RYSUNEK W POZNANIU DZIECKA.doc

(70 KB) Pobierz

                                          RYSUNEK W POZNANIU DZIECKA

 

Rysunek to potocznie zarys , obrys czegoś , podobizna , przeobrażenie. Najczęściej wykonywany jest ręcznie , chociaż niektórzy posługują się przy rysowaniu linijką.

Można rysować  z pamięci , wyobraźni   lub przedstawiać realny świat.

Jest to najprostsza a zarazem najbardziej pierwotna forma ekspresji twórczej człowieka.

Z analizy rysunków możemy dowiedzieć się jak na przestrzeni wieków przeobraził się świat .

Autorzy informują nas o bytności , pracy , o codziennych zwyczajach , pięknie natury ,             o tajemniczych zwyczajach , zabawie , wypoczynku itp.

Rysowanie to też wyższy stopień dziecięcej zabawy. Wymaga nie tylko udziału wyobraźni ale uczy myśleć i przewidywać .

Twórczością plastyczną człowieka interesują się od dawna psycholodzy i pedagodzy. Prowadzą oni analizy i porównania wytworów.

Możemy postawić pytanie czym jest dla tych osób działanie plastyczne ?. Odpowiedzi może być wiele. Rysowanie , malowanie , rzeźbienie lub inne techniki plastyczne dają możliwość uzewnętrznienia swoich marzeń , pragnień , a także lęków , obaw . Jest działaniem w której świat wyobrażeniowy miesza się z rzeczywistością.

Psycholodzy i pedagodzy badający rozwój rysunkowy dziecka wydzielili kilka faz                     w zależności od wieku :

-          bazgroty  ( 2 – 4 lata)

-          przedschematyczny ( 4 – 7  lat )

-          schematyczny  ( ekspresja inspirowana  7 – 9 lat )

-          początkowy realizm ( 9 – 12 lat )

 

Należy pamiętać , że nie wszystkie dzieci przechodzą z jednego stadium do drugiego dokładnie w tym samym czasie. Wszystko cokolwiek będzie narysowane , będzie się różniło w zależności od autora – jego wieku , świadomości oraz wiedzy o otoczeniu . W zależności od płci zaznacza się zróżnicowanie tematyki.

  WYKORZYSTANIE RYSUNKU W DIAGNOZIE 

Rysunek stosowany był najpierw jako test inteligencji. Zauważono , że rysunek wskazuje nie tylko na poziom rozwoju umysłowego , ale jest projekcją widzenia samego siebie i innych.. Powstawały projekcyjne tematy rysunkowe : „Rysunek drzewa” , „ Dom – drzewo- człowiek”,  „ Postać ludzka”.

Każdy rysunek możemy poddać analizie formalnej i treściowej . Analiza treściowa informuje nas , jakie sytuacje wyzwalają u pacjenta lęk , poczucie zagrożenia, radość , poczucie bezpieczeństwa itp. Od strony formalnej możemy analizować kolory , poziom staranności rysunku , dynamikę kreski. Dynamika kreski przydatna nam jest w diagnozowaniu osobowości . Osoba która kreśli linie swych rysunków mocno , gwałtownie , często jest nadpobudliwa , zaś zahamowana kreśli linie ledwo widoczne , słabe , niewyraźne. Przykładowo : kolor  czerwony , oranż i żółć – nałożone w postaci dominujących plam pozwala wnioskować o wysokim poziomie agresji, czerń – lęk ( jest to symbol według  PIRAMID BARWNYCH PFISTER- WEISA) . Pacjenci neurotyczni mało starannie wykonują swoje prace . Spowodowane to jest silnym napięciem psychicznym .

 

Badanie z wykorzystaniem rysunku jest łatwe . Należy jednak zachować potrzebne warunki dotyczące nawiązaniu kontaktu, rozmowy z badanym i przygotowania potrzebnych pomocy.

W diagnozie z wykorzystaniem rysunku można wyróżnić kilka faz:

a)     NAWIĄZANIE KONTAKTU  - należy dążyć do tego ,aby pozyskać zaufanie pacjenta i wprowadzić korzystny do badania nastrój.

b)     INSTRUKCJA – prosimy badanego o narysowanie . Polecenia mają być proste i zwięzłe np. „Narysuj człowieka” , „ Wyobraź sobie i narysuj rodzinę” . Wyjaśniamy przy tym że się rysuje wszystko, co się chce związane z danym tematem .

c)     POMOCE DO BADAŃ – to kartka papieru , kredki , ołówek . Badany siedzi wygodnie przy stole biurku tak aby mógł swobodnie rysować.

d)     OBSERWACJA W CZASIE RYSOWANIA – należy prowadzić ją dyskretnie . Trzeba wzięć pod uwagę :

-          kolejność rysowania postaci ( rysunek rodziny )

-          czas poświecony danej osobie , przedmiocie itp.

-          szczególną staranność przy niektórych elementach rysunku

-          rozmieszczenie na kartce

-          komentarze słowne i uwagi podczas rysowania , a także bezsłowne objawy emocji np. westchnienia , uśmiech

-          dobór kolorów ( w przypadku rysowania kredkami)

e)  ROZMOWA O RYSUNKU – badany sam najlepiej objaśni to co narysował .Rozmowę podtrzymujemy pytaniami , nie powinno to jednak mieć charakteru kwestionariusza lecz swobodnej wymiany zdań.

 

W literaturze wyróżnia się dwa typy rysunku :                                                        

-  sensoryczny (emocjonalny) – linie są krzywe zaokrąglone , dynamiczne a postacie na rysunku ujęte są w jakimś działaniu i interakcjach ,                                                                     

       -  racjonalny – linie proste i sztywne , postacie są nieruchome i wyizolowane , nieraz stereotypowo reprodukowane , często z dbałością o szczegóły .

 

Analiza samego sposobu rysowania dużo mówi o badanym . Zwrócić należy uwagę na rozmach i siłę kreski. Kreska  „rozmachowa” , długa , powstająca od jednego pociągnięcia , zajmująca znaczną część kartki mówi o energii , odwadze i łatwości uzewnętrzniania swoich tendencji . Przecinanie kreska krótka , wahająca się dłuższa złożona z krótkich elementów , wskazuje na zahamowania.

Silny nacisk kredki na papier mówi o silnym napięciu , odwadze czasem gwałtowności. Przy nieproporcjonalnej sile – można sądzić o brutalności. Słaby nacisk kredki mówi

o nieśmiałości , łagodności czasem nerwicy i wysokim niepokoju .     

 

SYMBOLIKA BARW

Kolory użyte w rysunku mówią o emocjonalności badanego. Możemy przypisywać im znaczenie podobne ,jak barwom  przedstawionym w teście Luschera i analizować znaczenie kolorów , którymi narysowane są poszczególne osoby , przedmioty.

Orientacyjne znaczenie barw wg testu Luschera :(Braun- Gałkowska ,1985)

Szara

Jest neutralna : ani jasna , ani ciemna , wyprana z wszelkich tendencji psychologicznych . Osoby ją wybierające nie chcą się angażować, podlegać wzruszeniom, są ostrożni, umiarkowani, chcą by się nimi opiekowano.

Niebieska

Jest to kolor nieba w nocy , kiedy słabnie wszelka aktywność . Oznacza spokój , wrażliwość , pragnienie miłości , zacisznego i uporządkowanego środowiska , potrzebę uczucia , harmonii.

Zielona

Mówi o zdecydowaniu , o tendencji do konserwatyzmu, trwałości i byciu niezależnym od wpływów zewnętrznych . Wyraża postawę obronna , przypisywanie znaczenia swojego „ja”    i chęci utwierdzenia się.

Czerwona

Barwa krwi i intensywności . Wybierają ja ludzie zdobywczy , agresywni , aktywni. Mówi się o chęci pełni życia , działania , sukcesu , o sile woli i o pragnieniach seksualnych.

Żółta

Kolor światła dziennego i słońca . Mówi o spontaniczności , pogodnym rozluźnieniu, swobodzie , otwartości . osoby wybierające go szukają rozwiązań , które otwarłyby nowe możliwości im pozwoliły na zrealizowanie oczekiwań i nadziei.

Brązowa

Reprezentuje uczucia związane z ciałem , umiarkowanie. Osoby wybierające ją dążą do zakorzenienia i osiągnięcia poczucia bezpieczeństwa w prostym środowisku ( rodzinnym , zmysłowym) nie są indywidualistami.

Fioletowa

Barwa fioletowa jest mieszanina czerwonej i niebieskiej – wyrażających tendencje przeciwstawne . Symbolizuje niezdecydowanie , wahanie , gotowość do kontaktów niezobowiązujących.

Czarna

Barwa najciemniejsza , właściwie jest to negacja koloru – wyraża nicość , koniec , zaprzeczenie . Osoby , które ją wybierają poszukują sytuacji trudnych    i wymagających . Odrzucają wszystko co mogłoby wpływać na ich punkt widzenia , sprzeciwiają się temu co nie jest zupełnie tak jak być powinno. Protestują z poczucia niedocenieni.             

.  SYMBOLIKA PRZESTRZENI 

Rozmieszczenie rysunku bywa różnorodne. Najnormalniejsze jest wykorzystanie całej kartki . Rozplanowanie i zagospodarowanie kartki dostarcza wiele informacji dla badającego. Autorzy swoich prac przesuwają rysunek w prawo , w lewo , w górę , w dół lub zarysowują tylko część kartki. Przesuniecie istotnej części rysunku może wskazywać na określone tendencje. Można to przedstawić za pomocą schematycznego rysunku:  

 

Rogi kartki zostały nazwane czterema żywiołami : woda, powietrze, ogień i ziemia. Woda symbolizuje początek życia . Rysowanie w tym rogu mówi o zajęciu się sobą, zatrzymaniu w rozwoju, regresji, chęci cofnięcia się do wcześniejszego etapu życia, który wydaje się bardziej szczęśliwy ( było się pod czujną i ciepła opieką). Powietrze jest niewidoczne, puste . Z ta przestrzenią wiąże się bierność życiowa, niechęć do angażowania się , brak odwagi do działania, postawa obserwatora. Ogień jest symbolem życia. Rysowanie w tej ćwiartce mówi o aktywności , sile projektów , nastawieniu na cel , zaangażowaniu. Ziemia symbolizuje ciężar , przytłoczona materie , porażkę, pogrzebane marzenia.

 

Rysowanie u góry kartki mówi o idealiźmie lub marzeniach , wyobraźni. Umieszczenie rysunku w środku kartki mówi , że osoba rysująca nie chce się ujawnić , nie chce się odsłonić. Przesuniecie rysunku w dół wskazuje na nerwice , depresje. Lewa strona mówi o przeszłości i bierności a prawa o przyszłości i aktywności .

W interpretacji ważne są również wolne przestrzenie ( części puste) , mówią one                     o problemach wypartych , stłumionych.

   INTERPRETACJA RYSUNKU

Poniższe przykładowe omówienie znaków i symboli , stanowić może próbę interpretacji rysunku. Daje ogólne wyobrażenie o tworzeniu hipotez na temat badanego. Oster i Gould (2001) zaproponowali następującą interpretacje wybranych elementów rysunku.  

 

OSOBA:

1) Ręce – służą do zmiany lub kontrolowania otaczającego środowiska

              a) założone na piersiach -   wrogość lub podejrzliwość

              b) trzymane za plecami – pragnienie kontrolowania złości , niechęci do kontaktów personalnych

              c) brak – nieprzystosowanie , bezradność

2) Stopy – poziom aktywności interpersonalnej

a) duże- dążenie do bezpieczeństwa lub męskości

b) małe – zależność , stłumione odczuwanie

c) brak – brak niezależności

3) Palce

a)     długie i spiczaste – agresywność i wrogość

b)     zaznaczone pętelkami lub pojedynczą kreską – pragnienie stłumienia agresywnych impulsów

4)Głowa

a)     duża – zaabsorbowanie światem wyobraźni , koncentracja na aktywności umysłowej

b)     mała - osobowość              obsesyjno- kompulsywna, poczucie niższości intelektualnej

c)     odwrócona tyłem – tendencje paranoidalne lub schizoidalne

5)Nogi

a)     brak – stłumienie , lęk przed kastracją

b)     różnice w wielkości – sprzeczne uczucia dotyczące niezależności

c)     długie – dążenie do autonomii

d)     krótkie – upośledzenie życia emocjonalnego

6)Usta

a)     przesadnie podkreślone – niedojrzałość , agresywność oralna

b)     bardzo duże – erotyzm oralny

7)Ramiona

a)     nierówne – niestabilność emocjonalna

b)     szerokie- zaabsorbowanie odczuwana potrzebą siły

c)     kwadratowe- nadmierna defensywność , wrogość w stosunku do innych ludzi.

 

Inne elementy interpretacji osoby w rysunku(Oster, Gould, tamże)                                                               

   I – Słabo zintegrowane części ciała – niska tolerancja frustracji i impulsywność

  II – Zaczernienie pustych pól – niepokój ( im większy stopień zaczernienia , tym bardziej intensywny)

a)     zaczernienie twarzy – poważnie zaburzony , negatywny wizerunek siebie

b)     zaczernienie rąk – przejawy agresji

  III- Nachylenie postaci przekraczającej 15 stopni – niestabilność brak równowagi psychicznej

   IV- Niewielkie wymiary postaci – skrajny brak poczucia bezpieczeństwa, wycofanie , depresja, poczucie nieprzystosowania

   V – Duże wymiary postaci – ekspansywność , słaba kontrola wewnętrzna

   VI – Przeźroczyste elementy rysunku – niedojrzałość , impulsywność , skłonność do wyładowywania się

   VII – Zęby – agresywność (oralna)

   VII – Krótkie ręce – tendencje do wycofywania się , zwracania do wewnątrz , próby hamowania impulsów

   IX – Długie ręce – pragnienie zdobywania lub gromadzenia , sięganie w kierunku innych

   X – Długie dłonie – zachowanie „ acting-out” ( wyładowanie się)

XI – Brak dłoni – zakłopotanie , poczucie nieprzystosowania

XII- Brak rąk – poczucie winy z powodu odczuwalnej wrogości lub seksualności

XIII- Spoglądanie w bok – podejrzliwość i skłonności paranoidalne.

DOM

1) Szczegóły

a)Podstawowe ( dla normalnego rysunku ) – co najmniej jedne drzwi  , jedno okno,

jedna ściana , dach komin                                                                                            

c)     Dodatkowe (np. krzaki , kwiaty, ścieżka) – potrzeba dokładniejszego uporządkowania środowiska , która jest czasami związana z brakiem poczucia bezpieczeństwa lub pragnienia sprawowania kontroli w kontaktach interpersonalnych

2) Komin – symbol ciepłych , intymnych związków ; czasami związany z symboliką falliczną

a)     Brak komina – brak ciepła w sferze psychicznej lub konflikty z ważną osobą płci męskiej

b)     Przesadnie duży – nadmierne zainteresowanie  sferą seksualną czy też możliwe tendencje ekshibicjonistyczne

c)     Dużo dymu – wewnętrzne napięcie

3) Drzwi

a)     Ponad podstawą domu bez schodów – niedostępność w kontaktach interpersonalnych

b)     Brak drzwi –skrajne trudności w kontaktach z innymi ludźmi

c)     Otwarte- silna potrzeba doświadczania ciepła od świata zewnętrznego

d)     Bardzo duże – nadmierna zależność od innych

e)     Z zamkiem lub zawiasami – defensywność

4) Płot wokół domu – potrzeba ochrony emocjonalnej

5) Rynny – podejrzliwość

6) Rysunek przylegający do dolnej krawędzi kartki  - brak podstawowego poczucia bezpieczeństwa w życiu rodziny lub intymnym

7) Dom przedstawiony w perspektywie , widok z dołu – odrzucenie domu lub poczucie , że

osiągnięcie pożądanej sytuacji domowej jest niemożliwe

8) Dom przedstawiony w perspektywie , widok z góry – odrzucenie sytuacji domowej

9) Dach

a)     Płaski (pojedyncza linia łącząca dwie ściany) – brak wyobraźni lub zahamowania

emocjonalne

b)     Przesadnie duży – poszukiwanie satysfakcji w fantazjach

10) Okiennice

a)     Zamknięte – skrajna defensywność i wycofanie

b)     Otwarte – zdolność do przystosowania w kontaktach interpersonalnych

11) Ścieżka

a)     Bardzo długa – ograniczona dostępność

b)     Wąska w pobliżu domu , szeroka na końcu – osoba powierzchownie przyjazna

12) Ściany ( ich solidność) – bezpośrednio związana z siłą „ego”

 

13) Okno ( okna)

a)     Brak okien – wrogość lub wycofanie

b)     Tylko na parterze , na piętrze brak – rozziew miedzy rzeczywistością a fantazją

c)     Z firankami – rezerwa , kontrolowanie siebie

d)Bez zasłon – zachowanie otwarte , bezpośrednie.

 

 

DRZEWO

1) Wyjątkowo duże drzewo – skłonność do agresji

  2) Małe drzewko – poczucie niższości i braku znaczenia

  3) Cienka kreska – poczucie nieprzystosowania , niezdecydowanie

  4) Drzewko składające się tylko z dwóch linii oznaczających pień i z kółka wyobrażającego

koronę – impulsywność zmienność

  5)   Przesadnie podkreślenie pnia – niedojrzałość emocjonalna

  6)   Przesadnie podkreślenie korony – zahamowania emocjonalne, myślenie analityczne

   7)Przesadnie podkreślenie korzeni – płytkie reakcje emocjonalne , ograniczona zdolność do              rozumowania

   8) Szrama , dziupla ,złamana gałąź – związek z urazem , tzn. wypadkiem , chorobą ,                             gwałtem ( czas wydarzenia odpowiada położeniu znaku)

   9)  Brak linii przedstawiającej ziemię – podatność na stres

   10) Zaznaczona linia ziemi , brak korzeni – tłumione emocje

   11)  Zaczernione płaszczyzny , bardzo ciemne lub mocno zaznaczone – defensywna                                          wrogość lub zachowania agresywne

   12) Cienka przerywana kreska – wyraźny niepokój

13) Dziupla- symbolika seksualna

a)    Mała lub w kształcie rombu – skojarzenie z pochwą

c)     Mała i okrągła przeżycia napastowania seksualnego lub wczesne doświadczenia seksualne ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin