Konspekt_drewno.doc

(38 KB) Pobierz
Tomasz Świerkosz

 

 

KONSPEKT LEKCJI TECHNIKI

 

Prowadzący : Tomasz Świerkosz

Temat jednostki metodycznej: Właściwości drewna

Temat lekcji Łączenie elementów drewnianych- rodzaje , zastosowanie.

 

Cele:

Dydaktyczny:

-poznawczy

·         znajomość różnych rodzajów łączeń elementów drewnianych

·         znajomość czynności wstępnych przed łączeniem

·         znajomość zastosowania odpowiednich łączeń w praktyce

·         znajomość zasad BHP

 

-kształcący

·         umiejętność rozróżniania różnych sposobów połączeń elementów drewnianych

·         umiejętność przygotowania stanowiska pracy do jajęć praktycznych

·         umiejętność prostego wykonania połączeń 2 elementów drzewnych

·         umiejętność posługiwania się narzędziami do obróbki drewna

Wychowawczy:

Znajomość regulaminu pracowni technicznej

Umiejętność współdziałania w grupie

Staranność  wykonania pracy

Dbałość o porządek i ład na swoim stanowisku pracy

 

Metody stosowane przy przeprowadzaniu lekcji:

Metoda oparta na słowie (referat, opis)

Metoda oparta na obserwacji(pokaz)

Metoda oparta na działaniu(zajęcia praktyczne w grupach, łączenie elementów drewnianych przez zbijanie , klejenie wkręcanie, nakładanie

 

Środki dydaktyczne:

Tablica i magnesy

Plansze przedstawiające czynności wstępne

Prace starszych uczniów wykonane na podobnych zajęciach

Proste narzędzia używane przy obróbce drewna

Materiał potrzebny do pracy(deseczki, gwoździe, młotek, świder, wkręty, klej, dłuto)

Warsztaty(stanowiska do praktycznego wykonania zaplanowanej pracy,

OGNIWO

CZYNNOŚĆ NAUCZYCIELA

CZYNNOŚĆ UCZNIA

ŚRODKI DDAKTYCZNE

CZAS

1. Stworzenie ładu zewnętrznego i wewnętrznego

Czynności administracyjne

 

Przypomnienie zasad BHP

 

Podział uczniów na grupy

Powitanie

Uczniowie przypominają o przestrzeganiu regulaminu pracowni technicznej

Uczniowie dzielą się na grupy

 

10 min.

2. Poznanie faktów i opracowanie nowego materiału

Przypomnienie wiadomości z ostatniej lekcji

Podanie i zanotowanie tematu nowej lekcji

 

 

Wyjaśnienie konieczności  zapoznania się z różnymi sposobami łączenia drewna, w różnych sytuacjach

 

Omówienie i podanie warunków poprawnego połączenia  elementów drewnianych.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Omówienie poszczególnych rodzajów łączeń

-na gwoździe

-na czopy

-na nakładkę

-na zwidłowanie

-na wpust

 

 

Uczniowie przypominają rodzaje drewna

Przygotowują narzędzia

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Uczniowie notują warunki:

-dokładne dopasowanie do siebie powierzchni na miejscach łączeń

-dopasowanie drewna o podobnej twardości

-łączenie odpowiednich stron(prawą z prawą , lewej z lewej)

-podobny stopień wysuszenia drewna

-w momencie łączenia dociskanie do siebie czyści łączonych

 

uczniowie oglądają przykłady tych poleceń na planszach oraz gotowych eksponatach

Młotek, świder,

dłuto pilnik

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Plansza

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Plansze, prace gotowe

25 min

3. Kształtowanie pojęć

Utrwalenie nowo  poznanych pojęć

 

 

 

 

 

Padanie zastosowania tych sposobów w praktyce

 

Uczniowie powtarzają jakie sposoby łączenia drewna były przedstawione na tych zajęciach

 

Podanie własnych przykładów np.:.

(zbijanie, desek, skręcanie mebli, łączenie pólek na kołki, czopowanie przy robieniu drabinki na kwiaty, wykonanie karmnika dla ptaków

 

5 min.

4. wiązanie teorii z praktyką

Przydzielenie grupie odpowiednich zadań

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Przypomnienie zasad BHP podczas wykonywania prac, korygowanie prac uczniów  i kontrola

Uczniowie otrzymują po dwie deseczki, każde grupa ma je połączyć odpowiednim sposobem; uczniowie opracowują plan wykonania pracy w oparciu o zasady podane wcześniej

 

Uczniowie wykonują swoje zadania

Deseczki, gwoździe, wkręty, klej, młotek , klej, świder

10 min.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

20 min

5. Kształtowanie umiejętności i nawyków

Przypomnienie  o dbałości i ładzie  oraz porządku na stanowiskach prac, ostrożne posługiwanie się narzędziami, poszanowanie narzędzi

Uczniowie po skończonej pracy sprzątają swoje stanowiska, narzędziowy chowa narzędzia do szaf

 

5 min.


 


6. Utrwalenie wiadomości

Zalecenie sprawności dokładności wykonanej pracy

Uczniowie sprawdzają czy połączone elementy są sztywne

 

5 min.

7. Kontrola i ocena

Sprawdzenie prac i ocena

Prezentacja swoich prac, przekazanie swoich wniosków i spostrzeżeń nauczyciela

 

10 min.

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin