Magia i Miecz 008 (3-94).pdf

(7057 KB) Pobierz
226022972 UNPDF
N ew R PG O rder
Prezentuje
Magia i Miecz nr 8 (03/1994)
K O P I A
Opis :
Oto trzymacie w dłoniach ósmy już numer Magii i Miecza.
Cieszymy sie, że udało nam się zmieścić w czasie, a nawet wydać ten
numer nieco szybciej niż po zapowiadanych ostatnio
dwóch miesiącach. Dziś mamy zaszczyt przedstawić Wam... Advanced
Dungeons & Dragons! Wreszcie dociera do Was numer
w dużej części poświęcony temu sławnemu systemowi.
Przejdźmy do rzeczy. W ósemce znajdziecie obszerny artykuł,
szczegółowo opisujący historię narodzin systemu i losy jego dojrzewania.
Dowiecie się kim byli Gary Gygax i Dave Arneson. Uśmiejecie
się, gdy usłyszycie co znaczy SPOKO. Przeczytacie o me¬
chanice gdy rządzących nią zasadach. Ale to nie wszystko.
Info :
Jeśli spodobała ci się ta książka, po 24h koniecznie kup ją w
najbliższym sklepie z grami RPG bądź przez internet. Dajmy zarobić
polskim wydawnictwom, by te mogły dalej wypuszczać kolejne
podręczniki dla naszej przyjemności.
Poszukujemy osób, które posiadają skaner i chcą go użyć, które mają
tylko książki i udostępnią je nam, które będą skanowały swe podręczniki,
są chętne do pomocy przy obróbce oraz OCR’owaniu, a także wspomogą
Nas dotacją. Jeśli jesteś jedną z takich osób, napisz do Nas :
newrpgorder@gmail.com.
Informacje o Release’ie :
Źródło, Skan, Korekta.....: bcmone0
OCR, Skład..........................: harfista
Efekt końcowy...................: harfista
Liczba stron.................................: 83
Rozdzielczość.............: 2440x3400
Wydawnictwo............................: MAG
Format..........................................: pdf
Rok wydania..............................: 1994
Data release’u.............: 2009.09.07
226022972.014.png 226022972.015.png
K O P I A
226022972.016.png
zapraszają miłośników fantastyki, gier fabu­
larnych i strategicznych, którzy spędzają lipiec
w Warszawie na:
K O P I A
Szczegółowych informacji można zasięgnąć w sekre­
tariacie Klubu "Stodoła". Warszawa, ul. Batorego 10.
tel. 25-86-25 (w godz. 10-16) lub w redakcji MiM.
Karnety w cenie 150.000 zł (cały lipiec) lub 50.000 zł
(dowolny tydzień lipca) do nabycia w sekretariacie Klubu.
ZNIŻKI DLA MISTRZÓW GRY
Archiwalne numery MiM jeszcze do kupienia!
• od poniedziałku do piątku sala do gry
w godz. 11-22
• nocne sesje w piątek do 4 rano
• spotkania z pisarzami
• goście z redakcji MiM
• promocyjna sprzedaż MiM, książek,
gier importowanych
• pokazowe gry bitewne i RPG
• konkursy na scenariusz przygody, opowiadanie
fantasy, malowanie figurek
• warsztaty dla autorów scenariuszy RPG,
kurs malowania figurek
• wiele innych atrakcji
226022972.017.png 226022972.001.png 226022972.002.png 226022972.003.png 226022972.004.png 226022972.005.png 226022972.006.png 226022972.007.png 226022972.008.png 226022972.009.png
K O P I A
pek. Nota bene pułapek, mamy też coś i na ten temat. Piotr Min­
cberg tak długo się nad tym zastanawiał, aż wymyślił w miarę
rozsądny podział wszystkich pułapek na odpowiednie kategorie,
1 tak oto dowiedzieliśmy się, co to jest zapadnia i jaka jest jej
konstrukcja, jak bardzo jest skuteczna i kto z reguły w nią wpada
oraz w jaki sposób ją konserwować, by mechanizm nie zardze­
wiał i działał samoczynnie. Powiedzcie szczerze sami, czy zasta­
nawialiście się kiedykolwiek, jak wygląda mechanizm spustowy
pułapki, której ofiarą padliście? Albo czy Wasz drużynowy zło­
dziej zamiast rzucać bezmyślnie kostkami, wytężał kiedyś swą
mózgownicę nad sposobem rozbrojenia pułapki? Oj, coś mi mówi,
że raczej rzadko. Piotrek pomyślał i małe co nie co na Ten temat
napisał. Dodatkowo, choć tym razem z innej beczki, zamieścił
swoje opracowanie historyczne dotyczące zagadki runów. Runy,
jak się okazuje były dawien dawno temu alfabetem pewnego ta­
jemniczego pisma. No proszę, a podobno to Tolkien je wymyślił...
Nie zabraknie i w tym numerze artykułu traktującego o mrocz-
nych czasach średniowiecza. Każdy wie, że podstawową bronią
rycerza był miecz, ale przecież jego rynsztunek bojowy nie ogra-
niczał się tylko do miecza. Trudno sobie wyobrazić rycerza, któ­
ry dłubie sobie w zębach mieczem, prawda? Dużo bardziej wy­
godny w użyciu byłby na przykład puginał. Albo kord. Albo już
choćby i tasak.
Słów parę do Mistrzów Gry. Tym razem mamy dla Was sce-
nariusz-do AD&D (oczywiście!) - po raz pierwszy w naszym piś-
mie, ale nie ostatni. „Oczy Smoka", gdyż tak brzmi jego tytuł, to
pierwsza, wprowadzająca część kampanii, której kolejne dwa od­
cinki (dużo dłuższe) ukażą się w następnych numerach.
Kryształowcy! Nie zapomnieliśmy i o Was. W poprzednim nu­
merze potraktowaliśmy Was nieco po macoszemu, zamieszcza-
jąc jedynie kilka poświęconych Kryształom stron. Cóż. jeśli po
przeczytaniu tekstów opiewających chwałę AD&D nie zmienicie
frontu, to znajdziecie w ósemce sporo upragnionych informacji.
Nauczycie się nowych, potężnych czarów oraz wreszcie będzie­
cie mogli uczciwie wylosować skarby. Ponadto, dzięki życzliwoś­
ci Artura będziecie mogli zagrać w w/w przygodę, bowiem poś­
więcił on swój cenny czas na dorobienie do scenariusza wersji
KC (czyli Kryształy Czasu, oczywiście).
Na koniec parę uwag dla prenumeratorów. Nic nie wysyłamy za
zaliczeniem pocztowym, gdyż zdarzyło już się nam parę zwrotów.
Wszyscy jesteście w naszej bazie danych i o nic się nie martwcie,
nie zapomnimy o Was. Przyjmujemy zgłoszenia tylko na blankie­
tach wyciętych z naszego pisma! Ponadto - ludzie, błagamy Was -
wypisujcie blankiety literami DRUKOWANYMI; grafolog kosz­
tuje, a przecież nie wypada nam przekręcać Waszych nazwisk.
W numerze 9 MiM powtórka z Warhammera. Będziecie mog-
li przeczytać kilka artykułów wprost z magazynu White Dwarf
Będą także przygody, które powinny zadowolić nawet wybred­
nyh Zabójców Trolli.
Dziękuję i do usłyszenia!
(hunter)
SPIS TREŚCI:
LISTY
2
PISMO
POŚWIĘCONE
GROM
FABULARNYM
I STRATEGICZNYM
KLUBY
3
TOP SECRET W MiM
4
ALMANACH MISTRZA GRY
7
DUŻO ARTYKUŁÓW...
ADVANCED DUNGEONS&DRAGONS:
OPIS SYSTEMU
32
Redaguje zespół: Rafał Gałecki, Artur Marciniak,
Jarosław Musiał, Jacek Rodek,
Darosław J. Toruń, Wojciech Zalewski
Stale współpracują: Jacek Brzeziński, Tomasz
Kołodziejczak, Artur Szyndler
Wydawca: MAG s.c.
Adres korespondencyjny:
Jacek Rodek, MAG, 00-657 Warszawa
Plac Konstytucji 5/10
DODATKI
36
RÓŻNE TYTUŁY
37
ŚWIATY AD&D
38
SCENARIUSZ „OCZY SMOKA"
46
KRYSZTAŁY CZASU
LOSOWANIE SKARBÓW
53
CZARY - KRĄG III i IV
60
KLAN STRATEGÓW
72
Witajcie
Oto trzymacie w dłoniach ósmy już numer Magii i Miecza.
Cieszymy sie, że udało nam się zmieścić w czasie, a nawet wy¬
dać ten numer nieco szybciej niż po zapowiadanych ostatnio
dwóch miesiącach. Dziś mamy zaszczyt przedstawić Wam... Ad¬
vanced Dungeons & Dragons! Wreszcie dociera do Was numer
w dużej części poświęcony temu sławnemu systemowi.
Przejdźmy do rzeczy. W ósemce znajdziecie obszerny artykuł,
szczegółowo opisujący historię narodzin systemu i losy jego doj¬
rzewania. Dowiecie się kim byli Gary Gygax i Dave Arneson. Uś-
miejecie się, gdy usłyszycie co znaczy SPOKO. Przeczytacie o me¬
chanice gdy rządzących nią zasadach. Ale to nie wszystko. Za¬
pewne nie każdy z Was wie, AD&D posiada w zanadrzu całe
mnóstwo światów do wyboru, do koloru - co kto lubi. DARK
SUN czyli świat dla wytrwałych (dosłownie); RAVENLOFT, coś
wielbicieli horroru; DRAGONLANCE, czyli amoki, smoki
i jeszcze raz smoki; SPELLJAMMER - prawdziwa space opera;
i wiele innych. Zaprezentowane są one przez dwójkę całkiem zdol¬
nych autorów. Tenże autorski duet odwalił leż kawał niezłej robo¬
ty, sporządzając wieeelką listę tytułów wszelkich wydań podręczni¬
ków i akcesoriów funkcjonujących obecnie na rynku zachodnim.
AD&D jest bodaj najbardziej rozbudowanym systemem RPG. Op¬
rócz kilku podręczników podstawowych, opisów światów i licz¬
nych bestiariuszy, istnieją podręczniki wprowadzające rozwinięcia
poszczególnych profesji, rozszerzenia do ras itp. W lakonicznej for¬
mie spróbuję Wam to przybliżyć artykuł Maćka Kocuja.
W Almanachu Mistrza Gry znajdziecie parę prawdziwych pe¬
rełek. Ciekawostką jest tekst Kuby Żurka, drążący dość wnikli¬
wie temat artefaktów i reliktów. Czy w ogóle zdajecie sobie spra¬
wę, na czym polega zasadnicza różnica. między tymi przedmiota¬
mi? A może myślicie że możecie je bezkarnie kolekcjonować,
zdobywając po parę sztuk w każdej przygodzie? Ha – spróbujcie
zagrać na Fletni Pana. Ciekawe co powie na to Wasz Mistrz;
tym bardziej, jeśli jest Waszym wrogiem - a czy jest nim napraw¬
dę, czy tylko tak się Wam wydaje - o tym dowiecie się z opraco¬
wania Darka Paszkowskiego. Tekst Dariusza powinien skutecz¬
nie pohamować Wasz krwiożerczy instynkt, wyzwalający się cza¬
sem u niektórych graczy na dźwięk tego niewinnego z pozoru
słowa: „zginąłeś". Przecież w końcu MG też jest człowiekiem
i mógłby się okazać nawet całkiem sympatyczny, gdybyście tylko
pomogli mu czasem, zamiast „rozwalać" cały scenariusz, zjadli¬
wie przy tym rechocząc. Złośliwa grupa graczy może przysporzyć
prowadzącemu naprawdę wielu kłopotów, zwłaszcza jeśli bohate¬
rowie mają złe charaktery. Ten z kolei problem porusza Kiro
w swoim krótkim eseju. Jeżeli drużyna zażyna każdego, kogo tyl¬
ko na drodze napotka a spokojną i cichą wieś grabi ludność
gwałci wedle preferencji), morduje i na koniec pali wszystko, co
zostało - chyba coś jest nie w porządku i coś z tym należałoby
zrobić. Właśnie tylko co? Może spróbować zająć czymś drużynę
a może uniemożliwić jej takie zachowanie, po prostu zamykając
w labiryncie niezamieszkanym przez nikogo, za to pełnym puła¬
226022972.010.png
Cześć!
Chciałbym jeszcze raz przypomnieć jakie warunki należy spełnić, żeby otrzymać
od nas odpowiedź. Po pierwsze, dołączcie do listu zaadresowaną do siebie pustą
kopertę z naklejonym znaczkiem. Czasem jednak, nawet jeśli wasze pytania
zostaną poparte odpowiednią kopertą, mogą pozostać bez odpowiedzi indywidu­
alnej. Po prostu te pytania, które powtarzają się najczęściej, drukowane są w piś­
mie i tutaj znajdziecie odpowiedzi. Podobnie, list od nas raczej nie nadejdzie w
przypadkach, kiedy poprosicie o odpowiedź na pytania typu: kiedy ukaże się
następny numer?, co w nim będzie? itp. Nie przysyłajcie do nas próśb o opisy gier,
czy dodatków albo o wysłanie wam gier zagranicznych. Nie udostępniamy również
adresów osób prywatnych.
Jeżeli wasz list zawiera pytania do Artura Szyndlera, zaznaczcie to na kopercie,
tych listów nie otwieramy i przekazujemy je bezpośrednio autorowi Kryształów
Czasu, więc pytania do nas przyślijcie w oddzielnych listach.
Kolejna, niezbyt przyjemna sprawa to fakt, że zmuszeni jesteśmy zaprzestać
wysyłania czasopisma za zaliczeniem pocztowym. Wiele osób zamówiło pismo
w ten sposób i później nie odbierało go z poczty, co niestety narażało nas na
znaczne koszty. Tak więc w chwili obecnej jedyny sposób, by nas kupić to prenu­
merata lub poszukiwania w kioskach i sklepach.
No dobra, dość tych smutków, popatrzmy co też przyniósł listonosz?
produkcji, a na razie zastanawiamy się nad
kilkoma
związanymi
z figurkami
K O P I A
pomysłami.
Jak na dzisiaj to chyba wszystko, miłego
czytania następnych stron życzy
Artur Marciniak.
...Zamówiłem polską edycję Warhammera
jakieś dwa miesiące temu. a do tej pory nie
otrzymałem żadnej wiadomości, ani potwier­
dzenia wpłaty. W kioskach od bardzo dawna
nie widziałem waszego pisma z nową nazwą...
Krzysztof Górka. Wałbrzych
Jak wielokrotnie powtarzaliśmy, zamówie­
nie na Warhammera ma charakter subskryp­
cji; osoby, które wpłaciły pieniądze dostaną
grę zaraz po jej wydrukowaniu, co, jak przy­
puszczam, oznacza już niezbyt długi okres
oczekiwania. Gra jest w końcowej fazie op­
racowywania i wkrótce powinna ujrzeć
światło dzienne. Żadna z osób, która wpłaciła
do nas pieniądze w normalny sposób, nie
otrzymała potwierdzenia wpłaty - tego po
prostu nie robimy. Piszemy tylko do tych
osób, które błędnie wypełniły blankiet wpłat
lub co do których mamy pewne wątpliwości.
Zdarzają się przypadki, że do redakcji przy­
chodził blankiety wpłaty z wypisaną sumą.
rodzajem zamówienia, natomiast bez stempla
pocztowego. Takie zamówienie oczywiście
nie jest dla nas wiążące, ponieważ nie mamy
żadnej gwarancji, że pieniądze rzeczywiście
na konto wpłynęły. Naprawdę, ludzie, myśl­
cie trochę przy wypełnianiu tych cholernych
druczków, a jeżeli nie wiecie, jak to zrobić -
spytajcie rodziców czy panienkę z pocz­
towego okienka. Właśnie po to tam siedzi.
Swoje zamówienia piszcie starannie. Szaloną
radość sprawiają nam zamówienia, na któ­
rych brak jest kodu pocztowego osoby za­
mawiającej, jej nazwisko da się odczytać na
kilkanaście różnych sposobów, a nazwa
miejscowości lub ulicy ukryte są w zamazach
rozlanego długopisu. I co z tym potem zro­
bić, gdzie słać rzecz, która kosztowała delik­
wenta 240.000 złotych?
klient otrzymujący, lak jak ja. prenumeratę,
powinien dostawać nowe numery zanim ukażą
się w kiosku...
Lista osób poszukujących partnerów
do gier:
Wojciech Modelski, Opole
No. oczywiście, w pełni zgadzam się z wy­
rażonym w liście stanowiskiem, ma ono jed­
nak niestety jedną, wielką wadę. Jest nie­
możliwe do urzeczywistnienia, przy czym
chęci redakcji nic do tego nie mają. Ruch
otrzymuje nowe numery wcześniej od nas i w
ciągu trzech dni rozprowadza je po kraju.
W czasie tych trzech dni my również wysy­
łamy prenumeratę. Reszta zależy od poczty.
Na zarzut, że ukazujemy się w kioskach
wcześniej, niż do niektórych docierają nu­
mery zaprenumerowane nie znajduję słów
odpowiedzi.
...czy blankiet zamieszczony w nr 7 jest nadal
aktualny? Chodzi mi o cenę gry i o możliwość
jej nabycia....
Karol Grzegorczyk, Sandomierz
Każdy blankiet wpłaty jest ważny, jednak
znacznie ułatwia nam sprawę nadsyłanie za­
mówień na najnowszych druczkach. W ten
sposób unikacie możliwości zamówienia za
nieaktualną już cenę. Jak do tej pory sytua­
cja taka się nie wydarzyła, ale w przyszłości
wszystko jest możliwe.
Napłynęło do nas sporo listów z pytania­
mi dotyczącymi gry Andrzeja Sapkowskiego,
którą opublikowaliśmy w poprzednim nu­
merze. Oto fragment jednego z listów:
...W systemie nie podano informacji na lemat
zdobywania doświadczenia lub awansu na
wyższy poziom...
Faktycznie, tych informacji nie ma w grze.
ale nie jest to naszym niedopatrzeniem. Gra
ukaże się w pełnej wersji jako normalna
książka. Podanych w niej zostanie wiele in­
formacji, które nie znalazły się w wersji opu­
blikowanej w piśmie. Wynikło to z faktu, że
Andrzej napisał swój system sądząc, że gra­
cze po rozegraniu dwóch, trzech przygód
"przesiądą" się do innego systemu. Dał się
jednak namówić na jego uzupełnienie i myś­
lę, że w czasie wakacji lub tuż po nich będzie
można kupić nowe, pełne wydanie tej gry.
...Od dłuższego czasu poszukuję figurek do
Warhammera. W Poznaniu nigdzie nie mogę
ich dostać...
Od pewnego czasu zawiesiliśmy produkcję
figurek. W obecnej chwili dostępne są prak­
tycznie jedynie w niektórych sklepach w War­
szawie. Być może. gdy rynek będzie bardziej
chłonny zdecydujemy się na ponowne podjęcie
Krzysztof Leśniewicz (15 lat)
ul. Połczyńska 6/6 (os. Zachód)
78-400 Szczecinek
Jestem zafascynowany grami RPG. nie
mam doświadczenia, jestem całkowicie
zielony. Proszę wszystkich, którzy chcieliby
mnie czegoś nauczyć o koniaki.
Dominik Kemer
ul. Rydygiera 28c/9l
87-100 Toruń
Piotr Świecki
ul. Baczyńskiego 1 A/43
14-202 Iława
Łukasz Mierzwiak (16 lat)
Brzozowa 1/21
41-506 Chorzów Batory
Maciej Zagańczyk
ul. Piotrkowska 152 m.6
Łódź
tel. 36-24-46
Poszukuję kontaktu z graczami z Półwyspu
Helskiego:
Jerzy Ciszewski
ul. Przybyszewskiego 4a/l
84- 150 Hel
Maciej Broniarz
ul. Budowlana 1/21
96-100 Skierniewice
tel. 35-19 (po 16.00)
Poszukujemy partnerów do gry z terenu
Skarżyska-Kamiennej. Posiadamy Warham­
mera i Cyberpunka.
ul. Krucza 11
tel. 51-43-84, prosić Alberta
Nasza nieobecność w kioskach pod nową
nazwą to nic dziwnego, ponieważ mimo
wszystko ukazujemy się pod nazwą starą, je­
dynie ze zmienioną winietą. Poza tym nap­
rawdę jesteśmy dostępni. Jeżeli jednak mimo
to pozostaniemy nieuchwytni jak nasmaro­
wany tłuszczem ork. zawsze pozostaje jeszcze
prenumerata.
Skoro już jesteśmy przy tym wdzięcznym
lemacie, drążmy go dalej.
...przechodziłem wczoraj koło kiosku Ruchu
i z ciekawości zajrzałem przez szybę, widzę -
leży sobie nowy numer Magii i Miecza. (...)
Bardzo mi zależy na MiM. dlatego jak was
zobaczyłem w jakimś podrzędnym kiosku, to
chyba się na was obraziłem. Uważam, że
Tomasz Szwedowicz
36-602 Oświęcim
ul. Olszewskiego 38/8
Aleksander Dreczka
os. Stare Sady 618
98-300 Wieluń
tel.67-64
Michał Wajzer (16 lat)
ul. Kołobrzeska 21 m. 18
10-431 Olsztyn
2
innymi,
226022972.011.png 226022972.012.png 226022972.013.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin