Koncepcja społeczeństwa informacyjnego D. Bella.pdf

(244 KB) Pobierz
społeczeństwo informacyjne, determinizm technologiczny,
społeczeństwo informacyjne, determinizm technologiczny,
technokratyzm
ZDZISŁAW DOBROWOLSKI
Instytut Informacji Naukowej i Studiów Bibliologicznych, UW
KONCEPCJA SPOŁECZEŃSTWA INFORMACYJNEGO
DANIELA BELLA
Daniel Bell jest najbardziej znaczącym teoretykiem „społeczeństwa postindustrialnego”, terminu,
którego używał zamiennie ze „społeczeństwem informacyjnym”. Uważa, że mamy do czynienia z tą
formacją wtedy, gdy zatrudnienie w usługach i innych zawodach związanych z informacją zaczyna
przeważać nad pracą w przemyśle i rolnictwie. Koncepcja Bella opiera się na założeniu, że przejście do
tej nowej formacji społecznej jest nieuchronne i wymuszone przez postęp technologii. Identyfikuje
społeczeństwo informacyjne z takimi zjawiskami, jak : rozwój technologii komunikacyjnej i
informacyjnej, ekonomizacja wiedzy i wzrost zatrudnienia w zawodach informacyjnych. Bell jednak
podkreśla, że jego teoria społeczeństwa postindustrialnego nie jest projekcją ani ekstrapolacją
istniejących trendów, ale tworzeniem zasad nowej formacji społecznej. Jego krytycy zarzucają mu
technokratyzm i chęć ustanowienia nowej, „neutralnej” klasy profesjonalistów informacji.
1. WSTĘP
Nikt nie wywarł większego wpływu na koncepcję społeczeństwa informacyjnego niż
amerykański socjolog Daniel Bell (Webster, 2002, s.14). Tworząc ją w latach 60. i 70.
poprzedniego stulecia Bell odpowiedział na potrzebę określenia kierunku współczesnych
przemian. Pokazał też drogę, na którą wejście zapewniło Stanom Zjednoczonym długi okres
wzrostu i dobrobytu. Wielkim korporacjom dał pewność wyboru właściwej strategii.
Ogromną nośność propagandową tez Bella zapewnili jego zdolni popularyzatorzy - z Alvinem
Tofflerem (Toffler, 1980) i Johnem Naisbittem (Naisbitt, 1982) na czele. Innym źródłem
sukcesu Bella była promocja nowej klasy - profesjonalistów informacji. Objął nią
intelektualistów, wykładowców wyższych uczelni, menedżerów, urzędników, nauczycieli i
dziennikarzy, a więc amerykańskie elity opiniotwórcze. Twierdził, że zajmą najwyższe
miejsce w hierarchii społecznej, że ich wiedza będzie się liczyła bardziej niż kapitał. Nic więc
dziwnego, że uznały one tezy Bella za swoje i zajęły się ich masową popularyzacją. Już
dawno nie było teorii społecznej lansowanej w mediach z takim zacięciem.
Koncepcja społeczeństwa informacyjnego, jeżeli nie jest ideologią w tradycyjnym
tego słowa rozumieniu, ma podobne do niej ambicje. Jej popularyzacja została oparta jednak
nie na masowym ruchu społecznym, ale na propagandzie w mediach. Była ona skuteczna,
ponieważ społeczeństwo informacyjne przedstawiano jako kolejną fazę rozwoju
społeczeństwa dobrobytu, z której korzyści mieli odnieść wszyscy. Była koncepcją szybkiego
wzrostu opartego na rozwoju nauki i technologii informacyjnej. Bell głosił triumf nauki,
komputeryzacji i racjonalnego zarządzania, zapowiadając, że będą miały decydujący wpływ
na powstanie nowego postindustrialnego świata - odwoływał się więc do wartości nie
budzących większych kontrowersji. Jego program można nazwać filozofią społeczną dla
każdego, filozofią z gruntu optymistyczną i utylitarną.
Od czasu wydania głośnej książki The Coming of Post-industrial Society ,
podstawowego wykładu koncepcji Bella, minęło w zeszłym roku trzydzieści lat (Bell, 1973) 1 .
Bell postawił w niej swą sławną tezę o nadejściu nowej formacji - społeczeństwa
postindustrialnego. Ta okrągła rocznica skłania więc do refleksji, zwłaszcza, że tezy Bella
wywarły poważny wpływ na wszystkich związanych z informacją (jakże mogło być inaczej?),
którzy, jeśli szukają szerszego społecznego kontekstu dla swoich prac, to niemal zawsze
właśnie w koncepcji społeczeństwa informacyjnego. Koncepcja ta stała się, nie bez wpływu
samego Bella, dominującą metaforą współczesnego świata. Trzeba pamiętać, że chociaż Bell
częściej używał innej metafory, a więc „społeczeństwa postindustrialnego”, to w istocie
uważał ją za synonim „społeczeństwa informacyjnego” (Webster, 2002, s. 114).
2. TEZY BELLA
Bell stawia w swojej książce tezę, że Ameryka w latach sześćdziesiątych XX wieku
zaczyna przechodzić od fazy przemysłowej do fazy poprzemysłowej 2 . W społeczeństwie
postindustrialnym strategicznymi zasobami są wiedza i informacja, które pełnią podobną rolę,
co praca i kapitał w społeczeństwie przemysłowym. Zależne od rozwoju technologii
informacyjnej nowe społeczeństwo charakteryzują następujące zasady:
1) przejście od produkcji dóbr materialnych do usług;
1 Znaną krytykę książki Bella napisał Kumar (Kumar, 1978). Książki popularyzujące tezy Bella powstały
stosunkowo późno (Tofller, 1980, 1990; Naisbitt, 1982). Bella grę rzeczywistości z mitem nowoczesności
omawiali Jameson i Lyotard (Jameson, 1991; Lyotard, 1984).
2 Bell przejął tradycję racjonalizacji procesu historycznego, której początek dał Giambattista Vico (Vico, 1966).
2) kodyfikacja wiedzy teoretycznej;
3) powstanie nowej technologii intelektualnej wspierającej podejmowanie decyzji
(Bell, 1980, s. 500-501) .
Rozwój technologii informacyjnej w społeczeństwie postindustrialnym ma podobny
wpływ na zmiany społeczne, jak rozwój przemysłu w społeczeństwie industrialnym.
Teoretyczna wiedza stała się zasobem równie podstawowym, jak kapitał w społeczeństwie
przemysłowym i zapasy żywności w społeczeństwie agrarnym. Wartość dodana pracy została
zastąpiona wartością dodaną wiedzy 3 .
Konwergencja telekomunikacji i technologii komputerowej ma więc decydujący
wpływ na tworzenie się społeczeństwa informacyjnego. Przez technologię intelektualną Bell
rozumiał coś pomiędzy sztuczną inteligencją a systemem eksperckim i wierzył, że umożliwi
zarządzanie nawet najbardziej skomplikowanymi strukturami. Chciał zarządzać
społeczeństwem masowym za pomocą komputerów i odpowiedniego oprogramowania, które
tworzyć miała właśnie technologia intelektualna (Bell, 1973, s. 344).
Industrializm i postindustrializm dzieli przede wszystkim charakter innowacji
technicznych. Dawniej innowacje wynikały z praktyki gospodarczej - teraz wynikają z badań
teoretycznych (Masuda, 1980). Bell zakładał, że w świecie współczesnym, to właśnie
innowacje techniczne powodują największe zmiany społeczne. Uzależnienie społeczeństw
współczesnych od wiedzy sprawia, że zasadniczo są one społeczeństwami informacyjnymi,
zaś wymiana informacji i jej przetwarzanie stały się podstawą wszelkiej aktywności.
Dawniej wynalazcy pracowali niezależnie od świata nauki. Znakomitym tego
przykładem był Thomas Edison, wynalazca światła elektrycznego, kamery filmowej i
gramofonu, który nie był człowiekiem wykształconym. Aleksander Graham Bell, wynalazca
telefonu, nic nie wiedział o pracach Jamesa Maxwella na temat elektromagnetyzmu, podobnie
Guglielmo Marconi, wynalazca radia, miał niewielkie pojęcie o zjawiskach fizycznych, z
których korzystał.
Postęp technologiczny w społeczeństwie poprzemysłowym jest uzależniony od
rozwoju nauki. Rozwój technologii w coraz większym stopniu przypomina badania naukowe
- korzysta bowiem z ich metod i wyników. Z tego właśnie powodu pierwszym prawdziwie
nowoczesnym przemysłem współczesności był przemysł chemiczny.
Tak jak rozwinięte w wieku XX nowoczesne gałęzie przemysłu nie wyparły
przemysłu powstałego w XIX wieku, tak też postindustrializm nie zastąpi całkowicie
3 Bell zaproponował nową teorię wartości opartą na wiedzy, a nie - jak u Marksa - na pracy (Bell, 1973,, s. 190).
industrializmu - ostrzegał Bell. Postindustrializm nakłada się bowiem na poprzednie formy
produkcji i wymiany rynkowej - tworząc palimpsest. Rolnictwo nadal pozostaje ważną
dziedziną gospodarki, chociaż radykalnie zmniejszyła się liczba zatrudnionych w nim osób, a
zajęcia z nim związane utraciły dawny prestiż. Podobnie kluczowy, zarówno dzisiaj, jak i w
przeszłości, jest przemysł energetyczny, wydobycie surowców czy transport morski i lądowy.
A jednak nawet w tych tradycyjnych dziedzinach przemysłu i transportu wzrost wartości
towaru następuje dzięki wiedzy, a nie, jak to było w przeszłości, pracy włożonej w jego
wytworzenie.
Bell radykalnie zrywał z przeszłością. W związku z tym odrzucił wszelką krytykę,
która wychodzi poza przyjęty przez niego model, traktując ją jako anachroniczną i związaną z
przemijającym społeczeństwem przemysłowym. Krytycy nie pozostali mu dłużni, oskarżając
go o manipulowanie czytelnikami (Poster, 1990, s. 25). Sam Bell podkreślał, że jego teoria
nie jest projekcją lub ekstrapolacją istniejących trendów, ale zbiorem nowych zasad
organizacji życia społecznego (Bell 1989, s.164-167). Podkreślał, że zmiany społeczne
wywołane przez rewolucję informacyjną są nieuniknione. W książce Bella wiele jest tez
sprzecznych, a ona sama jest bardziej zbiorem esejów na rozmaite tematy, niż zwartą całością
(Liebowitz, 1985).
Bell różnie nazywał swoje tezy: konstrukcją analityczną, modelem, scenariuszem, ale
w gruncie rzeczy traktował swoje prognozy jako opis rzeczywistości, która już ma miejsce,
lub nieuchronnie będzie miała miejsce w niedalekiej przyszłości. Opisywane zmiany zostaną
wymuszone przez rozwój telekomunikacji, masową komputeryzację i komercjalizację
informacji, a więc zjawiska składające się na rewolucję informacyjną. Według Bella,
najważniejszą aktywnością społeczeństwa postindustrialnego jest produkcja informacji, która
pełni podobną rolę, co produkcja dóbr materialnych w społeczeństwie przemysłowym.
Technologia informacyjna prowadzi więc do transformacji społecznej. Badania nad
technologią informacyjną Bell podzielił na trzy kategorie. Z perspektywy mikro można ją
traktować jako fenomen komunikacyjny. Z perspektywy makro technologia informacyjna
tworzy podstawową infrastrukturę społeczną. Z perspektywy życia społecznego najbardziej
interesujący jest wpływ technologii informacyjnej na życie codzienne.
3. GRY SPOŁECZNE
Według Bella, społeczeństwo agrarne oparte było na grze człowieka z naturą,
społeczeństwo przemysłowe oparte było na grze ze sfabrykowanym środowiskiem, zaś
społeczeństwo postindustrialne jest grą pomiędzy ludźmi: politykiem a wyborcą,
nauczycielem a uczniem, lekarzem a pacjentem, czy pomiędzy zwolennikami odmiennych
szkół myślenia (Bell, 1973, s.126-127). Najważniejszym doświadczeniem egzystencjalnym
współczesnego człowieka stała się więc gra z innymi ludźmi i z samym sobą oraz relacje,
które temu towarzyszą. Ta gra decyduje teraz o jego losie, powodzeniu w pracy zawodowej i
w życiu osobistym, a nawet przetrwaniu. Wobec relacji międzyludzkich, walka z naturą i
produkcją zeszła na plan dalszy. Jest to sytuacja nowa, nie mająca wcześniej precedensu. O
ile gra z innymi i samym sobą zawsze była charakterystycznym zajęciem elit, to w nikłym
stopniu dotyczyła większości dawnych społeczeństw. Jedyne analogie tej nowej kondycji
człowieka można znaleźć w epoce przemysłowej, która na wielką skalę wprowadziła do życia
codziennego relacje człowieka z maszyną. Chociaż już wcześniej korzystano z rozmaitych
skomplikowanych urządzeń, z których na pierwszym miejscu postawić trzeba żaglowiec, to
relacje z maszynami przemysłowymi były o wiele intensywniejsze, bardziej skomplikowane i
powszechne. W odróżnieniu od wcześniejszych maszyn napędzanych siłą wody, wiatru i
mięśni, maszyna parowa dysponowała własną, a nie zapożyczoną energią i była od nich o
wiele wydajniejsza. Stosowanie energii do budowy coraz to nowych maszyn, w tym maszyn
produkujących maszyny, umożliwiło zbudowanie sfabrykowanego otoczenia, w którym
żyjemy.
Nasze środowisko stało się do tego stopnia sztuczne i przystosowane do naszych
potrzeb, że człowiek współczesny ma problemy przede wszystkim w relacjach z innymi
ludźmi oraz z samym sobą, a nie z naturą. W sztucznym, miejskim środowisku kontakty z
naturą zeszły bowiem na daleki plan, zaś masowa produkcja przemysłowa sprawiła, że
zdobycie niezbędnych do życia artykułów przestało być problemem. Łatwość nabywania dóbr
nie dotyczy jednak dóbr prestiżowych - tego materialnego przedłużenia gry pomiędzy ludźmi,
będącej w istocie walką o zajęcie wyższego, uprzywilejowanego miejsca w hierarchii
społecznej.
We współczesnym świecie doszło do zwielokrotnienia kontaktów między ludźmi, a
stało się tak głównie dzięki urbanizacji, rozwojowi transportu i telekomunikacji. To
zwielokrotnienie kontaktów spowodowało, że technologia informacyjna jest wykorzystywana
we wszystkich dziedzinach życia. Sprawia ona, że wszystko teraz dzieje się w czasie
rzeczywistym, że doszło do implozji przestrzeni. Zmiana skali wielkości instytucji, możliwa
Zgłoś jeśli naruszono regulamin