Marketing - ściąga 2.doc

(81 KB) Pobierz

CECHY RYNKU PRZEDSIĘBIORSTW
mn. liczba nab.,więksi nabywcy,bliskie związki pomiędzy dost. i nab., geogr. koncentr. nab.,popyt indukowany, nieelast. popyt,fluktuacje popytu, prof. char. zakupów,



CYKL ŻYCIA, FAZY, RYSUNEK
 

 

 

 

 

 

 

OMÓW. POSZCZ. FAZ CYKLU ŻYCIA

Wprowadzenie–powolny wzrost sprzedaży prod. w miarę jego wprow. na rynek, brak zysków,wysokie koszta

Wzrost–szybka akcept. prod. przez rynek i poprawa efektywności,

Dojrzałość–wolny wzrostu sprzed. prod., uzyskanie akcept. przez większość pot. nabywców, zyski stabilne/malej., konieczność nakładów mark. na obronę prod. przed konk.
Spadek – okres znacznego spadku sprzedaży i zysków
STRAT. STOS. W POSZCZ. FAZACH
FAZA WZROSTU-dosk. jakości prod. i zapewnienie coraz lepszej stylistyki, wprow. nowych modeli i prod. uzupeł.,wchodzenie na nowe segmenty rynku,zwiększenie dost. prod. i wchodzenie w nowe kanały dystryb.,zmiana rekl. z budującej świad. na kształtującą nastawienie kl.,
obniża się cenę, aby przyciągnąć następną gr. kupujących, rozszerzanie całego rynku,maksym. stopy opan. rynku, budowa wyrazist. wizer. marki, tworzenie lojaln. względem marki.
FAZA DOJRZAŁOŚCI
Modyfikacja rynkurozsz. rynku na prod. swojej marki
Modyfikacja produktu–stymul. sprzed. poprzez mody fi. cech prod.
FAZA SCHYŁKOWA
wzrost inwest. przeds., wycofywanie się z działalności poprzez jak najkorzystniejsze rozdysp. aktywów

WYBÓR STRATEGII CENOWEJ
przetrwanie,maks. zysk bieżący, maks. przychód bieżący,maks. wzr. sprzed., zbier. śmietanki, strat. najwyższ. jakoś.
CZYNN. WPŁYW. NA WRAŻL. CEN.
ef. war. unikatowej,ef. Świadom. istn. substyt,efekt trudnego porówn., efekt glob. wydatków,efekt końc. pożytku, efekt podzielonych wydatków, efekt utopionych pieniędzy,efekt relacji jakości do ceny, efekt zapasów
METODY USTALANIA CEN
Met. narzutu na koszty, Met. docelowego zysku, Met. postrzeganej wartości, Met. Naśladownictwa
RÓŻNICOWANIE CEN, RABATY I UPUSTY, DYSKRYMINACJA CENOWA
Rabaty – obniżenie ceny dla nabywców szybko regulujących należności – musi być przyznany wszystkim nabywcom spełniającym to kryterium. Służy poprawie płynności finansowej.
Rabaty ilościowe – obniżki ceny dla nabywców kupujących większe ilości. Zachęcają klientów do zakupów większej ilości produktu.
Rabaty funkcjonalne (handlowe) – oferowane przez producenta przedstawicielom kanałów dystrybucji, jeśli wykonują pewne funkcje, tj.: sprzedaż, magazynowanie, prowadzenie dokumentacji.
Rabaty sezonowe – redukcja ceny poza sezonem.
Upusty – inne redukcje cenowe
Dyskryminacja cenowa-różne gr. kl. płacą za ten sam prod. różne ceny, ten sam prod. rozne opak. rozna nazwa, rozna godzina sezon rozna cena.

HIERARCHIA PRODUKTÓW
Każdy prod. jest pow. z innymi. Hierar. rozciąga się od podst. potrz. do przedmiotów ją zaspokajających.
MARKA, DEFINICJE, ZNACZENIA
Znak towarowy(marka)-nazwa, termin, symbol, napis, wzór albo ich kombinacja, kompozycja kolorystyczna, melodia wykorzysta. w celu odróżni. prod. od prod. konk.
Logo znaku towarowego-niewerbalna część zn. tow., tworzona przez symbole, figury geom., specyf. kształt liter i cyfr, kolory, melodie i inne.
Znak handlowy-znak tow. zastrzeż. pr. Marka indywidualna-wyróżnienie oddziel. znakami poszcz. rodz. prod.
Marka rodzinna-znakowanie wspólną marką wszystkich dóbr i usług lub poszczególnych rodzin produktów.
Znaczenia:
cechy,korzyści,wartości,kultura, osobowość,użytkownik
ASORTYMENT
Asort. Produktów-wszystkie linie prod. oraz konkretnych wyrobów ofer. nabywcom przez producentów.
Asort. Szeroki-wiele linii produktów
Asort. wąskiwiele linii prod., ale w niewielkim stopniu,
Asort.głęboki–wiele poz. w linii. wiele artyk. różn. się fasonem, kolorem, rozmiarami, dodatkami, ceną i innymi. Asort. Płytki-wiele poz. w linii, wiele artykułów, ale niewielka różnica
KANAŁY MARK. NA RYNKU DÓBR KONSUMP. PRZEMYSŁOWYCH
Kanały marketingowe-zbiór wzajemnie zależnych od siebie organizacji współuczestn. w procesie dostarczania prod. do użytk. lub kons.
Liczba szczebli w kanale
kanał zeroszczeblowybezp.kanał mark., składa się z produc. sprzed. bezp. finalnemu nabywcy,
kanał jednoszczeblowyjeden pośrednik, którym jest detalista,
kanał dwuszczeblowy-2 pośredników,
kanał trójszczeblowy-3 pośredników,
Funkcje market. uczestników kanał:
info.zbieranie i przekaz. Info. uzyskanych z badań mark. dot. potencj. i bieżących nabywców, konk.
promocjarozwój i przekaz. przekonyw. info. na temat oferty w celu przyciągnięcia nabywców,
negocjacjepróba zawarcia końcowego porozum. dot. ceny i itp.
zamówienia – przekaz. producentowi informacji o intencjach zakupu,
finansowanie–przej. i alokacja fundusz
podejmowanie ryzykapodejm. ryzyka związan.z funkcją kanału,
fizyczne władaniemagazyn. i przemieszczanie prod. fiz. we wszystkich stadiach procesu wytw. do odb. finalnych,
płatności – regul. przez kupuj. płatno.
prawo własności

1

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin