CECHY RYNKU PRZEDSIĘBIORSTWmn. liczba nab.,więksi nabywcy,bliskie związki pomiędzy dost. i nab., geogr. koncentr. nab.,popyt indukowany, nieelast. popyt,fluktuacje popytu, prof. char. zakupów,
CYKL ŻYCIA, FAZY, RYSUNEK
OMÓW. POSZCZ. FAZ CYKLU ŻYCIA
Wprowadzenie–powolny wzrost sprzedaży prod. w miarę jego wprow. na rynek, brak zysków,wysokie koszta
Wzrost–szybka akcept. prod. przez rynek i poprawa efektywności,
Dojrzałość–wolny wzrostu sprzed. prod., uzyskanie akcept. przez większość pot. nabywców, zyski stabilne/malej., konieczność nakładów mark. na obronę prod. przed konk.Spadek – okres znacznego spadku sprzedaży i zyskówSTRAT. STOS. W POSZCZ. FAZACHFAZA WZROSTU-dosk. jakości prod. i zapewnienie coraz lepszej stylistyki, wprow. nowych modeli i prod. uzupeł.,wchodzenie na nowe segmenty rynku,zwiększenie dost. prod. i wchodzenie w nowe kanały dystryb.,zmiana rekl. z budującej świad. na kształtującą nastawienie kl.,obniża się cenę, aby przyciągnąć następną gr. kupujących, rozszerzanie całego rynku,maksym. stopy opan. rynku, budowa wyrazist. wizer. marki, tworzenie lojaln. względem marki.FAZA DOJRZAŁOŚCI Modyfikacja rynku–rozsz. rynku na prod. swojej markiModyfikacja produktu–stymul. sprzed. poprzez mody fi. cech prod.FAZA SCHYŁKOWAwzrost inwest. przeds., wycofywanie się z działalności poprzez jak najkorzystniejsze rozdysp. aktywów
WYBÓR STRATEGII CENOWEJprzetrwanie,maks. zysk bieżący, maks. przychód bieżący,maks. wzr. sprzed., zbier. śmietanki, strat. najwyższ. jakoś.CZYNN. WPŁYW. NA WRAŻL. CEN.ef. war. unikatowej,ef. Świadom. istn. substyt,efekt trudnego porówn., efekt glob. wydatków,efekt końc. pożytku, efekt podzielonych wydatków, efekt utopionych pieniędzy,efekt relacji jakości do ceny, efekt zapasówMETODY USTALANIA CENMet. narzutu na koszty, Met. docelowego zysku, Met. postrzeganej wartości, Met. NaśladownictwaRÓŻNICOWANIE CEN, RABATY I UPUSTY, DYSKRYMINACJA CENOWARabaty – obniżenie ceny dla nabywców szybko regulujących należności – musi być przyznany wszystkim nabywcom spełniającym to kryterium. Służy poprawie płynności finansowej.Rabaty ilościowe – obniżki ceny dla nabywców kupujących większe ilości. Zachęcają klientów do zakupów większej ilości produktu.Rabaty funkcjonalne (handlowe) – oferowane przez producenta przedstawicielom kanałów dystrybucji, jeśli wykonują pewne funkcje, tj.: sprzedaż, magazynowanie, prowadzenie dokumentacji.Rabaty sezonowe – redukcja ceny poza sezonem.Upusty – inne redukcje cenoweDyskryminacja cenowa-różne gr. kl. płacą za ten sam prod. różne ceny, ten sam prod. rozne opak. rozna nazwa, rozna godzina sezon rozna cena.
HIERARCHIA PRODUKTÓWKażdy prod. jest pow. z innymi. Hierar. rozciąga się od podst. potrz. do przedmiotów ją zaspokajających.MARKA, DEFINICJE, ZNACZENIAZnak towarowy(marka)-nazwa, termin, symbol, napis, wzór albo ich kombinacja, kompozycja kolorystyczna, melodia wykorzysta. w celu odróżni. prod. od prod. konk.Logo znaku towarowego-niewerbalna część zn. tow., tworzona przez symbole, figury geom., specyf. kształt liter i cyfr, kolory, melodie i inne. Znak handlowy-znak tow. zastrzeż. pr. Marka indywidualna-wyróżnienie oddziel. znakami poszcz. rodz. prod.Marka rodzinna-znakowanie wspólną marką wszystkich dóbr i usług lub poszczególnych rodzin produktów.Znaczenia:cechy,korzyści,wartości,kultura, osobowość,użytkownik ASORTYMENTAsort. Produktów-wszystkie linie prod. oraz konkretnych wyrobów ofer. nabywcom przez producentów.Asort. Szeroki-wiele linii produktówAsort. wąski–wiele linii prod., ale w niewielkim stopniu,Asort.głęboki–wiele poz. w linii. wiele artyk. różn. się fasonem, kolorem, rozmiarami, dodatkami, ceną i innymi. Asort. Płytki-wiele poz. w linii, wiele artykułów, ale niewielka różnicaKANAŁY MARK. NA RYNKU DÓBR KONSUMP. PRZEMYSŁOWYCHKanały marketingowe-zbiór wzajemnie zależnych od siebie organizacji współuczestn. w procesie dostarczania prod. do użytk. lub kons.Liczba szczebli w kanalekanał zeroszczeblowy–bezp.kanał mark., składa się z produc. sprzed. bezp. finalnemu nabywcy,kanał jednoszczeblowy–jeden pośrednik, którym jest detalista,kanał dwuszczeblowy-2 pośredników,kanał trójszczeblowy-3 pośredników,Funkcje market. uczestników kanał:info.–zbieranie i przekaz. Info. uzyskanych z badań mark. dot. potencj. i bieżących nabywców, konk.promocja–rozwój i przekaz. przekonyw. info. na temat oferty w celu przyciągnięcia nabywców,negocjacje–próba zawarcia końcowego porozum. dot. ceny i itp.zamówienia – przekaz. producentowi informacji o intencjach zakupu,finansowanie–przej. i alokacja funduszpodejmowanie ryzyka–podejm. ryzyka związan.z funkcją kanału,fizyczne władanie–magazyn. i przemieszczanie prod. fiz. we wszystkich stadiach procesu wytw. do odb. finalnych,płatności – regul. przez kupuj. płatno.prawo własności
1
AlexN26