PRAWDZIWYCH PRZYJACIÓŁ POZNAJEMY W BIEDZIE
1. Obrzędowe rozpoczęcie zbiórki.2. Gawęda drużynowego o tym, jak Kacper stracił przyjaciela tylko dlatego, że w związku z utratą pracy przez tatę zaczęło się jego rodzinie powodzić coraz gorzej. Po gawędzie rozmowa z dziećmi na temat postępowania przyjaciela Kacpra, motywów i słuszności decyzji.3. Gry i ćwiczenia (budowanie zaufania):• "Prowadzenie Ślepca" - ćwiczenie w parach . Jeden zuch zamyka oczy, a zadaniem drugiego jest bezpieczne jego przeprowadzenie. Zmiana ról.• "Zuchowy pilot" - ćwiczenie w parach. Jednemu zuchowi zakładamy opaskę na oczy, zadaniem drugiego jest przeprowadzenie go bezpiecznie przez teren z wieloma kałużami, mówiąc mu w którą stronę i ile kroków powinien zrobić w określonym kierunku.4. Ćwiczenia teatralne ( doskonalenie umiejętności komunikowania się i odczytywania sygnałów bez użycia słów. Rozwijanie empatii.)• Pantomimiczne wyrażanie uczuć.Zuchy - ochotnicy lub wskazani wyliczanką przedstawiają różne uczucia. Pozostałe zuchy muszą odgadnąć, jakie to było uczucie.• W kole krąży kartka z napisanym na niej zdaniem. Kiedy zuch dostaje kartkę wyciąga z worka los, na którym jest jedno słowo określające jakieś uczucie, stan emocjonalny (strach, gniew, rozpacz, wstyd, wrogość, podejrzliwość, inne) musi w takim nastroju przeczytać zdanie np. ze złością, rozpaczą itd.5. Krąg Rady: rozmowa z zuchami na temat:• Jak się czuły, gdy były prowadzone i kierowane przez drugiego zucha, jak się czuły, gdy same prowadziły koleżankę lub kolegę,• Czy łatwo jest kimś kierować, prowadzić go,• Określenia, co się dzieje z twarzą osoby radosnej, zmartwionej, przestraszonej?• Co się dzieje z rękami, gdy ktoś jest zdenerwowany, przyjazny, onieśmielony?• Co się dzieje z nogami osoby bezradnej, chcącej nawiązać kontakt?Drużynowy podkreśla, że w gromadzie zuchów powinniśmy mieć do siebie zaufanie, każdy zuch powinien umieć rozpoznawać różne uczucia i stany emocjonalne i właściwie na nie reagować. Powinniśmy pomagać tym, którzy nie radzą sobie z onieśmieleniem i okazywaniem uczuć.Zuchy zastanowią się, kto w ich otoczeniu ma takie kłopoty i warto okazać mu, że nie jest sam, że obok może znaleźć, kolegę, kumpla, przyjaciela. Dla takiej osoby warto przygotować jakiś niewielki podarunek i dać mu tym samym znać o sobie, może to być, kartka z pozdrowieniami, zaproszenie na zbiórkę.6. Piosenki i pląsy: nauka piosenki "Każdy zuch".7. Majsterka: wykonanie kartki okolicznościowej i napisanie pozdrowień, wykonanie i napisanie zaproszenia na zbiórkę.8. Zadanie międzyzbiórkowe - dostarczyć kartkę i zaproszenie adresatom.9. Obrzędowe zakończenie zbiórki.
zuch_harcerz