Socjologia, wykład 6
Temat: Procesy społeczne
Proces społeczny – proces złożony ze zjawisk społecznych (dotyczy osobowości, postaw, zachowań, kultury itp.) dotyczy jednostek bądź zbiorowości
Proces zachodzący w społeczeństwie jest pojęciem szerszym od procesu społecznego, obejmuje szereg różnych zjawisk zachodzących w społeczeństwie które nie koniecznie muszą być procesami społecznymi, np. przystosowanie ucznia do ławki
- procesy przystosowania
- procesy współpracy
- procesy współzawodnictwa
- procesy konfliktu
- procesy dezorganizacji
- procesy reorganizacji
- procesy ruchliwości społecznej
n integracyjne (łączne)
n dezintegracyjne (dzielące)
n interpersonalne – międzyosobowe
n intrapersonalne – dotyczą tylko danej jednostki; np. proces konfliktu wewnętrznego, samokształcenie
1) PRZYSTOSOWANIE – jako proces społeczny
- występuje zawsze wtedy gdy zaczynamy funkcjonować w nowym środowisku społecznym
- ten proces wpływa na przebieg innych procesów (jeżeli ktoś się nie przystosuje to…)
Etapy:
Ø etap reorientacji psychologicznej – rozpoznanie nowej sytuacji
Ø etap tolerancji – jesteśmy dość ostrożni w nowym środowisku, jeszcze nie utożsamiamy się z nowym środowiskiem, jesteśmy jakby z boku
Ø akomodacja – tolerancja, ale z pewnymi ustępstwami, z czasem zgadzam się z zasadami; ustalane są wspólne zasady w pewnych dziedzinach, powstają powoli wspólne wzorce
Ø asymilacja – jako pełna forma przystosowania, przystosowanie całkowite
- sytuacja – niezależna od człowieka
- postawa danego człowieka (czynnik indywidualny) – osoba o postawie pozytywnej będzie chętnie podchodziła do procesu przystosowania (proces integracyjny); osoba o postawach negatywnych – będzie to proces dezintegracyjny
2) PROCES WSPÓŁPRACY
- polega na realizacji celów, zadań, nie przez jednostkę, lecz przez kilka jednostek bądź grupę
· postawy – negatywne lub pozytywne
· korzyści
Jakby nie było korzyści, a same postawy negatywne to współpraca zapewne szybko by się skończyła
3) KONFLIKT
Konflikt – 1. sprzeczność (w szerokim znaczeniu) 2. sprzeczność, której towarzyszą postawy negatywne skłaniające do zachowań zmierzających do podporządkowania, wyeliminowania, a czasem nawet do zniszczenia innych jednostek, innych grup, które mają inne cele lub utrudniają realizację innych celów, inaczej konflikt antagonistyczny
Antagonizmy – takie sytuacje w których występują negatywne postawy mimo braku sprzeczności
tradycyjny
Współczesny
Konfliktu można uniknąć
Jest nieunikniony
Powodem są błędy kierownictwa w projektowaniu, budowaniu lub podżegacze
Konflikt powstaje z różnych przyczyn, ludzie mają różne cele i wartości
Konflikt rozdziela organizacje, dezintegruje, przeszkadza
Przyczynia się do efektywności, ale może też szkodzić
Kierownik powinien eliminować konflikty
Kierownik powinien kierować konfliktem, aby przyniósł pozytywne efekty
Optymalna jest likwidacja konfliktu
Utrzymanie konfliktu na pewnym umiarkowanym poziomie
Umiarkowany poziom konfliktu – kiedy przebieg konfliktu wiąże się z przyczynami, osoby są skłonne rozwiązać konflikt
· Metoda dominacji – konflikty rozwiązuje się poprzez narzucenie rozwiązania, stosowanie zasady większości; prowadzi to do tłumienia konfliktu a nie jego rozwiązania
· Metoda kompromisu
o Kompromis klasyczny – obustronne ustępstwa, nie daje do końca obustronnego zadowolenia
o Arbitraż – (np. sądowy) rozjemca, ktoś trzeci decyduje o rozwiązaniu
o Rozwiązanie losowe – np. rzut monetą, kostką itp.
· Metoda twórczego rozwiązania konfliktu – można wyróżnić dochodzenie do porozumienia na drodze negocjacji; poszukiwanie rozwiązania; rozwiązanie poprzez cele nadrzędne; konfrontacje – (można porównać z negocjacjami) strony spotykają się w celu znalezienia rozwiązania (a negocjacje to pójście na ustępstwo a nie wspólne jednorodne rozwiązanie)
1
Koteciek