przegld-andarmerii-nr-22011.pdf

(1276 KB) Pobierz
653405394 UNPDF
przegląd
ISSN 1898-8210
KWARTALNIK | czeRWIec 2011 | NR 2 (013)
Ewolucja
żandarmErii
str. 4
Finansowy „bicz” na przestępców str. 11 | Gdzie się szkolimy? str. 31
Funkcjonowanie rynku uzbrojenia w polsce str. 40
żandarmerii
653405394.008.png 653405394.009.png
trendy
działalność prewencyjna
i profilaktyka
Dopalacze
w puszce
Doktryna i procedury
działania policji wojskowych
NATO
str. | 14
str. | 8
Nie każdy zdaje sobie sprawę,
że spożywanie napojów
energetyzujących powoduje
efekty uboczne – zarówno
pozytywne, jak i negatywne.
Policje wojskowe państw członkowskich Sojuszu
są zróżnicowane pod względem struktur, podległości
oraz wykonywanych zadań.
doświadczenia
misje i policje wojskowe świata
Funkcjonowanie
rynku uzbrojenia
w Polsce
str. | 40
Policje wojskowe państw
skandynawskich
str. | 25
2 przegląd żandarmerii
2011/02
653405394.010.png 653405394.011.png
¢ TRENDY
przegląd
żandarmerii
Ewolucja żandarmerii
gen. bryg. dr Mirosław Rozmus................................................................... 4
Doktryna i procedury działania policji wojskowych NATO
ppłk Marek Brylonek.................................................................................... 8
czerwIec 2011 Nr 2 (013)
¢ pRawo i kRYmiNalisTYka
Finansowy „bicz” na przestępców
mjr Wojciech Kubica ...................................................................................11
Szanowni czytelnicy!
¢ DziałalNość pREwENcYjNa i pRofilakTYka
Zachęcam Państwa do
przeczytania artykułu
gen. bryg. dr. Mirosła-
wa Rozmusa na temat
„Ewolucja żandarme-
rii”. Autor postrzega
współczesną ŻW jako
wyodrębnioną i wyspecjalizowaną służbę,
wchodzącą w skład Sił Zbrojnych Rzeczypospo-
litej Polskiej. ŻW jest formacją o solidnych pod-
stawach zarówno organizacyjnych, jak i praw-
nych, z ugruntowaną pozycją nie tylko w na-
szym kraju, lecz także poza jego granicami.
Polecam również lekturę artykułu „Doktryna
i procedury działania policji wojskowych NATO”,
autorstwa ppłk. Marka Brylonka. Omawia on
zróżnicowane struktury, podległość i zadania
policji wojskowych państw członkowskich
NATO. Sojusz nie narzuca swoim członkom ści-
śle określonych zasad funkcjonowania tych for-
macji, pozostawiając autonomię w opracowy-
waniu kolejnych edycji doktryn i procedur, a tak-
że w ich ratyfikacji i implementacji.
O policjach wojskowych państw skandynaw-
skich informuje ppłk Artur Rychnowski. Z arty-
kułu wynika wniosek, że wspólnym celem tych
policji jest poprawa bezpieczeństwa w kraju
i poza jego granicami, a podstawowym zada-
niem – wpływanie na przestrzeganie prawa
przez żołnierzy oraz zapewnianie bezpieczeń-
stwa wojsk uczestniczących w operacjach mili-
tarnych.
Interesujący jest także artykuł płk. Tadeusza
Wnuka, w którym przedstawił on funkcjonowa-
nie rynku uzbrojenia w Polsce po transpozycji
do prawa krajowego dyrektywy 2009/81/WE
Parlamentu Europejskiego i Rady z 13 lipca
2009 roku.
Zachęcam Czytelników do lektury pozostałych,
równie ciekawych artykułów oraz do dzielenia
się na łamach kwartalnika swoimi przemyśle-
niami.
Dopalacze w puszce
mgr Renata Ruczyńska.............................................................................. 14
Wydarzenia traumatyczne
i ich konsekwencje psychologiczne
mgr Monika Michalska............................................................................... 17
¢ misjE i policjE wojskowE świaTa
Policje wojskowe państw skandynawskich
ppłk Artur Rochnowski............................................................................... 25
Gdzie się szkolimy?
mjr Marcin Krawczyński............................................................................. 31
¢ DoświaDczENia
Odzyskiwanie izolowanego personelu – wprowadzenie
płk Janusz Gęsior....................................................................................... 35
Funkcjonowanie rynku uzbrojenia w Polsce
płk Tadeusz Wnuk..................................................................................... 40
Dyrektor
Wojskowego Instytutu Wydawniczego:
marek Sarjusz-wolski
tel.: CA MON 845-365, 845-685; faks: 845-503
Redaktor prowadzący: ppłk rez. dr Zdzisław
Burawski tel.: CA MON 845-186,
e-mail: przeglad-sz@zbrojni.pl
Redaktor merytoryczny: mjr Grzegorz Predel
dr Jan Brzozowski tel.: CA MON 845-186
Skład i łamanie: Studio WIW
Opracowanie stylistyczne:
Katarzyna Kocoń,
Kolportaż i reklamacje:
TOPLOGISTIC
tel.: 22 3896587
faks: 22 301 8661
email: biuro@toplogistic.pl
www.toplogistic.pl
Zdjęcie na okładce: KG ŻW
Druk: Interak Drukarnia sp. z o.o., Czarnków
Konsultanci :
– z ŻW ppłk dr Piotr Płonka, ppłk Marcin Wiącek,
– ze Szkoły Głównej Policji płk rez. dr hab.
Benedykt Wiśniewski
„Przegląd Żandarmerii” ukazuje się od czerwca 2008 roku
Od 1 stycznia 2011 r. korespondencję do Gazety Internetowej Wojskowego Instytutu Wydawniczego
prosimy kierować na adres: portal@zbrojni.pl
Aleje Jerozolimskie 97, 00-909 Warszawa, tel.: CA MON 845 365, +4822 6845365,
+4822 6845685, www.polska-zbrojna.pl, e-mail: sekretariat@zbrojni.pl
płk rez. dr inż
Zdzisław Burawski
redaktor prowadzący
Treści numeru są dostępne na stronie internetowej www.polska-zbrojna.pl
2011/01
przegląd żandarmerii 3
653405394.001.png 653405394.002.png 653405394.003.png 653405394.004.png 653405394.005.png
trendy Nowe wyzwania
ggen. bryg. dr
mIrosław rozmus
Komendant Główny
Żandarmerii wojskowej
żandarmerii
współczesna Żandarmeria wojskowa, jako wyodrębniona
i wyspecjalizowana służba wchodząca w skład sił zbrojnych
rzeczypospolitej polskiej, jest formacją o solidnych podstawach
zarówno organizacyjnych, jak i prawnych, z ugruntowaną pozycją
nie tylko w naszym kraju, lecz także poza jego granicami.
W okresie ponad dwudziestu
lat istnienia formacji zmie-
niał się nieco jej charakter
i zadania, lecz rola sprowa-
dzała się zawsze do zapewniania wsparcia
policyjnego wojsk operacyjnych. Porów-
nując funkcję Żandarmerii Wojskowej
w Siłach Zbrojnych RP z funkcją Policji
w społeczeństwie, nie sposób zaprzeczyć,
że obie są przeznaczone do zapewniania
bezpieczeństwa ludzi oraz do utrzymywa-
nia porządku publicznego. Zasadnicza
różnica leży we właściwości tej pierwszej,
określonej w ustawie o ŻW i wojskowych
organach porządkowych. Swoje zadania
Żandarmeria Wojskowa wykonuje bowiem
na rzecz Sił Zbrojnych RP, przede wszyst-
kim jednak służących w nich żołnierzy.
Kształt ŻW i jej elastyczny charakter po-
zwalają na dostosowanie tej formacji do
nowych warunków funkcjonowania
w bezkolizyjny sposób. Mam na myśli po-
godzenie nadrzędnego celu, którym jest
zapewnienie skuteczności działania, z in-
teresami służących w niej żołnierzy.
Istotne zmiany
Istotnym aspektem w tym zakresie jest
wprowadzenie zmian organizacyjno-struk-
turalnych. Na początku bieżącego roku za-
kończono proces przekształcania placówek
ŻW z samodzielnych jednostek w zamiej-
scowe komórki organizacyjne oddziałów
oraz przeformowanie części placówek
w wydziały w celu skutecznego zabezpie-
czania ćwiczących wojsk w ośrodku szko-
lenia poligonowegona poligonach.
W związku ze zmianami dyslokacji jed-
4 przegląd żandarmerii
2011/02
Ewolucja
653405394.006.png
nostek Sił Zbrojnych RP jako komendant główny
podjąłem decyzję o skoncentrowaniu potencjału ŻW
zgodnie z operacyjnym rozmieszczeniem wojsk.
I tak z dziesięciu terenowych oddziałów pozostało
sześć: w Warszawie, Bydgoszczy, Elblągu, Krakowie,
Szczecinie i Żaganiu, mających teraz większe obsza-
ry odpowiedzialności terytorialnej. Oddziały
w Gdyni, Lublinie, Poznaniu i Wrocławiu będą prze-
formowane w wydziały i podporządkowane wymie-
nionym oddziałom. W strukturach formacji pozosta-
ną dwa oddziały specjalne: w Warszawie i Mińsku
Mazowieckim oraz centrum szkolenia i oddział za-
bezpieczenia. Z gliwickiego oddziału specjalnego
powstanie nowa jednostka Wojsk Specjalnych, a je-
go dotychczasowe zadania – w tym udział w wypeł-
nianiu międzynarodowych zobowiązań – przejmie
Oddział Specjalny ŻW w Mińsku Mazowieckim,
który zostanie znacznie wzmocniony.
Zmiany w rozmieszczeniu jednostek ŻW z jed-
nej strony zapewnią lepsze funkcjonowanie naszej
formacji na terenie kraju. Z drugiej jednak oznacza-
ją dla wielu żołnierzy naszej formacji konieczność
dyspozycyjności. Jest to jedno z wymagań stawia-
nych żandarmom. Kapitałem naszej formacji są
świetnie wyszkoleni i zaangażowani ludzie.
Dokonując zmian organizacyjnych, nie można tego
potencjału roztrwonić. Dlatego każdemu z żołnie-
rzy proponujemy objęcie nowego stanowiska, jed-
nak nie w każdym przypadku w dotychczasowym
miejscu pełnienia służby.
Przewartościowanie zadań
Dostosowanie rozmieszczenia jednostek ŻW do
miejsca dyslokacji jednostek Sił Zbrojnych RP to
najbardziej widoczny, lecz niejedyny aspekt trans-
formacji. Aby formacja była skuteczniejsza, a jej po-
tencjał lepiej wykorzystywany, musi nastąpić rów-
nież przewartościowanie w odniesieniu do realizo-
wanych zadań. Duży nacisk zawsze kładliśmy na
profilaktykę. Nasza formacja ma w tej dziedzinie
spore możliwości, a to, w jaki sposób są one wyko-
rzystywane, zależy w dużej mierze od dowódców
jednostek. Poza tym jako jedyna skutecznie docie-
ra z programami profilaktycznymi do w pewnym
sensie zamkniętego środowiska wojskowego.
Podejmowane przez ŻW od wielu lat systematycz-
ne działania z zakresu przeciwdziałania negatyw-
nym zjawiskom w siłach zbrojnych przyniosły i na-
dal przynoszą efekty w postaci ciągłego zmniejsza-
nia się liczby przestępstw popełnianych przez żoł-
nierzy. Działania te muszą być kontynuowane. Nie
chodzi bowiem o suche statystyki, nie są nam po-
trzebne, lecz o to, by stosowane działania profilak-
tyczne prowadziły do sytuacji, w której problem na-
ruszeń prawa i dyscypliny w wojsku przestanie ist-
nieć. Formy i metody działań profilaktycznych bę-
dą oczywiście podlegać ciągłej modyfikacji, by jak
najlepiej docierać do żołnierzy i przeciwdziałać no-
wym, pojawiającym się zagrożeniom.
zawężenie właściwości przedmiotowej
Ze względu na zawieszenie obowiązkowej służ-
by wojskowej z koszar zniknęli żołnierze służby za-
sadniczej, co przekłada się na mniejszą liczbę drob-
nych wykroczeń, także z obszaru tzw. przestępczo-
ści uciążliwej. Faktem jest, że właśnie żołnierze służ-
by zasadniczej dopuszczali się wielu przestępstw sa-
mowolnych oddaleń. Również przeważająca więk-
szość przypadków naruszeń przepisów ustawy
o przeciwdziałaniu narkomanii była udziałem żoł-
nierzy zasadniczej służby wojskowej. Do obserwo-
wanego na przestrzeni ostatnich dwóch lat zmniej-
szenia liczby prowadzonych przez ŻW postępowań
przygotowawczych przyczyniły się jednak głównie
zmiany ustawowe. Nowelizacja kodeksu postępowa-
nia karnego w 2009 roku ograniczyła właściwość
sądów wojskowych w sprawach dotyczących prze-
stępstw pospolitych, wykroczeń oraz przestępstw
i wykroczeń skarbowych wobec żołnierzy pełnią-
cych czynną służbę wojskową oraz pracowników
wojska. W konsekwencji nastąpiło także istotne za-
wężenie właściwości przedmiotowej ŻW. Analizy
wskazują jednak, że więcej jest skomplikowanych,
wielowątkowych postępowań, które niejednokrotnie
angażują prowadzącego w dużo większym stopniu.
Rzeczywistość zmusza żołnierzy ŻW do ciągłego
podnoszenia kwalifikacji i pogłębiania wiedzy,
a wykonywanie czynności w ramach wspomnianych
postępowań zabiera o wiele więcej czasu. Ponadto
można zaobserwować nową prawidłowość. Otóż pro-
kuratury powszechne, obarczone sprawami dotyczą-
cymi żołnierzy, w wyniku wspomnianej wcześniej
zmiany właściwości sądów wojskowych skompliko-
wane czynności, a nawet prowadzenie całego postę-
powania coraz częściej powierzają ŻW. To oczywi-
ście nobilituje, skoro nie tylko wojskowi prokurato-
2011/02
przegląd żandarmerii 5
653405394.007.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin