Chore i z zaburzeniami.doc

(34 KB) Pobierz
Nr 70

                                                                                                                                           

 

.......................................................................

(pieczęć przedszkola / szkoły)

 

INFORMACJA O GOTOWOŚCI DZIECKA

DO PODJĘCIA NAUKI W SZKOLE PODSTAWOWEJ

 

 

Imię i nazwisko dziecka              chore i z zaburzeniami

Rok szkolny              2010/2011

Forma wychowania przedszkolnego              Oddział Przedszkolny w Szkole Podstawowej

 

Informacja o stanie przygotowania dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej

 

I. Opanowanie wymagań określonych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego w obszarze:

 

1. Umiejętności społecznych i odporności emocjonalnej:

 

1) mocne strony dziecka - jest pogodny, na ogół stosuje się do norm społecznych, raczej bez konfliktów z rówieśnikami, dobrze czuje się w towarzystwie dorosłych, najczęściej zwraca się o pomoc, gdy nie potrafi sobie poradzić.

2) zauważone trudności- niekiedy reaguje nieadekwatnie do sytuacji, skraca dystans do osoby dorosłej, często odmawia wykonania poleceń nauczycieli, ma kłopoty z pokonywaniem trudności, łatwo się zniechęca w przypadku nawet małych trudności.

3) podjęte lub potrzebne działania wspierające potrzeby dziecka- prowadzono zajęcia o różnym stopniu trudności dobierane do możliwości dziecka, omawiano z dzieckiem wprowadzone zasady i reguły postępowania.

4) wskazówki dla rodziców- zachęcać dziecko do pokonywania trudności, często chwalić nawet za drobne osiągnięcia, zachęcać dziecko do wspólnych prac domowych, cieszyć się wspólną pracą, chwalić za pomoc, ćwiczyć odporność emocjonalną.

 

2. Umiejętności matematycznych i gotowości do nauki czytania i pisania:

 

1) mocne strony dziecka- dobrze rozwinięte myślenie, duże chęci poznawcze, przelicza i podaje prawidłową liczbę elementów, dodaje i odejmuje, zna liczebniki porządkowe, figury geometryczne, klasyfikuje elementy; zna dobrze stosunki przestrzenne, dzieli zdanie na wyrazy, wyrazy na sylaby i głoski, lubi słuchać opowiadań, czytania książek, rozumie i opowiada treść, czyta krótkie wyrazy.  

2) zauważone trudności- ma trudności w składnym opowiadaniu, budowaniu dłuższych wypowiedzi i poprawnych zdań.

3) podjęte lub potrzebne działania wspierające potrzeby dziecka- pomagano w budowaniu właściwych wypowiedzi.

4) wskazówki dla rodziców- czytać krótkie opowiadania, zachęcać do opowiadania oglądanych i wysłuchanych bajek, poprawiać błędnie sformułowane wypowiedzi.

 

3. Sprawności motorycznej i koordynacji wzrokowo-ruchowej:

 

1) mocne strony dziecka- chętny do gier i zabaw, prawidłowo posługuje się ołówkiem,  lubi zabawy z plasteliną

2) zauważone trudności- obniżona jest koordynacja wzrokowo- ruchowa, porusza się dość ciężko, ma trudności z utrzymaniem równowagi podczas skakania na jednej nodze, kładzie się na stoliku przy rysowaniu, często zmienia pozycję, ma obniżony nacisk na ołówek, ręka szybko się męczy, przerywa często rysowanie i narzeka na ból ręki, ma trudności z wycinaniem.

3) podjęte lub potrzebne działania wspierające potrzeby dziecka-  zachęcano dziecko do budowania z klocków różnego typu, wylepiania i lepienia z plasteliny, do wycinania, kolorowania małych powierzchni. Prowadzono wiele ćwiczeń grafomotorycznych, zachęcano i motywowano dziecko do prawidłowego wykonywania ćwiczeń gimnastycznych.

4) wskazówki dla rodziców- należy dziecku zapewnić jak najwięcej ruchu, aktywności fizycznej. W miarę możliwości zalecane jest uczestnictwo w zajęciach integracji sensorycznej. Należy usprawniać małą motorykę poprzez wycinanie, wyklejanie, malowanie, lepienie z plasteliny, rysowanie czy kolorowanie. Nie należy przeciążać go nadmierną ilością ćwiczeń. Dziecko powinno być zachęcane i chwalone za wysiłek.

 

4. Samodzielności, w tym umiejętności wykonywania czynności samoobsługowych:

 

1) mocne strony dziecka- na ogół samodzielny przy czynnościach higienicznych, ubieraniu i rozbieraniu, chętny do pomocy innym, zwykle samodzielny przy wykonywaniu poleceń nauczyciela.

2) zauważone trudności- nie zawsze samodzielnie spożywa posiłki – często potrzebuje zachęty, ma kłopot z utrzymaniem porządku i wykonywaniem prac plastycznych, w wielu sytuacjach szuka potwierdzenia i aprobaty nauczyciela, nie jest pewien poprawności wykonywanych czynności i nie potrafi samodzielnie ocenić swej pracy.

3) podjęte lub potrzebne działania wspierające potrzeby dziecka- zachęcano i stymulowano dziecko do samodzielności, dawano dziecku więcej czasu na wykonanie różnych czynności.

4) wskazówki dla rodziców- powierzyć drobne obowiązki domowe, kontrolować i chwalić za ich wykonanie.

 

II. Potrzeby rozwojowe dziecka, w tym zauważone predyspozycje, uzdolnienia

i zainteresowania:

 

1) opis- bardzo lubi bawić się postaciami zwierzątek np. dinozaurami, ma dużą potrzebę ruchu – szuka możliwości biegania, ma potrzebę akceptacji – domaga się zwracania na niego uwagi, chwalenia, ma niezaspokojoną potrzebę bezpieczeństwa – stale szuka bliskości z nauczycielem, ma potrzebę dominowania i pouczania dzieci.

2) podjęte lub potrzebne działania służące ich rozwijaniu-  rozmawiano z rodzicami na temat potrzeb dziecka, tworzono sytuacje wychowawcze celem zaspokojenia potrzeb, uczono piosenek i wierszy, zachęcano do rozwijania zainteresowań w czasie dowolnych zajęć i zabaw.

3) wskazówki dla rodziców- wskazane zapisanie na dodatkowe zajęcia ruchowe.

 

III. Dodatkowe spostrzeżenia o dziecku: jest wrażliwy emocjonalnie, ma trudności ze skupieniem uwagi na dłuższy czas, jest  bardzo ruchliwy, trudno mu usiedzieć spokojnie, stara się wykonać powierzone zadania, ale szybko męczy się zajęciami.

 

 

 

 

............................................................                                          .....................................................              

(data i podpis nauczyciela)                                                                       (pieczęć i podpis dyrektora)

Zgłoś jeśli naruszono regulamin