Logopedia
Najczęściej spotykane wady wymowy u dzieci: SEPLENIENIE MIĘDZYZĘBOWESEPLENIENIE BOCZNESEPLENIENIE PROSTE = PARASYGMATYZM KAPPACYZM/GAMMACYZMMOWA BEZDŹWIĘCZNARERANIE, PARAROTACYZMNOSOWANIE
Zestaw ćwiczeń dla dziecka z wadą wymowy
Ćwiczenia języka:• Kląskanie czubkiem języka w podanym rytmie.• Dotykanie językiem poszczególnych zębów (liczenie zębów).• Przesuwanie językiem po zewnętrznej powierzchni górnych i dolnych zębów.• Wysunięty język przesuwać poziomo z jednej strony na drugą.• Wysuwać język – język wąski i szeroki.• Kierować język w kąciki ust: w prawo i w lewo.• Unosić język na górną wargę – język wąski i szeroki.• Oblizywać wargi podczas coraz szerszego otwierania.• Dotykać czubkiem na zmianę dolnych i górnych zębów przy silnie opuszczonej dolnej szczęce.• Przesuwać język po wewnętrznej stronie zębów górnych i dolnych.• Unoszenie języka w górę i w dół.• Mlaskanie czubkiem języka.Ćwiczenia warg:• Wysunąć wargi do przodu (jak przy artykulacji u), a następnie spłaszczyć kąciki do tyłu (jak przy samogłosce i).• Ułożyć dolną wargę na górną i górną na dolną • Dolną wargą zasłonić dolne zęby i górną wargą górne zęby• Zamknąć usta i przesunąć je w lewą, a potem w prawą stronę• Utrzymać ołówek między ustami• Wprawić usta w drganie (parskanie)• Ssać wargę górną potem dolną• Cmokać• Wciągać powietrze ustami zaciśniętymi• Zagwizdać parę razy na jednym tonieĆwiczenia oddechowe:• Chuchanie na zmarznięte ręce• Chłodzenie gorącej zupy na talerzu (ręce ułożone na kształt miseczki) – dmuchanie ciągłym strumieniem• Zdmuchiwanie mlecza – długo, aż spadnie ostatnie nasionko• Wypuszczanie powietrza z balonika, piłki, dętki (długie sssss)• Parskanie wargami: prr, brr...• Nadmuchiwanie baloników • Na jednym wdechu ciągnąć po dwie samogłoski np.: ao, eo, uo, ei...• Liczenie na jednym wdechu• Powtarzanie zdań szeptemĆwiczenia żuchwy:• otwieranie ust najszerzej jak możnanaprzemienne otwieranie i zamykanie ust w różnym tempie*• ruchy żuchwą w każdym kierunku*• żucie gumy*• podsuwanie dolnej wargi pod górne zęby*• chwytanie dolnymi zębami górnej wargi*• Ćwiczenia słuchu fonetycznego:• Rozpoznawanie dźwięków wytwarzanych celowo (uderzanie pałeczką w szkło, kamień, drewno itp.) • Tworzenie różnych dźwięków - odbijanie piłeczki gumowej, klaskanie, darcie papieru, lanie wody.• Szukanie ukrytego zegarka, dzwonka, pozytywki.• Rozpoznawanie głosów instrumentów.• Rozróżnianie i naśladowanie głosów: kota, kury, gęsi oraz innych zwierząt.• Wsłuchiwanie się w zdanie - wyróżnianie wyrazów (na początku zdania proste)• Układanie tyle klocków ile wyrazów.• Wydzielanie sylab w wyrazach - wyklaskiwanie.• Wydzielanie głosek w wyrazach i tworzenie z głosek nowych wyrazów.• Rozróżnianie wyrazów, które różnią się tylko jedną głoską np. bal - pal, sos - sok, los - lok, pije – bije, las – lis, kot – lot, góra-kura, rok – lok, gapa-kapa, sale-szale• Wyklaskiwanie wysłuchanego rytmu .
Zbiór wierszy do wykorzystania na zajęciach logopedycznych
Ma królik szaryłapek do pary.Ma uszka długie,jedno i drugie,jedno i drugie.Dzikie zające dziki szczaw jędza,a o Szarusiu wcale nie wiedzą.
Puf! Puf! Pociąg ruszapodroż się zaczyna.Już się koła tocząpo stalowych szynach.Jedzie pociąg, jedziemija, rzekę, lasPanie maszynisto,dokąd wieziesz nas?
Czary – mary, trudna sprawa.Czarownicy to zabawa.Ale cuda, ale cuda!Czarownicy to się uda!Wyliczanka nie z tej ziemi.Wszystko zaraz się odmieni.Sypnij tylko gwiezdny pył,jakbyś czarownikiem był.
Jestem sobie mała myszka, w każdą dziurkę wnet się wciskam i wykradam co się da, by przekąsić coś raz dwa.
Cztery łapy, nos pyzaty.Gruby brzuszek w szare łaty.I sklapnięte uszka dwajuż gotowy portret psa.
Raz stonoga każdą z nóg przekroczyła szewca próg. - Obuj nóżki, mistrzu słynny, w sto trzewików, każdą w inny.
Mruczy czajnik do herbaty, mruczy Mruczek w szare łaty, mruczy Puszek, ja – a, a, a.wszystkie Mruczki, wszystkie Puszkimruczą cicho do poduszki i kołyszą nas do snumruczą –mru – mru – mru.
Płynie wije się rzeczka Jak błyszcząca wstążeczka Tu się srebrzy, tam ginieA tam znowu wypłynie. Woda w rzece przejrzysta zimna, bystra i czysta Biegnąc mruczy i szumiAle kto ją zrozumie?
Szara myszka w szafie mieszkaa na imię ma Agnieszka.Ma w szufladzie trzy koszule,kapelusze, szelki, sznurek.Grywa w szachy, pisze wiersze,tuszem robi szlaczki pierwsze.Chętnie szynkę je i groszek,kaszę, gulasz, gruszek koszyk.
Sterczy w ścianie taki pstryczek Mały pstryczek - elektryczek Jak tym pstrykiem zrobić pstrykTo się widno robi w mig
Szumi górski potok szumi, szumi las. Szumią, szumią drzewa wakacji nadszedł czas.
Wydrukował książkę drukarz a ty w niej wierszyków szukasz. Gdy podrośniesz już troszeczkę sam przeczytasz tę bajeczkę.
Poszły kaczki na wycieczkę by nacieszyć się słoneczkiem.Szły szeregiem drogą polną, jak to kaczki strasznie wolno.Jedna kaczka niosła namiot, druga z koszem drepcze za nią.Ta parasol wielki taszczy, ta od deszczu osiem płaszczy.Reszta kaczek kosze niesie, bo być może rosa w lesie.
Szybko, zbudź się, szybko wstawaj! Szybko, szybko, stygnie kawa!Szybko, zęby myj i ręce! Szybko, światło gaś w łazience!Szybko, tata na nas czeka! Szybko, tramwaj nam ucieka!Szybko, szybko, bez hałasu! Szybko, szybko, nie ma czasu!
Moja mama - czarodziejka swym figlarnym oczkiem zerka i uśmiecha ciagle się, przy niej nigdy nie jest źle. Moja mama - czarodziejka, co figlarnym oczkiem zerka wyczaruje piękny świat, jest z czarami za pan brat.
Gdaczą kury, prosię kwiczy beczy baran wraz z owieczką Na podwórzu awantura! Tchórz Mruczkowi wypił mleczko.
Cipcip-cipcip kurki,ko-ko-ko kureczki,kuku-ryku kogucikupijże głośno,to kurczątka nam urosną.
“Ratlerek”Zarobił trzy grosze roztropny ratlerek. W skarbonce ma cztery, zbiera na rowerek.
Na plastyce farby mam,namaluję wszystko sam.Trochę wody, pędzel w rękęi maluję już sarenkę.Potem krzaczek, obok ławka,a pod drzewkiem jeszcze trawka.Cała kartka już zajęta,moja buzia uśmiechnięta.Jak tu ładnie, kolorowo,to jest proste, daje słowo.
Rysio cztery trąbki ma i na każdej pięknie gra. Na pierwszej gra :tra , tra , tra . Na drugiej gra : tru , tru , tra Na trzeciej gra : tre , tre , tra Na czwartej gra : try ,try tra. .
Nasz bałwanek, śmieszny panek Zrobię kulę. Zrobię dwie Skleję i już trzyma się! Trzecia kula - oto głowa! I figurka już gotowa! Oczy czarne - plamki dwie! Prosty nos, buzia w skos! Rózga, czapka, nieco krzywo! I - skończone nasze dzieło.
JEŻIdzie jeż, idzie jeż, Może ciebie pokłuć też! Pyta wróbel: "Panie jeżu, Co to pan ma na kołnierzu?" "Mam ja igły, ostre igły, Bo mnie wróble nie ostrzygły!" Idzie jeż, idzie jeż, Może ciebie pokłuć też! Zoczył jeża młody szczygieł: "Po co panu tyle igieł?" "Mam ja igły, ostre igły, Żeby kłuć niegrzeczne szczygły!"
SZPAKNa grabie siedzi szpak I po polsku mówi tak: - Stoi w lesie stary grab, Pod tym grabem leży drab, Leży drab, a kilka os Gryzie draba prosto w nos. Rozgniewany wstaje drab, Patrzy wkoło, widzi - grab. A na grabie siedzi szpak I po polsku mówi tak: - Stoi w lesie...
„Choinka”Wieczór zimowy sieje ciszę,jak rolnik ziarno w ziemię.Księżyc na długi spacer wyszedł.A w izbie ciepło i przyjemnie.Choinka! Na niej łańcuch długi,ciastka, cukierki i owoce,i gwiazdki – jedna obok drugiej -jak te, co świecą w mroźne noce.
Przykładowe karty pracy dla dziecka
Różnicowanie głosek r - l
Głoska sz
Głóski szumiące - łazienka
Łączenie br
Nie chcą wchodzić ci do głowyposzczególne części mowy? – „Wierszobajki...” zacznij czytać, a nie będziesz musiał pytać kiedy jakie „ż” stosować.I od błędów się uchować.„U” otwarte lub zamknięte tajemnicą jest objęte lecz nie wtedy, gdy bajeczki czytasz sobie z mej książeczki.I niestraszna jest klasówka, gdy znasz z tego zbiorku słówka...
W MOICH WIERSZACH
W moich wierszach, jak już wiecieżubr wożony jest w karecie, kret nie liczy się z porażką, a poczwarka szepcze z ważką.Ścieżki, groty, ogrodzenia zamieszkują w nich stworzenia, które wiarę wielką mają, że marzenia się ziszczają.Świat ich chrzęści i szeleści, zgrzyta w złości lub boleści, czasem grzmi też ku przestrodze, zadziwiając przy tym srodze.
WICHER I CHMURA
Uśmiechnięta patrzy chmura: wicher chucha na piechura, piecuchowi ucho chłodzi i pod strzechy chłopskie wchodzi.„Hej, wicherku! Wichrze, hola!” – zachmurzona nagle woła – „Harcuj, hulaj, lecz nie w chatce, gdzie chudzina śpi przy matce.Chory chłopczyk w kuchni kicha, trochę chlipie, ciężko wzdycha,bez uśmiechu, chudziuteńkichowa rączkę w dłoń mateńki... Patrz: chłopaczek drży ze strachu, że dom może być bez dachu,chwila tylko, a z podmuchu będzie chyba hałda puchu...Chatka licha - chroń ją brachu, a maluchom daj po ciachu, niechaj chłopi się radująi na wicher nie pomstują...”Szlocha chmurka, a on słucha ,och!... ustaje zawierucha: wicher-huncwot hańbę czuje, hen cichutko odlatujeDziś, choć trochę zawstydzony, w miechy dmucha, huśta dzwony - już nie płochy, chłodny, hardy, godzien chwały, a nie wzgardy.
ŻEBERKA ŻYRAFY
Odkąd jej szafa przygniotła żebra, mała żyrafka o pomoc żebra, ale z pomocą nikt się nie kwapi, nawet przyjaciel, ryży okapi. Na krzyk żyrafy żwawo przybiegła hiena – tyleż żarłoczna, co i przebiegła, zaś żółty tygrys mrucząc przeciągle, na ciało chorej spoglądał ciągle wyobrażając sobie co chwila żeberka z rusztu, lub choćby z grilla.
CHUDY HENIEK
Chudy Heniek chciał od Hanki, by mu upichciła grzanki, (bo sam chleb mu nie smakował, ...
jmjd