EPOKA
FORMA STOSUNKÓW SPOŁECZNYCH
WYDARZENIA SPOŁECZNE
KWESTIE SPOŁECZNE
Starożytność
Niewolnictwo
równość, wolność, wspólnota, braterstwo, sprawiedliwość, godność, filantropia
ustanowienie stosunków społecznych, reformy społeczne
niewolnictwo, zabezpieczenie na starość, duże różnice socjalne, rozwarstwienie społeczne
Średniowiecze
Feudalizm
wolność, braterstwo, wspólnota, dobroczynność
rozwój dobroczynności, podział społeczny na stany i warstwy społeczne
kwestia chłopska, migracje, spadek demograficzny, poddaństwo, duże różnice społeczne
Czasy nowożytne
Kapitalizm
wolność, równość, równouprawnienie, humanizm, rozwój opieki społecznej,
rozwój opieki społecznej, pierwsze regulacje socjalne, rozwój edukacji, oświaty, rozwój nauk społecznych
przeludnienie, bezrobocie, praca dzieci, ubóstwo chłopów, miejska biedota, złe warunki sanitarne i higieniczne
Czasy najnowsze
Kapitalizm, empiryzm, liberalizm, socjalizm, faszyzm, utylitaryzm
równość, różnorodność kultur, poszanowanie godności ludzkiej, bezpieczeństwo socjalne, pomocniczość, wolność
powstanie Międzynarodowej Organizacji Pracy, swobodny przepływ osób w ramach UE, powstanie UE instytucji charytatywnych, rozwój oświaty, rozwój opieki społecznej i medycznej, rozwój systemu ubezpieczeń społecznych
Kwestia robotnicza, ubóstwo proletariatu, migracje, złe warunki pracy, ubóstwo, ekskluzja społeczna
Bezpieczeństwo socjalne: całość porządku i urządzeń społecznych chroniących państwo i obywateli przed zjawiskami groźnymi dla ładu prawnego.
Interwencja kryzysowa: forma pomocy psychologicznej, polega na kontakcie terapeutycznym, skoncentrowanym na problemami wywołującym kryzys, czasowo ograniczonym, w którym dochodzi do konfrontacji osobami z kryzysem i do jego rozwiązania.
Aktywizacja: czynienie aktywnym, pobudzanie do działania, uaktywnianie.
Poradnictwo: zorganizowana działalność polegająca na udzielaniu porad.
Cel: bardzo określony przedmiot lub stan rzeczy, który człowiek lub zbiorowość chce osiągnąć.
Propozycje etyczne społecznego opiekuństwa:
_ szanuj człowieczeństwo w osobach tych, którym niesiesz pomoc,
_ nieś pomoc w sposób konkretny i możliwie szybko,
_ pomoc nie może być tylko obietnicą lub nadzieją na pomoc,
_ pomoc spóźniona jest zazwyczaj nieaktualna,
_ nieś pomoc w stopniu większym niż wynika to z twoich obowiązków,
_ pomagaj, tak, aby jeśli to tylko możliwe twoi podopieczni mogli uniezależnić się od twojej pomocy,
_ wykorzystuj każdą okazję, aby bronić i wspierać sprawę opiekuństwa.
1. Spostrzeganie i interpretacja
2. Niewerbalne zachowania
3. Umiejętne słuchanie
OBSERWACJA
4. Streszczanie
5. Zadawanie pytań
6. Konkretyzacja
EKSPLORACJA
7. Opiniowanie
8. Wyrażanie uczuć
9. Sprzężenie zwrotne
10. Reakcje asertywne
REAKCJA
Przez porozumiewanie się rozumiemy nieprzerwany proces, w którym dwie lub więcej osób wymieniają informacje, przy czym nieustannie na siebie reagują. Ten, który mówi, to nadawca, a ten który jest adresatem to odbiorca. Przekaz to, co nadawca chce przekazać odbiorcy. Wszystko odbywa się w sytuacji, w której te osoby ze sobą rozmawiają.
SYTUACJA
OSOBA a ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ OSOBA B
nadawca PRZEKAZ odbiorca
WYBÓR ZACHOWANIA SPOSTRZEGANIE
INTERPRETACJA INTERPRETACJA
SPOSTRZEGANIE WYBÓR ZACHOWANIA
odbiorca PRZEKAZ nadawca
CZYNNIKI WPŁYWAJĄCE NA PROCESY SPOSTRZEGANIA i INMTERPRETACJI:
a) wpływające na sytuacje
b) po stronie nadawcy
c) po stronie odbiorcy
ad a) wpływające na sytuacje
- miejsce: w którym odbywa się komunikacja (hałas, zła akustyka, dzwoniący telefon, ruch à czynniki dezorganizujące)
- obecność osób trzecich
- ograniczenie czasem
- zmęczenie partnerów
- nośniki specyficznych informacji (ruch, zmiana, odmienność, powtarzanie, zabarwienie emocjonalne wypowiedzi)
ad b) po stronie nadawcy
- nadawca stara się zatrzymać dla siebie jakieś informacje
- nadawca nie zawsze wie co chce powiedzieć
- nadawca jest skupiony na swojej osobie
- nadawca posługuje się innym kodem
- nośniki specyficzne informacji pochodzące od nadawcy
- niewerbalne zachowanie zaprzeczające zachowaniu werbalnemu
ad c) po stronie odbiorcy
- wiedza
- doświadczenie zawodowe
- nowe uczucia
- skupienie uwagi na tym, co nas interesuje
- uprzedzenia, poglądy, wartości, normy kulturowe
- zainteresowania
- humor
- stan emocjonalny
- samopoczucie
- systemy obronne
BŁĘDY W INTERPRETACJI:
1. akceptacja niepełnej informacji dotyczącej spostrzegania przekazu
2. spontaniczne reakcje
3. uogólnienia
4....
HomikHouse