Błędy językowe.doc

(36 KB) Pobierz
Błąd językowy to nie uświadomione i niczym nie uzasadnione funkcjonalnie odstępstwo od normy językowej

Błąd językowy to nie uświadomione i niczym nie uzasadnione funkcjonalnie odstępstwo od normy językowej.

Przykładem często spotykanych błędów językowych w języku polskim są wyrażenia: poszłem (zamiast poszedłem), wzięłem (wziąłem), te okno (to okno), czy też nadużywanie poprawnego tylko w niektórych sytuacjach zwrotu na dzień dzisiejszy (dzisiaj).

Zgodnie ze starożytną jeszcze klasyfikacją opisaną przez Kwintyliana błędy językowe dzielą się na barbaryzmy i solecyzmy. Barbaryzm jest to użycie niepoprawnej formy wyrazu (np. wzięłem), solecyzm natomiast polega na połączeniu poprawnych formalnie wyrazów w niepoprawną konstrukcję składniową (np. używam długopis).

Błędy językowe używane szczególnie często, trafiają po jakimś czasie do słowników jako wyrażenia poprawne, na początku jedynie w mowie potocznej, potem także starannej. Proces ten ilustruje doskonale dokonująca się właśnie zmiana zachodząca w przypadku biernika liczby pojedynczej zaimka ta, przyjmującego w tym przypadku formę np. tę książkę (jest to forma poprawna, wzorcowa). Jednak coraz częściej spotykana forma wypiera formę wcześniejszą i niedawno poprzez wpisanie jej do słownika języka polskiego zezwolono oficjalnie na jej używanie, choć na razie tylko w mowie niestarannej, potocznej. Jednak można się spodziewać, że niedługo trafi ona także do mowy starannej. Podobny proces zachodził w dziejach każdego języka wielokrotnie.

Klasyfikacja błędów językowych

·         BŁĘDY GRAMATYCZNE

o        Błędy fleksyjne:

§         wybór niewłaściwej postaci wyrazu,

§         wybór niewłaściwego wzorca odmiany,

§         wybór niewłaściwej postaci tematu fleksyjnego,

§         wybór niewłaściwej końcówki fleksyjnej,

§         nieodmienienie wyrazu, posiadającego swój wzorzec deklinacyjny,

§         odmienienie wyrazu, któremu nie można przypisać wzorca odmiany.

o        Błędy składniowe:

§         w zakresie związku zgody,

§         w zakresie związku rządu,

§         w używaniu przyimków,

§         w zakresie używania wyrażeń przyimkowych,

§         niepoprawne skróty składniowe,

§         niepoprawne konstrukcje z imiesłowowym równoważnikiem zdania,

§         konstrukcje niepoprawne pod względem szyku,

§         zbędne zapożyczenia składniowe.

·         BŁĘDY LEKSYKALNE

o        Błędy słownikowe (wyrazowe):

§         neosemantyzacja; używanie wyrazów w niewłaściwym znaczeniu,

§         mylenie znaczeń wyrazów podobnych brzmieniowo lub morfologicznie i ich niepoprawne wymienne stosowanie,

§         posługiwanie się pleonazmami,

§         nadużywanie wyrazów modnych.

o        Błędy frazeologiczne:

§         zmiana formy frazeologizmów wskutek wymiany, redukcji lub uzupełnienia składu związku,

§         zmiana formy frazeologizmu wskutek zmiany postaci gramatycznej jednego ze składników,

§         zmiana znaczenia frazeologizmu,

§         użycie frazeologizmu w niewłaściwym kontekście, powodującym odżycie znaczenia dosłownego.

o        Błędy słowotwórcze:

§         używanie formacji zbudowanej niezgodnie z polskimi modelami słowotwórczymi,

§         zastosowanie niewłaściwego formantu,

§         wybór niewłaściwej podstawy słowotwórczej.

·         BŁĘDY FONETYCZNE

o        Niepoprawna wymowa:

§         pojedynczych głosek,

§         grup głoskowych.

o        Literowe odczytywanie wyrazów:

o        Redukcja głosek i grup głoskowych,

o        Niepoprawne akcentowanie wyrazów i form wyrazowych.

·         BŁĘDY STYLISTYCZNE (UŻYCIA)

o        Niewłaściwy dobór środków językowych w określonej wypowiedzi, niedostosowanie ich do jej funkcji:

§         używanie elementów oficjalnych w wypowiedziach potocznych,

§         używanie elementów potocznych o charakterze publicznym,

§         stylizacja językowa nie mająca uzasadnienia w treści i charakterze stylowym wypowiedzi.

o        naruszenie zasad jasności, prostoty i zwięzłości stylu:

·         BŁĘDY ZEWNĘTRZNOJEZYKOWE (ZAPISU)

o        Błędy ortograficzne:

§         używanie niewłaściwych liter i połączeń literowych w zapisie,

§         niewłaściwa pisownia łączna lub rozdzielna; także niewłaściwe użycie dywizu,

§         niewłaściwe używanie wielkich i małych liter na początku wyrazów.

o        Błędy interpunkcyjne:

§         brak właściwego znaku interpunkcyjnego (zwłaszcza przecinka),

§         zbędne użycie znaku interpunkcyjnego,

§         użycie niewłaściwego znaku interpunkcyjnego.

§          

Norma językowa jest to utrwalony i przyjęty powszechnie sposób wymawiania i zapisywania słów w danym języku. Norma językowa zmienia się w czasie i jest węwnętrznie zróżnicowana. Uwzględnia ona różnice między językiem literackim, urzędowym a dialektami czy gwarami.

Innowacja językowa to celowe odstępstwo od normy językowej w mowie bądź piśmie, popierane przez językoznawców i uznane przez nich za zasadne. Przykładem takiej innowacji w języku polskim jest dokonująca się obecnie zmiana pisowni w zapożyczonych wyrazach, np. serfowanie (zamiast surfowanie).

Uzus językowy (zwyczaj językowy) - przyjęty w danej społeczności sposób posługiwania się systemem językowym, jego jednostkami i regułami ich łączenia. Uzus jest podstawą kształtowania się normy językowej.

podstawowe funkcje języka: (jacobson)

- funkcja poznawcza - dzięki niej może być osiągnięty cel komunikatywny wypowiedzi (naszej potocznej lub literackiej), ona też pozwala odbiorcy zorientować się w temacie, w treści nam przekazywanej; utworze artystycznym jest uchwytna najłatwiej, gdy mamy do czynienia z epiką; jest funkcją wyłączną w tekstach o charakterze czysto informacyjnym lub naukowym;

- funkcja ekspresywna - dzięki niej ujawnia się, uzewnętrznia postawa "ja" mówiącego wobec przedmiotu wypowiedzi; mogą to być okrzyki czy bezpośrednie wyznania; w liryce opisowej postawa przedmiotu ujawnia się pośrednio - poprzez sposób konstruowania obrazu, np. w "Wysokich drzewach" L. Staffa czy "Stepach Akermańskich" A. Mickiewicza;

- funkcja impresywna - wywołuje ona subiektywne reakcje odbiorcy, odczucia, pobudza wyobraźnię; wołacze i apostrofy (inwokacje) rodzą takie reakcje w sposób bezpośredni, ale wypowiedź oddziaływa na odbiorcę także poprzez wartości emocjonalne czy obrazowe używanego w niej słownictwa;

- funkcja artystyczna (poetycka) - jest funkcją najbardziej złożoną; jej spełnienie polega na łącznym, świadomym i celowym posługiwaniem się wszystkimi czterema tzw. poziomami języka: poziomem fonicznym (dźwiękowym), najłatwiej uchwytnym w tekstach budowanych na formach instrumentacyjnych, poziomem leksykalnym (zasobem słownictwa), morfologicznym (formami fleksyjnymi i słowotwórczymi) oraz składniowo - intonacyjnym.

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin