W co się bawić na weselu.txt

(8 KB) Pobierz
W co si� bawi� na weselu

Moda na �lub

Tradycyjne polskie wesele nie mo�e odby� si� bez oczepin, przy�piewek i zabaw dla go�ci. Dlatego przedstawiamy poni�ej ranking popularnych i mniej znanych zabaw weselnych.


Przyznali�my punkty (od 1 do 5) uwzgl�dniaj�c kryteria takie, jak: zadowolenie go�ci, g�o�no�� �miechu podczas zabawy, bezpiecze�stwo (kr�cenie si� z zamkni�tymi oczami � niewskazane!) i oryginalno��. 

Przepowiednia 

Jest 10 balon�w, w kt�rych ukryte s� karteczki z wypisanymi rzeczami, kt�re po �lubie m�� albo �ona b�dzie robi�, czyli np. "Od dzisiaj to ja b�d� zmywa�(a) naczynia", "Od dzisiaj b�d� Ci codziennie masowa�(a) st�pki",  "Od dzisiaj to ja b�d� g�ow� rodziny", "Od dzisiaj to ja b�d� oddawa� pensj� ma��onkowi", "Od dzisiaj b�d� s�ucha� m�drych rad te�ciowej"- itp. M�oda para przek�uwa na przemian balony i na g�os czytaj�, co wylosowali. 

5 punkt�w 
Test zgodno�ci 

Para m�oda siada na krzes�ach ty�em do siebie, w r�kach maj� kartki. Ona dwie kartki z napisem: �ja� i �on�. M�ody z napisami: �ja�, �ona�. Orkiestra(?) zadaje pytania typu: �kto pierwszy powiedzia�: kocham ci�?�, �kto lepiej prowadzi samoch�d?�, �kto b�dzie trzyma� kas�?�, �kto pierwszy wyci�ga r�k� po k��tni?�, �kto pierwszy zasypia w ��ku?�, �kto b�dzie zmywa� po posi�kach?�, �kto b�dzie rz�dzi� w sypialni?� itd., para odpowiada na pytania, podnosz�c do g�ry odpowiednie wed�ug niej kartki. 

5 punkt�w 
Gor�ce krzes�a 

Na parkiecie pojawia si� 12 krzese�. Do zabawy zapraszane jest pierwsze 12 ch�tnych os�b. Wodzirej prosi uczestnik�w o zaj�cie miejsc na krzes�ach. Pozostali go�cie proszeni s� o gor�cy doping. Wodzirej prosi ka�dego z uczestnik�w zabawy o znalezienie odpowiedniego rekwizytu, kt�ry powinien znajdowa� si� w lokalu, np. widelec. W trakcie, gdy uczestnicy zabawy wybieraj� si� w poszukiwaniu podanego rekwizytu, z parkietu znika jedno krzes�o. W ten spos�b osoba, kt�ra powr�ci najp�niej, nie ma ju� gdzie usi���. Tym sposobem zostaje ona wyeliminowana z zabawy, a za kar�, w pierwszym miesi�cu po �lubie, ma wykonywa� dan� czynno�� dla nowo�e�c�w, wymy�lon� przez wodzireja, np. wyprowadza� psa. Taki spos�b eliminacji uczestnik�w powtarzany jest jeszcze analogicznie 10 razy. Osoba, kt�ra pozostanie w zabawie najd�u�ej, dostanie do wykonania najprzyjemniejsz� czynno��. W ten spos�b przez kolejne 12 miesi�cy przyjaciele pary m�odej b�d� wykonywa� dla nich wskazane czynno�ci. 

4 punkty 

Poci�g 

Zabawa organizowana jest z regu�y tu� przed oczepinami lub w trakcie zabawy weselnej. Do zabawy nale�y zebra� maksymaln� ilo�� os�b, kt�re ustawiaj� si� jedna za drug� �w wagoniki�,  nast�pnie do muzyki �Jedzie poci�g z daleka�- zaczyna si� taniec. Wodzirej- co jaki� czas przerywa taniec i oznajmia, do jakiej stacji, w jakim kraju go�cie dojechali. W ka�dym kraju obowi�zkowo nale�y odta�czy� taniec narodowy, np.: we Francji kankana, w Rosji kazaczoka, w Wiedniu walca itd. Ilo�� kraj�w i utwor�w- zale�y tylko od inwencji tw�rczej wodzireja, no i wytrzyma�o�ci go�ci. 

4 punkty 
Sznurek 

Zabawa wymagaj�ca du�o odwagi. Na jednym ko�cu sali stawia si� butelk� alkoholu, na drugim ko�cu ustawiaj� si� zawodnicy. Na znak orkiestry zawodnicy zaczynaj� uk�ada� na pod�odze sznurek z ubra�, kt�re maj� na sobie. Wygrywa osoba, kt�ra pierwsza u�o�y sznurek tak d�ugi, �eby si�gn�� do postawionej po drugiej stronie butelki. Nie ma co ukrywa�, dobrze jest mie� wtedy na sobie du�o ubra�. 

3 punkty 
Poznajmy si� 

Zabawa typowo oczepinowa przeznaczona dla pary m�odej. Po oddaniu welonu i muszki nowo�e�cy maj� pokaza�, czy si� dobrze zd��yli pozna� w okresie narzecze�stwa. Do konkursu przyst�puje para m�oda i grupa os�b p�ci obojga. Najpierw usadza si� w rz�dzie kilka pa� z pann� m�od� w �rodku, a pan m�ody (z zawi�zanymi oczami) ma j� rozpozna� po wymienionej cz�ci cia�a. Najcz�ciej rozpoznaje ma��onk� po kolanie, ale zdarzaj� si� przypadki rozpoznawania po nosie lub udach. Zabaw� powtarza si� a� do rozpoznania osoby szukanej. Po odnalezieniu panny m�odej role si� zamieniaj�. Pan m�ody siada w�r�d pan�w na krzese�kach, a zadaniem panny m�odej jest odnalezienie ukrytego ma��onka, rozpoznaj�c go po wymienionej cz�ci cia�a. 

3 punkty 
Zbieranie na w�zek 

Zabawa ma swoje miejsce najcz�ciej po oczepinach. Bierze w niej udzia� para m�oda, �wiadkowie i wszyscy ch�tni go�cie. �wiadkowie dostaj� miseczki i siadaj� pod scen�, para m�oda rozpoczyna taniec. Go�cie bior�cy udzia� w tej zabawie mog� ta�czy� tylko z par� m�od�; aby zata�czy� z panem lub pann� m�od� nale�y ui�ci� op�at� u �wiadk�w. Zebrane pieni�dze para m�oda przeznacza na w�zek dla swojego dziecka lub na podr� po�lubn�. 

4 punkty 

Wa�ek 

W zabawie bior� udzia� wszyscy ch�tni go�cie, staj�c w k�ku na przemian pan, pani, pan, pani... Zabaw� rozpoczyna para m�oda. Celem zabawy jest podawanim sobie wa�ka od osoby do osoby, tak aby nie upad� na pod�og�. Wa�ek trzymany jest w zale�no�ci od wersji: pod brod�, pod pach�, lub mi�dzy kolanami. Do przekazywania wa�ka nie wolno u�ywa� r�k. Osoba, kt�ra zgubi wa�ek, odpada z zabawy. 

3 punkty 
Zakr�cony 

Do tej zabawy niezb�dny jest kijek, np. od szczotki, no i kilku odwa�nych. Zasady zabawy s� bardzo proste: nale�y wypi� setk� w�dki, przyk�adaj�c czo�o do kijka, obiec go 10 razy dooko�a, a nast�pnie szybciutko dobiec do oddalonej na drugim ko�cu sali pary m �odej, kt�ra trzyma nagrod�. Nie polecamy! 

1 punkt 
Konkurs ta�ca 

Do konkursu staje kilka par. Wodzirej prowadz�cy zabaw� cz�sto dobiera sobie s�dzi�w w postaci pary m�odej lub �wiadk�w. W zabawie wygrywa para, kt�ra najd�u�ej wytrwa na parkiecie. W zale�no�ci od wersji tej zabawy mo�e ona przybra� form� si�ow�- lub zr�czno�ciow�. W wersji si�owej wodzirej zmusza partner�w do coraz trudniejszych figur, np.- z partnerk� na r�kach, w przysiadzie- itp. W wersji zr�czno�ciowe ta�cz�cym daje si� np. balon, kt�ry umieszczany jest mi�dzy r�nymi cz�ciami cia� ta�cz�cych. Para, kt�ra zgubi balon, odpada. Inna odmiana wersji zr�czno�ciowej to taniec z marynark�, w kt�rym partnerzy na wybrany znak zamieniaj� si� marynark�. Ostatnia para odpada. 

3 punkty 
�wistak 

W tym konkursie niezb�dna jest znajomo�� gwizdania. Uczestnicy dostaj� do wypicia kieliszek 100 gram, po kt�rego uprzednim opr�nieniu musz� zagwizda�. Zawarto�ci� kieliszka powinna by� drobno zmielona bu�ka tarta. Pierwszy, kt�remu ta sztuka si� uda, dostaje nagrod�. 

4 punkty 
Kuszenie Adama 

Do zabawy potrzebnych jest kilka par i tyle samo jab�ek, oraz kawa�ek sznurka. Jab�ka wi��emy na sznurku za ogonki. Panie trzymaj� jab�ka na sznurkach, a panowie maj� za zadanie zje�� jab�ko bez pomocy r�k. Czym d�u�szy sznurek i wi�ksze jab�ko, tym wi�kszy problem z jego zjedzeniem. 

2 punkty 

Nasze dzieci 

Ustawia si� dwa krzes�a - ty�em do siebie w odleg�o�ci ok. 5 metr�w, na nich siadaj� m�odzi. Gra muzyka, a na znak pa�stwo m�odzi maj� odwr�ci� g�ow� w jedn� ze stron, w prawo lub w lewo. Je�eli obydwoje odwr�c� si� w prawo, b�d� mieli c�rk�, w lewo - syna. Je�eli ich g�owy rozejd� si� w innych kierunkach, czekaj� ich� bli�niaki. 

4 punkty 
D�ugopis i butelka 

Panu m�odemu zawi�zuje si� oczy, a na sznureczku, przywi�zanym do paska, a si�gaj�cym do ziemi, uwi�zuje si� d�ugopis. Przed m�odym stawia si� butelk�. Panna m�oda ma za zadanie tak pokierowa� m�odym, aby trafi� do butelki d�ugopisem. 

3 punkty 
Gra o 100 z� 

Zabawa polega na tym, �e prowadz�cy proponuje dw�m ch�tnym gr� o 100 z�. Stawia na �rodku sali krzes�o, na krze�le k�adzie banknot i na pr�b� maj� go przedmucha� w tym samym momencie na stron� przeciwnika. Kto przedmucha, banknot jego. Ale jak wspomnia�am, to by�a pr�ba i dopiero teraz mog� wygra� te pieni�dze. Teraz zawi�zuje si� im oczy i gdy kl�cz� znowu przed krzes�em gotowi do dmuchania, zabiera si� banknot i stawia talerz z m�k�. Na has�o start dmuchaj� co si� nie wiedz�c, �e s� ju� cali w m�ce. Zabawne? Nie wydaje nam si� 

1 punkt 
Zapoznanie rodzin 

M�oda i m�ody maj� wybra� po np. osiem os�b ze swoich rodzin, cztery dziewczyny i czterech ch�opak�w. Staj� oni w dw�ch rz�dach, zabawa polega na zapoznawaniu si� rodzin. Ka�dy po kolei m�wi, co podoba mu si� w osobie, kt�ra stoi naprzeciw, np. usta, oczy, w�osy, ramiona, d�onie itd. Nale�y zapami�ta� wybran� cz�� cia�a, bo nast�pna runda polega na poca�owaniu osoby z przeciwnej strony w� to najpi�kniejsze miejsce. 

2 punkty 
Zabawa w kotka i myszk� 

Panna m�oda staje w k�ku otoczona przez inne panny (je�li jest ich za ma�o, mog� by� m�atki). Zadaniem pana m�odego jest przedosta� si� do �ony, a zadaniem panien nie dopu�ci� go � zabawa prawie jak w kotka i myszk�, tylko myszka nie ucieka. 

4 punkty 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin