Weronika Madryas-Kowalska
30 godzin, drugi semestr (administracja), studia dzienne.
Warunki zaliczenia: przygotowanie i omówienie wybranego tematu, systematyczne przygotowywanie się do zajęć, aktywne uczestnictwo w dyskusji, kolokwium zaliczeniowe.
Plan zajęć:
1. Zajęcia organizacyjne – przedstawienie zagadnień do opracowania, rozdzielenie tematów prezentacji pomiędzy uczestników seminarium, omówienie warunków zaliczenia.
2. Organizacja jako obiekt badań (zdefiniowanie pojęć organizacji i jej otoczenia, przedstawienie cyklu życia organizacji). Studium przypadku (dokonanie opisu wybranej organizacji, jej otoczenia i fazy cyklu życia).
3. Charakterystyka zarządzania – istota, funkcje, decyzje zarządcze, role kierownicze. Przedstawić sylwetki menedżerów: doskonałego i bardzo słabego, na przykładzie wybranych przedsiębiorstw.
4. Struktura organizacyjna – przedstawić strukturę organizacyjną wybranego przedsiębiorstwa oraz ocenić w odniesieniu do prowadzonej przez tę firmę działalności. Zaproponować strukturę organizacyjną właściwą dla omawianej organizacji.
5. Zarządzanie jako proces decyzyjny. Przedstawić, ocenić i udoskonalić proces podejmowania decyzji w wybranej organizacji.
6. Zarządzanie potencjałem społecznym – planowanie personelu, rekrutacja i selekcja, ocenianie pracowników, wynagradzanie, rozwój personelu, planowanie karier.
7. Kultura organizacyjna – wyjaśnić pojęcie kultury organizacyjnej, przedstawić model kliniczny Edgara Scheina, omówić uwarunkowania kultury organizacyjnej oraz zmianę kulturową.
8. Wpływ kultury danego kraju na zarządzania organizacją - przeprowadzić charakterystykę podstawowych wymiarów kultury oraz zdefiniować pojęcie zarządzania międzykulturowego. Omówić kulturę organizacyjną w wybranej korporacji międzynarodowej.
9. Zarządzanie informacją – przedstawić istotę działalności public relations oraz omówić metody zarządzania relacjami z otoczeniem.
10. Analiza sytuacji wyjściowej przedsiębiorstwa w celu opracowania programu public relations (przedstawić elementy składające się na ocenę sytuacji wyjściowej organizacji oraz poszczególne punkty planu PR-owskiego).
11. Szkoły zarządzania –omówić kierunki i koncepcje.
12. Szkoły zarządzania –omówić kierunki i koncepcje, cd.
13. Postmodernizm w zarządzaniu – przedstawić wybrane metafory. Przeanalizować wybrane przedsiębiorstwo w oparciu o metaforę teatru (organizacja jako teatr).
14. Postmodernizm w zarządzaniu – cd.
15. Etyka w biznesie – etyczna siła organizacji, rozwój kodeksów etycznych.
16. Kolokwium zaliczeniowe.
Litera podstawowa:
A. K. Koźmiński, W. Piotrkowski, Zarządzanie. Teoria i praktyka., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2001.
luizaXd