teoria potrzeb i konsumpcji.doc

(115 KB) Pobierz

Teoria potrzeb i konsumpcji                            http://otior.w.interia.pl

Wykład 1                                                                                                                                            04.11.2000

 

 

  1. Istota i zakres zachowań konsumpcyjnych.

1.1  Definicje zachowań konsumpcyjnych.

1.2  Elementy zachowań konsumpcyjnych (hierarchizacja potrzeb, wybór sposobów oraz środków zaspokajania potrzeb /konsumpcja/)

1.3  Cechy zachowań konsumpcyjnych (racjonalność, zmienność).

1.4  Potrzeby (rodzaje, cechy) i preferencje.

1.5  Podmioty zachowań konsumpcyjnych.

 

  1. Determinanty potrzeb i konsumpcji (zachowań konsumpcyjnych).

2.1. Ekonomiczne czynniki wpływające na potrzeby i konsumpcję (zamożność, ceny,

      podaż, inflacja, polityka podatkowa).

-          elementy i wyróżniki zamożności

-          subiektywne oraz obiektywne wyznaczniki zamożności

-          hipotezy dochodów stałych, względnych orz bezwzględnych

-          wpływ dochodów na zachowania konsumpcyjne

-          wpływ oszczędności oraz kredytów konsumpcyjnych na decyzje konsumpcyjne

-          poziom oraz zmiany cen a zachowania konsumpcyjne

-          zachowania konsumpcyjne a inflacja

2.2. Demograficzno – społeczne determinanty potrzeb i konsumpcji.

-          wpływ zmiennych demograficznych na zachowania konsumpcyjne (wiek, płeć, wielkość i struktura gospodarstwa domowego, cykl życia rodziny)

-          proces zaspokajania potrzeb konsumpcyjnych a poziom wykształcenia, przynależność do grupy społeczno – zawodowej, miejsce zamieszkania

-          segmentacja psychograficzna

 

  1. Procesy pobudzające oraz poznawcze zachowań konsumpcyjnych (zmienne psychiczne – interwencyjne).

3.1. Procesy aktywizujące (pobudzające) – motywy (motyw upodobnienia się oraz motyw wyróżnienia się), emocje, postawy.

3.2. Procesy kognitywne (poznawcze) – proces gromadzenia oraz przetwarzania informacji

-          źródła informacji o produkcie

 

  1. Typy rynkowych zachowań konsumpcyjnych.

4.1. Charakterystyka zwyczajowych, rutynowych zachowań.

4.2. Zakupy impulsywne.

4.3. Podejmowanie nowych decyzji.

4.4. Zakupy przymusowe (nałogowe)

 

  1. Prawidłowości zmian zachowań konsumpcyjnych.

5.1. Wybory pomiędzy konsumpcją a oszczędnościami.

5.2. Kierunki zmian realizacji potrzeb konsumpcyjnych.

5.3. Specyfika zachowań nabywczych konsumentów.

5.4. Proces zadłużania się konsumentów

-          psychospołeczne przyczyny nadmiernego zadłużenia

 

  1. Specyfika zachowań konsumpcyjnych w procesie transformacji.

6.1.  Zmiana czynników zewnętrznych.

6.2.  Zmiany w strukturze rzeczowej spożycia oraz formach zaspokajania potrzeb.

6.3.  Wybór miejsc sprzedaży.

6.4.  Wpływ reklamy na podejmowanie decyzji nabywczych.

 

  1. Zachowania ekologiczne.

7.1.  Zanieczyszczenie środowiska naturalnego a indywidualne poczucie zagrożenia.

7.2.  Proekologiczne zachowania konsumentów.

7.3.  Formy uczestnictwa konsumentów w ochronie środowiska.

7.4.  Perspektywy proekologicznego stylu życia w Polsce.

 

  1. Aspiracje a zachowania konsumpcyjne.

8.1.  Aspiracje a potrzeby i konsumpcja.

8.2.  Przedmiot aspiracji.

8.3.  Metody badania aspiracji.

8.4.  Wpływ zmiennych społecznych na kształtowanie się aspiracji.

8.5.  Poziom zamożności a kształtowanie się aspiracji.

 

  1. Źródła informacji oraz metody badań potrzeb i konsumpcji.

9.1.  Źródła informacji oraz cel badań potrzeb i konsumpcji.

9.2.  Klasyfikacje źródeł informacji.

9.3.  Mikroekonomiczne metody badań zachowań konsumpcyjnych.

 

 

Literatura obowiązkowa:

  1. Garbarski Lechosław „Zachowania nabywców” Warszawa 98 PWE.
  2. Ł. Rudnicki „Zachowania konsumentów na rynku” Warszawa 2000 PWE.

 

 

Zachowania konsumpcyjne:

 

-          zachowania ostatniego spożywcy materialnych i niematerialnych dóbr, a więc także zachowanie chodzących do kościoła, wyborców, pacjentów itd.

-          zachowania, które w sposób bezpośredni prowadzą, towarzyszą lub stanowią akt zaspokajania potrzeb bytowych.

 

  1. odczuwanie, wartościowanie i hierarchizacja potrzeb
  2. wybór środków zaspokajania potrzeb uznawanych za ważniejsze
  3. wybór dróg prowadzących do zdobycia wybranych środków zaspokajania potrzeb
  4. obchodzenie się ze zdobytymi środkami zaspokajania potrzeb

 

-          spójna całość czynności, działań, postępowań związanych z dokonywaniem wyborów w procesie potrzeb konsumpcyjnych w określonych warunkach społeczno – ekonomiczno – kulturowych. Początkuje je gromadzenie środków na konsumpcję, a jego rezultatem końcowym jest spożywanie zdobytych przedmiotów spożycia.

-          nieustanny proces przekształcania środków będących w dyspozycji konsumenta (gospodarstwa domowego), a więc siły roboczej i czasu członków gospodarstw domowych w sposób bezpośredni lub pośredni (poprzez zdobywanie pieniędzy i zakup dóbr i usług) na przedmioty spożycia służące zaspokajaniu potrzeb konsumpcyjnych.

 

Elementy zachowań konsumentów.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Źródła gromadzenia środków na konsumpcję.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Potrzeba – stan braku czegoś

-          pożądania najrozmaitszych wartości użytkowych

-          wszelkie wymagania organizmu, wrodzone lub nabyte, wywołujące poczucie braku czegoś i zmuszające do działania

 

Hierarchia potrzeb A.H. Mysłowa:

-          potrzeby fizjologiczne

-          potrzeby bezpieczeństwa

-          potrzeby przynależności i miłości

-          potrzeby szacunku i uznania

-          potrzeby samorealizacji

 

Klasyfikacja potrzeb:

-          potrzeby podstawowe

-          potrzeby wyższego rzędu

 

Cechy potrzeb:

-          komplementarność

-          substytucyjność

-          odnawialność potrzeb

-          ograniczoność co do zakresu

-          nieograniczoność co do sposobu realizacji

-          zmienność

 

 

Preferencje – subiektywne oceny, którymi kierują się jednostki dokonujące aktów wyboru.

 

-          rodzinne – wybór jest nie tylko wyrazem gustów i upodobań jednostki, ile potrzeb całej rodziny

-          autonomiczne (dominujące) – w przypadku wyraźnej przewagi gustów i upodobań jednego z członków rodziny, wpływających na zaspokojenie potrzeb pozostałych członków rodziny

-          synkretyczne – będące wynikiem wspólnie dokonywanych wyborów

 

 

Podmioty zachowań konsumpcyjnych.

 

Nabywcy indywidualni:

-          osoby fizyczne – klient indywidualny

-          gospodarstwo domowe – jedna lub więcej osób mieszkających oraz gospodarujących wspólnie (łączących część lub całość dochodów, angażując własną siłę roboczą) w celu zaspokojenia potrzeb swoich członków.

 

Nabywcy instytucjonalni:

-          producenci

-          hurtownicy

-          detaliści

-          administracja państwowa

-          organizacje niedochodowe

 

Racjonalność klientów (racjonalność wyborów związanych z zakupem dóbr i usług) – dokonywanie wyborów zgodnie z zasadą maksymalizacji użyteczności w określonych warunkach (np. dysponując określonym dochodem).

 

Klient zachowuje się racjonalnie, gdy preferuje x nad y tj. przypisuje każdej parze dóbr relację preferencji (jedno z dóbr jest przez niego preferowane bardziej) bądź relację indyferencji (oba dobra są dla niego tak samo dobre).

 

Racjonalność klienta polega nie tyle na konsekwencji wyboru spośród całego zbioru możliwych teoretycznie przypadków, lecz na wewnętrznie zgodnych wyborach w bliskim sąsiedztwie wyboru rzeczywiście realizowanego – hipoteza ujawnionych preferencji.

 

 

 

Model procesu postępowania konsumenta na rynku.

 

 

     Proces decyzyjny                                                                      Czynniki determinujące

                                                                                                                  proces decyzyjny

                                                                     

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Postawy pierwotne

 

 

 

                            Stymulanty                            Postawy zmodyfikowane                            Reakcje

 

 

 

Otoczenie

 

 

Stymulanty – nowe wydarzenia, informacje, osobiste doświadczenia.

 

Postawy pierwotne – rzeczywisty zestaw postaw, oczekiwań, zwyczajów, motywów.

 

Otoczenie i jego percepcja – ekonomiczna sytuacja jednostki, jej „terms of trade”.

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin