Oprogramowanie szyte na miare Jak rozmawiac z klientem ktory nie wie czego chce.pdf

(1283 KB) Pobierz
944895760.001.png
Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości
lub fragmentu niniejszej publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione.
Wykonywanie kopii metodą kserograficzną, fotograficzną, a także kopiowanie
książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym powoduje naruszenie
praw autorskich niniejszej publikacji.
Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi
bądź towarowymi ich właścicieli.
Autor oraz Wydawnictwo HELION dołożyli wszelkich starań, by zawarte
w tej książce informacje były kompletne i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej
odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie, ani za związane z tym ewentualne
naruszenie praw patentowych lub autorskich. Autor oraz Wydawnictwo HELION
nie ponoszą również żadnej odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe
z wykorzystania informacji zawartych w książce.
Redaktor prowadzący: Magdalena Dragon
Projekt okładki: Jan Paluch
Materiały graficzne na okładce zostały wykorzystane za zgodą Shutterstock.
Wydawnictwo HELION
ul. Kościuszki 1c, 44-100 GLIWICE
tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63
e-mail: helion@helion.pl
WWW: http://helion.pl (księgarnia internetowa, katalog książek)
Drogi Czytelniku!
Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres
http://helion.pl/user/opinie?opszmi
Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję.
ISBN: 978-83-246-3932-8
Copyright © Michał Bartyzel 2012
Printed in Poland.
Kup książkę
Oceń książkę
944895760.002.png
Spis treci
Podzikowania ......................................................... 9
Rozdzia 1. Midzy biznesem a IT ................................ 11
Dla kogo jest przeznaczona ta ksika? ......................................... 12
Ile zarzdzania jest w zarzdzaniu wymaganiami? ......................... 15
Klient, który wie, czego chce .......................................................... 17
Podsumowanie ............................................................................... 20
Rozdzia 2. Co to znaczy „myle biznesowo”? ............... 21
Nonszalancja programistów ........................................................... 21
Podsumowanie ............................................................................... 25
Rozdzia 3. Wspólna wizja ......................................... 27
Czym jest wizja? ............................................................................. 27
Wizja a zakres systemu ................................................................... 29
Formuowanie wizji ........................................................................ 31
Nazwa jest wana ........................................................................... 33
Kiedy wizja bywa niebezpieczna? ................................................... 35
Podsumowanie ............................................................................... 36
Rozdzia 4. Rozpoznanie procesu biznesowego ............... 37
Proces biznesowy, czyli co si dzieje u klienta? ............................. 38
Podsumowanie ............................................................................... 43
Rozdzia 5. Sztuka zadawania pyta ............................ 45
Kto prowadzi rozmow? ................................................................ 45
Podstawowa struktura rozmowy .................................................... 46
Konkretyzowanie ............................................................................ 51
Uogólnianie .................................................................................... 89
Peen cykl konkretyzowania i uogólniania ................................... 105
Podsumowanie ............................................................................. 108
944895760.003.png
6
OPROGRAMOWANIE SZYTE NA MIAR
Rozdzia 6. Techniki rozszerzajce
podstawowe algorytmy rozmowy ................113
Wicej na temat pyta .................................................................. 113
Parafrazowanie ............................................................................. 129
Technika pozytywnej intencji ....................................................... 136
Przejmowanie kierunku rozmowy ................................................ 141
Ramy odniesienia i zmiana ram .................................................... 144
Podsumowanie ............................................................................. 156
Rozdzia 7. Ustalanie priorytetów wymaga ..................157
Pytanie i eliminowanie ................................................................. 158
Wano a pilno ........................................................................ 163
Excelowe czary-mary .................................................................... 171
Podsumowanie ............................................................................. 174
Rozdzia 8. Spotkania ..............................................177
Efektywne spotkania i te, podczas których tylko tracisz czas ...... 179
Przygotowanie spotkania ............................................................. 181
Prowadzenie spotkania ................................................................ 191
Podsumowanie kocowe .............................................................. 197
Zamykanie spotkania ................................................................... 198
Formuy spotka na róne okazje ................................................ 200
Podsumowanie ............................................................................. 207
Rozdzia 9. Techniki prowadzenia rozmowy
na temat wymaga w piguce .....................209
Wizja ............................................................................................ 210
Konkretyzowanie .......................................................................... 210
Technika skrzynki ........................................................................ 212
Ekrany uytkownika ..................................................................... 213
Uogólnianie .................................................................................. 214
Powikszanie przestrzeni moliwych rozwiza .......................... 215
Róne rodzaje pyta ..................................................................... 215
Parafrazowanie ............................................................................. 217
Technika pozytywnej intencji ....................................................... 218
7
Spis treci
Przejmowanie kierunku rozmowy ................................................ 219
Zmiana ram odniesienia ............................................................... 220
Ustalanie priorytetów za pomoc pyta ....................................... 221
Spotkania ..................................................................................... 222
Rozdzia 10. Kiedy techniki przedstawione
w tej ksice NIE zadziaaj? ....................225
Lektura uzupeniajca .............................................227
Zgłoś jeśli naruszono regulamin