zarzadzanie - pytania i odp.doc

(150 KB) Pobierz
1 Omów na czym polega istota zarządzania opartego o planowanie krótkookresowe

1 Omów, na czym polega istota zarz. opartego o planowanie krótkookresowe.

Obejmuje okres jednoroczny lub krótszy. Występuje w dwóch podstawowych formach:

-Plan działania używany do uruchomienia jakiegoś innego planu

-Plan reakcji opracowany w celu zareagowania na nieprzewidziane okliczności.

Istota zarządzania opartego o planowanie krótkookresowe:

Główne elementy:

-Wzrost stopnia wykorzystania majątku produkcyjnego

-Wprowadzenie rachunku kosztów

-Budżety krótkookresowe

-Planowanie finansowe

2. Omów, na czym polega istota zarz. opartego o planowanie długookresowe.

Istota zarządzania opartego o planowanie długookresowe

Główne elementy:

-Tworze wewnątrzzakład. baz danych oraz ekstrapolacja wyników

-Poszukiwanie nowych rynków

-Badanie luki strategicznej

-Analiza odchyleń

-Budżetowanie wieloletnie

-Planowanie wieloletnie

3. Omów, na czym polega istota zarz. opartego o planowanie strategiczne.

Istotę opartą o planow. strategiczne definiujemy jako sformalizowany proces długofalowego planowania stosowanego do określenia i realizacji celów organizacji. Główne elementy:

-Filozofia formułowania celów

-Podejście dynamiczne i systemowe

-Dywersyfikacja

-Synergia

-Analiza konkurencji

-Optymalizacja, ocena wariantów

4. Omów, na czym polega istota zarz. strategicznego.

Istota zarządzania strategicznego polega na tym żeby myśleć kategoriami do przodu. Co będzie miara organizacji jutra? Jakie są tendencje występujących zmian? Funkcjonując dzisiaj, mając pewne doświadczenie możemy opracować hasła,kierunki, które będą organizować organizacje w przyszłości. Zarządzanie strategiczne polega na wprowadzaniu zmian.

5. Wymień główne elementy zarządzania strategicznego.

Elementy zarządzania strategicznego:

-Wizja organizacji państwa firmy

-Misja organizacji państwa firmy

-Analiza makro otoczenia, szanse i zagrożenia, mikro otoczenie

-Analiza silnych i słabych stron

-Tworzenie alternatyw strategicznych

-Tworzenie systemów i procedur strat

-Tworzenie struktur do realizowanych strategii

-Tworzenie kultury np.(poprzez dobór pracowników, motywowanie image )

-Szacowanie stopnia ryzyka

-Tworzenie strategii finansowych

-Tworzenie strategii rozwoju personelu

-strategie na poziomie firmy

-Tworzenie strategii rozwoju i tworzenie produktów / usług

6. Omów, jaką rolę w działalności organizacji spełnia wizja.

Rolą organizacji jest jej miejsce w społeczeństw, ogólnie określa działaln, która może wykonywać wśród innych organizacji tego typu.Wizja organiz. jest szczególny powód jej istnienia, wyróżniający się od wszystkich innych. Każda organizac.wybiera sobie wizje, misje, którą można opisać w kategoriach wyrobów i rynków, usług i klientów. Wizja – przeniesienia naszej wyobraźni do przodu. Wizją organizacji winno się określać,:”co jest „ a „co jest możliwe „ i jakie są oczekiwania klientów.

7. Omów jaka rolę w działalności organizacji spełnia misja .

Przez misje przedsiębiorstwa rozumie się zdefiniowanie ogólnego zakresu działań przedsiębiorstwa: produkcyjnych, handlowych, usługowych itd. W szerszym ujęciu w misji przedsiębiorstwa uwzględnia się jego przewidywane miejsce w środowisku naturalnym, w określonym porządku prawnym, w społeczeństwie. Misja przedsiębiorstwa ma charakter normatywny określa sens istnienia firmy na rynku i ogólne kierunki dalszego jego rozwoju. Na treść misji przedsiębiorstwa maja wpływ takie czynniki jak: jego dotychczasowy rozwój, doświadczenie, atuty konkurencyjne, polityka kierownictwa i właścicieli, wielkość i struktura zasobów, wreszcie charakterystyka i tendencje zmian jego otoczenia. Ustalona przez kierownictwo przedsiębiorstwa musi być realna i zrozumiała, a jednocześnie konkretna, z uwzględnieniem jego rzeczywistych możliwości i ograniczeń. Deklaracja misji powinna mieć charakter motywujący. Pracownicy musza mieć poczucie, ze ich praca jest ważna i znacząca dla ludzi, powinna podkreślać najważniejsze zasady, którymi przedsiębiorstwo chce kierować. Zasady te określają reguły kontaktów z klientami, dostawcami, konkurentami i innymi ważnymi grupami. Misja jest podstawowym instrumentem komunikowania celów przedsiębiorstwa zarówno pracownikom jak i otoczeniu. W związku z tym, misja powinna być artykułowana przez przedsiębiorstwo w sposób aktywny, intensywny. W kontaktach z otoczeniem misja ma następujące znaczenie: misja definiuje zakres działania firmy, w której klienci mogą oczekiwać usług – produktów najwyższej jakości, podkreśla odrębność przedsięb.w kręgu firm konkurencyjnych.

8.Omów, na czym polega analiza makrootoczenia organizacji.

Analiza strategiczna makrootoczenia jest zbiorem działań diagnostycznych otoczenia. Jest procesem monitorowania otoczenia w celu zdefiniowania istniejących i przyszłych szans oraz zagrożeń. Makrootoczenie nie jest jednakowe dla wszystkich przedsiębiorstw. Działających w tym samym czasie na tym samym terenie,. Wynika to z faktu, że przedsiębiorstwa należą do różnych branż, sektorów, maja różną wielkość.Dla ułatwienia analizy wyróżnia się następujące elementy makrootocznia.

-Otoczenie ekonomiczne organizacji – to ogólna kondycja systemu gospodarczego, w którym działa organizacja. Do szczególnie ważnych czynników ekonomicznych należą inflacja, stopy %, bezrobocie i popyt

-Otoczenie technologiczne – odnosi się do tych dostępnych metod, które pozwalają przekształcić zasoby w produkty lub usługi. Każda nowa technologia z jednej strony, stanowi dla firmy zagrożenie koniecznością zmian, ale z drugiej strony, umożliwia uzyskanie przewagi konkurencyjnej

-Otoczenie „ społeczno –kulturowe „ –każda organizacja istnieje w ramach jakiejś społeczności, która wyznaje pewien system wartości ideały i wzorce zachowań, przejawia określone aspiracje i dążenia. Może kreować nowe trendy, nowa jak0osc życia

- Otoczenie demograficzne – obejmuje obyczaje, nawyki, wartości i demograficzne cechy przedsiębiorstwa, w którym funkcjonuje organizacja

-Otoczenie prawne i polityczne – odnosi się do państwowej regulacji działalności gospodarczej i stosunków pomiędzy gospodarka i państwem, jego znaczenie wynika z trzech podstawowych przyczyn. Po pierwsze system prawny częściowo określa to, co organizacja może i czego nie może. Po drugie nastroje w kręgach rządowych bądź nie przychylne działalności gospodarczej również wpływają na te działalność. Wreszcie pewne ramy planowania wytyczna stabilność polityczna.

-Otoczenie międzynarodowe – organizacje znajdują się pod wpływem działalności gospodarczej w innych krajach lub uczestniczą w tej działalności.

9.Omów na czym polega analiza silnych i słabych stron .

Jedna z popularniejszych metod analizy jest analiza SWOT, czyli silnych i słabych stron organizacji oraz szans i zagrożeń. Każda organizacja ma silne i słabe strony, często jednak zarządzający nie zdaje sobie z tego sprawy. Analiza SWOT wymusza dostrzeżenie w organizacji zarówno mocnych jaj i słabych stron oraz szans i zagrożeń. Silne strony to czynniki wewnętrzne pozytywne, natomiast słabe strony to czynniki wewnętrzne negatywne (aspekty ograniczające sprawność organizacji i mogące blokować jej rozwój w przyszłości).

10. Omów, na czym polega tworzenie alternatyw strategicznych.

Tworzenie alternatyw strategicznych polega na tworzeniu 2 lub więcej wariantów możliwych do stosowania w różnych okolicznościach zależnych od aktualnych lub przyszłych warunków działań organizacji

11. Omów, na czym polega tworzenie systemów i procedur strategicznych

Projektowanie systemów jest to działanie służące przygotowaniu zmian w toku procesu rozwiązywania problemu projektowego. Celem jest opracowanie projektów będących szczegółowymi modelami systemów.

Procedura zawiera zbiór szczegółowych instrukcji dotyczących sposobu wykonania serii czynności realizowanych często lub systematycznie. Tworzenie procedur wykonujących określone zadania i pomaga w zapewnieniu konsekwentnego postępowania w konkretnej sytuacji.

12. Omów, na czym polega tworzenie struktur do realizowanych strategii.

Przyjęcie pewnych typów strategii dokonuje z kolei konieczności przyjęcia odpowiedniej struktury. Kluczem do skutecznej struktury organizacyjnej jest jej zgodność lub dostosowanie nie tylko do strategii i otoczenia, lecz także do środowiska wewnętrznego organizacji.

Pomyślne realizowanie strategii zależy od:

-struktury organizacji

-struktury przywództwa

- systemów struktury informacyjno –kontrolnych

-struktury techniki

-struktury zasobów ludzkich

 

13.Omów, na czym polega tworzenie kultury organizacji.

Kultura organizacji to zestaw wartosci, które pomagają jej członkom zrozumieć, za czym organizacja się opowiada, jak pracuje, co uważa za ważne. Jest to pojecie nieuprzedmiotowione (wymyka się obiektywnym pomiarom) niemniej odgrywa ważna role w kształtowaniu się zachowań członków organizacji. W miarę wzrostu organizacji jej kultura ulega modyfikacjom, jest kształtowana i doskonalona przez symbole, anegdoty, bohaterów, hasła i uroczystości. Przedsiębiorstwa o silnej strukturze są wrażliwe na zmiany w otoczeniu i szybciej mogą się do nich dostosować niż przedsiębiorstwa bez silnych kultur.

14. Omów, na czym polega szacowanie stopnia ryzyka.

Zarządzanie współczesna firma odbywa się w sytuacji niepewności i ryzyka. Dlatego istotne jest poznanie obszarów niepewności i redukcja ryzyka. W warunkach ryzyka znamy prawdopodobieństwo wystąpienia każdego możliwego wyniku. Im większe jest ryzyko, tym większego zysku należy oczekiwać. W celu opłacalności ponoszenia ryzyka stosuje się następujący wskaźnik, gdzie r-współczynnik dopuszczalnego ryzyka, R – ryzyko obciążające przedsięwzięcie ∆Q- oczekiwany przyrost zysku z tytułu ocenianego ryzyka.

15. Omów, na czym polega tworzenie strategii finansowych.

Strategia finansowa – strategia określająca strukturę kapitałową organizacji, politykę zadłużenia, procedury zarządzania aktywami oraz politykę dywident.Opracowanie prawidłowej strategii finansowej ma zasadnicze znaczenie dla organizacji. Ważnymi elementami tej strategii są m. in.

-podjecie decyzji o najbardziej odpowiedniej strukturze kapitałowej

-polityka zadłużenia

-jak firma powinna inwestować

-jaka część dochodów jest rozdzielana miedzy akcjonariuszami, a jaka część jest zatrzymywana na cele wzrostu i rozwoju.

16. Omów, na czym polega tworzenie strategii rozwoju personelu.

Tworzenie strategii rozwoju personelu obejmuje.

-planowanie zasobów ludzkich ( planowanie potrzeb kadrowych, przyszłych struktur personelu organizacji, rekrutacji i doboru))

-szkolenie i doskonalenie

-nabór kandydatów

-dobór

-wprowadzenie do pracy

-szkolenie i doskonalenie

-ocena efektywności

-awansowanie, przenoszenie i degradowanie

-zwalnianie z pracy

Planowanie zasobów ludzkich powinno tez uwzględniać strategiczny plan oraz otoczenie organizacji.

17. Omów, na czym polega strategia rozwoju produktów / usług.

Działalność firmy w warunkach gospodarki rynkowej opiera się na strategii rozwoju produktu i usług. Firma w zależności od sytuacji rynkowej od zapotrzebowania klienta i innych okoliczności wyznacza strategie rozwoju produktu. Należy odpowiednio określić:

-Cenę – musi być atrakcyjna,

-sposób komunikowania się z odbiorcami

-adresata i jak chłonny jest jego rynek.

Przy strategii rozwoju produktu istotna role odgrywają działania tworzące strategie marketingowa za pomaca, której firma osiąga długofalowe cele rynkowe, pole działania. strategia rozwoju produktu z punktu widzenia procedur wiąże się z koniecznością zmian technicznych , testowaniem , promocja , nie oznacza jednakże kreowania całkiem nowego wyrobu tylko oferowanie nowych modeli , wersji odmian wyrobu już istniejącego .

18.Omów co rozumiesz pod pojęciem modelu zarządzania strategicznego.

Polega na opracowaniu planu strategii w którym bierze się pod uwagę:  - misja i cele działania

-analiza SWOT

-uzgodnienie misji              

-ustalenie celów

-wypracowanie alternatyw strategicznych

-wybór strategii

-opracowanie planów strategicznych

-kontrola strategiczna

-weryfikacja i aktualizacja strategii

19.Omów co rozumiesz pod pojęciem kontrola strategiczna.

Jest to mechanizm obserwacji rezultatów działania i regulowania metod postępowania w tych jednostkach. Polega na ocenie tych obszarów organizacji, które musza skutecznie funkcjonować, aby cala organizacja osiągnęła sukces.Powinna koncentrować się na:

-strukturze organizacyjnej

-przywództwie

-technologii

-zasobach ludzkich

-systemach informacyjnych

Istota kontroli strategicznej jest wyprzedzające reagowanie na nieprawidłowości w funkcjonowaniu firmy. Są 2 podstawowe pytania w kontrolki strategicznej – czy strategie wdrażania są zgodne z planem?- Czy strategia przynosi zamierzone wyniki?.

20. Omów, co rozumiesz pod pojęciem weryfikacja i aktualizacja strategii.

Zmiany w obtoczeniu wymuszaj na organizacji zmianę strategii działania.Dla formowania przyszłej strategii potrzebna jest znajomość czynników otoczenia zewnętrznego i wewnętrznego, które determinują obecna sytuacje firmy. Biorąc pod uwagę cele, bieżącą strategie oraz czynniki wpływające na organizacje można sformułować nowa strategie realizującą założone cele w przyszłości. W praktyce na ogol strategia powstaje w działaniu. Jej rezultaty poddaje się ciągłemu testowaniu dostosowania do otoczenia i w razie potrzeby modyfikuje się lub aktualizuje strategie.Tzn. sprawdzanie stopnia zgodności strategii z jej otoczeniem i osiągniętymi celami, dokonanie ewentualnej korekty i utworzenie nowej strategii.

21.Omow, co rozumiesz pod pojęciem uzgodnienie misji.

Stanowi sprecyzowanie fundamentalnych zadań stawianych przed, przedsiebiorstwem, aby w ten sposób określić podstawowe reguły prowadzenia działalności i kierunki działania przedsiębiorstwa na rynku. Uzgodnienie misji może samodzielnie uzgodnić informacje o produktach, rynkach, potrzebach klientów itp. Misje może uzgodnić kierownictwo uwzględniając w niej nie tylko swoje dążenia, ale także akcjonariuszy i pracownikow. Tzn. sformowanie celów,w które firma wierzy i które chce są realizowane.

22.Omów, do czego przyczynia się dobrze sformowana misja .

Dobrze sformowana misja przyczynia się do:

-określanie pola działania organizacji

-określanie form zaspokajania potrzeb klientów i stosowanych metod działania

-ukierunkowania działań na spełnienie misji i współdziałanie wszystkich zatrudnionych

- ułatwienie sformowania celów organizacji i osiągnięcia świadomości jedności tych celów, (aby struktura organizacji odzwierciedlała jej priorytety),

- zasygnalizowanie otoczeniu odrębności organizacji.

23. Omów, na co może być zorientowana misja.

Misja może być zorientowana na jeden lub wiele czynnikach jednocześnie np.

-docelowym kliencie              

- produkcie lub usłudze

-technologie, -wizerunek firmy(immage firmy)

-własnej koncepcji

24.Omów, czym są cele organizacji.

Cele organizacji są uszczegółowieniem misji organizacji i precyzja przyszła pozycje organizacji – wyznaczają jej główny kierunek (misje organizacji przekłada się na zadania, które trzeba wykonać, aby osiągnąć cele). Cele ustalaj poziom wykonania, które organizacja chce osiągną w przyszłości biorąc pod uwagę problemy i sytuacje wywołane wpływem środowiska oraz określone silne i słabe strony firmy.

Cele w organizacji spełniają 4 ważne funkcje:

-stanowią wskazówkę i nadają jednolity kierunek działaniom ludzi pracujących w organizacji.

-praktyka ustalania celów wpływa na planowanie.

-cele mogą być źródłem motywacji dla pracowników organizacji.

-dają wreszcie skuteczny mechanizm oceny kontroli.

 

 

 

 

 

 

 

 

25. Wymień, jakie znasz rodzaje celów organizacji.

-Cele strategiczne - ustalenie na najwyższym szczeblu i przeznaczone dla najwyższego kierownika organizacji, są to cele długofalowe, których okres realizacji osiągnięcia może trwać kilka lub kilkanaście lat.

-Cele taktyczne-ustalone na średnim szczeblu i skierowane dli menedżerów średniego szczebla organizacji zwane są celami średniofalowymi, których okres realizacji osiągnięcia trwa kilka lat.

-Cele operacyjne - ustalone na niższym szczeblu i skierowana dla menedżerów niższego szczebla organizacji zwane celami krótkofalowymi, których okres realizacji osiągnięcia nie przekracza z reguły 1 roku.

Inny podział:

-Wg. Kryterium następstwa celów (finalne, pośrednie)

-Wg. Rodzajów potrzeb (rozwoju, funkcjonowania)·

-wg.Stery działania (wewnętrzne,zewnętrzne)

26. Sklasyfikuj wg. kolejności i omów cele taktyczne, strategiczne i operacyjne.

Cele strategiczne - to cele ustalone na najwyższym szczeblu i dla najwyższego kierownictwa organizacji. Koncentrują się one na szerokich ogólnych problemach. Cele są najczęściej związane ze zdobywaniem nowych rynków, wyznaczaniem kierunków badań nad nowymi produktami i technologiami, podejmowaniem kierunków badań nad nowymi produktami i technologiami, podejmowaniem kluczowych decyzji inwestycyjnych. Wyznaczają pole konkretnych zadań, przedsięwzięć celów niższego rzędu: taktycznych i operacyjnych.

Cele taktyczne- to cele ustalone na średnim szczeblu i dla menedżerów średniego szczebla organizacji. Koncentrują się one na sposobie operacjonalizacji zadań niezbędnych o osiągnięcia celów strategicznych..

Cele operacyjne -to cele ustalone na niższym szczeblu i dla menedżerów niższego szczebla organizacji. Dotyczą one krótkookresowych problemów związanych z celami taktycznymi.

27. Wymień i omów przykładowe cele organizacji .

-Strategiczne (zwiększenie zysku, polepszenie pozycji branży)

-Taktyczne(zwiększenie obioru, utrzymanie aktualnego stanu obrotu)

-Operacyjne( produkcyjność)

Zysk – firma dąży do maksymalizacji zysku w długom okresie, osiąga możliwie jak największy zysk finansowy z dokonywanych inwestycji

Przychód ze sprzedaży, – jeśli zyski są do zaakceptowania, firma może starać się utrzymać lub zwiększyć poziom sprzedaży

Udział w rynku – to stosunek przychodów ze sprzedaży firmy do łącznych przychodów ze sprzedaży wszystkich firm z branży, włączając w to dana firmę

Sprzedaż jednostkowa – przychody ze sprzedaży mogą być nie zadawalające ze względu na wpływ inflacji, tak ze firma może zdecydować się na utrzymane lub wzrost liczby sprzedawanych jednostek towaru.

Jakość- przedsiębiorstwo może podkreślić potrzebę utrzymania lub poprawy jakości swoich produktów lub usług w szczególności, gdy w przeszłości jakość była niska

Inne cele – rentowność, niezależność,produkcyjność, dobro pracowników

28.Omow jak rozumiesz stwierdzenie „Nasza przewaga strategiczna polega na umiejętności wykorzystania wiedzy”.·

Informacja, wiedza na temat rynku, konkurencji, otoczenia jest niezwykle istotna w procesie zarządzania strategicznego. Wartość informacji zakazy od;jakości, aktualności, ilości istotności. Przeprowadzenie analiz i dostarczenie obiektywnych informacji umożliwia kierownictwu podejmowanie prawidłowych decyzji.Organizacja umiejąca wykorzystać wiedze zarówno na temat wewnętrznych jak i zewnętrznych czynników może zyskać przewagę nad konkurencja.Odpowiednio opracowana informacja jest wykorzystywana przy tworzeniu, modyfikowaniu czy realizowaniu strategii firmy.

29. Omów, na czym polega systemowe podejście do zarządzania strategicznego.

W systemowy podejściu do zarządzania organizacje traktuje się jako jednolity celowy system złożony z wzajemnie powiązanych części. Pozwala to kierownikowi spojrzeć na organizacje jako całość, stanowiącą, zatem cześć szerszego otoczenia zewnętrznego. Wysokie znaczenie maja tutaj wzajemne stosunki pomiędzy kierownikami, pracownikami, wszystkimi jednostkami organizacyjnymi.

30. Omów czy zgodnie z zasadami zarządzania strategicznego strategie dopasowujemy do struktury, czy strukturę dopasowujemy do strategii.

Na zależność miedzy strategia, struktura i otoczeniem można spojrzeć z dwóch punktów widzenia:

-organizacja reaguje na swoje otocznie -proces formowania strategii musi uwzględniać otoczenie, w jakim ona funkcjonuje i w jakim będzie funkcjonować w przyszłości

- organizacja jest inicjująca, gdyż proces formowania strategii wiąże się z wyborem środowiska, w którym ona będzie, funkcjiowac w dłuższym okresie. Strategia wyznacza zadania organizacji stanowiące ostateczna postawę jej projektu wpływa na wybór technologii i ludzi, co oddziałuje na strukturę, określa konkretne otoczenie, w których organizacja będzie funkcjonować.Kluczem do skutecznej struktury organizacyjnej jest zdolność lub dostosowanie nie tylko do strategii otoczenia, lecz także do środowiska wewnętrznego organizacji. Z kolei każdy z tych składników powinien harmonizować z pozostałymi i ze struktura.

31. Omów, co w najprostszym ujęciu charakteryzuje i stanowi istotę organizacji.

Organizacja –to grupa ludzi, która współpracuje ze sobą w sposób uporządkowany i skoordynowany, aby osiągnąć pewien zestaw celów. Mówiąc o organizacji mamy na myśli konglomerat 3 elementów współdziałających ze sobą:strategia struktura,kultura. Strategia to szeroki program wytyczania i osiągania celów organizacji. Struktura to układ określający sposób, w jaki dzieli się działania organizacji, grupuje je i koordynuje. Kultura to sposób, w jaki organizacja nauczyła się jak sobie radzić ze swoim otoczeniem.

32. Przedstaw syntetyczny model zawierający podstawowe elementy zarządzania strategicznego.

Model zarządzania strategicznego:

-Misja i cele działania, p-stwa

-Analiza zewnętrzna i wewnętrzna, (SWOT)

-Uzgodnienie misji

-Ustalenie celów

-Wprowadzenie alternatyw strategicznych

-Wybór strategii

-Opracowanie programów strategicznych

-Kontrola strategiczna

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin