Marketingowy proces tworzenia użyteczności.doc

(26 KB) Pobierz
Marketingowy proces tworzenia użyteczności

Marketingowy proces tworzenia użyteczności

Jednym z podstawowych założeń i celów marketingu jest proces maksymalizacji użyteczności i satysfakcji konsumenta. Nabywca kupując określoną ofertę ,oczekuje nie tylko zaspokojenia potrzeb , ale także satysfakcji z dokonanego zakupu. Źródłem tej satysfakcji jest zbiór cech tkwiących w ofercie rynkowej , marketingowo nazywamy go zbiorem użyteczności.

Proces kreacji ofert , czyli proces tworzenie użyteczności ( dostarczania satysfakcji nabywcy ) polega na tworzeniu użyteczności formy , czasu , miejsca i posiadania.

Stadium 1 - ( stadium produkcji dóbr ) – następuje przekształcenie surowców w postać nadającą się do konsumpcji.

Stadium 2 - tworzenie użyteczności miejsca i czasu polega na zabiegach zmierzających do oferowania wytworzonego produktu w miejscu i czasie odpowiadającym potrzebom nabywców . Użyteczność posiadania jest tworzona , gdy prawo własności lub posiadania może być przeniesione na nabywcę w formie transakcji na odpowiadających ma u warunkach ( np. zakup na raty , zakup w leasingu , zapłata czekiem )

 

System informacji marketingowych - sformalizowany i powiązany wewnętrznie zespół osób, urządzeń i oraz procedur stworzony w celu zapewnienia uporządkowanego dopływu trafnych informacji ze źródeł zarówno wewnętrznych, jak i zewnętrznych na potrzeby podejmowania decyzji marketingowych. Jest często elementem systemu informowania kierownictwa. Istnienie SIM dyscyplinuje przepływy informacji miedzy działami przedsiębiorstwa i osłabia powiązania nieformalne w tym zakresie. Składa się z 4 elementów: informacji operatywnej, badań marketingowych, wywiadów i systemu analitycznego marketingu. Dzięki SIM są realizowane korzyści skali w odniesieniu do zasobów informacyjnych przedsiębiorstwa. Dane mogą być przydatne w różnych układach analitycznych dla wielu komórek organizacyjnych.

 

Orientacja sprzedażowa (na sprzedaż)

Orientacja marketingowa (na nabywcę)

1. Najważniejsza jest sprzedaż

 

 

2. Najpierw wytwarza się produkt, a następnie kieruje się go do sprzedaży

 

 

 

3. Działalność firmy ukierunkowana jest na zysk ze sprzedaży

 

4. Przedsiębiorstwo nastawiona jest na interes sprzedającego

1. Najważniejsze są potrzeby i wymagania nabywców

 

2. Konieczne jest wcześniejsze poznanie potrzeb nabywców a dopiero następnie wytwarzanie produktów, które te potrzeby zaspakajają

 

3. Działalność firmy ukierunkowana jest na zysk z zaspokojenia potrzeb nabywców

 

4. Przedsiębiorstwo nastawione jest na zaspokojenie potrzeb nabywcy

CECHY PRODUKTU

Strategia masowego produktu

Strategia deferencjacji

Strategia segmentacji rynku

Strategia specjalna

CECHY RYNKU

Rynek jednorodny

Segmenty rynku

Produkt zróżnicowany

Produkt standardowy

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin