Zagadnienia z metodyki.doc

(91 KB) Pobierz
Procesy społeczne w epokach historycznych

 

 

Procesy społeczne w epokach historycznych

EPOKA

FORMA STOSUNKÓW SPOŁECZNYCH

IDEE SPOŁECZNE

WYDARZENIA SPOŁECZNE

KWESTIE SPOŁECZNE

Starożytność

Niewolnictwo

równość, wolność, wspólnota, braterstwo, sprawiedliwość, godność, filantropia

 

ustanowienie stosunków społecznych, reformy społeczne

niewolnictwo, zabezpieczenie na starość, duże różnice socjalne, rozwarstwienie społeczne

Średniowiecze

Feudalizm

wolność, braterstwo, wspólnota, dobroczynność

rozwój dobroczynności, podział społeczny na stany i warstwy społeczne

kwestia chłopska, migracje, spadek demograficzny, poddaństwo, duże różnice społeczne

Czasy nowożytne

Kapitalizm

wolność, równość, równouprawnienie, humanizm, rozwój opieki społecznej,

rozwój opieki społecznej, pierwsze regulacje socjalne, rozwój edukacji, oświaty, rozwój nauk społecznych

przeludnienie, bezrobocie, praca dzieci, ubóstwo chłopów, miejska biedota, złe warunki sanitarne i higieniczne

Czasy najnowsze

Kapitalizm, empiryzm, liberalizm, socjalizm, faszyzm, utylitaryzm

równość, różnorodność kultur, poszanowanie godności ludzkiej, bezpieczeństwo socjalne, pomocniczość, wolność

powstanie Międzynarodowej Organizacji Pracy, swobodny przepływ osób w ramach UE, powstanie UE instytucji charytatywnych, rozwój oświaty, rozwój opieki społecznej i medycznej, rozwój systemu ubezpieczeń społecznych

Kwestia robotnicza, ubóstwo proletariatu, migracje, złe warunki pracy, ubóstwo, ekskluzja społeczna

 

Bezpieczeństwo socjalne: całość porządku i urządzeń społecznych chroniących państwo i obywateli przed zjawiskami groźnymi dla ładu prawnego.

Interwencja kryzysowa: forma pomocy psychologicznej, polega na kontakcie terapeutycznym, skoncentrowanym na problemami wywołującym kryzys, czasowo ograniczonym, w którym dochodzi do konfrontacji osobami z kryzysem i do jego rozwiązania.

Aktywizacja: czynienie aktywnym, pobudzanie do działania, uaktywnianie.

Poradnictwo: zorganizowana działalność polegająca na udzielaniu porad.

Cel: bardzo określony przedmiot lub stan rzeczy, który człowiek lub zbiorowość chce osiągnąć.

 

Propozycje etyczne społecznego opiekuństwa:

_          szanuj człowieczeństwo w osobach tych, którym niesiesz pomoc,

_          nieś pomoc w sposób konkretny i możliwie szybko,

_          pomoc nie może być tylko obietnicą lub nadzieją na pomoc,

_          pomoc spóźniona jest zazwyczaj nieaktualna,

_          nieś pomoc w stopniu większym niż wynika to z twoich obowiązków,

_          pomagaj, tak, aby jeśli to tylko możliwe twoi podopieczni mogli uniezależnić się od twojej pomocy,

_          wykorzystuj każdą okazję, aby bronić i wspierać sprawę opiekuństwa.

 

Elementarne umiejętności społeczne

1.       Spostrzeganie i interpretacja

2.       Niewerbalne zachowania

3.       Umiejętne słuchanie

OBSERWACJA

4.       Streszczanie

5.       Zadawanie pytań

6.       Konkretyzacja

EKSPLORACJA

7.       Opiniowanie

8.       Wyrażanie uczuć

9.       Sprzężenie zwrotne

10.    Reakcje asertywne

REAKCJA

 

SPOSTRZEGANIE i INTERPRETACJA

 

Przez porozumiewanie się rozumiemy nieprzerwany proces, w którym dwie lub więcej osób wymieniają informacje, przy czym nieustannie na siebie reagują. Ten, który mówi, to nadawca, a ten który jest adresatem to odbiorca. Przekaz to, co nadawca chce przekazać odbiorcy. Wszystko odbywa się w sytuacji, w której te osoby ze sobą rozmawiają.

 

                                  SYTUACJA

OSOBA a ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ OSOBA B





nadawca                      PRZEKAZ                                     odbiorca

 

 

WYBÓR ZACHOWANIA                                          SPOSTRZEGANIE

INTERPRETACJA                                           INTERPRETACJA





SPOSTRZEGANIE                                          WYBÓR ZACHOWANIA

     

 

 





odbiorca                                  PRZEKAZ                                  nadawca

 

CZYNNIKI WPŁYWAJĄCE NA PROCESY SPOSTRZEGANIA i INMTERPRETACJI:

a)       wpływające na sytuacje

b)       po stronie nadawcy

c)       po stronie odbiorcy

 

ad a) wpływające na sytuacje

-          miejsce: w którym odbywa się komunikacja (hałas, zła akustyka, dzwoniący telefon, ruch à czynniki dezorganizujące)

-          obecność osób trzecich

-          ograniczenie czasem

-          zmęczenie partnerów

-          nośniki specyficznych informacji  (ruch, zmiana, odmienność, powtarzanie, zabarwienie emocjonalne wypowiedzi)

ad b) po stronie nadawcy

-          nadawca stara się zatrzymać dla siebie jakieś informacje

-          nadawca nie zawsze wie co chce powiedzieć

-          nadawca jest skupiony na swojej osobie

-          nadawca posługuje się innym kodem

-          nośniki specyficzne informacji pochodzące od nadawcy

-          niewerbalne zachowanie zaprzeczające zachowaniu werbalnemu

ad c) po stronie odbiorcy

-          wiedza

-          doświadczenie zawodowe

-          nowe uczucia

-          skupienie uwagi na tym, co nas interesuje

-          uprzedzenia, poglądy, wartości, normy kulturowe

-          zainteresowania

-          humor

-          stan emocjonalny

-          samopoczucie

-          systemy obronne

 

 

BŁĘDY W INTERPRETACJI:

1.       akceptacja niepełnej informacji dotyczącej spostrzegania przekazu

2.       spontaniczne reakcje

3.       uogólnienia

4....

Zgłoś jeśli naruszono regulamin