Stary_czlowiek_i_morze - test.pdf
(
1019 KB
)
Pobierz
LekcjeZLekturaOK.indd
Ernest Hemingway
Stary człowiek i morze
JAK Z£OWIÆ MARLINA
?
INSTRUKCJA
1.
Podczas czytania książki zgromadź informacje będące odpowiedzią na znajdujące się poniżej pytania.
a) Co zabrał ze sobą Santiago, wypływając w morze?
W
SKAZÓWKA
:
Wymieniając sprzęt, zwróć
uwagę na liczbę poszczególnych elementów, grubość, długość. Potrzebne informacje pojawiają się
nie tylko na początku książki, ale niejednokrotnie dopiero w tych jej fragmentach, w których narra-
tor wspomina o wykorzystaniu sprzętu.
b) Kiedy Santiago wypłynął na swój połów (chodzi o porę dnia lub nocy)?
86
E r n e s t H e m i n g w a y
S t a r y c z ł o w i e k i m o r z e
c) Jakich wskazówek poszukiwał na morzu?
d) Jakie informacje na temat marlina jako gatunku ryb (wielkość, waga, wygląd) zawiera książka He-
mingwaya?
e) Jakie cechy charakteru pozwoliły Santiago złowić marlina?
f) Jakie cechy fizycznebohateraokazałysięprzydatne?
2.
Poszukaj w dostępnych źródłach naukowych informacji na temat marlina (wielkość, wygląd, gdzie wy-
stępuje, czym się żywi, dlaczego jest poławiany itp.).
MARLIN:
3.
Analizując odpowiedzi z poleceń 1 d) i 2, wyciągnij wnioski wynikające z zestawienia informacji
z książki Hemingwaya i ze źródła naukowego.
J a k z ł o w i ć m a r l i n a ? I n s t r u k c j a
87
4.
Jakich błędów Santiago mógł uniknąć? Wypisz je, a następnie zaproponuj, jak można było ich unik-
nąć. Bądź w zgodzie z realiami książki.
W
SKAZÓWKA
:
Zwróć uwagę między innymi na to, co utrudniało
bohaterowi połów, czego lub kogo mu brakowało, dlaczego nie mógł wciągnąć ryby i jaki był tego skutek.
BŁĘDY
SPOSÓB ICH UNIKNIĘCIA
Nie zadbał o to, by zabezpieczyć dłonie. Miał je
poprzecinane linką, co sprawiało mu ból i utrud-
niało dalszy połów.
Mógłby zabrać grube rękawice, które przynajmniej
w części zmniejszyłyby dyskomfort pracy. Mógł też
owinąć ręce grubym suknem.
5.
Zanim przystąpisz do wykonywania tego ćwiczenia, przejrzyj dostępne instrukcje obsługi (musiały być
dołączone do każdego urządzenia, które znajduje się w twoim domu). Zwróć uwagę na ich zawartość oraz
charakterystyczny język, realizujący zasady obowiązujące w stylu urzędowym.
CECHY STYLU URZĘDOWEGO:
kategoryczność, precyzja, jednoznaczność sformułowań;
bezosobowy charakter wypowiedzi;
schematyczność;
nakazy, zakazy, przyzwolenia wprowadzane przez słowa:
wolno
,
powinien
,
winien
,
należy
,
trzeba
itp.;
wypowiedzenia w stronie biernej;
podział tekstu na punkty, podpunkty, paragrafy.
W tabeli na następnych stronach znajdują się cytaty opisujące kolejne działania rybaka. Twoim zadaniem
będzie wybranie z nich istotnych informacji dotyczących połowu marlina i zapisanie ich w języku charakte-
rystycznym dla stylu urzędowego.
88
E r n e s t H e m i n g w a y
S t a r y c z ł o w i e k i m o r z e
CYTATY I INFORMACJE SUGERUJĄCE TREŚĆ
PUNKTU W INSTRUKCJI
TREŚĆ PUNKTU W INSTRUKCJI
(INFORMACJA W STYLU URZĘDOWYM)
Umocował wiązadłami wiosła w dulkach
i pochyliwszy się do przodu, zagarnął wodę
piórami wioseł i zaczął w ciemnościach wy-
pływać z przystani
1
.
W
SKAZÓWKA
:
Zwróć uwagę na czas wy-
płynięcia.
Gdzie należy zarzucić przynętę?
W
SKAZÓWKA
:
Wykorzystaj informacje,
które są odpowiedzią na pytanie z zadania 1.:
Jakich wskazówek poszukiwał na morzu?
Zanim się na dobre rozwidniło, zarzucił już
przynęty i dryfował z prądem.
[…] wiosłował powoli, aby utrzymać lin-
ki pionowo na ich właściwych głębokościach.
[…]
Utrzymywał je [linki] bardziej pionowo niż
inni rybacy, ażeby na każdym poziomie w ciem-
nościach nurtu przynęta czekała na wszelkie
przepływające ryby dokładnie tam, gdzie chciał
ją mieć.
[…] jeden ze sterczących zielonych patyków
wygiął się raptownie w dół. […]
Unikając wstrząsów, złożył wiosła na dnie
łodzi. Sięgnął po linkę i przytrzymał ją deli-
katnie między dużym i wskazującym palcem
prawej ręki. […]
Stary przytrzymał linkę miękko, delikatnie,
a lewą ręką odwiązał ją ostrożnie z patyka. Te-
raz mógł ją przepuszczać między palcami, nie
dając rybie wyczuć napięcia.
[…] marlin wypłynął. […] Stary próbował
oburącz przytrzymać linkę, uważając, żeby nie
przekroczyć granicy jej wytrzymałości. Wie-
dział, że jeśli stałym naciskiem nie zmusi ryby
do zwolnienia, marlin wybierze mu całą linkę
i wreszcie się urwie.
1
Wszyst-
kie cytaty
z książki
Stary
człowiek i morze
w przekładzie
Bronisława
Zielińskiego.
Od dawna już przygotował harpun; zwój lek-
kiej liny harpunowej leżał w okrągłym koszyku,
a koniec jej uwiązany był do kołka na dziobie.
J a k z ł o w i ć m a r l i n a ? I n s t r u k c j a
89
Za każdym spokojnym, nieśpiesznym okrą-
żeniem, jakie robiła ryba, wybierał kawał linki
[skracał ją] i pewien był, że jeszcze dwa kręgi
i zdoła uderzyć harpunem.
Ale muszę go ściągnąć blisko, blisko […].
Nie wolno mi mierzyć w głowę. Muszę go tra-
fić wserce. […] Stary puścił linkę, przycisnął
ją stopą, podniósł harpun najwyżej, jak mógł,
i wbił go z całej mocy, ze wszystkich sił, jakie
jeszcze w tej chwili przywołał, w bok ryby, tuż
za wielką płetwą piersiową, która sterczała
w powietrzu na wysokości jego własnej piersi.
Poczuł, że grot wchodzi, wsparł się na harpu-
nie i wepchnął go głębiej, a potem wcisnął ca-
łym swoim ciężarem.
Co należy zrobić po zabiciu marlina, by reki-
ny nie pożarły zdobyczy? Weź pod uwagę błędy,
które popełnił Santiago (m.in. dotyczące załogi
i wielkości łodzi) oraz opisane sposoby ich unik-
nięcia (zadanie 3.).
6.
Podaj na podstawie słownika języka polskiego lub encyklopedii znaczenie wyrazu „sążeń”.
sążeń —
7.
Instrukcja często zawiera schematyczne rysunki ułatwiające zrozumienie zawartych w niej treści. Na
podstawie zacytowanego poniżej opisu sposobu zarzucania przynęty opracuj rysunek. Poszczególne elemen-
ty zaznacz kolejnymi cyframi, a następnie opisz je bezpośrednio pod nim.
Zanim się na dobre rozwidniło, zarzucił już przynęty i dryfował z prądem. Jedną opuścił na czter-
dzieści sążni. Druga była na siedemdziesięciu pięciu, a trzecia i czwarta znajdowały się w błękitnej
wodzie na głębokości stu i stu dwudziestu pięciu sążni. Każda przynęta zwisała głową w dół, trzon
haka tkwił w rybie, mocno przytwierdzonej i zaszytej, a całą jego wystającą część, krzywiznę i ostrze
pokrywały świeże sardynki. Wszystkie nanizane były przez oczy, tak że tworzyły półkolistą girlan-
dę na sterczącej stali. […]
Chłopiec dał mu dwa małe, świeże tuńczyki, czyli albacore’y, i te wisiały na obu najdłuższych linkach
niby ciężarki, na pozostałych zaś miał jedną dużą błękitną i jedną żółtą makrelę, których już przedtem
używał. […] Każda linka, grubości dużego ołówka, przyczepiona była pętlą do świeżo uciętego, zielo-
nego patyka, tak że wszelkie pociągnięcie czy dotknięcie przynęty musiałoby go wygiąć, każda mia-
ła dwa czterdziestosążniowe zwoje, do których można było przywiązać inne, zapasowe, toteż w razie
potrzeby ryba mogła wybrać ponad trzysta sążni linki.
90
E r n e s t H e m i n g w a y
S t a r y c z ł o w i e k i m o r z e
Plik z chomika:
edmund144
Inne pliki z tego folderu:
lektury program komputerowy.zip
(33689 KB)
Wiersze - Adam Asnyk.doc
(43 KB)
Treny - Jan Kochanowski.doc
(40 KB)
Sienkiewicz_Henryk_-_Szkice_wÄtglem.pdf
(344 KB)
Sienkiewicz_Henryk_-_Nowele.pdf
(576 KB)
Inne foldery tego chomika:
- ! Paczki RAR autorów [spakowane epub, mobi] ! -
! # Wrzucone - sprawdzone i pełne Ebooki #
! 2014,07,08
! Kryminały
!! #. Patterson James - Pozostałe powieści
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin