J. Eggleton - „Kura”.
Cel ogólny: zapoznanie z tradycjami, zwyczajami, symbolami Świąt Wielkanocnych:
pisanki, zajączek, kurczątko, baranek….
Temat tygodnia: „Święta Wielkanocne”
Litera tygodnia: „ Ś , ś ”
Zagadnienia do kręgu dyskusyjnego:
1. Z czym kojarzą nam się Święta Wielkanocne?
2. Symbole Świąt Wielkanocnych: baranek, zajączek, kura, kurczątko…,
co oznaczają?
3. Symbole Świąt Wielkanocnych: pisanki, kruszonki. Jakie znamy techniki
zdobienia jajek?
4. Co to jest Śmigus – Dyngus?
5. Kartka wielkanocna – oglądanie, porównywanie.
OBSZARY EDUKACYJNE
I Poznawanie i rozumienie siebie i świata
Edukacja przyrodnicza
1. Obserwowanie przyrody wiosną i dzielenie się spostrzeżeniami i przeżyciami.
Cel operacyjny: - dziecko zauważa zmiany zachodzące w świecie roślin
, zmiany w pogodzie…
Działalność matematyczna:
1. Rozwiązywanie prostych działań matematycznych z użyciem znaków: - , =.
Cel operacyjny: - dziecko potrafi stosować znaki - , = w działaniach
matematycznych (kojarzy znak – z czynnością zabierania.
Edukacja w zakresie mowy i myślenia:
1. Rozmowy przy obrazkach i snucie domysłów na temat zdarzeń poprzedzających
daną sytuację oraz mogących nastąpić później.
Cel operacyjny: - dziecko przewiduje kolejne sytuacje.
Aktywność językowa:
1.Rozmowy w kręgu dyskusyjnym :
* Z czym kojarzą nam się Święta Wielkanocne?
* Symbole Świąt Wielkanocnych: baranek, zajączek, kura, kurczątko…,
* Symbole Świąt Wielkanocnych: pisanki, kruszonki. Jakie znamy techniki
* Co to jest Śmigus – Dyngus?
* Kartka wielkanocna – oglądanie, porównywanie.
Cel operacyjny: - dziecko doskonali mowę komunikatywną i uczy się
sztuki dyskutowania
2.Urodziny litery „ ś ”
Cel operacyjny: - dziecko wie, jak wygląda litera „ Ś, ś ” rozpoznaje ją
na alfabecie, potrafi znaleźć wyrazy, w których występuje.
3. Poszukiwanie na ilustracji tego, co ma w swojej nazwie określoną głoskę.
Cel operacyjny: - dziecko dokonywać procesu analizy i syntezy głoskowej.
Edukacja w zakresie przygotowania do pisania i czytania:
1. Składanie obrazków pociętych na części o treści związanej ze Świętami
Wielkanocnymi
Cel operacyjny: dziecko potrafi składać obrazek pocięty na części.
Program pisania: ( z uwzględnieniem indywidualizacji i stopniowania trudności )
1.Pisanie swojego imienia samodzielnie lub z wizytówką.
Cel operacyjny: - dziecko potrafi samodzielnie lub korzystając z wizytówki
napisać swoje imię.
2.Uzupełnianie kart pracy z pomocą nauczycielki lub samodzielnie.
P: karty pracy do kącików edukacyjnych: czytania, pisania, alfabetycznego,
matematycznego…uwzględniające indywidualizację i stopniowanie trudności.
Cele operacyjne:
- dziecko potrafi pisać po śladzie wyrazy: pisanka, zajączek…
- dziecko potrafi połączyć litery w wyrazy: baranek, pisanka…
- dziecko umie wpisać brakujące litery w wyrazach związanych
z tematem kompleksowym,
- dziecko potrafi napisać wyrazy: kura, kurczątko… samodzielnie lub
z pomocą nauczycielki.
3.Pisanie litery „ Ś, ś” na sztaludze, karcie alfabetycznej – zwrócenie uwagi
na kierunek kreślonej przez dzieci litery. P: wzory litery „Ś, ś ”.
Cel operacyjny: - dziecko potrafi napisać literę „ Ś, ś ” samodzielnie
lub po śladzie.
Program czytania: (z uwzględnieniem indywidualizacji i stopniowania trudności)
1.Czytanie z całą grupą, w parach, indywidualnie, przez dziewczynki i chłopców,
od tyłu, każdej strony przez inne dziecko...samodzielnie lub ze wsparciem
nauczycielki książki „Kura” oraz innych książeczek ze Słonecznej
Biblioteki.
Cel operacyjny: - dziecko potrafi przeczytać książkę „Kura”
samodzielnie lub z pomocą nauczycielki.
2.Analiza i synteza wzrokowo-słuchowa, dźwiękowa i sylabowa wyrazów:
pisanka, zajączek, baranek...
Cel operacyjny: - dziecko potrafi dokonywać analizy i syntezy wzrokowo-
słuchowej, dźwiękowej i sylabowej wyrazów: pisanka, zajączek …
3. Oglądanie książek ze Słonecznej Biblioteki. Wyszukiwanie w tekście łatwych
do odczytywania wyrazów.
Edukacja zdrowotna:
1. Dbanie o własne zmysły i higienę układu nerwowego.
Cel operacyjny: - dziecko próbuje negocjować w sytuacjach trudnych.
2. Rozumienie zasady „w zdrowym ciele zdrowy duch”
Cel operacyjny: - dziecko dba o swoje zdrowie.
II Nabywanie umiejętności poprzez działanie
Aktywność muzyczna:
1. Nauka piosenki „Zając malowany”. Ćwiczenia ruchowo – słuchowe przy
piosence:
a) Wystukiwanie rytmu piosenki : pięścią, wewnętrzną stroną dłoni, zewnętrzną
stroną dłoni brzegiem dłoni.
Cel operacyjny: - dziecko potrafi zaśpiewać I zwrotkę i refren piosenkę.
2. Wykonywanie ćwiczeń i udział w zabawach rozwijających pamięć muzyczną.
Cel operacyjny: dziecko powtarza dźwięki następujące po sobie.
Aktywność plastyczna i wrażliwość estetyczna:
1. „Wielkanoc, wielkanoc” – aktywność plastyczna – technika dowolna
P: papier kolorowy, farby, mazaki, bibuła, plastelina, kredki …
Cel operacyjny: - dziecko samodzielne maluje otaczającą rzeczywistość.
2. Zauważanie zmian o charakterze estetycznym w otoczeniu przyrodniczym
związanym z wiosną.
Aktywność ruchowa:
1.Zestaw ćwiczeń gimnastycznych – załącznik
2.Zabawy ruchowe: „Kury i kogut” – orientacyjno-porządkowa,
„Zajączki” – improwizacja.
3.Zabawy swobodne na podwórku przedszkolnym.
4.Spacery i wycieczki do lasu, do ogródków działkowych, na pobliskie osiedle.
III Odnajdywanie swojego miejsca w grupie rówieśniczej,
wspólnocie.
Edukacja społeczno – moralna:
1. Zapoznanie ze zwyczajami i tradycjami Świat Wielkanocnych.
Cel operacyjny: - dziecko wie , że pisanki, święconka, baranek, kurczątko…
to symbole Świąt Wielkanocnych, aktywnie uczestniczy w
przygotowaniu do Świąt Wielkanocnych, samodzielnie
wykonuje ozdoby świąteczne.
IV Budowanie systemu wartości
1. Aktywne obserwowanie otaczającego świata – podziwianie ozdób w oknach
prywatnych i na wystawach sklepowych
Cel operacyjny: - dziecko poznaje piekno jako wartość.
Zabawy:
1. Zabawa KLANZA:
- „Afro – Rythmus” – dzieci próbują sobie wyobrazić, że stojąc obiema nogami
na ziemi są poruszani przez swoje nogi. Stają w lekkim rozkroku,
pochyleni do przodu z punktem ciężkości znajdującym się na
wysokości środkowej części ciała i skierowanym do przodu.
Będąc w tej pozycji należy przenieść ciężar ciała z jednej nogi na
drugą, uginając lekko kolana. Wszyscy chodzą „uginającym” się
krokiem po pomieszczeniu.
2. Zabawa tworzywami bezkształtnymi:
- „Namaluj literkę „Ś, ś” P: kasza manna, tacki.
3. Zabawa stymulująca rozwój językowy:
- "Do czego służy?''- określanie podstawowych funkcji przedmiotów codziennego
użytku. Pytamy dziecko do czego służy, np.
* mydło
* ręcznik
* długopis
* młotek…
4. Zabawa ortofoniczna:
- „Szeleścimy” - dzieci powtarzają za nauczycielem tekst (zasada echa), przy
wypowiadaniu wyrazu z literą „sz” mają klasnąć w dłonie.
Szymon ma na szyi szary szalik.
Mama Szymona szyje na maszynie koszulę.
Pod poduszką mieszka szara myszka.
Do moich skarbów w szufladzie biurka dołożę dzisiaj kawałek
sznurka.
Dołożę muszlę, kasztanki, drewniane szpulki, szyszkę i szklaną kulę
Urszulki.
5.Zabawy konstrukcyjne:
- „Budowle dowolne” P: klocki z kącika konstrukcyjnego.
Cel operacyjny: - dziecko potrafi rozbudzić swoją wyobraźnię,
potrafi współpracować.
6.Zabawy swobodne w kącikach edukacyjnych i tematycznych.
- dziecko potrafi samodzielnie decydować o swojej zabawie oraz pomocach
do tej zabawy.
7. Ćwiczenia relaksacyjne:
- „Rozpędzanie chmurek”- dzieci leżą na podłodze na plecach. Nogi ugięte
w kolanach, swobodnie, oparte całymi stopami o podłogę, ręce leżą
wzdłuż ciała. Dzieci wciągają powietrze nosem, płynnym ruchem
kolistym unoszą ręce - "rozpędzając chmurki" i kładąc je na podłodze
za głową. Ponieważ ręce nie "rozpędziły chmurek, teraz przy
powrocie rąk do pozycji wyjściowej dzieci pomagają sobie
dmuchaniem "rozpędzać chmurki", wydychając powietrze.
8. Zabawa dramowa:
- ,,Policzek – nos”- dzieci dobierają się w pary i siadają na krzesłach
naprzeciwko siebie; nauczycielka wystukuje na tamburynie dowolny
rytm i mówi np. ,,twój nos”; każdy wystukuje ten rytm paluszkiem na
swoim nosie; następnie mówi: np. moja ręka, moje udo, mój policzek,
a uczestnicy wystukują paluszkiem podany rytm pokazując
wymienioną część ciała; potem bawimy się w parach: mój nos
(koleżanka), twoje udo (ja), itd.
...
ula.f