finanse publiczne.doc

(50 KB) Pobierz
FINANSE PUBLICZNE – wykład I 01

FINANSE PUBLICZNE – wykład I              01.10.2000

 

 

Reakcje podatników na obciążenia podatkowe:

 

a) reakcje legalne

-                              podjęcie próby nadrobienia podatku (rozliczenie, korzystanie z ulg, rozszerzenie działalności, można wpływać na zwiększenie kosztów - polityka biznesowa

 

-                              dostosowanie się do podatku – „płać i płacz”

 

-                              przerzucenie podatku np. podatek akcyzowy

 

-                              legalne uchylenie się od podatku (unikanie podatku) - luki w przepisach prawnych (poszukać ich bo będzie na egzaminie!)

 

b) reakcje obojętne

         - wycofanie z prowadzenia działalności

 

c) reakcje nielegalne

-                              uchylenie się od podatku- oszustwo, przestępstwo podatkowe (gdy podmiot zataja wystąpienia u niego przedmiotu podatkowego)

 

-                      firmenstwo - gdy osoba prowadząca działalność gospodarczą z drugą osobą, z działalności gosp. o mniejszym zakresie, przejmuje na siebie pewne działania i późniejsze rozliczanie się

 

-                              zmniejszenie kwoty wysokości podatku

 

-                              nierzetelność prowadzonej rachunkowości, co prowadzi do zmniejszenia podst. podatku np. zaliczanie do kosztów kosztów, które nie mogą być do nich zaliczane. Fałszywe podawanie niewypłacalności firmy.

 

Czynniki kształtujące system podatkowy

 

a) czynniki historyczne

-                      system podatkowy kształtowany jest w sposób ewolucyjny, czyli dostosowuje się do warunków ekonomicznych, społecznych i politycznych

 

-                      system podatkowy charakteryzuję się znacznym stopniem bezwładności (inercji) co oznacza, że zmienia się bardzo powoli i w zależności od ww. warunków (społecznych., ekonomicznych., politycznych)

 

-                      system podatkowy powinien być dostosowany do charakteru narodowego podatników

 

b) czynniki ekonomiczne

-                      system podatkowy danego kraju jest w bezpośredni sposób zależny od rozwoju gospodarczego rozrostu gosp.

-                      w państwach wysoko rozwiniętych, o znacznym stopniu podziału i specjalizacji pracy, następują systemy podatkowe oparte przede wszystkim na podstawie dochodu oraz założonych podstawach opodatkowania obrotu

 

-                      w państwach słabo rozwiniętych dominuje system podatkowy oparty na prostych podstawach (na podst. obrotowym)

 

c) czynniki administracyjne

                     system podatkowy powinien być dostosowany do poziomu sprawności funkcjonowania administracji państwowej

 

-                      inercja (bierność) lub sprawność działania aparatu skarbowego stosuje lub nie złożonych technik podatkowych dostosowanych do kompetencji i poziomu kwalifikacji pracowników administracji skarbowej

 

-                      możliwość stosowania złożonych technik podatkowych zależy również od umiejętności współpracy administracji skarbowej z innymi instytucjami np. z policją, z ZUS-em, z bankami

 

 

d) czynniki polityczne

-                      system podatkowy zależy od panującego ustroju politycznego tzn. demokratycznego lub autoratywnego.

 

Wygasanie zobowiązań podatkowych:

 

1)     Nieefektywne

a)     przedawnienie

b)     umorzenie

c)     zaniechanie poboru podatku

d)     zaniechanie ustalenia podatku

 

2)     Efektywne

a)     zapłata podatku

·         papierami wartościowymi

·         znakami opłaty skarbowej

·         pieniężna(gotówkowa lub bezgotówkowa)

·         potrącenia

·         przejęcie majątku

·         zaliczenie nadpłaty podatku

b)     odroczenia terminu płatności podatku- rozłożenie na raty( efektywne z czasem)

 

Czynności doradztwa podatkowego.

I.                    Udzielanie podatnikom, płatnikom, inkasentom na ich zlecenie porad, opinii,   wyjaśnień z zakresu ich zobowiązań podatkowych.

 

II.                  Prowadzenie w imieniu i na rzecz podatników, płatników i inkasentów ksiąg podatkowych i innych ewidencji do celów podatkowych oraz udzielanie im pomocy w tym zakresie

 

 

III.                Sporządzanie w ich imieniu i na ich rzecz zeznań i deklaracji podatkowych lub udzielanie im pomocy w tym zakresie

 

 

Kto może prowadzić doradztwo finansowe?

-                      osoby fizycznie wpisane na listę doradztw podatkowych

-                      adwokaci i radcowie prawni

-                      biegli rewidenci

-                      osoby prawne, uprawnione do wykonywania doradztwa podatkowego i zgodnie z art.4 ustawy z 05.VII.96 o doradztwie podatkowym. Dz nr 102 poz.475 dn.96

 

Polityka podatkowa jest częścią polityki fiskalnej państwa i polega na dokonywaniu wyboru rodzajów stosowanych podatków, kształtowaniu ich elementów konstrukcyjnych zgodnie z celami polityki fiskalnej państwa, a także polityki społecznej i ekonomicznej.

 

Polityka podatkowa = polityka fiskalna = polityka monetarna

Odpowiedzialność za wysoką stopę procentową w Polsce oraz za deficyt w handlu zagranicznym, ponosi polityka rządu dopuszczająca w dalszym ciągu do zbyt miękkich ograniczeń budżetowych wobec przedsiębiorstw państwowych oraz do utrzymywania się deficytu budżetowego. To wszystko hamuje wzrost gospodarczy.

Szybszy wzrost eksportu, niż importu wymaga również wprowadzenia polityki fiskalnej zapewniającej zrównoważony,  a okresowo nawet dodatni, budżet twardych ograniczeń budżetowych.

 

Twarde ograniczenia budżetowe - ograniczenia, dążenia do racjonalizacji wydatków publicznych

- pobudzenie szybkiego wzrostu gospodarczego-stabilizacja polityczna i gospodarcza

- restrukturyzacja przemysłu ciężkiego

- poprawa efektywności działań przedsiębiorstw publicznych

- kontynuacja reform w roku 1999

 

 

 

 

 

 

 

1

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin