Raport-Prawa-Perswazji.pdf

(226 KB) Pobierz
Microsoft Word - Raport dla PROFEO.doc
87535363.004.png
Niedoceniane prawa perswazji – dr Artur Lewandowski
Witaj,
Wyobraź sobie, że właśnie teraz siedzisz sobie wygodnie w Twoim ulubionym fotelu i
trzymasz w ręku dwa zdjęcia. Praktycznie identyczne. Oba przedstawiają dokładnie to
samo:
egzotyczną plażę w przyjemnie ciepłym kraju, na którą zamierzasz zabrać Twoich
bliskich...
Na obu widzisz dokładnie to samo:
niebo, morze, roześmianych ludzi, drzewa, piasek, leżaki oraz kosze plażowe...
Pomiędzy zdjęciami istnieje tylko jedna, pozornie drobna różnica: Pierwsze z nich jest
czarno-białe. Drugie z nich jest kolorowe.
Przypuśćmy, że właśnie w tej chwili masz je oba dokładnie przed swoimi oczami…
Które z nich silniej przemawia do Twojej wyobraźni, potężnie uruchamiając narastające
wewnętrzne pragnienie: "Tak, chcę się tam znaleźć jak najszybciej!":
9 czarno-białe zdjęcie, z niebem, drzewami, plażą, morzem w różnych odcieniach
szarości,
9 czy też kolorowe zdjęcie, na którym widzisz błękitną toń morza, złociste słońce,
nasyconą zieleń palm i niebo z nielicznymi śnieżnobiałymi chmurkami.
Jako osoba obdarzona wyobraźnią przyznasz, że wybór jest oczywisty, prawda?
Teraz zastanów się:
Pozornie drobna, nieistotna różnica, prawda?
Oba zdjęcia przekazują przecież dokładnie te same informacje: widzisz, niebo, piasek,
morze, roześmianych ludzi...
2
Wyobraź sobie
87535363.005.png
Niedoceniane prawa perswazji – dr Artur Lewandowski
To dlaczego, kiedy patrzysz na czarno-białe zdjęcie, które głównie przekazuje informacje,
dostrzegasz przede wszystkim wszechogarniającą, smutną szarość, która może sprawić,
że Twój początkowy entuzjazm, związany z podróżą w to "egzotyczne" miejsce, znacznie
się obniży.
To dlaczego, kiedy z kolei patrzysz na kolorowe zdjęcie, uświadamiasz sobie szybko, że
oprócz informacji niesie w sobie coś jeszcze. Niesie radość, stymuluje Twoją wyobraźnię,
w hipnotyczny sposób prowokuje i kusi do podjęcia natychmiastowego działania.
Za chwilę poznasz grupę często niedocenianych wzorców perswazji.
Ludzie, którzy już z łatwością nauczyli się, jak się nimi prawidłowo posługiwać doskonale
wiedzą, że stosując te wzorce mogą zawsze i skutecznie "malować" w umysłach
rozmówców sugestywnie "kolorowe" obrazy.
I za kilka krótkich minut nadejdzie czas na Ciebie.
Nauczysz się wykorzystywać pierwsze presupozycje, czyli tzw. ukryte założenia, dzięki
którym zaczniesz "kolorowo" komunikować się z innymi.
Przypuśćmy, że w środku lata pokazałbym Ci kolorowe zdjęcia z zimnej Grenlandii...
Pewnie nie podziałałaby na tyle zachęcająco, aby spędzić tam najbliższy urlop, prawda?
Pamiętaj więc o generowaniu korzyści dopasowanych do sytuacji Twojego rozmówcy.
Dlatego:
9 Sprawdź, w jakim stopniu zaledwie jedno, pozornie nieistotne słowo, które dodasz
do Twojej wypowiedzi, może pomóc Ci obudzić u Twojego rozmówcy silną
motywację, aby podążyć za Twoimi sugestiami, propozycjami...
9 Przekonaj się, jak szybko i w jak naturalny sposób to się stanie dzięki temu, że
Twoje wypowiedzi stały się sugestywnie "kolorowymi" zdjęciami.
9 Nauczysz się, jak "malować" korzystając z wybranych przymiotników oraz
przysłówków.
3
87535363.006.png
Niedoceniane prawa perswazji – dr Artur Lewandowski
Zanim jednak z łatwością nauczysz się posługiwać pierwszymi
presupozycjami, wspólnie przeanalizujmy przykład, dzięki któremu
rozwiniesz nowe umiejętności:
Wyobraź sobie, że Twój przyjaciel, osoba o silnym autorytecie wewnętrznym, jest
pracoholikiem, któremu zależy na ukończeniu ważnego projektu.
Wiesz też, że ostatnio na urlopie był 3 lata temu i aby mógł wywiązać się ze swojego
zadania, powinien zafundować sobie przynajmniej tygodniowy urlop, tym bardziej, że w
trakcie wakacji jego projekt realizowany jest na "zwolnionych" obrotach, natomiast od
września znowu ruszy "z kopyta."
W związku z tym, podczas rozmowy, komentujesz tą sytuację, wypowiadając następujące
słowa:
Zdanie wyjściowe:
9 Pracujesz ciężko przez cały rok. Pojedź na wakacje do Grecji odpocząć.
Co zrobi Twój przyjaciel?
Jaki obraz pojawi się w jego umyśle, kiedy usłyszą tak sformułowaną propozycję?
No cóż. Jak to się mówi, na dwoje babka wróżyła...
Oczywiście może zobaczyć obraz Grecji, ciepłego morza, piękne krajobrazy,
sympatycznych ludzi, ale... może też zobaczyć obraz projektu, który musi skończyć we
wrześniu (pamiętaj, że Twój hipotetyczny przyjaciel to pracoholik, tak więc zgodzisz się,
że bardziej prawdopodobnie brzmi ta druga opcja, prawda?)
Powyższe zdanie to klasyczny przykład perswazyjnego, czarno-białego zdjęcia.
białego zdjęcia.
Zero kolorów. Zero emocji. Czysta informacja.
4
Powyższe zdanie to klasyczny przykład perswazyjnego, czarno
87535363.007.png
Niedoceniane prawa perswazji – dr Artur Lewandowski
Zapytasz, co możemy zrobić, aby to zmienić?
No cóż, zacznijmy od tego, co już doskonale na tym etapie potrafisz - wygenerujmy
Twojemu przyjacielowi konkretną korzyść.
Transformacja 1
Pracujesz ciężko przez cały rok, a to oznacza, że przyda Ci się przyjemny
wypoczynek.
Pojedź na wakacje do Grecji odpocząć, to pozwoli Ci odzyskać siły i wrócić
do pracy z energią, dzięki której dokończysz Twój projekt.
Czy zauważyłeś, o ile inaczej brzmi teraz Twoja wakacyjna propozycja?
Oceń w skali od 1 do 10 o ile wzrosłaby Twoja własna motywacja (oczywiście w
porównaniu do zdania wyjściowego), gdybyś to Ty usłyszał tak sformułowaną
propozycję.
Teraz czas na coś zupełnie nowego.
Transformacja 2
Pracujesz ciężko przez cały rok, a to NATURALNIE oznacza, że przyda Ci się
przyjemny wypoczynek.
Pojedź na wakacje do Grecji odpocząć, to pozwoli Ci odzyskać siły i wrócić
do pracy z energią, dzięki której dokończysz projekt.
Zauważ, że tym razem dodaliśmy zaledwie jedno słowo.
W pierwszym zdaniu dodaliśmy bowiem przysłówek: "naturalnie".
5
Transformacja
87535363.001.png 87535363.002.png 87535363.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin