykonawcze − warsztat wytwórczy.

 

Taylor uważał, że warunkiem osiągnięcia wysokiej wydajności jest:

− zaangażowanie najlepszych pracowników,

− odpowiedni system motywacji,

− konsekwentne rozdzielenie wykonawstwa od przygotowania pracy.

 

Taylor zasłynął słynnymi studiami nad czasem pracy (chronometrażem) − miały one między innym na celu eliminacje ruchów zbędnych (z punktu widzenia obserwatora), wdrażanie nowych metod pracy i w efekcie wzrost wydajności.

 

Taylor wyodrębnił dwie funkcje zarządzania:

− planowanie,

− kontrola.

 

Organizacja taylorowska opiera się na daleko idącym podziale pracy a więc głębokiej specjalizacji. Idea specjalizacji znalazła zastosowanie w produkcji potokowej wprowadzona po raz pierwszy przez H. Forda w produkcji samochodów.

 

Badania Taylora nad czasem kontynuował F. Gilbreth, który zakładał, że każdy ruch, który nie służy bezpośrednio procesowi produkcyjnemu oznacza zmarnowanie pracy.

 

Do klasyków amerykańskich zalicza się również H. Gantta oraz H. Emersona.

Wybitnym przedstawicielem szkoły klasycznej w Europie był Francuz H. Fayol (1841-1925). Podobnie Taylor legitymował się wykształceniem wyższym technicznym.

 

Spojrzenie na przedsiębiorstwo Fayola było odmienne od punktu widzenia Taylora. Fayol problemy organizacji i zarządzania badał od góry a Taylora interesowały szczeble wykonawcze.

 

W badaniach naukowych Fayola interesowały

ównie szczeble kierownicze.

 

Fayol po raz pierwszy sformułował uniwersalne funkcje kierownicze, takie jak: przewidywanie, organizowanie,  koordynowanie, rozkazywanie i kontrolowanie.

 

Następcy H. Fayola dużą uwagę przywiązywali do efektywnej organizacji. Do podstawowych czynników efektywności zaliczali:

− formalizację,

− ilościowy i funkcjonalny podział pracy,

− rozpiętość kierowania.

 

Niemiecki przedstawiciel szkoły klasycznej M. Weber (1864−1921) stworzył zarys teorii władzy oraz organizacji biurokratycznej.

M. Weber wyróżnił trzy typy władzy:

− charyzmatyczną (szczególne cech przywódcy),

− tradycyjną (np. przechodzącą z ojca na syna),

− legalną (przechodzącą z wyboru lub z mianowania).

 

Do reprezentantów szkoły klasycznej należy T. Bat (1876−1932) − Czech, który uczył się organizacji i zarządzania w Ameryce.

System Bata opierał się na zdecentralizowaniu przedsiębiorstwa i nadaniu jednostkom organizacyjnym autonomii ekonomiczno-finansowej.

Szkoła neoklasyczna

 

Szkoła neoklasyczna często bywa nazywaną szkołą stosunków międzyludzkich lub z angielskiego Human Relations. Trudno ustalić początki tej szkoły, gdyż powstawała ona już w łonie klasyki.

Pomostem pomiędzy klasyką a neoklasyką były dokonania M. Follett (1868-1933). Zwróciła ona uwagę na to, że człowiek rozwija się również w grupie co oznacza, że dotychczasowy sposób myślenia nastawiony na indywidualnego pracownika i na jego wydajność, powinien zostać zmodyfikowany.

Przeciwstawiała się personalnej zależności podwładnego od przełożonego oraz traktowania pracownika wyłącznie jako wykonawcy zadań. Uważała, że decyzje składają się z dwóch części:

- poleceń przełożonych,

- opinii osób wykonujących te decyzje.

 

M. Follet dopuszczała partycypację podwładnych w decyzjach.

 

Ch. Bernard (1886-1949) - zauważył, że do przeżycia przedsiębiorstwa potrzebny jest stan, który nazywa się równowagą organizacyjną.

Stan równowagi wg. Ch. Bernarda można osiągnć przez:

- budowę systemu komunikacji (z kanałami formalnymi i nie formalnymi),

- selekcję, trening i motywację współpracowników (budowę kooperacji),

- formułowanie celów (wspólne poszukiwanie decyzji i delegowanie uprawnień).

 

E. Mayo (1880-1949) - uważany za głównego neoklasyka, który zasłynął przede wszystkim z eksperymentów badawczych, które prowadził ze swoimi współpracownikami w Filadelfii a później w przedsiębiorstwie Western Electric Company w Hawthorne. Badania te miały na celu potwierdzenie klasycznych teorii Taylora. Eksperymenty te dotyczyły wpływu warunków pracy (wielkość pomieszczeń, oświetlenia, wentylacji, zastosowania barw, przerw w pracy itp.) na wydajność pracowników.

Badania i eksperymenty E. Mayo wykazały że:

Zmiana warunków pracy na lepsze spowodowała wzrost wydajności

pracowników, ale powrót do starych warunków pracy nie pociągnął

za sobą obniżki wydajności.

 

Analiza wyników eksperymentu pozwoliła dojść do wniosku, że decydujące znaczenie dla wzrostu wydajności miały czynniki o charakterze psychosocjologicznym takie jak:

- atmosfera współpracy między kierownictwem a robotnikami,

- możliwość wymiany doświadczeń,

- partycypacja w decyzjach.

 

Badania Mayo doprowadziły do odkrycia fenomenu grupy nieformalnej, a także do zrozumienia tego, że pracownik nie kieruje się wyłącznie motywami ekonomicznymi, ale możliwością współpracy z kolegami i przełożonymi.

Dzięki badaniom i obserwacjom przyjęto do wiadomości następujący fakt:

 

Obok logiki wydajności i kosztu w przedsiębiorstwie

występuje również logika uczucia.

 

Wyniki badań Mayo odkrywały nowe horyzonty i skłaniały do dalszych badań w kierunku dynamiki grup i socjotechniki, które były prowadzone przez K. Lewina, J. Moreno i C. Likerta

 

A. Maslow w 1943 roku przedstawił koncepcję hierarchii potrzeb pracownika w przedsiebiorstwie.

 

H. Simon (laureat nagrody Nobla) - zauważył, że zarządzanie i podejmowanie decyzji jest związane z aktywnością grupy.

 

L. Coch i J. French zapoczątkowali ważną i trwającą do dziś dyskusję nad formami organizacji i humanizacji pracy.

Szkoła współczesna

 

Pojęcie szkoły współczesnej jest skrótem myślowym, ponieważ zawiera ono różne nurty, założenia, podejścia i poglądy.

 

H. Koontz i C. O’Donnell (1969) - uważali, że zarządzanie jest procesem składającym się z kolejnych faz, czyli funkcji takich jak: planowanie, organizowanie, kontrola itp.

 

W szkole współczesnej rozwijane są również badania nad stosunkami

międzyludzkimi (podejmowane już wcześniej).

 

W szkole współczesnej stosowane są badania empiryczne, które zaowocowały nowymi technikami układania relacji między ludźmi. Duży akcent kładzie się nie na stosunki międzyludzkie, a na zasoby ludzkie i przedstawia się różne modele tych zasobów. Przedmiotem badań jest bardziej indywidualny, pojedynczy człowiek niż grupa ludzi.

Współcześnie prowadzi się również badania odnoszące się do zachowania ludzi w organizacji. W tym względzie wykorzystuje się zasady socj...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin