Finanse samorządu terytorialnego.docx

(29 KB) Pobierz

Finanse samorządu terytorialnego

Wykład 1 03.10.2012r.

Prof. UG Maria Jastrzębska

Katedra finansów – Dokumenty udostępniane

Pokój 217 środa 13:00-14:00

Literatura:

M. Jastrzębska „Finanse jednostek samorządu terytorialnego”

1.       Samorząd terytorialny w Polsce

·         Istota i cechy samorządu terytorialnego

·         Model samorządu terytorialnego w Polsce – jednostki samorządu terytorialnego

·         Funkcje samorządu terytorialnego

·         Sfery samodzielności JST

2.       Gospodarka finansowa i system finansowy JST

·         Pojęcie i zakres finansów samorządu terytorialnego (finansów samorządowych)

·         Finanse na szczeblu samorządu terytorialnego a finanse na szczeblu centralnym

·         Pojęcie i zakres gospodarki finansowej i systemu JST

·         Samodzielność finansowa JST, gwarancje samodzielności finansowej JST (EKST)

3.       Budżet i gospodarka budżetowa JST

·         Pojęcie budżetu JST i względy prawne, ekonomiczne, polityczne, organizacyjne, jego istnienia

·         Pojęcie i zakres samorządowej gospodarki budżetowej i jej zasady

·         System budżetowy na szczeblu JST

·         Formy organizacyjne samorządowej gospodarki budżetowej i pozabudżetowej

4.       Procedura budżetowa JST

·         Pojęcie procedury budżetowej i jej uwarunkowania

·         Planowanie budżetu JST

·         Uchwalanie budżetu JST

·         Wykonanie i kontrola budżetu JST

5.       Dochody JST

SAMORZĄD TERYTORIALNY W POLSCE

Sfery decentralizacji

27.05.1990r. – pierwsze wybory rady gminy

·         Władzy publicznej – władze centralne i samorządowe

 

Szczebel centralny

Szczebel JST

Organy stanowiące prawo

Sejm + senat

Gmina – Rada Gminy

Powiat – Rada Powiatu

Województwo – Sejmik Województwa

Organy wykonawcze

Prezydent, Rada Ministrów, Wojewoda

Gmina – Wójt, Burmistrz

Powiat Zarząd Powiatu

Województwo – Zarząd województwa

·         Administracji publicznej – administracja centralna i samorządowa 

Gmina – urząd gminy/miasta – wójt/burmistrz/prezydent

Powiat- starostwo powiatowe- starosta (na czele zarządu powiatu)

Województwo – urząd marszałkowski – marszałek województwa

·         Podmiotów publicznych – podsektor: rządowy, samorządowy i ubezpieczeń społecznych

Podsektor samorządowy – jednostki organizacyjne:

o        Gminy, Powiaty, Województwa (brak osobowości prawnej)

Samorządowe zakłady budżetowe

o        Samorządowe instytucje kultury

o        Samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej

(Spółki komunalne nie są podmiotami sektora finansów publicznych)

·         Zadań publicznych – zadania ogólnokrajowe, regionalne, lokalne

Zadania JST wynikają z tzw. Ustaw samorządowych (Ustawa o samorządzie gminnym 08.03.1990, Ustawa o samorządzie powiatowym 05.06.1998, Ustawa o samorządzie wojewódzkim 05.06.1998)

Zadania regionalne to zadania województw samorządowych, natomiast zadania na szczeblu powiatowym i gminnym to zadania lokalne.

·         Kompetencji – kompetencje podmiotów na szczeblu centralnym i jednostek samorządu terytorialnego wykonujących zadania publiczne

·         Majątku publicznego – majątek skarbu państwa, majątek gmin, powiatów, województw samorządowych

·         Finansów publicznych, w tym systemu budżetowego, systemu dochodów i wydatków publicznych

System administracji terenowej

W województwie mamy dualizm władzy, wojewoda jest przedstawicielem władzy centralnej w terenie.

·         Na szczeblu gminy wykonywanie zadań o charakterze publicznym powierzono radzie gminy oraz wójtowi, burmistrzowi i prezydentowi miasta.

·         Na szczeblu powiatu zadania publiczne wykonuje rada powiatu i zarząd powiatu oraz terenowe organy administracji rządowej o kompetencji szczególnej.

·         W województwie występuje dualizm władzy.

Istota samorządu terytorialnego

Samorząd terytorialny w modelu trójszczeblowym jest obligatoryjnym związkiem mieszkańców gmin powiatów i województw samorządowych utworzonym dla realizowania zadań o charakterze lokalnym przez gminy i powiaty oraz zadań o charakterze regionalnym przez województwa samorządowe, w celu zapewnienia rozwoju danego terenu i zaspokojenia potrzeb zbiorowych z zakresu użyteczności publicznej ludności owego terenu. Model trójszczeblowy funkcjonuje od roku 1999.

Miasta na prawach powiatu – np. Sopot ma status gminy, a więc władze są takie jak w gminie, ale jednostka ta ma zadania o wiele szersze. Spełnia ona również zadania Sopotu.

W modelu trójszczeblowym samorządu terytorialnego gmina jest szczeblem podstawowym, powiat – szczeblem pośrednim, a województwo – szczeblem najwyższym. Podział taki został dokonany z uwagi na zakres ich zadań.

Trójszczeblowy model samorządu terytorialnego w Polsce

 

Jednostka samorządu terytorialnego

Gmina, powiat, województwo, jako jednostka samorządu terytorialnego stanowi szczególnego rodzaju system, na który składają się następujące elementy:

ü      Obszar, który zajmuje gmina, powiat, województwo

O obszarze gminy/powiatu decyduje Rada Ministrów. O obszarze województwa decyduje Sejm odpowiednią ustawą dot. granic województwa.

ü      Mieszkańcy tworzący wspólnotę samorządową

ü      Władza – wybieralne demokratycznie organy gminy, powiatu i województwa

Funkcje samorządu terytorialnego

Wśród podstawowych funkcji samorządu terytorialnego wyróżnić należy:

·         Upodmiotowienie społeczności lokalnej i regionalnej – władze samorządowe są bliżej mieszkańców, a mieszkańcy mają wpływ na ich działania, co jednak zależy od aktywności członków społeczności samorządowej.

·         Organizowanie rozwoju społecznego poprzez realizowanie zadań np. z zakresu oświaty, kultury, sportu, ochrony zdrowia, gospodarki komunalnej i ochrony środowiska.

·         Formułowanie i realizację polityki gospodarczej na terenie danej gminy, powiatu, województwa samorządowego oraz uczestnictwo w przedsięwzięciach gospodarczych.

Nadzór nad JST

Regionalna Izba Obrachunkowa jest organem centralnym sprawującym nadzór.

·         Nadzór nad działalnością JST (wykonywaniem zadań) sprawowany jest na podstawie kryterium zgodności z prawem (legalności).

·         Organami nadzoru są prezes Rady Ministrów i wojewoda, a w zakresie spraw finansowych regionalna izba obrachunkowa.

·         Sejm może rozwiązać (na wniosek premiera) radę gminy, radę powiatu, sejmik województwa, jeżeli organ ten rażąco narusza prawo (konstytucję lub ustawy).

·         Premier może zawiesić organy JST na dwa lata i ustanowić zarząd komisaryczny. Z premierem należy uzgodnić statut gminy o liczbie powyżej 300tys. Mieszkańców oraz statut województwa.

·         Wojewoda może złożyc wniosek do premiera o odwołanie wójta, burmistrza, prezydenta miasta, zarządu powiatu, zarządu województwa, jeżeli mimo zaleceń nadzorycznych organy te nadal naruszają prawo.

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin