Kura.doc

(67 KB) Pobierz
Opracowała: Marzanna Mazurek

                                                                                          Opracowała: Marzanna Mazurek

 

          Tygodniowe opracowanie książki ze Słoneczniej Biblioteki

                                           J. Eggleton  -  „Kura”.

 

Cel ogólny: zapoznanie z tradycjami, zwyczajami, symbolami Świąt Wielkanocnych:

                    pisanki, zajączek, kurczątko, baranek….

 

Temat  tygodnia: „Święta  Wielkanocne

 

Litera tygodnia:Ś , ś  ”

 

Zagadnienia do kręgu dyskusyjnego:

1. Z czym kojarzą nam się Święta Wielkanocne?

2. Symbole Świąt Wielkanocnych: baranek, zajączek, kura, kurczątko…,

     co oznaczają?

3. Symbole Świąt Wielkanocnych: pisanki, kruszonki. Jakie znamy techniki

    zdobienia jajek?

4. Co to jest Śmigus – Dyngus?

5. Kartka wielkanocna – oglądanie, porównywanie.

 

                                  OBSZARY   EDUKACYJNE

 

    I   Poznawanie  i  rozumienie  siebie  i  świata

 

Edukacja  przyrodnicza

1. Obserwowanie przyrody wiosną i dzielenie się spostrzeżeniami i przeżyciami.

   Cel operacyjny: - dziecko zauważa zmiany zachodzące w świecie roślin

                                 , zmiany w pogodzie…

 

Działalność matematyczna:

1. Rozwiązywanie prostych działań matematycznych z użyciem znaków: - , =.

     Cel operacyjny: - dziecko potrafi stosować znaki - , = w działaniach

                                   matematycznych (kojarzy znak – z czynnością zabierania.

 

Edukacja w zakresie mowy i myślenia:

1. Rozmowy przy obrazkach i snucie domysłów na temat zdarzeń poprzedzających

    daną sytuację oraz mogących nastąpić później.

      Cel operacyjny: - dziecko przewiduje kolejne sytuacje.

 

 

 

 

 

Aktywność językowa:

1.Rozmowy w kręgu dyskusyjnym :

  *  Z czym kojarzą nam się Święta Wielkanocne?

   *   Symbole Świąt Wielkanocnych: baranek, zajączek, kura, kurczątko…,

        co oznaczają?

   *   Symbole Świąt Wielkanocnych: pisanki, kruszonki. Jakie znamy techniki

        zdobienia jajek?

   *   Co to jest Śmigus – Dyngus?

   *   Kartka wielkanocna – oglądanie, porównywanie.

Cel operacyjny: - dziecko doskonali mowę komunikatywną i uczy się

                                 sztuki dyskutowania

2.Urodziny litery „ ś

   Cel operacyjny: - dziecko wie, jak wygląda litera „ Ś, ś ”  rozpoznaje ją

                                 na alfabecie, potrafi znaleźć wyrazy, w których występuje.

3. Poszukiwanie na ilustracji tego, co ma w swojej nazwie określoną głoskę.

   Cel operacyjny: - dziecko dokonywać procesu analizy i syntezy głoskowej.

 

Edukacja w zakresie przygotowania do pisania i czytania:

1. Składanie obrazków pociętych na części o treści związanej ze Świętami

    Wielkanocnymi

    Cel operacyjny: dziecko potrafi składać obrazek pocięty na części.

 

Program pisania: ( z uwzględnieniem indywidualizacji i stopniowania trudności )

1.Pisanie swojego imienia samodzielnie lub z wizytówką.

  Cel operacyjny: - dziecko potrafi samodzielnie lub korzystając z wizytówki

                                 napisać swoje imię.

2.Uzupełnianie kart pracy z pomocą nauczycielki lub samodzielnie.

   P: karty pracy do kącików edukacyjnych: czytania, pisania, alfabetycznego,

       matematycznego…uwzględniające indywidualizację i stopniowanie trudności.

  Cele operacyjne:

  - dziecko potrafi pisać po śladzie wyrazy: pisanka, zajączek

  - dziecko potrafi połączyć litery w  wyrazy: baranek, pisanka

  - dziecko umie wpisać brakujące litery w wyrazach związanych

    z tematem kompleksowym,

  - dziecko potrafi napisać wyrazy: kura, kurczątko… samodzielnie lub

     z pomocą nauczycielki. 

3.Pisanie litery Ś, ś”  na sztaludze, karcie alfabetycznej – zwrócenie uwagi

   na kierunek kreślonej przez dzieci litery. P: wzory litery „Ś,  ś ”.

   Cel operacyjny: - dziecko potrafi napisać literę „ Ś, ś ” samodzielnie

                                  lub po śladzie.

 

 

 

Program czytania: (z uwzględnieniem indywidualizacji i stopniowania trudności)

1.Czytanie z całą grupą, w parach, indywidualnie, przez dziewczynki i chłopców,

   od tyłu, każdej strony przez inne dziecko...samodzielnie  lub ze wsparciem

   nauczycielki książki „Kura” oraz innych książeczek ze Słonecznej

   Biblioteki.

   Cel operacyjny: - dziecko potrafi przeczytać książkę „Kura

                                 samodzielnie lub z pomocą nauczycielki.

2.Analiza i synteza wzrokowo-słuchowa, dźwiękowa i sylabowa wyrazów:

   pisanka, zajączek, baranek...

   Cel operacyjny: - dziecko potrafi dokonywać analizy i syntezy wzrokowo-

                                 słuchowej, dźwiękowej i sylabowej wyrazów: pisanka, zajączek

3. Oglądanie książek ze Słonecznej Biblioteki. Wyszukiwanie w tekście łatwych

    do odczytywania wyrazów.

 

Edukacja zdrowotna:

1. Dbanie o własne zmysły i higienę układu nerwowego.

    Cel operacyjny: - dziecko próbuje negocjować w sytuacjach trudnych.

2. Rozumienie zasady „w zdrowym ciele zdrowy duch”

    Cel operacyjny: - dziecko dba o swoje zdrowie.

 

II    Nabywanie  umiejętności  poprzez działanie

    

Aktywność muzyczna:

1. Nauka piosenki „Zając malowany”. Ćwiczenia ruchowo – słuchowe przy

    piosence:

   a) Wystukiwanie rytmu piosenki : pięścią, wewnętrzną stroną dłoni, zewnętrzną

       stroną dłoni brzegiem dłoni.

   Cel  operacyjny: -   dziecko potrafi zaśpiewać I zwrotkę i refren  piosenkę.

2. Wykonywanie ćwiczeń i udział w zabawach rozwijających pamięć muzyczną.

   Cel operacyjny: dziecko powtarza dźwięki następujące po sobie.

 

Aktywność plastyczna i wrażliwość estetyczna:

1. „Wielkanoc, wielkanoc” – aktywność plastyczna – technika dowolna

    P: papier kolorowy, farby, mazaki, bibuła, plastelina, kredki …

    Cel operacyjny: - dziecko samodzielne maluje otaczającą rzeczywistość.

2. Zauważanie zmian o charakterze estetycznym w otoczeniu przyrodniczym

    związanym z wiosną.

 

Aktywność ruchowa:

1.Zestaw ćwiczeń gimnastycznych – załącznik

2.Zabawy ruchowe: „Kury i kogut” – orientacyjno-porządkowa,

                                „Zajączki” – improwizacja.

3.Zabawy swobodne na podwórku przedszkolnym.

4.Spacery i wycieczki do lasu, do ogródków działkowych, na pobliskie osiedle.

 

 

   III      Odnajdywanie  swojego miejsca w grupie rówieśniczej,

               wspólnocie.

 

Edukacja społeczno – moralna:

1. Zapoznanie ze zwyczajami i tradycjami Świat Wielkanocnych.

    Cel operacyjny:  - dziecko wie , że pisanki, święconka, baranek, kurczątko…

                                   to symbole Świąt Wielkanocnych, aktywnie uczestniczy w

                                   przygotowaniu do Świąt Wielkanocnych, samodzielnie

                                  wykonuje ozdoby świąteczne.

                                  

                                  

IV  Budowanie  systemu  wartości

1. Aktywne obserwowanie otaczającego świata – podziwianie ozdób w oknach

    prywatnych i na wystawach sklepowych

   Cel operacyjny: - dziecko poznaje piekno jako wartość.

 

Zabawy:

   1. Zabawa KLANZA:

      - „Afro – Rythmus” – dzieci próbują sobie wyobrazić, że stojąc obiema nogami

                            na ziemi są poruszani przez swoje nogi. Stają w lekkim rozkroku,

                           pochyleni do przodu z punktem ciężkości znajdującym się na

                            wysokości środkowej  części ciała i skierowanym do przodu.

                            Będąc w tej pozycji należy przenieść ciężar ciała z jednej nogi na

                           drugą, uginając lekko kolana. Wszyscy chodzą „uginającym” się

                           krokiem po pomieszczeniu.

   2. Zabawa tworzywami bezkształtnymi:

      -  „Namaluj literkę „Ś, ś    P: kasza manna, tacki.

   3. Zabawa  stymulująca  rozwój  językowy:

     - "Do czego służy?''- określanie podstawowych funkcji przedmiotów codziennego

         użytku. Pytamy dziecko do czego służy, np.

                  *  mydło

                  *  ręcznik

                  *  długopis

                  *  młotek

   4. Zabawa ortofoniczna:

    - „Szeleścimy” - dzieci powtarzają za nauczycielem tekst (zasada echa), przy

                              wypowiadaniu wyrazu z literą sz mają klasnąć w dłonie.

                                Szymon ma na szyi szary szalik.

                                Mama Szymona szyje na maszynie koszulę.

                                Pod poduszką mieszka szara myszka.

                                Do moich skarbów w szufladzie biurka dołożę dzisiaj kawałek

                                sznurka.

                               Dołożę muszlę, kasztanki, drewniane szpulki, szyszkę i szklaną kulę

                               Urszulki.

 

   5.Zabawy konstrukcyjne:

-           „Budowle dowolne”   P: klocki z kącika konstrukcyjnego.

Cel operacyjny:   -   dziecko potrafi rozbudzić swoją wyobraźnię,

                                   potrafi współpracować.

   6.Zabawy swobodne w kącikach edukacyjnych i tematycznych.

      -   dziecko potrafi samodzielnie decydować o swojej zabawie oraz pomocach

          do tej zabawy.

   7. Ćwiczenia relaksacyjne:

     -  „Rozpędzanie chmurek”- dzieci leżą na podłodze na plecach. Nogi ugięte

                              w kolanach, swobodnie, oparte całymi stopami o podłogę, ręce leżą

                             wzdłuż ciała. Dzieci wciągają powietrze nosem, płynnym ruchem

                             kolistym unoszą ręce - "rozpędzając chmurki" i kładąc je na podłodze

                             za głową. Ponieważ ręce nie "rozpędziły chmurek, teraz przy

                             powrocie rąk do pozycji wyjściowej dzieci pomagają sobie

                             dmuchaniem "rozpędzać chmurki", wydychając powietrze.

   8. Zabawa dramowa:

      - ,,Policzek – nos”- dzieci dobierają się w pary i siadają  na krzesłach

                     naprzeciwko siebie; nauczycielka wystukuje na tamburynie dowolny

                     rytm i mówi np. ,,twój nos”; każdy wystukuje ten rytm paluszkiem na

                     swoim nosie; następnie mówi: np. moja ręka, moje udo, mój policzek,

                     a uczestnicy wystukują paluszkiem podany rytm pokazując

                     wymienioną część ciała; potem bawimy się w parach: mój nos

                    (koleżanka), twoje udo (ja), itd.     

   ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin