4. Ekspansja ubezpieczenia społecznego po drugiej wojnie światowej.pdf

(2590 KB) Pobierz
4. Ekspansja
ubezpieczenia spolecznego
po drugiej wojnie swiatowej
4.1. Rozwój ubezpieczenia spolecznego
i kierunki zmian w swiecie
Kierunek
zmian
-
Wielka
Brytania.
Rozwój
ubezpieczenia
spolecznego,
a szerzej zabezpieczenia
spolecznego,
pozostawal
pod wplywem postulatów
spo-
lecznych wysuwanych pod koniec drugiej wojny swiatowej oraz doswiadczen
kry-
zysu
gospodarczego,
jaki
ja
poprzedzil.
Laczyl
sie z upowszechnieniem
idei
zabezpieczenia
spolecznego
i deklaracjami
miedzynarodowymi
wydanymi
pod-
czas wojny i bezposrednio po jej zakonczeniu.
W zwiazku z tym w 1941 r. powolano
w Wielkiej Brytanii komisje pod prze-
wodnictwem
Williama
Beveridge'a,
której
zadaniem
bylo opracowanie
zalozen
przyszlej
polityki
spolecznej.
Propozycje
komisji
odbily sie w swiecie szerokim
echem,
wywierajac
istotny
wplyw na ksztaltowanie
polityki
spolecznej
przede
wszystkim w krajach
Europy.
Komisja
ta przygotowala
obszerny
kompleksowy
program
dzialania
wprowadzony
z malymi wyjatkami
w zycie bezposrednio
po
wojnie.
Komisja
stanela
na stanowisku,
ze podstawowa
przyczyna
niedostatku
i nedzy jest bezrobocie.
W celu zlikwidowania
go musi byc prowadzona
polityka
pelnego
zatrudnienia,
a system ubezpieczenia
na wypadek bezrobocia
moze sta-
nowic tylko element
uzupelniajacy.
Nastepny
wniosek
dotyczyl zorganizowania
ochrony
zdrowia.
W
1946 r. powolano
w Wielkiej
Brytanii,
jako
drugim
po
Zwiazku
Radzieckim
kraju, panstwowa
sluzbe zdrowia,
niezwiazana
z ubezpie-
czeniem chorobowym,
bezplatna
i powszechna
nie tylko dla ogólu obywateli,
ale
dla ogólu mieszkanców,
i swiadczaca
opieke
lecznicza za posrednictwem
zorga-
nizowanej
sieci przychodni,
lekarzy domowych
i szpitali. Pacjent
ponosil jedynie
czesc kosztów
lekarstw,
za pomoc
dentystyczna
i za okulary.
Z kolei zwrócono
uwage na poziom
zycia ludnosci
oraz na polityke
docho-
dów, a zwlaszcza
na potrzebe
ich wyrównywania
ze wzgledu
na obciazenia
ro-
dzinne.
W 1945 r. wprowadzono
system zasilków rodzinnych
obejmujacych
cala
ludnosc,
finansowanych
- w przeciwienstwie
do systemu belgijskiego
- nie przez
pracodawców,
a ze srodków panstwowych.
Swiadczenia
majace pokrywac koszty
wyzywienia i ubrania
wprowadzono
dla rodzin posiadajacych
co najmniej
dwoje
59
844232838.002.png
dzieci. Komisja wnioskowala
równiez
stworzenie
powszechnego
systemu zabez-
pieczenia
spolecznego.
W wyniku tego postulatu
ustawa z 1946 r. objela wszyst-
kie osoby od wieku ustania
obowiazku
szkolnego
do wieku
emerytalnego
i po-
dzielila je na trzy grupy: pracowników,
osoby prowadzace
wlasna dzialalnosc
za-
robkowa,
osoby niepracujace
zarobkowo.
Dla kazdej z tych grup zostaly przewi-
dziane inne swiadczenia
i skladki pobierane
jako podatek
celowy sciagany przez
urzedy skarbowe.
Zasilki
dla bezrobotnych
mialy byc wyplacane
tylko pracownikom,
zasilki
chorobowy
i macierzynski
- pracownikom
i prowadzacym
wlasna dzialalnosc
za-
robkowa,
natomiast
dla pozostalych
osób zostaly przewidziane:
jednorazowy
za-
silek w razie
urodzenia
dziecka,
zasilek
pologowy
dla matek
niepracujacych,
renta
wdowia, zasilek dla opiekunów
sierot,
renta
starcza
i zasilek pogrzebowy.
Swiadczenia
te byly finansowane
w skomplikowany
sposób ze skladek
(podatku)
ubezpieczonych,
przez zaklady pracy oraz przez panstwo
poprzez
scentralizowa-
ny fundusz,
z którego
równiez doplacano
na fundusz
zdrowia.
Uzyskanie
swiad-
czen
zalezalo
od okresu
oplacania
skladki.
Utworzono
urzad
ministra
zabez-
pieczenia
spolecznego.
System
ten
stanowil
reforme
poprzedniego
systemu
i przyniósl
rozbudowe
swiadczen.
Skladka
byla w istocie rodzajem
podatku
ce-
lowego. Ustawa
tworzyla system o cechach zaopatrzenia
spolecznego.
W 1948 r.
uchylono
znienawidzone
przez
spoleczenstwo
prawo
ubogich
z 1834 r. i zrefor-
mowano
opieke
spoleczna
oddzielona
od swiadczen
zaopatrzeniowych
i ubez-
pieczeniowych.
Wprowadzono
równiez
ubezpieczenie
wypadkowe.
Zmiany w zaopatrzeniowym
modelu
emerytalnym
i ochrony
zdrowia.
Utrzymanie
emerytur
(rent
starczych)
w systemie
zaopatrzeniowym
w Wielkiej
Brytanii
- platnych
tygodniowo
w zryczaltowanej
niskiej
kwocie
-
okazalo
sie
niewystarczajace.
Obnizalo
wydatnie
poziom
dochodów
pracowników
po usta-
niu zatrudnienia
w zwiazku z osiagnieciem
wieku
emerytalnego.
Wskutek
tego
w 1959 r. wprowadzono
dodatkowe
ubezpieczenie
emerytalne
pracowników.
Dodatkowe
ubezpieczenie
emerytalne
wprowadzono
równiez
w Szwecji
w 1960 r. Bylo ono tam oplacane
przez pracodawców.
Pelna dodatkowa
emery-
ture przyznawano
po 30 latach zatrudnienia,
w wysokosci zaleznej
od osiagane-
go wynagrodzenia.
Równiez
uzupelniajace
systemy ubezpieczenia
emerytalnego
opartego
na skladkach
platnych
przez pracodawców
i pracowników
wprowadzily
Finlandia
od 1962 r., Dania
od 1964 r. i Norwegia
od 1967 r. Zaopatrzeniowy
system
skandynawski
przyswoil
sobie w okreslonym
zakresie
technike
admini-
stracyjno-finansowa
ubezpieczenia
w celu zblizenia
poziomu
zycia pracowników
na emeryturze
do tego, jaki mieli w okresie
zatrudnienia.
W Holandii
zorganizowano
opieke
lecznicza
wzorowana
na systemie
an-
gielskim oraz zapewniono
podobny
zespól
swiadczen.
W Szwecji ustawa z 1947 r. wprowadzila
zamiast dobrowolnego
ubezpiecze-
nia obowiazkowy
system zaopatrzenia
chorobowego,
obejmujacy
cala ludnosc,
która
zostala
obciazona
specjalnym
podatkiem
-
skladka
roczna
platna
wraz
z innymi podatkami
w urzedach
skarbowych.
Podatek
ten jednak
pokrywal tylko
60
844232838.003.png
czesc swiadczen,
reszte - budzet
panstwa.
Swiadczenia
na pokrycie
kosztów
le-
czenia
i przewóz
chorego
mialy wynosic
w tym
systemie
75%
ich wysokosci,
a opieke
szpitalna
zapewniono
bezplatnie.
Kazdy uprawniony
w wieku produk-
cyjnym, tj. w wieku
18-67 lat, otrzymywal
zasilek chorobowy
w jednakowej
zry-
czahowanej
niewielkiej
wysokosci
wraz z dodatkiem
na zone
i dzieci. Podnie-
sienie wysokosci zasilku o ok. 1/3 równiez
do zryczahowanej
kwoty mógl zapew-
nic sobie kazdy przez dobrowolne
oplacenie
wyzszej skladki. W ten sposób przy
zastosowaniu
techniki zaopatrzeniowej
upowszechniono
mozliwosc uzyskiwania
swiadczen
leczniczych
i zasilkowych.
Jednakze
w stosunku
do ludnosci
pracow-
niczej w krajach
o systemie
ubezpieczeniowym
stanowilo
to rozwiazanie
znacz-
nie mniej
korzystne.
Kolejne
reformy
w Szwecji z lat
1955 i 1963 oraz
Danii
z 1973 L utworzyly
specyficzny
system spolecznej
pomocy
leczniczej
oparty
na
powiazaniu
kas chorych, samorzadu
terytorialnego
i panstwa,
przez co realizacja
swiadczen
w zakresie
opieki zdrowotnej
ulegla upowszechnieniu.
Rozszerzenie zakresu ubezpieczenia w krajach Europy Zachodniej. N a fali
powojennych
przemian
spolecznych
nastapily
zasadnicze
i szybkie zmiany rów-
niez w krajach
stosujacych
technike
administracyjno-finansowa
ubezpieczenia
spolecznego.
Przymusowe
ubezpieczenie
chorobowe
wprowadzily w okresie woj-
w 1945 L Ubezpieczenie
ny Hiszpania
i Wlochy, a Francja
wypadkowe
wprowa-
dzono we Francji w 1946 L, dla pracowników
rolnych jednak
dopiero
w 1972 L
W latach
1945-1946
Belgia zastapila
system dobrowolnego
ubezpieczenia
cho-
robowego
w kasach wzajemnej
pomocy przymusowym
ubezpieczeniem
spolecz-
nym, obowiazkowe
ubezpieczenie
od wypadków wprowadzila
jednak
z opóznie-
niem (w 1971 L). W ten sposób
ostatecznie
upowszechnilo
sie w Europie
ubez-
pieczenie
spoleczne
chorobowe
oraz prawie we wszystkich krajach
wypadkowe.
z 1946 L
Wielka
Brytania
uwzglednila
je w swych reformach
w 1956 L dokonala
Francja
kodyfikacji
przepisów,
wydajac
kodeks
zabez-
pieczenia
spolecznego,
wbrew swej nazwie jednak
ograniczony
tylko do ubezpie-
czenia,
wielokrotnie
potem
zmieniany.
Próbe
wiekszej
kodyfikacji
przedsie-
wzieto równiez w 1975 L w RFN,
ale wówczas wydano
tylko jej czesc.
Kraje bylego bloku socjalistycznego.
Kraje
demokracji
ludowej,
powstale
w wyniku przemian
ustrojowych
w Europie
po drugiej wojnie
swiatowej,
mialy
dosc rozwiniete
systemy ubezpieczenia
spolecznego
wywodzace
sie lub wzoro-
wane na systemie niemiecko-austriackim.
Kraje te, podobnie
jak Polska, dosko-
nalily
swe
systemy
m.in.
przez
rozszerzanie
zakresu
oraz
form
i wysokosci
swiadczen.
W gospodarce
planowej
systemy
ubezpieczenia
spolecznego
staly
sie czescia ogólnej gospodarki
i narzedziem
zaspokojenia
potrzeb
ludnosci w ra-
mach
realizowanej
polityki
spolecznej.
Systemy
ubezpieczenia
w tych krajach
zostaly
silnie powiazane
z polityka
zatrudnienia,
bedaca
srodkiem
aktywizacji
zawodowej
ludnosci,
a przez to ksztahowania
jej dochodów.
Nastapilo
ujedno-
licenie
ubezpieczen
spolecznych
i scalenie
ich administracji
w rekach
panstwa.
Sposób
ich finansowania
w poszczególnych
krajach
pozostal
zróznicowany,
ale
61
844232838.004.png
rzadko
stosowano
system pobierania
skladek
od pracowników.
Natomiast
cha-
rakterystyczne
bylo oddzielenie
wydatków
na sluzbe
zdrowia
od ubezpieczen.
Byla ona bowiem
finansowana
z budzetu
panstwa.
W Zwiazku
Radzieckim
zaznaczyl
sie równiez
wplyw zalozen
techniki
za-
opatrzeniowej.
Pod koniec
wojny w 1944 r. wprowadzono
zasilki, finansowane
w calosci przez panstwo,
dla rodzin
majacych
czworo i wiecej dzieci w wieku od
roku do 5 lat, a dla matek
samotnie
wychowujacych
dzieci do lat 12, poczawszy
od pierwszego
dziecka. W 1955 r. uregulowano
kompleksowo
wyplate zasilków.
Dalszy
rozwój
swiadczen
zabezpieczenia
spolecznego
nastapil
w Zwiazku
Ra-
dzieckim
po XX Zjezdzie
KPZR.
Zasadnicza
zmiane
przyniosla
ustawa
o ren-
tach panstwowych
wydana
w 1956 r. Byl to akt o charakterze
kompleksowym,
zastepujacy
poprzednie
przepisy
i obejmujacy
ogól pracowników.
Na podstawie
przepisów
tej ustawy wiele kolchozów
zaczelo równiez wydzielac
osobne
srodki
i wyplacac podobne
swiadczenia.
W 1960 r. przekazano
zwiazkom
zawodowym
prowadzenie
domów wczasowych,
uzdrowisk
i sanatoriów
(z wyjatkiem
sanato-
riów przeciwgruzliczych).
Byly one finansowane
ze srodków
ubezpieczenia
spo-
lecznego
i w pewnej
mierze
odplatne.
W 1960 r. zlagodzono
ograniczenia
wyplaty zasilków
chorobowych,
które
byly przewidziane
w przypadku
zmiany
zatrudnienia
przez
pracownika
z jego
inicjatywy i podjecia
pracy w innym zakladzie.
W 1964 r. wydano
ustawe
o ren-
tach i zasilkach
dla kolchozników,
którzy do tego czasu nie korzystali z ubezpie-
czenia spolecznego.
Byl to wiec akt o duzym znaczeniu.
Dzieki niemu
sytuacja
pracowników,
zwlaszcza pracowników
sowchozów
i kolchozników,
stala sie po-
równywalna.
W 1974 r. wprowadzono
korzystniejszy
sposób
obliczania
rent
in-
walidzkich.
Poprzednio
byly one nizsze od emerytur.
Odtad
byly obliczane
jako
procent
od emerytury.
Dla I grupy inwalidów wynosily 100%, dla II - 90% eme-
rytury,
a w przypadku
inwalidztwa
spowodowanego
wypadkiem
przy pracy od-
powiednio
110% i 100% emerytury.
Podwyzszono
równiez górny pulap renty dla
III grupy inwalidów (czesciowych).
W 1974 r. wprowadzono
zasilki w zryczaltowanej
wysokosci na kazde dziec-
ko do lat 8, wyplacane
matce w zakladzie
pracy lub nauki,
a jesli nie pracowala
i nie uczyla sie - mezowi, gdy dochód
w rodzinie
byl nizszy od kwotowo
ustalo-
nego pulapu.
Zakres
przyznawania
tych zasilków pozostawal
wiec szerszy i obej-
mowal
nie tylko pracowników,
ale równiez
rodziny,
w których
oboje
malzon-
kowie sie uczyli. Swiadczenia
te, podobnie
jak zasilek otrzymywany
przez rodzi-
ne na czwarte
i kazde nastepne
dziecko
oraz zasilki dla matek
samotnych,
two-
rzyly w Zwiazku
Radzieckim
system
pomocy
dla rodzin.
Mialy one
charakter
roszczeniowy.
Byly ukierunkowane
na pomoc
dla najbardziej
potrzebujacych.
Z biegiem
czasu wskutek
inflacji tracily jednak
na znaczeniu.
W Zwiazku
Radzieckim
w ramach
ubezpieczenia
spolecznego
byly wypla-
cane zasilki: chorobowe,
pologowe, jednorazowe
w zwiazku z urodzeniem
dziec-
ka,
na
przekwalifikowanie
sie zawodowe
wskutek
zachorowania
na
gruzlice,
pogrzebowe,
na dzieci w rodzinach
o niskim dochodzie.
Ze srodków ubezpiecze-
nia spolecznego
administrowanych
przez zwiazki zawodowe
byly równiez finan-
62
844232838.005.png
sowane
- stosownie
do wskazan
lekarskich
- skierowania
na dietetyczne
odzy-
wianie w stolówkach,
skierowania
do sanatoriów,
domów wczasowych,
obozów
mlodziezowych
(bezplatne
lub czesciowo
odplatne),
a takze pewne
swiadczenia
dla dzieci (np. wycieczki, choinka
noworoczna).
Ten szerszy zakres wykorzysty-
wania
srodków
ubezpieczenia
spolecznego
wynikal z powierzenia
jego
prowa-
dzenia
zwiazkom
zawodowym.
Czlonkowie
zwiazków zawodowych
otrzymywa-
li równiez zasilki chorobowe
w pelnej wysokosci, natomiast
pracownicy
nienale-
zacy do zwiazku zawodowego
- w polowie wysokosci. Sprawami
zasilków zajmo-
waly sie odpowiednie
ogniwa zwiazkowe, a ich wyplat dokonywaly zaklady pracy.
Wysokosc
emerytur
zalezala
od wysokosci zarobków
przy zastosowaniu
degresji
w stosunku
do wyzszego poziomu
zarobków,
a rent
inwalidzkich
od zaliczenia
do jednej
z trzech
grup inwalidzkich.
W razie
smierci zywiciela byly wyplacane
renty
rodzinne
jako
laczne
swiadczenia
dla wszystkich
pozostalych
uprawnio-
nych czlonków
rodziny w zaleznosci
od ich liczby. Wyplata
rent i emerytur
oraz
administrowanie
nimi nalezaly
do terenowych
organów
podleglych
zwiazkowym
ministerstwom
zabezpieczenia
spolecznego.
Swiadczenia
dlugookresowe
dla
wojskowych
i milicji za wysluge lat byly traktowane
jako
osobny dzial zabezpie-
czenia spolecznego,
regulowany
prawem
administracyjnym.
W tym okresie wiele
podobnych rozwiazan wprowadzono w Polsce.
Zarówno wiec kraje socjalistyczne, jak i kapitalistyczne w Europie, stosujac
rózne techniki, w duzym stopniu zabezpieczyly pracowników i ich rodziny przed
typowymi rodzajami ryzyka ubezpieczeniowego oraz zapewnily swiadczenia
w zakresie ochrony zdrowia. Nastapilo to nie pózniej niz do konca lat piecdzie-
siatych XX wieku, a wiec okolo 80 lat od chwili wprowadzenia
pierwszych
form
ubezpieczenia spolecznego.
Dla okresu powojennego charakterystyczny byl rozwój systemu zasilków ro-
dzinnych zapoczatkowany przed wybuchem wojny. Lata powojenne przyniosly
rozszerzenie tego systemu na wiele panstw. W 1958 L istnial on juz w 38 krajach
swiata, w tym we wszystkich krajach
europejskich,
dajac wyraz potrzebie
realiza-
cji polityki wyrównywania
dochodów.
Urlopy
i zasilki
wychowawcze.
W trzech
krajach
socjalistycznych
niemal
jed-
noczesnie
doszlo do zasadniczej
reformy
systemu zasilków rodzinnych
i wzboga-
cenia
go o nowa
forme
swiadczen.
Wegry
przeprowadzily
ja w 1967 L, Cze-
i Bulgaria w 1968 L Bezposrednia
choslowacja
przyczyna reformy
staly sie wzgle-
dy demograficzne
(katastrofalny
spadek
liczby urodzen).
Kraje
te rozpoczely
wiec polityke popierania
rodziny i stwarzania
warunków
sprzyjajacych
zwieksze-
niu liczby dzieci. Miedzy innymi podniesiono
wysokosc zasilków. Bulgaria w no-
wym systemie konsekwentnie
promowala
posiadanie
trzeciego
dziecka.
W Cze-
w 1964 L przedluzono
choslowacji
urlop
macierzynski
oplacany
zasilkiem
do 22
tygodni,
a w Bulgarii
maksymalnie
do 32 tygodni
(przy trzecim
dziecku)
i mini-
malnie do 24 tygodni, na Wegrzech
urlop taki wynosil 20 tygodni. Ze wzgledu na
wyjatkowo
duza
aktywnosc
zawodowa
kobiet
i deficyt potrzebnych
dla gospo-
darki
zasobów
pracy,
w przeciwienstwie
do Francji,
kraje
te nie zdecydowaly
63
844232838.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin