Domanska_Olsen_Wszyscy jestesmy konstruktywistami.pdf

(181 KB) Pobierz
616761482 UNPDF
RZECZY I LUDZIE
HUMANISTYKA WOBEC MATERIALNOŚCI
Redakcja
J. Kowalewski, W. Piasek, M. Śliwa
Autorzy
P. Abriszewska, K. Abriszewski, Ł. Afeltowicz, J. Bara ski,
E. Doma ska, A. Jarzewicz, E. Klekot, A. Kle ta-Nawrocka,
A. F. Kola, J. Kowalewski, A. P. Kowalski, M. Krajewski,
A. Kucner, B. Olsen, J. J. Pawlik, W. Piasek, T. Rakowski,
P. Rodak, F. Schmidt, R. Sierocki, S. Sikora, M. Skowro ska,
M. Śliwa, M. Zawodna, B. Zielewska-Rudnicka
616761482.001.png
Recenzent
prof. dr hab. Wojciech J. Burszta
Korekta
Joanna Piasek
Korekta techniczna
Redakcja
Projekt okładki i znaku grafi cznego Colloquia Humaniorum
Piotr Korona
Publikacja dofi nansowana przez
Wydział Humanistyczny UWM w Olsztynie
Instytut Filozofii UWM w Olsztynie
Instytut Historii i Archiwistyki UMK w Toruniu
Instytut Historii i Stosunków Midzynarodowych UWM w Olsztynie
© Copyright by the Authors
Olsztyn 2008
ISBN 978-83-60636-02-2
Wydawca
Instytut Filozofii Uniwersytetu Warmi#sko-Mazurskiego w Olsztynie
Rozpowszechnianie
Instytut Filozofii Uniwersytetu Warmi#sko-Mazurskiego w Olsztynie
ul. K. Obitza 1, 10-725 Olsztyn,
tel. +48 89 523-34-89, e-mail: sekretariat-if@uwm.edu.pl
Forum Humanistyczne
www.forhum.uni.torun.pl
e-mail: forhum@uni.torun.pl
Przygotowanie komputerowe
„FIRET” Iwona i Paweł Banasiakowie
Druk i oprawa
Zakład Poligraficzny Uniwersytetu Warmi#sko-Mazurskiego w Olsztynie
EWA DOMAŃSKA, BJØRNAR OLSEN
Wszyscy jesteśmy konstruktywistami
(Odpowiedź na artykuł Jacka Kowalewskiego i Wojciecha Piaska:
W poszukiwaniu utraconej Rzeczywistości. Uwagi na marginesie
projektu «zwrotu ku rzeczom» w historiografii i archeologii )
Choć może zajmujemy nieco inne gałęzie –
siedzimy nadal na tym samym drzewie
Jacek Kowalewski 1
Dziękujemy Jackowi Kowalewskiemu i Wojciechowi Piaskowi za
uwagę poświęconą naszym tekstom dotyczącym humanistyki nie-
antropocentrycznej i powrotu do rzeczy. Jesteśmy wdzięczni za
wnikliwą polemikę podejmującą kluczowe dla toczących się obecnie
w humanistyce dyskusji dotyczących krytyki konstruktywizmu,
zwrotu ku materialności czy powrotu do rzeczy, relacji między tym,
co ludzkie i nie-ludzkie. Odpowiedź na ich polemikę sformułujemy
wokół trzech obecnych w artykule Kowalewskiego–Piaska zasadni-
czych wątków, które można zrekonstruować w sposób następujący:
1) Ewa Domańska i Bjørnar Olsen budują projekty historii nie-an-
tropocentrycznej i archeologii symetrycznej, które mają stanowić
alternatywę wobec dominujących we współczesnej humanistyce
podejść; 2) projekt historii nie-antropocentrycznej i archeologii
symetrycznej jest formą myśli anty-konstruktywistycznej i stawia się
w opozycji do kulturowego konstruktywizmu; 3) podstawą tych
projektów jest dążenie do zrzucenia brzemienia kultury (zwłaszcza
odrzucenie kultury zachodniej), tęsknota za Rzeczywistością
i nostalgia za mitycznym porządkiem kultury.
1 Fragment wiadomości emailowej od Jacka Kowalewskiego do Ewy
Domańskiej z 8 grudnia 2007.
84 Ewa Domańska, Bjørnar Olsen
* * *
Przede wszystkim chcemy podkreślić, że nasze podejścia różnią
się od siebie, dlatego w niektórych fragmentach tego tekstu będziemy
pisać o sobie w trzeciej osobie, by zindywidualizować nasze myślenie
i wskazać na aspekty zagadnień, co do których mamy odmienne
zdanie. Na początku chcielibyśmy jednak wspólnie zaznaczyć, że nie
jest naszym celem próba zbudowania nie-antropocentrycznego
paradygmatu wiedzy czy (w jej ramach) paradygmatu archeologii
symetrycznej. Zajmując się porównawczą teorią nauk humanistycz-
nych, Domańska z tej właśnie perspektywy multidyscyplinarnych
porównań tropi i analizuje zmiany, zwroty i pojawiające się we
współczesnej humanistyce (angloamerykańskiej) tendencje, dostrze-
gając, że zarówno w antropologii, archeologii, socjologii, badaniach
kulturowych, fi lozofi i itd., mniej więcej od 2000 roku ewidentnie
wzrasta zainteresowanie bytami nie-ludzkimi, materialnością, rze-
czami, oraz zagadnieniami sprawczości i performatywności
(Domańska 2007). Kowalewski–Piasek deklarują z kolei, że „rezy-
gnują ze śledzenia zjawiska «zwrotu ku rzeczom» w humanistyce
ujmowanej en bloc ”, co wynika z „różnorodnego rozumienia tej idei
w ramach odmiennych wspólnot interpretacyjnych”. Różne rozumie-
nie nie jest jednak w tym wypadku przeszkodą. Wprost przeciwnie:
rzeczy (i inne byty nie-ludzkie), podobnie jak problem sprawczości,
relacji i asocjacji, performatywności i performance’u, stały się brid-
ging concepts współczesnej humanistyki, a liczne interdyscyplinarne
konferencje skupiają przedstawicieli różnych dyscyplin rozważają-
cych globalne problemy współczesnego świata i jego przyszłości
właśnie w tych kategoriach. Jak pisze Andrew Pickering, historię
nauki zmieniają obecnie nie rewolucje naukowe, ale rewolucje tech-
nologiczne (Pickering 1994: 418) i rozpatrywanie nowych tendencji
i podejść badawczych w ramach tylko jednej dyscypliny niejedno-
krotnie przesłania cele przyświecające promującym je badaczom,
którzy mają nie tyle wymiar naukowy, ile „polityczny” (stąd często
się ostatnio mówi o performatywnym idiomie współczesnej nauki),
tj. mają zmieniać zastaną rzeczywistość i wpływać na przyszłość czy
to poprzez budowanie świadomości grup opresjonowanych (np.
włączając się w walkę o „sprawiedliwość i demokrację”: „historiogra-
fi a insurekcyjna” czy „antropologia walcząca”), czy też rozważając
zagadnienia życia jako takiego (bądź je sakralizując, bądź też wska-
Wszyscy jesteśmy konstruktywistami 85
zując na negatywne aspekty afi rmacji życia) i problemów zachowa-
nia gatunku/ów (biowładza, bioetyka, technoscience , tendencje
ekologiczne w humanistyce, interdyscyplinarne studia nad zwierzę-
tami itd.).
Olsen z kolei interesuje się powrotem to rzeczy jako tendencją
badawczą obecną we współczesnej antropologii, archeologii, bada-
niach literackich, badaniach kulturowych, fi lozofi i itd., krytykując ją
za brak zainteresowania rzeczami „jako takimi” i zmianami, jakie
mogą powodować (sprawczość w sensie Latourowskim). Pisząc
o współczesnej teorii archeologii, krytycznie odnosi się do archeolo-
gii interpretatywnej i refl eksyjnej, wskazuje na ograniczoność tych
tendencji, skupionych na symbolicznym, dyskursywnym i tekstowym
wymiarze kultury materialnej. Olsen zaznacza, że jakkolwiek używa
określenia „archeologia symetryczna”, to jednak nie stanowi ono
ważnego hasła w jego słowniku pojęć 2 . Sformułowanie to zapożyczył
z francuskiego wydania znanej książki Bruno Latoura We have never
been modern , której podtytuł brzmi: „Esej o antropologii symetrycz-
nej” ( Nous n’avons jamais été modernes. Essai d’anthropologie
symétrique , 1991). W artykule Keeping ings at Arm’s Length:
A Genealogy of Asymmetry Olsen, komentując posługiwanie się
przez archeologów tym określeniem, pisze, że powinno się rozumieć
archeologię symetryczną jako pragmatyczne pojęcie, które wyraża
próby uczynienia naszej wiedzy kompatybilną z praktyką i światem,
w którym żyjemy. Daje ono nadzieje, że jeżeli będziemy rozpatrywać
działanie nie tylko jako ludzką właściwość („działanie nie należy do
ludzi, ale do związku aktantów ”; Latour 1999: 182, podkr. B.L.), to
będziemy w stanie zbudować bardziej „sprawiedliwą” i realistyczną
wiedzę o przeszłych i współczesnych zbiorowościach ( collective )
(Olsen 2007: 586). Zaś w przygotowywanej książce In Defence of
ings , Olsen deklaruje egalitarne podejście i bardziej „symetryczny”
sposób widzenia świata. Wychodzi on z założenia, że rzeczy i ogól-
nie kultura materialna są bytami obok innych bytów, takich jak
ludzie, zwierzęta czy rośliny. Wszystkie mają materialne właściwości
i dzielą świat, który zamieszkują. W tym kontekście symetria nie
2 Jakkolwiek pojęcie „archeologii symetrycznej” ma wśród archeologów
swoich zdecydowanych zwolenników. Por.: manifest archeologii symetrycz-
nej autorstwa Christophera Witmore’a (Witmore 2007).
Zgłoś jeśli naruszono regulamin