edukacja zdrowotna wykład.doc
(
259 KB
)
Pobierz
EDUKACJA ZDROWOTNA
Mgr pielęgniarstwa Ewelina Czeleń
n
Ilość zajęć – 15 godzin
n
Literatura:
•
BarbaraWoynarowska: Edukacja zdrowotna, PWN 2012
•
Ewa Syrek , Katarzyna Borzucka - Sitkiewicz: Edukacja zdrowotna, Warszawa: Wydaw. Akademickie i Profesjonalne,
2009.
•
Mirosław Kowalski, Anna Gaweł: Zdrowie - wartość – edukacja, Uniwersytet Zielonogórski w Zielonej Górze. - [Wyd. 2]. - Krak ó w: "Impuls", 2007
n
Przedmiot kończy się zaliczeniem
Zdrowie - definicje
n
WHO (1946r) – stan pełnego dobrego samopoczucia (dobrostanu) fizycznego, psychicznego, społecznego a nie tylko brak choroby lub ułomności (niedomagania)
n
Boorse C. (1977) - Zdolność i gotowość każdej części organizmu człowieka do podjęcia w normalnych warunkach mikro- i makrośrodowiska wszystkich typowych czynności z wystarczającą wydolnością
n
Stan w którym jednostka wykazuje optymalną umiejętność efektywnego pełnienia ról i zadań wyznaczonych jej przez proces socjalizacji
Zdrowie współcześnie
n
Trzy płaszczyzny
n
Zdrowie fizyczne dotyczące stanu organizmu ludzkiego, podlegającego zarówno naturalnym oddziaływaniom czynników przyrodniczych, jak też higienicznym zabiegom ze strony celowej, kreacyjnej działalności człowieka.
n
Zdrowie psychiczne dotyczące stanu integracji osobowości zarówno w sensie strukturalnym, chodzi mianowicie o harmonię wewnętrzną człowieka jak tez o współbrzmienie z zewnętrznym otoczeniem.
n
Zdrowie społeczne dotyczące stanu „prawidłowej” relacji między jednostką a społeczeństwem, tj. taki stan rzeczy, który wyraża się w postaci syntonii cz
y harmonii.
Laickie koncepcje zdrowia
n
Nieprofesjonalne koncepcje zdrowia kształtowane w toku zdobywania doświadczeń życiowych w określonym kontekście kulturowym – społecznym i określonych warunkach bytu
n
Koncepcje zdrowia zależne od wieku, płci, i statusu społecznego (znaczenie sprawności fizycznej jako elementu zdrowia zmienia się wraz z wiekiem i zależnie od płci)
Zdrowie jako wartość
n
Wartości –idee, zjawiska, materialne i niematerialne przedmioty, stany, rzeczy, osoby, grupy itp.., oceniane lub aprobowane czy odrzucane. Stanowią jeden z głównych wyznaczników i celów ludzkiego działania
n
Wartość „zdrowie”:
•
Wartość odczuwana – jednostka zdrowie uznaje za rzeczywiście cenione, atrakcyjne i pożądane, generuje zachowania profilaktyczne i lecznicze
•
Wartość uznawana – jednostka przekonana jest, że zdrowie powinno być cenione, ponieważ postrzegane w ten sposób jest w środowisku. Mniejsze natężenie emocjonalne, brak zachowań, jedynie deklaracje
Zdrowie jako wartość
n
Wartość zdrowia – siła z jaką jest ono cenione lub pożądane (w porównaniu z innymi wartościami)
n
Wartości uroczyste – wartości wyższe, uroczyste, obdarzone powszechnym szacunkiem, publiczne manifestowane, doceniane szczególnie w sytuacjach wyjątkowych (zagrożenie, sukces)
n
Wartości codzienne – wiążące się z
praktycznymi, codziennymi, prywatnymi celami jednostek
Pozycja zdrowia w hierarchii lub w systemie wartości????
Zdrowie w opinii Polaków
n
2005 r, CBOS – Które z podanych wartości są dla Pani/Pana najważniejsze? – szczęście rodzinne – 84%, zdrowie – 69%, praca zawodowa i uczciwość po 23%
n
2006r, CBOS – Co jest w życiu najważniejsze? – zdrowie – 51%, pieniądze – 46%, rodzina i panująca w niej zgoda – 34%
n
2010r, CBOS, - Które z podanych wartości są dla Pani/Pana najważniejsze? – zdrowie – 97%, szczęście rodzinne – 95%, uczciwość – 95%, szacunek innych ludzi – 94%
Co wpływa na zdrowie?
Pola zdrowotne wg La londa
Zachowania zagrażające zdrowiu
n
Termin wykorzystywany w promocji zdrowia i w prewencji chorób (czynniki ryzyka)
n
Przyjmuje się, że pochodzą z „bezsiły” – konieczność poszukiwania mechanizmów radzenia sobie z trudnościami dnia codziennego w celu odzyskania równowagi fiz. i psych.
n
Pochodzą też z kulturowo uwarunkowanej akceptacji społecznej dla ich występowania (wpływ na styl życia)
n
Promocja zdrowia ma na uwadze zwiększenie efektywności działania i poszukiwań źródeł zachowań zagrażających zdrowiu w celu ich eliminacji
Edukacja zdrowotna - współdziałanie
Promocję zdrowia
traktowano początkowo jako synonim profilaktyki chorobowej, jednak obecnie już się te
go nie czyni.
WHO obok promocji zdrowia wymienia także
profilaktykę
i
edukację zdrowotną
.
W ten sposób powstała tendencja do wyróżniania przynajmniej trzech nurtów działalności na rzecz zdrowia, a nierzadko dodaje się kierunek czwarty – politykę zdrowotną.
Promocja zdrowia
Promocja zdrowia
n
Jednolity proces działań zmierzających do poprawy i utrzymania ludzkiego zdrowia, składający się z trzech elementów (WHO)
n
Edukacja zdrowotna – podstawowy element promocji zdrowia mający prowadzić do zapoznania z celami działań na rzecz zdrowia pozytywnego i zapobieganie chorobom przez wpływ na zachowanie jednostki, jak postawy i wykazanie korzyści płynących z zachowania zdrowia
Zapobieganie chorobom- III poziomy
n
Profilaktyka I fazy (pierwotna) – zapobieganie chorobom i dysfunkcjom ustroju, gdy nie zachodzi niepożądane zjawisko chorobowe poprzez wczesne wykrycie choroby lub nie (ukierunkowana na ludzi „zdrowych”)
n
Profilaktyka II fazy (wtórna) – ma na celu powstrzymanie rozwoju choroby – zaburzeń oraz skróceniu czasu trwania gdy zostaną wykryte wczesne ich sygnały
n
Profilaktyka III fazy – ma na celu powstrzymanie przebytej choroby oraz przeciwdziałanie nawrotom, zapobieganie ujemnym skutkom życia z chorobą (promowanie „zdrowia” u chorego)
Ochrona zdrowia – polityka zdrowot
na
n
Zbiór zadań, głównie politycznych, które maja ułatwić dokonywanie indywidualnego wyboru tego, co lepsze z punktu zachowania i poprawy zdrowia, wpływać na dokonywanie zmian w środowisku życia nauki i pracy, zmian w zakresie indywidualnego ryzyka zdrowotnego i odporności na czynniki szkodliwe dla zdrowia oraz na rozwijanie technologii nieszkodliwych dla zdrowia
Różnice między promocją zdrowia
a profilaktyką
Edukacja zdrowotna jest to proces, poprzez który poszczególne osoby i grupy ludzi uczą się zachowywać w sposób sprzyjający promocji zdrowia oraz podtrzymywaniu
i odzyskiwaniu zdrowia swojego i społeczności.
Inne definicje
n
Proces oparty na naukowych zasadach, stwarzający sposobność planowego uczenia się i zmierzający do umożliwienia
jednostkom podejmowania świadomych decyzji dotyczących zdrowia i postępować zgodnie z nimi. Odpowiedzialność za ten złożony proces ponosi rodzina, system edukacji i społeczeństwo (Rezolucja Rady Wspólnoty Europejskiej)
n
Całokształt działań zmierzających do kształtowania zachowań zdrowotnych ludzi, by rozwijać kompetencje skutecznego wpływania na zdrowie własne i społeczności w której żyją (Charońska)
n
Każda planowana działalność ukierunkowana na uczenie się o zdrowiu i chorobie (Tones, Green)
Edukacja zdrowotna i inne działani
a na rzecz zdrowia
Najważniejszym czynnikiem, który zapoczątkował proces kształtowania się edukacji zdrowotnej była radykalna zmiana w sposobie zrozumienia uwarunkowań zdrowia, a zwłaszcza obrazu chorób
w krajach wysoko uprzemysłowionych.
Najważniejszym problemem stały się choroby przewlekłe – silnie powiązane ze stylem życia człowieka i cechami jego środowiska
Edukacja zdrowotna – obiektem jej zainteresowań jest z jednej strony choroba,
z drugiej strony jej przeciwstawienie zdrowotne, utożsamiane z szeroko pojętym dobrostanem psychicznym, fizycznym i społecznym.
Początkowe błędy w rozumieniu edukacji zdrowotnej:
n
niesłuszne przekonanie o edukacji zdrowotnej jako
o jedynej i wystarczającej dla upowszechnienia zagadnień zdrowotnych;
n
koncentrowanie się tylko na jednostce, zapominając
o kontekście jej funkcjonowania i skupianie się na chorobie;
n
przeniesienie ideologii chorób zakaźnych na choroby przewlekłe np. dobra rada nie pal to nie zachorujesz;
n
przyjęcie tezy, że człowiek poinformowany
o szkodliwości danego zachowania porzuci to zachowanie, albo nigdy go nie podejmie.
Edukacja zdrowotna w historii
n
Temat podejmowany od wieków
n
Starożytność:
n
V w.p.n.e. Bogini Higiea, piękna córka Asklepiosa nauczała Greków, że żyjąc mądrze i przestrzegając praw natury można uniknąć choroby
n
W Rzymie symbolem zdrowia była Minerwa Medica, która uzdrawiała ludzi w świętym gaju
n
IV w.p.n.e Hipokrates
(460-377p.n.e.) powiedział, że zdrowie (dobre samopoczucie) i choroba (złe samopoczucie) są zależne od równowagi między tym, co nas otacza, a nami samymi. Natomiast zewnętrzna równowaga między człowiekiem a środowiskiem pozwala na stworzenie równowagi wewnętrznej człowieka.
n
Głosił, że źródła choroby to:
•
Nieodpowiednie czynniki i warunki otaczające człowieka
•
Czynniki powstające w organizmie człowieka
n
Podkreślał konieczność:
•
Obserwacji samego chorego
•
Obserwacji otoczenia chorego
•
Zaznajomienia się z warunkami życia mieszkańców
•
Sposobem żywienia i bytowania
•
Poznania klimatu powietrza, wiatrów, właściwości gleby i wody
n
Pl
aton
(437-347 p.n.e.)
•
Zdrowie – doskonalenie stylu życia, mające związek z dietą oraz rozwojem duchowym i kulturowym
•
Dla zdrowia zasadnicze znaczenie ma aktywność fizyczna i praca
n
Plutarch
(50-125 n.e)
•
Zalecał dla zachowania zdrowia aktywność i pracę
•
Podkreślał znaczenie stanu aktywności człowieka i jego wolności osobistej
n
Galen
(129-199)
n
De sanitate tuenda (gr. Higieina), 6 tomów– zebrana i usystematyzowana wiedza medyczna, nawiązanie do nauk Hipokratesa.
n
4 podstawowe płyny w organizmie człowieka:
-krew, -flegma, -żółta żółć, -czarna żółć
n
Płyny odpowiadają 4 elementom świata
-powietrze, -woda, -ogień, -ziemia
n
4 płyny i 4 elementy tworzyły cztery jakości
-gorąco, -wilgotno, -sucho, -zimno
n
Twierdził, że płyny w organizmie odpowiednio zmieszane stosownie do ich ilości, jakości, siły i temperatury mogą świadczyć o doskonałym zdrowiu człowieka (współczesna hemostaza)
n
Średniowiecze
n
Zdrowie to nie tylko brak choroby, lecz zdolność znoszenia różnych przypadłości
n
Choroba to religijny test lub kara za grzechy
n
Ból i śmierć to zasadnicze cechy życia ludzkiego
n
Niezbędna jest higiena do utrzymania ciała w czystości, gdyż stanowi ono naczynie duszy
n
Przepisy porządku klasztornego obejmowały zasady higieny ogólnej i higieny żywienia
n
Wiara w bezwartościowość egzystencji ziemskiej determinowała troskę o zdrowie
n
...
Plik z chomika:
felek-natala
Inne pliki z tego folderu:
edukacja zdrowotna wykład.doc
(259 KB)
EDUKACJA ZDROWOTNA - na egzamin.doc
(69 KB)
programy edu.doc
(81 KB)
Edukacja zdrowotna.docx
(20 KB)
wychowanie zdrowotne.docx
(28 KB)
Inne foldery tego chomika:
1hasło do Ratownictwo medyczne licencjat
Anatomia
Anestezjologia z intensywną terapią
Badanie
BADANIE FIZYKALNE
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin