ARKUSZ j. hiszpański maj 2009 (pp) klucz.pdf

(154 KB) Pobierz
148042969 UNPDF
Egzamin maturalny
maj 2009
JĘZYK HISZPAŃSKI
POZIOM PODSTAWOWY
KLUCZ PUNKTOWANIA
ZADAŃ
ZADANIA ZAMKNIĘTE
Zadanie 1.
Obszar
standardów
Jednostka
testu
Standard
Poprawna
odpowiedź
(1 pkt)
1.1.
V
1.2.
F
Rozumienie
ze słuchu
1.3.
Zdający stwierdza, czy tekst zawiera określone informacje
(II. 1 c)
F
1.4.
V
1.5.
F
Zadanie 2.
Obszar
standardów
Jednostka
testu
Standard
Poprawna
odpowiedź
(1 pkt)
2.1.
D
2.2.
A
Rozumienie
ze słuchu
2.3.
Zdający określa główną myśl tekstu (II. 1 a)
F
2.4.
C
2.5.
B
Zadanie 3.
Obszar
standardów
Jednostka
testu
Standard
Poprawna
odpowiedź
(1 pkt)
3.1.
C
3.2.
A
Rozumienie
ze słuchu
3.3.
Zdający selekcjonuje informacje (II. 1 d)
C
3.4.
B
3.5.
C
Strona 2 z 6
Zadanie 4.
Obszar standardów
Jednostka
testu
Standard
Poprawna
odpowiedź
(1 pkt)
4.1.
D
4.2.
F
4.3.
A
Rozumienie
tekstu czytanego
4.4.
Zdający określa główną myśl tekstu (II. 2 a)
H
4.5.
B
4.6.
E
4.7.
C
Zadanie 5.
Obszar standardów
Jednostka
testu
Standard
Poprawna
odpowiedź
(1 pkt)
5.1.
D
5.2.
D
5.3.
Zdający selekcjonuje informacje (II. 2 d)
B
Rozumienie
tekstu czytanego
5.4.
B
5.5.
D
5.6.
A
5.7.
Zdający określa intencję autora (II. 2 e)
C
Zadanie 6.
Obszar standardów
Jednostka
testu
Standard
Poprawna
odpowiedź
(1 pkt)
6.1.
F
6.2.
F
Rozumienie
tekstu czytanego
6.3.
Zdający stwierdza, czy tekst zawiera określone
informacje (II. 2 c)
V
6.4.
F
6.5.
V
6.6
V
Strona 3 z 6
ZADANIA OTWARTE
Zadanie 7.
Przebywasz na stypendium w Hiszpanii. Chcesz udzielać korepetycji. Napisz ogłoszenie, w którym:
poinformujesz o chęci udzielania lekcji z języka obcego
określisz Twoje kwalifikacje
podasz miejsce, gdzie mogłyby odbywać się lekcje
zaproponujesz ciekawą formę zajęć.
W zadaniu oceniana jest umiejętność przekazania informacji określonych wpoleceniu (4punkty)
oraz poprawność językowa (1 punkt).
Kryterium
Standard
Ocenianie
Punktacja
Zdający uzyskuje,
udziela, przekazuje
lub odmawia
informacji,
wyjaśnień, pozwoleń
(IV. 2 b)
Przyznajemy 1 pkt za każdą informację zgodną z poleceniem.
TREŚĆ
Nie przyznajemy punktów za przekazanie informacji, jeżeli błędy
językowe zaburzają jej zrozumienie.
0 4
Wymagamy podania informacji o udzielaniu korepetycji z języka obcego.
Inf. 1
Przykładowe poprawne odpowiedzi:
Estudiante de Polonia dará clases de polaco.
¿Quieres aprender inglés? Conmigo lo aprenderás con facilidad.
Wymagamy podania informacji o posiadanych kwalifikacjach.
Inf. 2
Przykładowe poprawne odpowiedzi:
Tengo el certificado FCE.
Tengo experiencia en enseñar polaco a extranjeros.
Wymagamy podania nazwy miejsca, gdzie będą odbywać się zajęcia.
Inf. 3
Przykładowe poprawne odpowiedzi:
Las clases serán en mi casa.
Puedo dar clases en casa del estudiante.
Wymagamy podania co najmniej jednej formy/metody, która ma zachęcić do uczestnictwa
w zajęciach.
Inf. 4
Przykładowe poprawne odpowiedzi:
En las clases vamos a ver películas en versión original.
En mis clases probarás los platos típicos polacos.
Zdający poprawnie
stosuje środki
leksykalno-
gramatyczne,
adekwatnie do ich
funkcji
(III. 2 e)
1 pkt - błędy stanowiące do 25% liczby wszystkich wyrazów
0 pkt - błędy stanowiące powyżej 25% liczby wyrazów
POPRAWNOŚĆ
JĘZYKOWA
Jeżeli zdający uzyskał mniej niż 3 punkty za treść, otrzymuje
0 punktów w kryterium poprawności językowej niezależnie
od liczby błędów w pracy.
0 1
Strona 4 z 6
Zadanie 8.
Zaprosiłeś/łaś na święta Bożego Narodzenia koleżankę z Hiszpanii. Napisz do niej list, w którym:
wyrazisz zadowolenie z jej przyjazdu i obiecasz powiadomić o tym fakcie wspólnych znajomych
(Inf.1a; Inf.1b)
przedstawisz jedną z polskich tradycji świątecznych i zapytasz o sposób obchodzenia świąt
Bożego Narodzenia w Hiszpanii (Inf. 2a; Inf. 2b)
przekażesz informacje na temat typowej pogody w Polsce zimą i doradzisz zabranie właściwej
odzieży (Inf. 3a; Inf. 3b)
poprosisz o podanie godziny przylotu i zapewnisz o Twojej obecności na lotnisku. (Inf. 4a; Inf. 4b)
W zadaniu oceniana jest umiejętność przekazania informacji (4 punkty), forma (2 punkty), bogactwo językowe
(2 punkty) oraz poprawność językowa (2 punkty).
Kryterium
Standard
Ocenianie
Punktacja
TREŚĆ
Zdający uzyskuje,
udziela, przekazuje
lub odmawia
informacji,
wyjaśnień, pozwoleń
(IV. 2 b)
Informacje w liście są dwuczęściowe. Za każdą informację
(„kropkę”) przyznajemy:
1 pkt, jeżeli zdający przekazał w liście obydwie jej części
0,5 pkt, jeżeli zdający przekazał tylko jedną część
0 pkt, jeżeli brakuje obydwu części informacji.
0 4
Nie przyznajemy punktów za przekazanie informacji, jeżeli błędy
językowe zaburzają jej zrozumienie.
Wymagamy wyrażenia radości z przyjazdu koleżanki.
Inf. 1a
Przykładowe poprawne odpowiedzi:
Me alegro mucho de que vengas a visitarme estas Navidades.
Estoy contentísimo de que pasemos la Navidad juntos en mi casa.
Wymagamy wyrażenia zapewnienia o powiadomieniu wspólnych znajomych o wizycie
koleżanki.
Inf. 1b
Przykładowe poprawne odpowiedzi:
Voy a avisar a nuestros amigos de tu llegada.
Mañana voy a llamar a Marta y Paulina para decirles que vas a pasar la Navidad con
nosotros.
Wymagamy przedstawienia co najmniej jednej polskiej tradycji związanej z okresem
Bożego Narodzenia.
Inf. 2a
Przykładowe poprawne odpowiedzi:
En Polonia tenemos la tradición de preparar 12 platos para la cena de Nochebuena.
En Nochebuena cantamos villancicos y nos entregamos regalos.
Wymagamy zapytania o sposób obchodzenia świąt Bożego Narodzenia w Hiszpanii.
Inf. 2b
Przykładowe poprawne odpowiedzi:
¿Y cómo celebráis la Navidad en España?
Y vosotros, ¿también os entregáis regalos y cantáis villancicos?
Inf. 3a
Wymagamy podania przynajmniej jednej cechy pogody typowej dla polskiej zimy.
Przykładowe poprawne odpowiedzi:
En esta época del año en Polonia hace mucho frío.
Durante los días de Navidad va a nevar mucho.
Wymagamy podania co najmniej jednej nazwy ciepłej garderoby lub ogólnego określenia
ciepłego ubrania.
Inf. 3b
Przykładowe poprawne odpowiedzi:
No te olvides de traer ropa de mucho abrigo.
Debes llevar contigo jersey, guantes y bufanda.
Strona 5 z 6
Zgłoś jeśli naruszono regulamin