Lekcja 19.doc

(180 KB) Pobierz
Lekcja 19 -- Tworzenie rzutów

Lekcja 19 -- Tworzenie rzutów

 

W poprzedniej lekcji pokazałem, jak utworzyć plik zawierający ustawienia niezbędne do wykonania dokumentacji rysunkowej tworzonego projektu. W dzisiejszej przedstawię, w jaki sposób można wykonać rzuty naszego modelu 3D na płaską powierzchnię arkusza rysunkowego. Przygotowałem wstępnie następujący model:


Rys. 1

Jak widać, model nie jest ani zbyt prosty, ani nazbyt skomplikowany -- w sam raz na potrzeby tego ćwiczenia. Wykorzystując go, nauczymy się wykonywać dokumentację rysunkową, która następnie będzie mogła zostać oddana np. do sprawdzenia kierownictwu pracowni.

Wybierzmy kolejno File/New, następnie kliknijmy zakładkę Metric i wybierzmy jeden z szablonów z rozszerzeniem IDW -- np. może to być przygotowany podczas poprzedniej lekcji szablon oparty na ISO -- ja wybieram standardowy szablon ISO.IDW.

Po wybraniu odpowiedniego pliku rysunkowego program wyświetli, obok poznanego już arkusza rysunkowego oraz nowych elementów w przeglądarce obiektów, nowe menu wyposażone w szereg narzędzi przeznaczonych do tworzenia dokumentacji rysunkowej -- Drawing Management.


Rys. 2

Przedstawiona powyżej paleta narzędzi umożliwia wykonanie wszelkich potrzebnych rzutów, przekrojów itd.

Teraz przejdziemy do tematu dzisiejszej lekcji, czyli do tworzenia rzutów płaskich. Pierwszą czynnością, jaką musimy wykonać, jest stworzenie rzutu bazowego. Jako że przedstawienie bryły na płaszczyźnie odbywa się najczęściej poprzez wykonanie odpowiednich rzutów prostokątnych oraz odpowiedniej liczby przekrojów i wyrwań, mamy możliwość wybrania odpowiedniego rzutu bazowego. Aby wykonać rzut bazowy, wybieramy kliknięciem narzędzie Create View.


Rys. 3

Następnie ustawiamy parametry rzutu w przedstawionym poniżej oknie dialogowym.


Rys. 4

Okno jest zaprojektowane w bardzo prosty sposób, co cechuje wszystkie narzędzia Inventora, więc jego obsługa nie powinna nastręczać większych problemów. Jest jednak kilka zagadnień, na które chciałbym zwrócić uwagę, występujących przy wybieraniu odpowiedniego rzutu bazowego poprzez wskazanie odpowiedniej opcji w okienku View.


Rys. 5

Inventor automatycznie generuje podgląd elementu na płaszczyźnie arkusza.


Rys. 6

Ponadto, poprzez wskazanie odpowiedniej ikony na zakładce Style, możemy definiować styl wyświetlania elementu bazowego.

Rys. 7

Za pomocą okna dialogowego Create View możemy również określać skalę wyświetlanego obiektu bazowego.


Rys. 8

Teraz, kiedy już potrafimy korzystać z okna dialogowego Create View, możemy bez przeszkód wstawić nasz rzut bazowy do rysunku z właściwymi parametrami -- ja ustawiłem parametry w sposób pokazany na poniższym rysunku.


Rys. 9

Kiedy już mamy wstawiony rzut bazowy, możemy z powodzeniem wykonać pozostałe rzuty prostokątne oraz np. rzut izometryczny bryły. Wykonamy to za pomocą narzędzia Projected View.


Rys. 10

Po jego uaktywnieniu wskazujemy na arkuszu rzut bazowy, względem którego będziemy tworzyć kolejne rzuty prostokątne i rozmieszczamy je w zależności od potrzeb. Istotne jest, że program najpierw wyświetla kolejne wybrane przez nas rzuty, które następnie możemy zatwierdzić poprzez kliknięcie prawym przyciskiem myszy w przestrzeni arkusza i wybranie opcji Create.


Rys. 11

Po tych zabiegach nasze rzuty prostokątne są już gotowe.


Rys. 12

W następnej lekcji przedstawię sposoby wykonywania przekrojów oraz umieszczania wymiarów w arkuszu.

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin