Analiza treści_metody_badań_1.pdf

(400 KB) Pobierz
Analiza treści jako metoda badawcza
Analiza zawartości a
analiza treści
jako metody badawcze
mgr Magdalena Szpunar
2723823.007.png
Znaczenie analizy zawartości
Najbardziej widocznym i dostępnym
przejawem działania mediów są niesione
przezeń przekazy
Bodźcami do badania treści mediów było
zainteresowanie skutkami komunikowania,
ale także poznanie atrakcyjności mediów
dla odbiorców
2723823.008.png
Założenia analizy zawartości
Pierwsze studia zawartości zakładały, ze
treść odzwierciedla cele i wartości ich
twórców
„znaczenie” można odtworzyć lub
wywnioskować na podstawie przekazów
Odbiorcy przekazów rozumieją je tak, jak
chcieliby by je rozumieli ich twórcy
2723823.009.png
Historia analizy zawartości
Pierwociny analizy zawartości to II poł. XIX
wieku
Pełną analizę zawiera opracowanie E. Dale’a z
1933 r., dotyczące wpływu filmu na zachowania
dewiacyjne
Metodol. założenia badania treści sformułował
Lasswell w 1935 r.; on też zastosował a.z. Do
wnioskowania o zmianach społecznych w
Niemczech hitlerowskich
2723823.010.png
Definicja analizy zawartości
(ang. content analysis)
Technika badawcza służąca do
obiektywnego, systematycznego i
ilościowego opisu jawnej zawartości
przekazu /B. Berelson/
2723823.001.png 2723823.002.png 2723823.003.png 2723823.004.png 2723823.005.png 2723823.006.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin