WYŻSZA SZKOŁA OFICERSKA WOJSK LĄDOWYCH
KPOR- 2003
Z A T W I E R D Z A M
mjr Mirosław KRZYŻOSZCZAK
...........................................
KIEROWNIK KURSU
KONSPEKT
do przeprowadzenia zajęć z Teorii i Praktyki Strzelań ze
słuchaczami KPOR d-cy kp.
TEMAT: 2/2 – PRZEZNACZENIE , BUDOWA I UŻYTKOWANIE
PRZYRZĄDÓW CELOWNICZYCH I
OBSERWACYJNYCH BWP .
por. Sławomir ŻOŁNACZ
.......................................
Kierownik grupy
W R O C Ł A W - 2003
CELE : W wyniku przeprowadzenia zajęć słuchacz potrafi :
· podać podstawowe dane taktyczno-techniczne celownika i peryskopów ;
· omówić ogólną budowę ;
· przygotować do pracy i posługiwać się celownikiem oraz peryskopami .
ZAGADNIENIA :
1. Przyrządy celownicze i obserwacyjne wozu bojowego.
2. Zasadnicze mechanizmy i urządzenia przedziału bojowego.
3. Przygotowanie celownika do pracy w dzień i w nocy, praca na mechanizmach w dzień i w nocy.
FORMA: Wykład
CZAS: 4 x 40’
MIEJSCE: Sala wykładowa nr 11
ZABEZPIECZENIA MATERIAŁOWE:
Stend UBT - 3 szt.
Foliogramy -1 kpl.
Rzutnik „LECH” - 1 szt.
1. 73mm armata gładko lufowa 2A28. Szefostwo Służby Uzbrojenia
i elektroniki. Wyd. 2 uzup. Warszawa MON, 1985 r.
2. Bojowy Wóz Piechoty BMP-765. Opis i użytkowanie. Wyd. 3 popr. i uzup. Szefostwo Służby Czołgowo - samochodowej. Warszawa, MON 1978 r.
3. Obsługiwanie uzbrojenia bojowego wozu piechoty. MON Szefostwo Służby Uzbrojenia i elektroniki. Wyd. 2 uzup. Warszawa MON, 1977 r.
4. Uzbrojenie bojowego wozu piechoty. Album. St. Plezia. Wrocław, WSOWZ, 1988 r.
· Nakazać laborantowi przygotować salę wykładową do zajęć ;
· W czasie zajęć zwrócić uwagę na bezpieczeństwo przy obsługiwaniu mechanizmów przedziału bojowego BWP ;
· Przed rozpoczęciem zajęć sprawdzić sprzęt ;
· przyjąć meldunek, sprawdzić obecność;
· podać temat i cel zajęć;
· podać zagadnienia;
Zagadnienie 1.. Przyrządy celownicze i obserwacyjne wozu bojowego
BWP-1 jest wyposażony w przyrządy celownicze i obserwacyjne do prowadzenia obserwacji w dzień i w nocy , prowadzenia celnego ognia z armaty i km PKT oraz naprowadzania na cel PPK oraz jazdy wozem bojowym .
Są to następujące urządzenia :
· celownik ( 1PN22M-2 ) ;
· przyrząd obserwacyjny dowódcy ( TKN-3B ) + reflektor
podczerwieni OU-3 GA-2
· przyrządy obserwacyjne ( peryskopy )
· noktowizor kierowcy ( TWNO-2 ) + reflektor podczerwieni FG-125
· peryskop ( TNPO-170 ) do pokonywania przeszkód wodnych przy
podniesionym falochronie .
Przyrządy optyczne przeznaczone są do :
· obserwacji pola walki ;
· wykrywania celów ;
· rozpoznawania celów ;
· określania odległości do celów i charakterystycznych punktów w
terenie ;
· pomiaru kątów poziomych i pionowych ;
· korygowania prowadzonego ognia ;
· wskazywania celów ;
· wycelowania broni w cel .
Bojowy wóz piechoty jest wyposażony w przyrządy celownicze i obserwacyjne do prowadzenia obserwacji w dzień i w nocy, prowadzenia celnego ognia z armaty i km PKT oraz naprowadzania na cel ppk i jazdy wozem. Są to następujące urządzenia:
Ø celownik 1PN22M2,
Ø przyrząd obserwacyjny dowódcy TKN-3W,
Ø przyrządy obserwacyjne (peryskopy),
Ø noktowizor kierowcy TNPO-170,
Ø przyrząd obserwacyjny kierowcy TNP-350W (do prowadzenia obserwacji podczas pokonywania przeszkód wodnych przy podniesionym falochronie).
W przedziale bojowym zamontowano celownik peryskopowy o dwóch rodzajach pracy, „Dzień" i „Noc". W położeniu „Noc" jest on odbiornikiem naturalnego promieniowania podczerwonego. Zapewnia on obserwację terenu bez konieczności podświetlania go promieniami podczerwieni za pomocą reflektora.
W przedziale dowodzenia znajduje się przyrząd obserwacyjny dowódcy wozu. Jest to dwuokularowy peryskop, za pomocą którego prowadzi się obserwację w dzień i w nocy. Źródłem oświetlenia terenu jego jest wtedy reflektor podczerwieni. W położeniu roboczym (w nocy) umocowuje się go na pokrywie włazu dowódcy. W dzień zaś przechowywany jest w specjalnej skrzynce wewnątrz wozu.
Do obserwowania drogi i terenu w czasie prowadzenia BWP nocą służy noktowizor kierowcy. Jest to dwuokularowy przyrząd peryskopowy, składający się z; peryskopu obserwacyjnego, zespołu zasilania wysokiego napięcia, reflektora z filtrem podczerwieni, jarzma z podgrzewaczem i przysłony. Można go umocować w położeniu bojowym lub marszowym. W położenie bojowe ustawia się noktowizor na miejsce środkowego przyrządu obserwacyjnego kierowcy, a w marszowe - na wsporniku znajdującym się na kadłubie przed włazem kierowcy.
Dane techniczne:
Ø typ: peryskopowy, dzienno-nocny, bez podświetlania (pasywny);
Ø marka: 1PN22M2;
Ø peryskopowość: 230 mm;
Ø kąt obserwacji poziomej: 360°;
Ø kąt obserwacji pionowej: -4° + +30°;
Ø powiększenie układu dziennego: 6x;
Ø powiększenie układu nocnego: 6,7x;
Ø pole widzenia D/N: 15°/6°;
Ø widzialność w nocy: 400 m.
Budowa:
Ø kadłub,
Ø główka,
Ø okular,
Ø mechanizm regulacji przysłony,
Ø mechanizm poprawki na temperaturę,
Ø pulpit sterowania,
Ø skala celownika,
Ø podczółek.
Celownik 1PN22M2: 1) bezpiecznik; 2) wyłącznik zespołu zasilania; 3) pokrętka filtru świetlnego; 4) mechanizm ogniskowania obiektywu nocnego; 5) pokrętka przesłony; 6) okular; 7) pokrętka potencjometru lampki oświetleniowej; 8) przycisk rodzaju pracy „DZIEŃ”; 9) lampka sygnalizacyjna zielona; 100 lampka sygnalizacyjna czerwona; 11) przycisk rodzaju pracy „NOC”; 12) pokrętka potencjometru nocnego układu optycznego; 13) podczółek; 14) rygiel podczółka; 15) pokrętło poprawki temperatury; 16) oś pokrętła poprawki temperatury; 17) oprawka lotnicza; 18) zespół podświetlania; 19) wspornik rękojeści oczyszczacza; 20) główka celownika; 21) oprawa osuszaczy; 22) obiektyw nocnego układu optycznego; 23) oprawa osuszaczy
Siatki celownika wykorzystuje się do:
Ø prowadzenie obserwacji w dzień i w nocy;
Ø określania wielkości uchyleń pocisków (wybuchów);
Ø określania odległości (za pomocą skali dalmierczej);
Ø mierzenia kątów;
Ø poprawiania ognia.
Dzienna skala celownika „BR" (przeciwpancerna) składa się ze znaków celowniczych i znaków poprawek kierunku.
Na odległość do 400 m celuje się wierzchołkami znaków celowniczych celownika 4.
Na odległość 600, 800, 1000 i 1300 m celuje się odpowiednio wierzchołkami znaków celowniczych 6, 8, 10 i 12.
Na odległość 500, 700, 900 i 1100 m celuje się odpowiednio dolnymi krawędziami znaków celowniczych 4, 6, 8 i 10. Na odległość 1300 m w temperaturze dodatniej (powyżej +10°C) celuje się dolnymi krawędziami znaków celowniczych 12, w temperaturze zerowej (od -10°C do +10°C) górnymi znakami celownika 13, a w temperaturze ujemnej (poniżej -10°C) celuje się dolnymi znakami celownika 13.
Podziałki skali poprawek kierunku (znaki na prawo i lewo od zasadniczych) służą do wprowadzenia poprawek kierunku i są naniesione co 0-05 (pięć tysięcznych).
...
misiek-08