Pielęgniarstwo- nauka o pielęgnowaniu o charakterze nauk humanistyczno-przyrodniczo-społecznych, to sztuka o charakterze moralnym, u swoich podstaw ma filozofie Troski.Filozofia-wywodzi sie z j greckiego (Phileo-lubie,kocham, miluje; Sophia-mądrość) Oznacza dosłownie UMILOWANIE MĄDROŚCIGłówne dyscypliny filozoficzne:-Ontologia-teoria bytu-Epistemologia-teoria poznania-Logika-nauka o poprawnym rozumowaniu-Etyka-nauka o moralności-Estetyka-nauka o pięknie, doświadczeniu estetycznym-Historia Filozofii-Filozofia człowieka-Aksjologia-teoria wartości-Filozofia religii, politykiFilozofia-jest samym myśleniem, filozofowanie jest najwyższa z ludzkich czynności i nie służy niczemu poza samym poznawaniu prawdy czyli niczemu poza mądrością.Filozofia pielęgniarstwa-pogłębianie filozoficznych rozważań jest niezbędne do ukierunkowania dalszego rozwoju pielęgniarstwa naukowego dla potrzeb praktyki
Filozofia PIELĘGNIARKI :to określenie jej przekonania, poglądów kształtujących jej postawę wobec życia, człowieka, rzeczywistości motywującej ją do działań, kierująca się refleksją o tym kim jest w działaniu oraz wpływające na podejmowane przez nią decyzje.Moralność – zespół uznanych zasad, norm, wzorców.Moralność =OCENY |NORMY(zakazy nakazy)|WZORCE| SAUKCJE
Kosmiczno-ewolucyjna koncepcja człowieka-twórcą był francuski jezuita Pierre Telhao
Założenia:
-człowiek jest połączeniem dwu form energii fizyczno-biologicznej i psychologiczno-duchowej
-człowiek przez prace kształtuje ziemię i samego siebie dlatego należy dostrzegać humanizm pracy i jej godność oraz doskonałość
-w pracy człowiek i zespół wzajemnie sie umacniają
-miłość łączy ludzi w sposób trwały nie naruszając ich osobowo-indywidualnego charakteru
Psychologiczno-Personalistyczna koncepcja człowieka wg.V Frankla
Austryjacki uczony mówiąc o człowieku jako o osobie wyróżnia jego podstawowe własności:
-wolność i odpowiedzialność,
-sumienie
-wrażliwość na wartości wyższe tj. Poznawcze i moralne; za fundamentalną wartość uznaje miłość
-poszukiwanie sensu życia
-zdolność odkrywania Boga
„CZŁOWIEK PRZEŻYJE KAŻDE JAK, JESLI MA PRZED SOBĄ WYRAŹNE PO CO”
Być człowiekiem wg.Frankla:
„Skierowanym na coś lub kogoś, być oddanym dziełu, któremu sie poświęcamy ,człowiekowi którego kochamy, lub Bogu, któremu służymy”
Egzystencjonalistyczna koncepcja człowieka wg G Marcela
-człowiek jest osobą zawierającą w sobie element duchowy
-nie jest samotną jednostką, istnieje zawsze w społeczności
-istotą człowieka jest współistnienie tzn. wzajemne pomaganie sobie
-istotnym znamieniem człowieka jako osoby jest uczestnictwo, czyli bycie z innymi ludźmi i dla nich
-człowiek drugi nie powinien być anonimowy lecz osobowy
EGZYSTENCJA=ISTNIENIE
Personalistycza koncepcja człowieka- to właśnie na niej jest KODEKS PIELĘGNIARKI ale tez o założenia HUMANIZMU.
Personalizm-to nurt filozoficzny- twórcą EMMANUEL MOUNIER 1905-1950; który uznaje:
-osobowy byt człowieka
-materialny i duchowy wymiar jego natury
-rozumność i wrażliwość na wyższe wartości
-nadrzędna wartość człowieka wobec świata rzeczy oraz struktur ekonomiczno-społecznych i politycznych
-tożsamość w człowieczeństwie
-człowiek od poczęcia aż po naturalną śmierć jest osobą
-wewnętrzne „ja” jest niezbywalną częścią każdego człowieka
-wszyscy ludzie są równi jako osoby
-szansa rozwoju człowieka jest włączenie sie w świat osób ludzi i Boga
-owo włączenie może sie odbywać poprzez realizacje wartości osobowych takich jak prawdę, dobro, wolność ,przyjaźń, miłość, sprawiedliwość, ofiarność, zaufanie.
-nigdy społeczna wspólnota nie niszczy osoby ludzkiej: jej autonomii, sumienia, osobistych przekonań i należnych praw
-godność osoby ludzkiej jest czymś naturalnym-uniwersalnym.
-wiodącą rolę odgrywa miłość w życiu indywidualnym i społecznym
-osoba ludzka jest najwyzszym i nienaruszalnym dobrem świata
MERITUM SPRAWY; CZŁOWIEK JEST OSOBĄ I MA GODNOŚĆ.WSZYSCY LUDZIE SĄ RÓWNI!!
Humanizm-prąd filozoficzny, który przewija sie przez literaturę, sztukę, medycyne. Humanizm zakłada ludzkie traktowanie człowieka tz. z życzliwością ,kulturą i taktem z poszanowaniem praw oraz tolerancją człowieka. Humanizm łączy nie dzieli.
Godność=Szacunek=Nalezna wartość dla siebie i innych
Pacjent trudny-trudno mu ze soba samym
Personalizm może być rozpatrywany w 2 formach:-BYTOWA SPECYFIKA CZŁOWIEKA I JEGO OSOBOWA GODNOŚĆ - stanowi podstawę do teorii pielęgniarstwa i nauki o pielęgniarstwie-PRAKTYCZNO-SPOŁECZNA -postawa troski o człowieka ważna w praktyce pielęgniarskiejKoncepcje etyczne w praktyce pielęgniarskiejI Adwokatura – ICN – określa misję :”Pielęgniarka to rzecznik i obrońca praw pacjenta”-Prawo do ochrony zdrowia-Prawo do intymności i poszanowania godności osobistej-Prawo do natychmiastowej pomocy medycznej-Prawo do godnego umierania-Prawo do uzyskania informacji-Wyrażenie zgody, niezgody, wyboru, sprzeciwu-Prawo do wyznań i praktyk religijnychII Współpraca
III Odpowiedzialność(świadomość ponoszenia konsekwencji za swoje czyny, świadomość poczucia obowiązku) Pielęgniarka ponosi ją w wymiarze prawnym, moralnym przed organami sądów .Organizacji zawodowych, sądy pielęgniarek przy okręgowej izbie pielęgniarek i położnych.Pielęgniarka ponosi odpowiedzialność względem:-pacjenta –sumienia –innychIV TroskaTeorie etyczne są podstawą do rozważań o dopuszczalności pewnych działań a także do ocen dotyczących sądów moralnych i ludzkich charakterów.
Dzielimy na:-Klasyczne tworzyły się do XVIIIw. Charakteryzowały się poszukiwaniem pytania na odpowiedź jak być dobrym np. stoicyzm, hedonizm-Współczesne- włączające analizę filozoficzną aby poznać znaczenie terminów i stwierdzeń w nich występujących np. naturalizm, emocjonalizm, intucjanizmUTYLITARYZM-zakładając że działanie jest dobre jeśli jego efektem jest przysporzenie jak największej korzyści i zmniejszenie stratDEONTOLOGIA- działanie dobre opiera się na prawie i zasadach związanych z wypełnianiem obowiązków i powinnościNajwybitniejszą teorią dentologiczną jest teoria Kanta: działanie jest dobre jeśli jest podejmowane z obowiązku a także wtedy gdy chciałoby się aby było ono uniwersalnym prawem dla każdego tak jakbyś chciał być sam traktowany przez innych
TEORIE ETYCZNE HERAKLITA I DEMOKRYTAHeraklit- jeden z filozofów, który zainteresował się sprawami humanistycznymi. Uważał że istnieje moralność wyższa , niższa, tłumu i mędrca. Tłum pojmuje chorobę, smutek jako zło. Mędrzec ma świadomość, że choroba jak i zły nastrój są częścią życia ludzkiego. Należy się z tym pogodzić unikając narzekać na niedogodność i przeciwieństwa.Demokryt – uważał, że postępowanie moralne polega nie tylko na nie czynieniu zła gdyż sama chęć uczynienia krzywdy jest niemoralnaTEORIE ETYCZNE PLATONAMożna je podzielić na 3 części:-Naukę o cnotach- wszelkie zło jest konsekwencją braku wiedzy. Znalezienie dobrego życia stanowi intelektualne zadanie. Duszę człowieka podzielił na 3 częśći i przydzielił 3 cnoty*Mądrość-część Rozumna*Męstwo – cz. Impulsywna*Panowanie nad sobą cz. PożądliwąSprawiedliwość łączy wszystkie części duszy i utrzymuje wśród nich ład- Naukę o miłości – zarówno byt jak i dobro dzielą się na 2 światy: idealny i realny, gdzie dobra realne są niezbędne dla osiągnięcia celu jakim jest dobro idealne. Miłość jest właściwym dążeniem duszy do osiągnięcia dobra. Przedmiotem miłości są myśli i czyny będące pięknem duchowym- Nauka o państwie - oparta na ideach dobra i sprawiedliwościTEORIE ETYCZNE ARYSTOTELESA:- Miarą słuszności jest tutaj żywy wzór dobrego i mądrego człowieka. Był zwolennikiem założenia tzw. Doktryny środka, która wyznacza różnorodne cnoty spomiędzy skrajności. Żywy wzór dobrego i mądrego człowieka to człowiek posiadający cnotę umiaru. Stworzył on definicję szczęścia: które określił jako działanie duszy w zgodzie z doskonałą cnotą.TEORIA ETYCZNA EPIKURA- Poglądy na temat życia określa się mianem Hedonizmu nawołuje do życia z przyjemnością ale z umiarem. „O ile nie pogwałcisz praw nie nauczysz się dobrych obyczajów, nie zasmucisz bliźniego nie utracisz niezbędnych środków do życia to używaj jak chcesz swojej ochotyZASADY ETYCZNE- są przewodnikami w podejmowaniu etycznych działań moralnych-Stanowią główny ośrodek fomułowiania sądów-Mają znaczenie uniwersalne*dobroczynność, *sprawiedliwość, *wierność, *autonomia-niezależność, *prawdomównośćOGNIWA POEJMOWANIA DECYZJI ETYCZNYCH-osobiste wartości i wierzenia-koncepcje etyczne-sposoby(metody)podchodzenia do zagadnień etyki 1.Odwoływanie się do autorytetów 2.Odw. się do porozumienia 3.Odw. się do intuicji 4.Metodia dialektyczna lub sokratesa oparta na argumentach i logicznym myśleniu-standardy zachowań etycznych analiza kodeksu etycznego Polskiej pielęgniarki i położnej
KODEKS ETYCZNY:1. Dekalog2. Kodeks hipokratesa3. kodeks majmonida4. I kodekst ICN - 1423-535. Polskie Towarzystwo Pielegniarek 19736. Nowelizacja 1998/2000 i 2003CELE KODEKSU ETYCZNEGO:1. Wskazanie społeczeństwu czego można sie spodziewać od pielegnairek2. Sprzyja integracji i indetyfikacji gr. zawodowej3. dzielanie rad jak rozwiązać problemy natury etycznej4. UwrżliwiaFUNKCJE KODESU1. Dyrektywna2. Kontrolno-oceniajaca3. Społeczno - wychowawcza4. Ochrona autonomii zawoduNORMY:1. Profesjonalna opieka2. przeciwdziałać cierpieniu, zapobiegac chorobom3. tolerancja4. szacunek i godność5. Umiejętność współpracy6. Ciągle zdobywać wiedze7. Rzytelnie wypełniac obowiążkiCIERPIENIE:1. Ma charakter indywidulny2. Moze prowadzić do integracji lub dezintegracji3. Ani jako zło, anni dobro4. nie ma innego sensu, jak takie, które mu nadajemy5. o jego wartośći decyduje odpowiedni sposób przyjmowania go i znoszeniaJPII podaje "wymiary sensu cierpienia":1. indywidualny- rozwijanie siebie prez doświadczenie milości- ofiarowanie cierpienia dla kogoś- pytanie - dlaczego? zamienione na pytanie - dla kogo?- z cierpieni można uczynić dar dla kogoś- imię kogoś lub czegoś jest darem z siebie2. Interpersjonalny- wyraza sie w postawie służby wobec drugiego człowieka MODELSPOTKANIA SYTUACJ CIERPIENIA:+ zatrzymanie sie wynikajace nie z cierpliwości, a z powinnosci pomocy+ wzroszenie połaczone z współczuwaniem, współczuciem+bezinteresowne zainteresowanieSŁUŻBA- Świat tego nie lubi. : poswięcenie, oddanie sie jakiejś sprawie, wielkie zaangażowanie, niepokój3. Cywilizacyjny1) nieustannym zwrcniu uwagi na istnienie, cierpienie, gdyz współczesny człowiek uciek prezd nim2) brk wiary w sens cierpienia3) brak wiary, ze zycie jest przemijaniemWażne jest, aby we wspól. świecie zwracać szczególn uwage, na:- nieuchronnosć cierpienia- jego wrtość sens- szacunek wzgl. człowieka cierpicego- pokory wobec tajemnicy cierpieniaSENS PSYCHOLOGICZNO- ETYCZNY CIERPIENIA:- tylko cierpienie odsył nam prawde o nas samych- cierpienie może być człowieka sclić przemienić zintegrować bądz też rozbić- człowiek peez cierpienie głebiej prezzywa wł. człwoieczeństwo- sprzyja wew. dojrzałości - wyzwala miłość- pogłebia zycie moralno-duchowe- jest najstarszą szkolą samotealizacji- niszczac ja materialne rozwija ja duchowoDYLEMT- kłopot, sprzeczność, konflikt pomiędzy wartościami, coś trudnego do osiagnięciaRODZAJE DYLEMATÓW:I. Charakter poznawczy- taki dylemat ze pojawi sie ze w takim kształceniu pojawią sie luki w szktałcebie w przyszłosci popelnienia błedów, z powodu niewiedzyII. Charakter praktyczny - kIEDY PIELĘGNIRKA NIE ZNA ALGORYTMU LUB STANDARTU NIE POSTEPUJE ZGODNIE Z NIM I WTEDY POPEŁNIA BŁĄDIII. Charakter moralny- kiedy piel. nie prezstrzega zasad kodeksu etycznegoOPINIA PODEJMOWIANIA DECYZJI ETYCZNYCH:1) OSOBISTE WARTOŚCI I WIEREZNIA2) ANALIZA KONCEPCJI ETYCZNYCHodwoływanie sie do autorytetu, intuicji, porozumienia, argumentów i logicznego myślenia3) WYKORZYSTYWANIE ZASAD ETYCZNYCH ZAWARTYCZ W KPKiKTROSKA TO WARTOŚĆ UNIWERSALNAWartość troskliwości umacni etykę piel. chroniąc i umacnijąc poczucie godności ludzkiejTroskliwość to ideał profesjonalny, moralny i społeczny.CO TO ZNACZY PIELEGNIARSKA PROFESJA?:- wykształcenie- całe zycie sie uczca- znajc wilozofie swojego zawodu- stosuje etykę i specyficznie odrebna wiedze i umiejętności wyrżajc sie w naturez piel.Brak troski to tak jkby brakowało człowieczeństwaTroska to moralne zobowiązanie i powinnośćTroska to forma jednoczenia sie z innymiOD CZEGO ZALEŻY ROZWÓJ TROSKI:- przekonań i wierzeń- wychowania- wykształcenia- własnych doświadczeń zwizanych z opiekowaniem sieMadrość troski cechuje sie twórczym niepokojem- kceptacj, empatią, nieustanna świadomością pracy nad rozwojemCECHY TROSKLIWEJ PIELEGNIARKI:-lubi ludzi-ich los nie jest jej obojętny- chce pomoagać- dysponuje niezbędną wiedzeHISTORIA:- I raz użył VAN RENSSELEAR POTTER w 1970 w pracy "bioetyka - nuka życia"- w Europie 1975 - belgia - ks. J.BoneZDANIA BIOETYKI:1. ochrona człowieka przed różnymi biotechnologiami2. bycie mediatorem miedzy kultur naukowo techniczną a kulturą personalistyczną3. w etyce filozoficznej scieraja sie co najmniej 3 konkurujące uzasadnienia norm moralnych:-utylitarystyczne, deontonomiczne, personalistyczneUtylitaryzm:- maxymalizacja przyjemnosci- eliminacja istot słabszych- podważanie wartości zycia ludzi dotknietych wadami/- aprobowanie aborcji-dokonywanie selekcji prenatalnej- dązenie do eutanazjiBOETYK KORZST Z NSTEPUJĄCYCH KORZYŚCI: Bologii, medycyny, antropologi, prwa, socjologi, teologii, genetyki, itd.TEMTY I PROBL. BIOETYCZNE:- Rozmnażanie człowieka- płciowość człowieka rozmnażania sposobem naturalnym sztucznego zapłodnienia, nat. regulacji rodności, antykoncepsji, sterylizacji-Gen. człowieka- genomu ludzkiego, biotechnologii i genoterapii, klonowania i kom. rozrodczych- Embrionu: ludzkiego, poronien, diagnostyki prentalnej- zycia w fazie terminalnej- ból eutanazja, terapia uporczywaZAŁOŻENI BIOETYCZNE JPII:-człowiek obdarowany jest godnościa osobow- zycie ludzkie jest szcególnym darem i pochodzi od boga i do boga powraca- człowiek ponosi sczególn odpowiedzialnosc z zycie-z godnościa wynika podmiotowość człwoiek i jego nienaruszalność- azde zycie ludzkie ma te sm wartość-pryzmat swietosci zyci nad jakościa
-poszanowanie zycia-zycie człowieka jest powierzone jako skarb-człowiek z zycia musi sie rozliczycZAŁOZENIE BIOETYCZNE JPII - CYWILIZACJA SMIERCI:1. niszczenie ludzkich embrionów2. prokreacja technicyzowana3. próby klonowni człowieka4.antykoncepcja5.przerywanie ciazy6.diagnostyka prenatalna o charaktecze eugenicznym7.eksperymenty na człowieku8. eutanazjaBIOETYKA:1. dzil etyki wartościujcy postawy i działani, których prezdmiotem jest zycie i zdr. człowieka - to nauka, która ustala normy zach. człwoieka w sferze zycia i zdr. wg. racjonalnych wartości i zasd moralnych2. wykształciła sie wraz z rozwojem biomedycyny i ma charakter interdyscypilinarny zwiazany z fenomenem zycia ludzkiego3. dzia filozoficznej etyki szczególowej, która ma ustalac oceny, normy moralne wazne w dziedzinie działan ludzkich polegajacych na integracji w granicznych sytuacjach zw. z pocztkiem zycia jego trwania i smierciDZIEDZINY BIOETYKI:poczatek, trwanie i koniec zyciaPRZYCZYNY CYWILIZACJI SMIERCI:- zatracenie prawdy o człowieku- fałszywe zrozumienie wolnosci- Konsupcyjny styl zycia- eutanatyczne myślenieCYWILIZACJ ZYCIA i SŁUŻB ZYCIU:- posznowanie zycia- leczenie prewencja- niwelowanie cierpienia- towarzyszenie człowiekowi- pozytywna diagnostyk prenatalnaBIOETYK LICKA:Wartość Zycia ludzkiego uzależnila sie od:- witalnosci i ewolucji gatunku ludzkiego- obecnosci pewnych f. zyciowych, zdolności percepcji i myslenia- Tylko niektóre aspekty zycia moga byc posznowanePRAWA CZŁOWIEK UMEIRAJCEGO:- do nalezytego traktowania- do informacji- do ulgi, bólu i cierpienia- wolnossci od terapii przedłuzajacej proces umierania- do pomocy psychologicvznej czy wsparcia duchowego zgodnie ze swiatopogladem- do naturalnej godnej smierci- nalezytego szacunku dla swojego ciał po smierciNATURA- wymiar biologiczny i istota człowieczeństwa przejawijąca sie w rozumnej i wolnej woliKTO POWOŁUJE SIE NA PRAWA NATURLNE?: zwolennicy zakazu eutanazji, zwolennicy uznawania zwiazków jednopłciowychPRAWO NAT. JEST W OGNIU KRYTYKI SWIATOPOGLADOWEJ:- wiedz na temat prawa nat. siega starożytności- Od starożytnego rzymu, az do końca XVIII w starozytności gł. nurt filozofii panstwa- Prawem nat. zajmowali sie tacy filozofowie jak arystoteles, sw. tomasz z akwinu
Elunsia