spotk_z_jezem.pdf
(
345 KB
)
Pobierz
Retoryka w szkole – rzut oka na doświadczenia zagraniczne
Przedszkole.
Moje 4 lata
S
CENARIUSZE LEKCJI
S
POTKANIE Z
JEŻEM
–
M
ARIA
Ł
ATA
Czesław Cyrański
SPOTKANIE Z JEŻEM
ZABAWY PLASTYCZNO-MUZYCZNE
Maria Łata
Cele:
−
poszerzenie wiadomości na temat środowiska naturalnego (zwierzęta zapadające w sen zimowy, wy-
gląd jeża, jego sposób poruszania się i odżywiania, przygotowanie się do zimy),
−
tworzenie kompozycji z materiału przyrodniczego,
−
doskonalenie umiejętności słuchania ze zrozumieniem i wypowiadania się na temat wiersza i piosenki,
−
kształcenie umiejętności reagowania umownym gestem i ruchem na muzykę i sygnały dźwiękowe.
Metody pracy:
pogadanka, opis, pokaz, obserwacja, działania praktyczne, zabawy muzyczno-ruchowe.
Formy pracy:
indywidualne, zbiorowe.
Środki dydaktyczne:
sprzęt audio i płyta CD „Moje 3 i 4 lata. Zajęcia muzyczno-ruchowe”, wyd. MAC
Edukacja (nagranie piosenki „Jeżyk” - muz. i sł. T. Wójcik), sylweta lub zabawka przedstawiająca jeża,
tekst wiersza Czesława Janczarskiego pt. „Miś”, ilustracje w książce „Moje 3 lata” str. 9, instrument,
ziemniaki obgotowane w łupinie (surowe są szorstkie i twarde), zapałki bez łebków lub patyczki, pod-
kładki, ziarna ziela angielskiego, jesienne liście, obręcze.
Przebieg zajęć
1. Słuchanie piosenki „Jeżyk” z wykorzystaniem sylwety lub maskotki. Oglądanie
ilustracji w książce
„
Moje 3 lata str. 9
”
. Rozmowa o treści piosenki.
•
O jakim zwierzęciu opowiada piosenka?
•
Jak wygląda jeż?
2. Pogadanka o jeżu (na podstawie: A. Wajrak i N. S. Fernandez „Zwierzaki Wajraka, czyli co żyje obok
ciebie”, Znak, Kraków 2002).
więcej na stronie internetowej
http://www.mac.pl/
Przedszkole.
Moje 4 lata
S
CENARIUSZE LEKCJI
S
POTKANIE Z
JEŻEM
–
M
ARIA
Ł
ATA
Czesław Cyrański
Nauczycielka opowiada dzieciom, że jeże to bardzo pożyteczne zwierzęta, ponieważ zjadają gąsieni-
ce i ślimaki, które są szkodnikami (podjadają uprawiane w ogrodach rośliny). Żywią się także owa-
dami, dżdżownicami, myszami, grzybami i owocami. Na poszukiwanie pożywienia jeże wyruszają w
nocy. Najwięcej jedzą w sierpniu i we wrześniu, zanim zapadną w sen zimowy. Pod gałęziami albo
korzeniami jeże przygotowują sobie sypialnię - wciągają dużo suchych liści, traw i mchów. Przesy-
piają całą zimę i budzą się dopiero w kwietniu.
Jeży nie wolno łapać i trzymać w domu, ponieważ bardzo wówczas cierpią.
3. Słuchanie wiersza Czesława Janczarskiego pt. „Miś” ilustrowanego obrazkami przedstawiającymi
zwierzęta, o których jest mowa w tekście.
Siedział miś pod sosną, mruczał
i zwierzęta tak pouczał:
„Idzie zima, sen zimowy
jest krzepiący, smaczny, zdrowy”.
Ten słuchał, ów słuchał,
śpią zwierzęta na poduchach.
Miś położył łeb na łapie,
w legowisku ciepłym chrapie.
Jeż w kotlince śpi niebożę,
borsuk usnął w ciemnej norze,
ziewnął szczerze - już śpi smacznie,
wkrótce pewnie chrapać zacznie...
Żaby w mule śpią, w strumyku.
Chudy komar już nie bzyka,
w starym dębie śpi w szczelinie.
Zbudzi się, gdy zima minie.
Dzieci na podstawie wiersza wymieniają razem z panią zwierzęta, które zapadają w sen zimowy.
więcej na stronie internetowej
http://www.mac.pl/
Przedszkole.
Moje 4 lata
S
CENARIUSZE LEKCJI
S
POTKANIE Z
JEŻEM
–
M
ARIA
Ł
ATA
Czesław Cyrański
4. Zabawa przy muzyce - reakcja na tonację niską i wysoką.
•
Melodia w tonacji niskiej - dzieci próbują naśladować ruchem misie szukające miejsca do snu.
•
Melodia w tonacji wysokiej - komary szukają miejsca do snu.
5. Nauczycielka proponuje wykonanie jeża z ziemniaka i zapałek. Dzieci obserwują, jak nauczycielka ro-
bi jeża, następnie każde wykonuje swoją pracę z pomocą pani.
•
Kładzie na podkładce połowę ziemniaka obgotowanego w łupinie płaską stroną do dołu.
•
Wciska zapałki w ziemniak, tworząc kolce. Następnie robi oczy i nosek z ziela angielskiego.
•
Po wykonaniu zadania ustawia figurkę na suchych liściach (wystawka).
6. Zabawa ruchowa przy muzyce
Każdy jeż ma swoją kryjówkę
:
•
Na podłodze leżą rozłożone obręcze i liście (papierowe lub naturalne, ale nie wysuszone).
•
Dzieci-jeże szukają sobie kryjówki (obręcze) i zapamiętują, którą wybrały.
•
Gra muzyka - jeże wychodzą z ukrycia i biegają po sali, szukając liści.
•
Przerwa w muzyce - jeże wracają do norek z liśćmi.
Zabawę powtarzamy 2-3 razy.
7. Zabawa relaksacyjna - przy muzyce relaksacyjnej jeże zwijają się w kłębek i zapadają w sen zimowy.
więcej na stronie internetowej
http://www.mac.pl/
Przedszkole.
Moje 4 lata
S
CENARIUSZE LEKCJI
S
POTKANIE Z
JEŻEM
–
M
ARIA
Ł
ATA
Czesław Cyrański
Co robią jeże? Spróbuj je naśladować.
więcej na stronie internetowej
http://www.mac.pl/
Plik z chomika:
e_pasjonatka
Inne pliki z tego folderu:
Inne w domu, inne w przedszkolu.doc
(32 KB)
Program edukacji ekologicznej SUPER POLECAM.doc
(120 KB)
RODZINNY FESTYN SPORTOWY.doc
(49 KB)
ludowe zwyczaje wielkanocne.doc
(86 KB)
Historia kartek świątecznych, opłatka, choinki, pasterka.doc
(34 KB)
Inne foldery tego chomika:
alfabet
bajki i słuchowiska
gry edukacyjne, prezentacje multimedialne
historyjki obrazkowe
ilustrowane książeczki
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin